Lentokoneita

Dr who?

Kersantti
Tuli kylmät väreet.
Hieno lentokone ja hämmentävän näköinen ilmassa, mutta on toi jenkkien touhu kyllä niin itserakasta kun vaan voi olla, vedetään pikkasen yli toi isänmaallisuus.:ROFLMAO:
 

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja



Turkkilainen matkustajakone suistui kiitoradalta – jäi roikkumaan penkereelle vain muutaman metrin päähän Mustastamerestä
Kukaan ei loukkaantunut dramaattisessa tapahtumassa.

Kukaan ei loukkaantunut dramaattisessa tilanteessa. (KUVA: REUTERS)
Anne Viljamaa HS
Julkaistu: 14.1. 12:35
LASKEUTUMASSA ollut Pegasus Airlines -yhtiön matkustajalentokone suistui kiitoradalta Pohjois-Turkissa myöhään lauantaina, kertoo uutistoimisto AFP.

Kone päätyi roikkumaan mutaiselle penkereelle vain muutaman metrin päähän Mustastamerestä.

Kukaan ei loukkaantunut tilanteessa, lentoyhtiö vahvistaa.

Yhtiön mukaan koneessa oli 162 matkustajaa, kaksi lentäjää ja neljä muuta lentohenkilökuntaan kuulunutta ihmistä. Heidät saatiin kaikki evakuoitua onnistuneesti koneesta.


Matkustajakone ajoi ulos kiitotieltä Turkissa

00:02 / 00:38

LENTO oli lähtenyt aiemmin illalla Turkin pääkaupungista Ankarasta, ja kone oli laskeutunut Trabzonin kentälle.

Kiitoradalta suistumisen syystä ei heti ollut tietoa.

”Kone suistui kiitoradalta keula alhaalla ja perä ylhäällä”, kertoi matkustajana ollut Fatma Gordu Turkin valtiolliselle uutistoimistolle Anadolulle.

Hänen mukaansa koneessa syntyi paniikki.

”Ihmiset huusivat ja kiljuivat.”

Lentokenttä suljettiin turman jälkeen, mutta se avattiin sunnuntaiaamuna.






http://www.financialexpress.com/world-news/aviation-disaster-162-passengers-escape-horrific-death-as-pegasus-airline-crashes-over-cliff-top-in-turkey/1014759/
 

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
KESKI-EUROOPASSA riehuva Friederike-myrsky on vaatinut lentokoneiden piloteilta poikkeuksellisia toimia, jotta koneet ovat matkustajineen päässeet turvallisesti maahan.

Saksalainen lentokoneharrastaja Hans van den Hövelkuvasi torstaina laskeutumisia Düsseldorfin lentokentällä. Hänen videonsa huippukohta on, kun potkurimatkustajakone laskeutuu useiden korjausliikkeiden jälkeen hallitusti kentälle.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005530636.html

Storm/Hurricane Friederike with up to 63 Knots Crosswind and 20 go arounds or touch and go
 

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla: matkustajakone sai lähtöluvan, vaikka kiitotiellä oli työkoneita

HELSINKI-VANTAAN lentokentällä tapahtui tiistaiaamuna vakava vaaratilanne, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

Viranomaisten mukaan kyse oli siitä, että lennonjohto antoi matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli samaan aikaan työkoneita.

Kolme työkonetta oli luvallisesti alueella noin kello 9.30. Lentokone ja huoltotöissä käytetyt työkoneet eivät osuneet toisiinsa, mutta Otkesin arvion mukaan tilanteessa oli aineksia vakavaan onnettomuuteen.

Lennonjohdon virheellisestä lähtöluvasta huolimatta lentokoneen ja työkoneiden kuljettajat ehtivät siis reagoida siten, että törmäystä ei päässyt tapahtumaan.

ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUS on käynnistänyt vaaratilanteeseen liittyen alustavan tutkinnan, jossa selvitetään, miksi lentokone päästettiin samaan aikaan työkoneiden kanssa kiitotielle.

Vaaratilanteesta uutisoi ensimmäisenä Yle. Otkes myös kertoi asiasta sosiaalisessa mediassa.


[B]OTKES[/B]‏ @[B]OTKES_SIAF[/B]
SeuraaSeuraa käyttäjää @OTKES_SIAF

Lisää

Olemme käynnistäneet alustavan tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta 23.1.2018 noin klo 9.30 Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tilanteessa lennonjohto antoi matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, jonka alueella oli samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta. #ilmailu

4.22 - 23. tammikuuta 2018


Helsinki-Vantaalla vakava vaaratilanne: matkustajakoneelle annettiin lähtölupa, vaikka alueella oli työkoneita
Se, että onnettomuutta ei sattunut, oli tuurista kiinni, Onnettomuustutkintakeskuksesta kerrotaan.

23.1.2018 klo 14:30päivitetty 23.1.2018 klo 15:55



Jyrki Lyytikkä / Yle
76

Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta Helsinki-Vantaan lentoasemalla.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan lennonjohto oli antanut matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli ollut samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.

Onnettomuustutkintakeskus kertoo asiasta

.

Tilanne on tapahtunut Helsinki-Vantaan lentoasemalla tänä aamuna noin puoli kymmeneltä Suomen aikaa.

– Sekä työkoneet että lentokone ovat toimineet annetun luvan mukaisesti. Selvästi näyttää siltä, että tämä tilanne ei ole ollut lennonjohdon hallinnassa yhtään, sanoo johtaja Veli-Pekka Nurmi Onnettomuustutkintakeskuksesta Ylelle.

"Oli hyvää tuuria"
Työkoneet – yksi höyläkone ja kaksi traktoria – olivat olleet kentällä lumenpoistotöissä, Nurmi kertoo.

– Kun ne ovat olleet siellä töissä, on annettu lähtölupa Norran ATR-koneelle ja se on lähtenyt liikkeelle.

– Oli ihan hyvää tuuria, että työkoneet eivät sattuneet olemaan siinä edessä. Onnettomuustutkintakeskus on nyt lähtenyt tutkimaan tapausta vakavana vaaratilanteena.

Mitä nimike "vakava vaaratilanne" tarkoittaa?

– Sitä, että se, että siellä ei ole sattunut onnettomuutta, on ollut tuurista kiinni, Nurmi selittää.

– Jos joku työkone olisi ollut siinä edessä, sillä olisi voinut olla hyvin vakavat seuraukset, hän jatkaa.

Onnettomuustutkintakeskuksella ei ole tällä hetkellä tietoa siitä, minne Norran matkustajakone oli matkalla tai montako matkustajaa sen kyydissä oli.

"Tärkeää selvittää, miten tällaista voi sattua"
Veli-Pekka Nurmen mukaan tutkinta aloitetaan muun muassa osallisten kuulemisilla.

– Me tarvitsemme tallenteet kentältä ja koneesta, ja siitä se työ sitten jatkuu.

Hän arvioi, että tapauksen tutkinta kestää ainakin puolisen vuotta.

– On todella tärkeää, että selvitetään, miten tällaista voi sattua.

– On selvää, että jos ajaa työkonetta lentoasemalla, täytyy voida lähteä siitä, että sille kiitoradalle ei päästetä lentokonetta. Ja jos taas lentokone saa lähtöselvityksen, sen täytyy voida luottaa siihen, että kukaan ei päästä kiitoradalle työkoneita tai mitään muutakaan. Nyt tilanne on ollut jotain ihan muuta, Nurmi sanoo.

Uutistoimisto STT:n mukaan Finavialta ei kommentoida, onko se aloittanut tai aikeissa aloittaa omaa tutkintaa asiasta.

– Meillä on sellainen kanta, että [Onnettomuustutkintakeskus] vastaa tiedottamisesta, sanoo Anniina Palkonen Finavian viestinnästä STT:lle.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
– Oli ihan hyvää tuuria, että työkoneet eivät sattuneet olemaan siinä edessä. Onnettomuustutkintakeskus on nyt lähtenyt tutkimaan tapausta vakavana vaaratilanteena.
ATR-72 500 ei tarvitse kiitotietä lentoonlähdossä kuin noin 1300 m. Tämä saattoi estää onnettomuuden.
Isompi kone, tulipallo kiitotiellä.

Kiitotielle oli menossa kentänhoitotehtäviin kaksi traktoria ja lumilinko, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi. Hänen mukaansa tämänhetkisten tietojen perusteella käsitys on, että nousuun lähtenyt lentokone ohitti yhden traktorin ja lumilingon ja lensi toisen traktorin yli.
–  Tutkatallenteesta näyttää siltä, hän sanoo.
https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/vakava-vaaratilanne-helsinki-vantaalla-aamulla-matkustajakone-sai-lähtöluvan-vaikka-alueella-oli-työkoneita-1.2518135
 
Viimeksi muokattu:

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Otkes: Yksityiskone rullasi Helsinki-Vantaan kiitotielle ilman lupaa – Finnairin koneella oli lupa laskeutua


Kotimaa 24.1.2018 22:13 | Päivitetty 24.1.2018 22:49

STT, Kalev

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) kertoo tutkivansa keskiviikkona aamupäivällä Helsinki-Vantaan lentoasemalla sattunutta tapahtumaa, jossa liikesuihkukone rullasi kiitotielle ilman lupaa. Kiitotielle oli laskeutumassa luvallisesti Finnairin matkustajakone.
Otkesin johtajan Veli-Pekka Nurmen tietojen mukaan Finnairin kone oli tulossa Brysselistä ja vajaan kahden kilometrin päässä kiitotieltä saadessaan lennonjohdolta käskyn tehdä ylösveto. Yksityiskone puolestaan oli mallia Bombardier 600.
Nurmen mukaan tilanne oli lennonjohdon hallinnassa.



– Kone, joka oli laskeutumassa pystyi turvallisesti tekemään ylösvedon lennonjohdon ohjeiden mukaisesti. Lennonjohto käski liikesuihkukoneen pysähtyä ja matkustajakoneen tekemään ylösvedon, ja sillä tilanne laukesi, Nurmi kertoi STT:lle.
– Käymme nyt läpi ohjaamoäänitallennuksen ja kentän tallenteet ja selvitämme, kuinka vakavasta tilanteesta siinä oli kysymys.
Näkyvyys Vantaalla oli tapahtuma-aikaan huono, mutta sillä ei Nurmen mukaan pitäisi olla vaikutusta. Kiitotielle ei missään tilanteessa saa mennä ilman lupaa.
Nurmi arvioi, että Otkes pystyy kertomaan ensimmäisiä tietoja tutkintansa tuloksista ensi viikolla.
Tiistaina tutkintaan vakava vaaratilanne
Tiistaina Otkes puolestaan aloitti alustavan tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta niin ikään Helsinki-Vantaalla. Helsingistä Riikaan matkalla ollut matkustajakone sai lennonjohdolta lähtöluvan kiitotielle samaan aikaan, kun kolme työkonetta oli alueella.
Kiitotielle oli menossa kentänhoitotehtäviin kaksi traktoria ja lumilinko, kertoi Nurmi. Hänen mukaansa käsitys on, että nousuun lähtenyt lentokone ohitti yhden traktorin ja lingon ja lensi toisen traktorin yli. Ylitetty traktori ei Nurmen mukaan ollut kiitotiellä, mutta hyvin lähellä kumminkin.
– Tutkatallenteesta näyttää siltä, Nurmi sanoi tiistaina.
Finnairin lentoa operoi lentoyhtiö Norra. ATR-potkuriturbiinikoneen kyydissä oli 60 matkustajaa. Finnairin viestinnästä kerrottiin, että kone lensi ja laskeutui Riikaan normaalisti.
Otkes käynnisti tapauksesta alustavan tutkinnan saatuaan siitä tiedon lennonjohdolta.
Otkesista kerrottiin tiistaina, että sen käsityksen mukaan työkoneet ja lentokone olivat kumpikin olleet luvallisesti kiitotien alueella.
– Tilanne ei selvästi ollut lennonjohdon hallinnassa. Jos työkone saa luvan olla kentänhoitotyössä kiitotiellä, täytyy voida luottaa siihen, että kukaan ei päästä siihen lentokonetta. Ja taas jos lentokone saa lähtöselvityksen kiitotielle, sen täytyy voida luottaa, että kukaan ei päästä sinne työkoneita tai muutakaan.
 

Marakatti

Luutnantti
ATR-72 500 ei tarvitse kiitotietä lentoonlähdossä kuin noin 1300 m. Tämä saattoi estää onnettomuuden.
Isompi kone, tulipallo kiitotiellä.

Kiitotielle oli menossa kentänhoitotehtäviin kaksi traktoria ja lumilinko, kertoo Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi. Hänen mukaansa tämänhetkisten tietojen perusteella käsitys on, että nousuun lähtenyt lentokone ohitti yhden traktorin ja lumilingon ja lensi toisen traktorin yli.
–  Tutkatallenteesta näyttää siltä, hän sanoo.
https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/vakava-vaaratilanne-helsinki-vantaalla-aamulla-matkustajakone-sai-lähtöluvan-vaikka-alueella-oli-työkoneita-1.2518135

Sopivasti kun tuulee ni ei kovin paljon kiitotietä kuluta toi kone todellakaan :) Ei uskoisi ellei paremmin sattuisi tietämään .
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Länsinaapurin kruununprinssi Carl Gustaf (nyk. Kaarle XVI Kustaa) tutustui Drakeniin vuonna 1967 osana sotilaskoulutustaan. Lensi tuolloin ainakin kaksipaikkaisella Sk35 C:llä.

1.jpg

2.jpg
 
Top