Lentokoneita

Varmaan ollu täällä, mutta lentopornoa :)

 
:ROFLMAO:

47273613_1958252834290989_1261280166901342575_n.jpg
 
F-14D Super Tomcat pommittaa 90-luvun alussa. Moneen taipui lopulta konetyyppi, joka suunniteltiin torjuntahävittäjäksi ampumaan alas lentotukialuksia uhkaavia neuvostopommittajia.

f-14 d.jpg
 
F-14D Super Tomcat pommittaa 90-luvun alussa. Moneen taipui lopulta konetyyppi, joka suunniteltiin torjuntahävittäjäksi ampumaan alas lentotukialuksia uhkaavia neuvostopommittajia.

Katso liite: 26603

Taisi olla ensimmäinen F-14-versio, joka pystyi nousemaan tukialukselta ilman jälkipolttoa tehokkaampien moottoreiden ansiosta (katapultin avustuksella tietysti).
 
Taisi olla ensimmäinen F-14-versio, joka pystyi nousemaan tukialukselta ilman jälkipolttoa tehokkaampien moottoreiden ansiosta (katapultin avustuksella tietysti).

90-luvun alkupuolella kehitetty Super Tomcat oli kaikkea sitä mitä F-14A:n olisi pitänyt olla. D-versiossa saatiin kaikki pelittämään samassa paketissa. Paremmat moottorit olivat aivan keskeinen osa kokonaisuutta. D-versio kykeni taktiseen lentotiedusteluun ja ilmasta-maahan -tehtäviin ilmapuolustusroolin lisäksi. Laivastohan olisi ilmeisesti halunnut pitää kiinni Tomcatista, mutta poliitikot olivat eri mieltä kun myös Super Hornet alkoi niellä varoja.
 
Ilmailua tämäkin, tavallaan. Sen osaan sanoa, että tähän mennessä rajavartiolaitoksen vaikein rauhan ajan tehtävä on ollut autolautta Estonian pelastustehtävä syksyllä 1994 myrskyisellä Itämerellä. Vartiolentolaivueen Super Puma -miehistöt ja pintapelastajat tekivät parhaansa äärimmäisissä oloissa.

 
Vakava vaaratilanne Helsinki-Vantaalla: Matkustajakone laskeutui varatulle kiitotielle
Norwegianin lentokone laskeutui kiitotielle, jolle oli juuri laskeutunut toinen matkustajalentokone.


MATKUSTAJALENTOKONE laskeutui perjantaina vähän kello 17:n jälkeen varatulle kiitotielle Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Asiasta kertoo Twitterissä Onnettomuustutkintakeskus (Otkes).


”Aina vakava juttu, kun kone laskeutuu jo varatulle kiitotielle, vaikka tässä tapauksessa koneet eivät osuneetkaan toisiinsa,” sanoo Otkesin johtaja


Nurmi huomauttaa, että merkittävä osa maailman pahimmista lento-onnettomuuksista on tapahtunut, kun matkustajia kuljettaneet koneet ovat törmänneet toisiinsa kiitotiellä.

HELSINKI-VANTAALLA osallisina olivat Turkish Airlinesin ja Norwegianin koneet. Turkish Airlinesin kone viipyi kiitotiellä odotettua pidempään. Syytä siihen ei vielä tiedetä.

Jäljessä tulleella Norwegianin koneella oli laskeutumislupa, mutta koska toinen kone oli vielä kiitotiellä, lennonjohto antoi Norwegianille käskyn vetää kone ylös. Kone kuitenkin laskeutui kiitotielle, Nurmi kertoo.

”Varatulle kiitotielle ei saa koskaan laskeutua.”

Nurmen mukaan tilanteessa ei olisi ollut mitään ongelmaa, jos Norwegianin kone olisi vetänyt lennon ylös

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005970819.html
 
Tuossa kun olen katsellut noita pätkiä Euroopan pommituslennoilta viime sodassa niin olen mietiskellyt että montakohan pommikonetta putosi omien kk-ampujien luodeista,koneethan lensivät muodostelmassa ja vihollisen hävittäjät seassa,pakostahan siinä tulee osuttua omiin koneisiin kun ampuu ohi kiiltävää vihollista.
 
Back
Top