Lentokoneita

NASA is investigating the ways flexible, light weight, ultra-efficient lift wings may increase efficiency for aircraft, and how to address their challenge with flutter in flight. One technology that may make it possible to stabilize flutter, increasing both aircraft efficiency and safety, is the use of advanced flight control systems. NASA’s X-56 aircraft aims to advance aeroservoelastic technology through flight research, using flight profiles in which flutter occurs in order to demonstrate that onboard instrumentation can not only accurate predict and sense the onset of wing flutter, but also be used by the control system to actively suppress aeroelastic instabilities.
 
Hornetin laskeutuminen epäonnistui Oulunsalossa, yölentoharjoituksissa mukana ollut kone päätyi lumihankeen
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotima...-mukana-ollut-kone-paatyi-lumihankeen/784323/

lmavoimien Hornet-hävittäjän laskeutuminen epäonnistui Oulun lentoasemalla Oulunsalossa torstaina alkuillasta. Koneessa ollut lentäjä ei loukkaantunut tilanteessa.

Kyseessä oli Lapin lennoston kone, joka oli mukana tällä viikolla toteutettavassa yölentoharjoituksessa. Everstiluutnantti ja esikuntapäällikkö Juri Kurttila Lapin lennostosta kertoo, että koneen oli määrä laskeutua Oulunsaloon.

Koneen laskeutuminen meni kuitenkin muutaman metrin pitkäksi, ja se pysähtyi lumihankeen lähelle kiitorataa.




– Kyseessä oli raskas kone, mikä myötävaikuttaa siihen, että laskeutuminen menee pitkäksi, Kurttila sanoo.

Hän toteaa, että epäonnistuneen laskeutumisen syystä ei ole vielä tarkkaa tietoa. Alustavien tietojen mukaan mikään ei viittaa siihen, että koneeseen olisi tullut vikaa.

– Tapauksesta käynnistetään tutkinta, Kurttila kertoo.

Vaikutuksia lentoihin

Hornetin epäonninen laskeutuminen aiheutti Oulu–Koillismaan pelastuslaitokselle hälytyksen ilmaliikenneonnettomuudesta.

Päivystävä palomestari Kimmo Virkkala kertoo, että pelastuslaitoksen tehtäväksi jäi varmistaa, ettei tapahtunut aiheuttanut esimerkiksi polttoainevuotoja tai muita vaurioita.

Virkkala sanoo, että koneessa ei ollut vaurion merkkejä. Paikalle oli hälytetty 11 pelastuslaitoksen yksikköä.

Lapin lennoston mukaan Hornet hinattiin pois kiitotien tuntumasta pian tapahtuneen jälkeen.

Oulun lentokenttä suljettiin tapahtuneen vuoksi. Kello 18.30 ja 19.10 lähteväksi aiotut lennot Oulusta Helsinkiin lähtivät aikataulustaan myöhässä. Lennot viivästyivät vajaan tunnin ja reilun puolen tunnin verran. Myös yksi Helsingistä Ouluun saapuva kone oli torstai-iltana vajaan tunnin myöhässä.
 
Toivottavasti foorumisofta osaa näyttää näin ison kuvan nätisti. Erikoinen loadout tällä A-10:llä, vähän kaikkea mahdollista löytyy. Ilmeisesti Isistä vastaan tässä toimitaan.

rY0EDTb.jpg
 
Jep, nuo törmäykset lintuihin ovat melkoinen riski ilmailussa.
Katso liite: 19601
Katso liite: 19602

Heitän nyt ihan ulkomuistista, että eikös ainakin nykyisin hävittäjien ohjaamoiden kuomut ole suunniteltu kestämään tietyn kokoisen ja painoisen linnun osuma jollain nopeudella ? :unsure: Sitten muistan maininnan Taistelulentäjät -sarjasta, jossa muuan Hornet-mekaanikko selitti, että esimerkiksi koneen moottoreihin asti menevät linnun luut tekevät todella pahaa jälkeä.
 
Heitän nyt ihan ulkomuistista, että eikös ainakin nykyisin hävittäjien ohjaamoiden kuomut ole suunniteltu kestämään tietyn kokoisen ja painoisen linnun osuma jollain nopeudella ? :unsure: Sitten muistan maininnan Taistelulentäjät -sarjasta, jossa muuan Hornet-mekaanikko selitti, että esimerkiksi koneen moottoreihin asti menevät linnun luut tekevät todella pahaa jälkeä.
Onhan noin, mutta kun jo sekin voi olla ratkaiseva tekijä kuomun suhteen, törmätäänkö ensiksi linnun nokkaan vai persiiseen.
 
The Navy had a funny tradition – every time a plane would land on the wrong carrier, it would be covered with graffiti before being returned. There’s also a historical rivalry between the branches of the military, hence the “Must be Air Force” slogan.

1.jpg
 
Back
Top