Lentokoneita

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Hurja ukko... aussi-pilotti lensi maailman ympäri Sea Ray -ultralla, toi Kuriilit-Japani oli kyllä jo ihan älytön siirtymä. Eipä ollut paljoa reservissä. Olisi jäänyt normaalilla itsesuojeluvaistolla varustetulta lentäjältä tekemättä kyllä aika varmasti...

Hurja äijä(y)

Googlailin vähän tietoja koneesta. Maksimi lentoonlähtö paino yli 600 kg, eli ultraksi kuormattavuus erinomainen. Vakio tankki 98 litraa, 5 h legejä sillä on voinut vetää nopeudella 140 km/h.

Lisäksi hyvä kuormattavuus mahdollistaa reilun bensamäärän pidon mukana lennoilla astioissa. Vilkaisin sen verran videota, pilotti puhui 160 litrasta, oliko niin paljon lennolla varabensoja mukana, tuskin kumminkaan. Jos suht. tyyntä ja veden päällä, käy välillä alhaalla kaatelemassa lisää bensaa tankkiin.

Niin tai näin, kova suoritus tuolla kalustolla. Ei jäätymisen estoa muualla kuin mahdollinen kaasuttimen etulämpö, keinohorisontti on luultavasti, mutta muutoin vaatimaton varustus.
 

Fremen

Ylipäällikkö
Lion Air taas kunnostautunut eilen, Bengkulu-Fatmawati Sukarnon kenttä jossain päin Indonesiaa... siipi huolella tolppaan platalta reissuun lähdettäessä...





Lion Air flight JT633 smashed into a pole as it was taking off from Bengkulu-Fatmawati Soekarno Airport in Indonesia on Wednesday.

https://www.channelnewsasia.com/news/asia/lion-air-plane-wing-torn-in-airport-runway-accident-10906496?cid=fbcna&fbclid=IwAR3Ews1kmkSK8c2xX2BlEoaxy8YYcUQZyTjfnN7aTWz9vNn3RAUpX_KLRWg

@TBman , kun olet tuolla päin ollut hommissa, kommenteissa tuli vastaan "tiada apa or mana ada system attItudes"... onko joku (bahasa?) termi hällä väliä -meiningille, vai onko vähän inh'sallahia/wallahia messisä mausteena?
Tai sitten Leijona-miehistöillä on vaan helvetin paskaa tuuria kokoajan :)...
 
Viimeksi muokattu:

Fremen

Ylipäällikkö
PItää palkata poppamies ajamaan musta kissa ulos kajuutasta... Tulee muuten vähän kiire, Lion Airillakin 130 konetta tai thereabouts, ja 400 tilauksessa tai jotain ihan älytöntä?
Kiinassa noissa oli ainakin China Eastern:illa usein britti- tai aussi -kipparit välillä Beij - Kunming ja Shanghai - Kunming kun itse enemmän lensin. Kiina noita lentäjiä haravoinut ilmeisesti satoja, intialaiset yms. menevät sitten Indonesiaan, Malesiaan kun niitä ei Kiinassa oikein hyvällä katella. Intialaisten "professionaalien" attituudi paikallisia kohtaan ei istu keskustan valtakunnassa lainkaan hyvin. Oikeastaan missään asiassa.
Omasta kokemuksesta sanoisin että korealaisten (etelä) kanssa kingulat tulivat loistavasti juttuun, samoin thaimaalaiset ja malesialaiset menivät, varsinkin kun osaava/ tekevä/ yrittäjä -luokka on molemmissa about 80% etnisesti kiinalaisia. Indonesialaisia ei tullut vastaan (tai en erottanut malesialaisista), japanilaisten kanssa oli kaikki varauksella ok, kunnes kingstonit saivat viinaa moottoriin, naamojen punehtuessa alkoi yleensä tupen rapinat kuulumaan vähän yleisemmin ja japsit viettivät illat ja pyhät lähinnä omissa hotelleissaan nyhjöttämässä, ihan viisaasti.
Nehrujen ja länsi & itä -pakien kanssa ei oikein mistään tahtonut tulla mitään, kun molemmat osapuolet pitivät toisia lähinnä totaalisina luusereina/ ali-ihmisinä... ihonvärijuttu oli sitten vielä pikanttina lisänä, kun Kiinassa ollaan niin tulee vanhat kunnon aaveet ja kummitukset ja pahat henget tupsahtaa tummempien kanssa kohta peliin, jos vähän pintaa raaputetaan...
Tämä esim. oli 2017...
https://www.nytimes.com/2017/10/13/world/asia/china-racist-museum-exhibit.html


sorry vähän OT, mutta tuolla se lentoliikennne kasvaa... ja muuten kasvaa! Siinäpä Härmän ilmasto-marxilaisille taas yksi fakta joka ei vaikuta yhtään mihinkään, tietenkään. Ihmisoikeudet jne, whatever...
 
Viimeksi muokattu:

Falangi

Eversti
Melkoinen lista incidenttejä ja accidenttejä tuolla Lion Airilla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lion_Air#Incidents_and_accidents

Esim. 2013 Lion Airin kone törmäsi lehmään. :oops: Ei sentään lentävään, vaan kentällä käyskennelleesen. Ei ilmeisesti ole viisasta yhdistää lentokenttätoimintaa ja karjankasvatusta.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2386727/Lion-Air-jet-crashes-cow-skids-runway-Indonesia.html
"The condition of the cows was unclear."

"Pilot Iwan Permadi told Antara news agency that he could smell ‘burning meat’ during the incident"
Bowing? Ihme kun ei Bovine. :D
The company has also put in orders with Airbus and Bowing. It has an aim to own 1000 planes within 10 years.
 

Patu

Kapteeni
Lahjoittaja
kommenteissa tuli vastaan "tiada apa or mana ada system attItudes"... onko joku (bahasa?) termi hällä väliä -meiningille, vai onko vähän inh'sallahia/wallahia messisä mausteena?
Bahasa Indonesiasta englanniksi käännettynä noi olis "nothing" ja "no such thing".
 

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Toisen maailmansodan aikainen hävittäjä syöksyi parkkipaikalle Texasissa, kaksi kuoli
Mustang-hävittäjiä käytettiin toisessa maailmansodassa ja Korean sodassa.

P-51D Mustang -lentokone kuvattuna San Diegossa, Kaliforniassa huhtikuussa 2016. Kuvan kone ei liity tapaukseen. (KUVA: HOWARD LIPIN / ZUMA PRESS)
Minttu Mikkonen HS
Julkaistu: 18.11. 8:29

KAKSI ihmistä kuoli lauantaina Yhdysvaltain Texasissa, kun toisen maailmansodan aikainen hävittäjälentokone syöksyi asuinalueen parkkipaikalle Fredericksburgissa.

Uutistoimisto AP:n mukaan uhrit olivat lentokoneen lentäjä ja matkustaja. Toinen uhreista oli sotaveteraani. P-51D Mustang -lentokone oli yksityisomistuksessa.

Kone oli ennen maahansyöksyään tehnyt ylilennon Fredericksburgin sotamuseon historiallisessa näytöksessä, kertoi National Museum of the Pacific Warin johtaja Rorie Carter AP:lle.

ONNETTOMUUS tapahtui lauantaina kello 15:n jälkeen paikallista aikaa, kertoo uutissivusto San Antonio Express-News. Lentokoneen lisäksi turmassa romuttui parkkipaikalla olleita autoja.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005903574.html
https://www.ksat.com/news/ntsb-investigating-plane-crash-in-fredricksburg
https://abc13.com/2-dead-after-vintage-wwii-plane-crashes-near-texas-apartments/4709234/

 

Marakatti

Luutnantti
Voih käyttäjät on sulkenut youtube-tilinsä joten jäi näkemättä tämä video. No voihan se olla et on tullut nähtyä.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Äsken laskeutui Turun kentälle vaalean ruskea sotilasrahtikone. Nelipotkurinen.
 

smr

Korpraali
Äsken laskeutui Turun kentälle vaalean ruskea sotilasrahtikone. Nelipotkurinen.
https://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html#

Menu -> Options -> Filters -> Military
Enable filters
 

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Lentokoneeseen tulvi savua Turun kentällä viime vuonna – Otkes: Evakuoinnissa vakavia puutteita Suomen lentoasemilla
Suomen lentokentillä ei ole varauduttu suurten ihmismäärien evakuointikuljetuksiin, Onnettomuustutkintakeskus huomauttaa.



Hätälaskun tehnyt Finnairin lentokone Turun lentokentällä sunnuntaina 3. joulukuuta 2017.(KUVA: JORI LIIMATAINEN / LEHTIKUVA)
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005914173.html

Johanna Juupaluoma HS
Julkaistu: 28.11. 10:49 , Päivitetty: 28.11. 11:40
TURUN lentoasemalla viime joulukuussa tapahtuneessa matkustajien evakuoinnissa oli vakavia puutteita, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).

Puutteita oli esimerkiksi lentomatkustajien evakuointiin liittyviä kuljetuksissa.

Otkes tiedotti tutkinnan tuloksista keskiviikkona. Helsinki-Vantaalta Göteborgiin matkalla ollut Finnairin kone joutui tekemään hätälaskun 3. joulukuuta 2017, kun matkustamoon oli ilmestynyt savua.

Koneessa oli sata matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä, jotka evakuoitiin koneesta.

OTKESIN antaman raportin mukaan puutteet johtuivat siitä, ettei Turun lentoasemalla oltu ennakkoon suunniteltu sitä, miten suuria määriä ihmisiä kuljetaan pois kiitotiealueelta.

Samalla ilmeni, että ongelma vaivaa laajalti Finavian hallinnoimia Suomen kenttiä ja lentoasemia.

Tutkintaryhmä selvitti Turun tapauksen takia evakuointikuljetuksia yhteensä 21 eri lentoasemalla Suomessa.

”Suurten ihmismäärien evakuointi kiitotiealueelta häiriö-, onnettomuus- ja vaaratilanteissa lämpöön ja turvaan on suunniteltava, harjoiteltava ja resursoitava hyvin ennakkoon, eikä vasta kriisitilanteessa. – – Tulokset, perusteluista puhumattakaan, eivät olleet rohkaisevia.”, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi tiedotteessa.

TUTKINTARYHMÄ havaitsi, että viideltätoista lentoasemalta puuttui oma linja-autokalusto. Etukäteen ei oltu myöskään suunniteltu liikennöitsijöiden kanssa, miten kalustoa käytetään poikkeustilanteissa.

Omat linja-autot löytyivät vain neljältä lentoasemalta, ja kahdella asemalla oli muuta matkustajien siirtämiseen soveltuvaa kalustoa.

OTKES vetoaa liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin, jotta se lähtisi tekemään nopeita parannuksia pelastussuunnitelmien osalta. Pelastussuunnitelmissa tulisi huomioida, miten matkustajat siirretään mahdollisimman nopeasti pois mahdolliselta onnettomuuspaikalta. Tätä pitäisi Otkesin mukaan myös harjoitella riittävän hyvin etukäteen.

Nurmen mukaan perusteluksi ei riitä se, ettei EU tätä vaadi evakuointikuljetuksilta.

”Turvallisuutta pitää ja voi kehittää ilman direktiivejä tai regulaatiota. Vain pelastuslaitoksen resursseihin ja pelastuslakiin nojaaminen evakuointikuljetuksissa ja niiden suunnittelemisessa ei riitä.”

Otkesin mukaan myös lentokoneiden varustuksessa on ilmennyt ongelmia, ja se on suosittanut asiasta päätösvaltaa käyttävälle Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselle (Faa), että savuhupun suojapusseja muokattaisiin niin, että niiden avaaminen olisi nykyistä helpompaa.

Miehistöllä oli esimerkiksi Turun evakuointitilanteessa vaikeuksia avata suojapussia, sillä pussi oli yhdelle henkilökuntaan kuuluvalle liian raskas avattavaksi.

Lisäksi Otkes on havainnut, että lennonjohtopalvelun hälytysohjeessa ja hätäkeskuksen käyttämissä ohjeistuksissa on eroavaisuuksia. Sen mukaan sisäministeriön johdolla tulisi edistää sitä, että eri toimijoiden ohjeet ovat yhteneväiset ilmaliikenneonnettomuuksissa tai mahdollisissa vaaratilanteissa.

TURUN tapauksessa kaikki matkustajat eivät myöskään noudattaneet evakuointikäskyä niin kuin pitää. Tutkintaryhmälle selvisi, että osa matkustajista oli ryhtynyt keräämään käsimatkatavaroita mukaan evakuointikäskyistä huolimatta.

”Ne [turvallisuussuosituksemme] kannattaa ottaa tosissaan. Vaikka tässä tapauksessa ei sattunut pahemmin, kannattaa asioita kehittää ja parantaa ennen kuin räsähtää”, toteaa tutkinnanjohtaja Ismo Aaltonentiedotteessa.

Hänen mukaansa evakuointitilanteessa erityisen tärkeää olisi, että matkustajat kuuntelevat ja tottelevat henkilökunnan ohjeita.

”Ne eivät ole neuvottelutilanteita vaan tehokkaan, mutta rauhallisen toiminnan hetkiä, jolloin käsimatkatavarat jätetään paikoilleen.”
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005474941.html
https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/ilmailuonnettomuuksientutkinta/2017/pg9d3OdMH/Tutkintaselostus_L2017-06.pdf
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
^Äärimmäisen kova paikka 17 v oppilaalle. Paniikki ja hätä heijastui äänestä. Sai kuitenkin pidettyä itsensä siinä määrin kasassa, että muisti ohjata ja lentää. (Korkeus, oikea nopeus jne. Paniikissa radion käytön fraseologia oli oppilaalta kerralla pois pyyhkäisty, mutta tuossa tilanteessa se on toissijaista.)

Lennonjohto toimi oikein ja ajatti laskukierrosta, kunnes oppilas ehti rauhoittua.

Saivat lennonopettajan jaksolle ja hänen valettua uskoa sekä itsevarmuutta ohjaajalle lasku menikin loppuun asti onnellisesti. :)(y)

(Oppilaan suorittamia yksinlentoja lennonopettaja seuraa maasta ja hänen on oltava myös jaksolla, ohjeita on tarvittaessa annettava radiolla heti.)

Kaikeksi onneksi ei ilmeisesti ollut 1. yksinlento.

Edit: katsoin myös tuon 747 moottorihäiriö pätkän. Ammattilaisilla ei ääni värähtänyt hätätilanteessakaan. Rutiini näkyy.
 
Viimeksi muokattu:
Top