Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla: matkustajakone sai lähtöluvan, vaikka kiitotiellä oli työkoneita
HELSINKI-VANTAAN lentokentällä tapahtui tiistaiaamuna vakava vaaratilanne, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).
Viranomaisten mukaan kyse oli siitä, että lennonjohto antoi matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli samaan aikaan työkoneita.
Kolme työkonetta oli luvallisesti alueella noin kello 9.30. Lentokone ja huoltotöissä käytetyt työkoneet eivät osuneet toisiinsa, mutta Otkesin arvion mukaan tilanteessa oli aineksia vakavaan onnettomuuteen.
Lennonjohdon virheellisestä lähtöluvasta huolimatta lentokoneen ja työkoneiden kuljettajat ehtivät siis reagoida siten, että törmäystä ei päässyt tapahtumaan.
ONNETTOMUUSTUTKINTAKESKUS on käynnistänyt vaaratilanteeseen liittyen alustavan tutkinnan, jossa selvitetään, miksi lentokone päästettiin samaan aikaan työkoneiden kanssa kiitotielle.
Vaaratilanteesta uutisoi ensimmäisenä
Yle. Otkes myös kertoi asiasta sosiaalisessa mediassa.
[B]OTKES[/B] @[B]OTKES_SIAF[/B]
SeuraaSeuraa käyttäjää @
OTKES_SIAF
Lisää
Olemme käynnistäneet alustavan tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta 23.1.2018 noin klo 9.30 Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Tilanteessa lennonjohto antoi matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, jonka alueella oli samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.
#ilmailu
4.22 - 23. tammikuuta 2018
Helsinki-Vantaalla vakava vaaratilanne: matkustajakoneelle annettiin lähtölupa, vaikka alueella oli työkoneita
Se, että onnettomuutta ei sattunut, oli tuurista kiinni, Onnettomuustutkintakeskuksesta kerrotaan.
23.1.2018 klo 14:30päivitetty 23.1.2018 klo 15:55
Jyrki Lyytikkä / Yle
76
Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan vakavasta vaaratilanteesta Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan lennonjohto oli antanut matkustajalentokoneelle lähtöluvan kiitotielle, vaikka alueella oli ollut samanaikaisesti luvallisesti kolme työkonetta.
Onnettomuustutkintakeskus kertoo asiasta
.
Tilanne on tapahtunut Helsinki-Vantaan lentoasemalla tänä aamuna noin puoli kymmeneltä Suomen aikaa.
– Sekä työkoneet että lentokone ovat toimineet annetun luvan mukaisesti. Selvästi näyttää siltä, että tämä tilanne ei ole ollut lennonjohdon hallinnassa yhtään, sanoo johtaja Veli-Pekka Nurmi Onnettomuustutkintakeskuksesta Ylelle.
"Oli hyvää tuuria"
Työkoneet – yksi höyläkone ja kaksi traktoria – olivat olleet kentällä lumenpoistotöissä, Nurmi kertoo.
– Kun ne ovat olleet siellä töissä, on annettu lähtölupa Norran ATR-koneelle ja se on lähtenyt liikkeelle.
– Oli ihan hyvää tuuria, että työkoneet eivät sattuneet olemaan siinä edessä. Onnettomuustutkintakeskus on nyt lähtenyt tutkimaan tapausta vakavana vaaratilanteena.
Mitä nimike "vakava vaaratilanne" tarkoittaa?
– Sitä, että se, että siellä ei ole sattunut onnettomuutta, on ollut tuurista kiinni, Nurmi selittää.
– Jos joku työkone olisi ollut siinä edessä, sillä olisi voinut olla hyvin vakavat seuraukset, hän jatkaa.
Onnettomuustutkintakeskuksella ei ole tällä hetkellä tietoa siitä, minne Norran matkustajakone oli matkalla tai montako matkustajaa sen kyydissä oli.
"Tärkeää selvittää, miten tällaista voi sattua"
Veli-Pekka Nurmen mukaan tutkinta aloitetaan muun muassa osallisten kuulemisilla.
– Me tarvitsemme tallenteet kentältä ja koneesta, ja siitä se työ sitten jatkuu.
Hän arvioi, että tapauksen tutkinta kestää ainakin puolisen vuotta.
– On todella tärkeää, että selvitetään, miten tällaista voi sattua.
– On selvää, että jos ajaa työkonetta lentoasemalla, täytyy voida lähteä siitä, että sille kiitoradalle ei päästetä lentokonetta. Ja jos taas lentokone saa lähtöselvityksen, sen täytyy voida luottaa siihen, että kukaan ei päästä kiitoradalle työkoneita tai mitään muutakaan. Nyt tilanne on ollut jotain ihan muuta, Nurmi sanoo.
Uutistoimisto STT:n mukaan Finavialta ei kommentoida, onko se aloittanut tai aikeissa aloittaa omaa tutkintaa asiasta.
– Meillä on sellainen kanta, että [Onnettomuustutkintakeskus] vastaa tiedottamisesta, sanoo Anniina Palkonen Finavian viestinnästä STT:lle.