Johanna Juupaluoma HS
Julkaistu: 28.11. 10:49 , Päivitetty: 28.11. 11:40
TURUN lentoasemalla viime joulukuussa tapahtuneessa matkustajien evakuoinnissa oli vakavia puutteita, kertoo Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).
Puutteita oli esimerkiksi lentomatkustajien evakuointiin liittyviä kuljetuksissa.
Otkes tiedotti tutkinnan tuloksista keskiviikkona. Helsinki-Vantaalta Göteborgiin matkalla ollut Finnairin kone joutui tekemään hätälaskun 3. joulukuuta 2017, kun matkustamoon oli ilmestynyt savua.
Koneessa oli sata matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä, jotka evakuoitiin koneesta.
OTKESIN antaman raportin mukaan puutteet johtuivat siitä, ettei Turun lentoasemalla oltu ennakkoon suunniteltu sitä, miten suuria määriä ihmisiä kuljetaan pois kiitotiealueelta.
Samalla ilmeni, että ongelma vaivaa laajalti Finavian hallinnoimia Suomen kenttiä ja lentoasemia.
Tutkintaryhmä selvitti Turun tapauksen takia evakuointikuljetuksia yhteensä 21 eri lentoasemalla Suomessa.
”Suurten ihmismäärien evakuointi kiitotiealueelta häiriö-, onnettomuus- ja vaaratilanteissa lämpöön ja turvaan on suunniteltava, harjoiteltava ja resursoitava hyvin ennakkoon, eikä vasta kriisitilanteessa. – – Tulokset, perusteluista puhumattakaan, eivät olleet rohkaisevia.”, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja
Veli-Pekka Nurmi tiedotteessa.
TUTKINTARYHMÄ havaitsi, että viideltätoista lentoasemalta puuttui oma linja-autokalusto. Etukäteen ei oltu myöskään suunniteltu liikennöitsijöiden kanssa, miten kalustoa käytetään poikkeustilanteissa.
Omat linja-autot löytyivät vain neljältä lentoasemalta, ja kahdella asemalla oli muuta matkustajien siirtämiseen soveltuvaa kalustoa.
OTKES vetoaa liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin, jotta se lähtisi tekemään nopeita parannuksia pelastussuunnitelmien osalta. Pelastussuunnitelmissa tulisi huomioida, miten matkustajat siirretään mahdollisimman nopeasti pois mahdolliselta onnettomuuspaikalta. Tätä pitäisi Otkesin mukaan myös harjoitella riittävän hyvin etukäteen.
Nurmen mukaan perusteluksi ei riitä se, ettei EU tätä vaadi evakuointikuljetuksilta.
”Turvallisuutta pitää ja voi kehittää ilman direktiivejä tai regulaatiota. Vain pelastuslaitoksen resursseihin ja pelastuslakiin nojaaminen evakuointikuljetuksissa ja niiden suunnittelemisessa ei riitä.”
Otkesin mukaan myös lentokoneiden varustuksessa on ilmennyt ongelmia, ja se on suosittanut asiasta päätösvaltaa käyttävälle Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselle (Faa), että savuhupun suojapusseja muokattaisiin niin, että niiden avaaminen olisi nykyistä helpompaa.
Miehistöllä oli esimerkiksi Turun evakuointitilanteessa vaikeuksia avata suojapussia, sillä pussi oli yhdelle henkilökuntaan kuuluvalle liian raskas avattavaksi.
Lisäksi Otkes on havainnut, että lennonjohtopalvelun hälytysohjeessa ja hätäkeskuksen käyttämissä ohjeistuksissa on eroavaisuuksia. Sen mukaan sisäministeriön johdolla tulisi edistää sitä, että eri toimijoiden ohjeet ovat yhteneväiset ilmaliikenneonnettomuuksissa tai mahdollisissa vaaratilanteissa.
TURUN tapauksessa kaikki matkustajat eivät myöskään noudattaneet evakuointikäskyä niin kuin pitää. Tutkintaryhmälle selvisi, että osa matkustajista oli ryhtynyt keräämään käsimatkatavaroita mukaan evakuointikäskyistä huolimatta.
”Ne [turvallisuussuosituksemme] kannattaa ottaa tosissaan. Vaikka tässä tapauksessa ei sattunut pahemmin, kannattaa asioita kehittää ja parantaa ennen kuin räsähtää”, toteaa tutkinnanjohtaja
Ismo Aaltonentiedotteessa.
Hänen mukaansa evakuointitilanteessa erityisen tärkeää olisi, että matkustajat kuuntelevat ja tottelevat henkilökunnan ohjeita.
”Ne eivät ole neuvottelutilanteita vaan tehokkaan, mutta rauhallisen toiminnan hetkiä, jolloin käsimatkatavarat jätetään paikoilleen.”
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005474941.html