Miten lippua suojaava laki parantaa elämämme laatua?
Äsken argumentoit sitä vastaan sillä, että pyritään "tarkoituksellisesti ärsyttämään, mollaamaan ja kiusaamaan toista ja toisen arvoja". Oletan, että tarkoitat tällä omia arvojasi, jotka ovat varmasti aivan yhtä valideja kuin minun, ei siinä mitään. Mä en vain koe, että niiden tulisi olla jotenkin lain erityisessä suojeluksessa. Puhe 'tapain turmeluksesta' taas tuo mieleeni kieltämättä lähinnä konservatismin,eli asianlaitain puolustamisen lähinnä muutosvastarinnan vuoksi. Se on argumenttina heikko. Siksi siirryn mieluummin jatkoajatukseesi, eli:
Lipun häpäisystä annetut tuomiot ovat sangen harvinaisia, joten en oikein näe, miten tämä laki voi ylläpitää yhteiskuntaa koossa ja rauhan tilassa. Tähän en kieltämättä löytänyt lukumäärää, mutta jos lipusta saa tehdä esmes pizzerian henkilökunnalle työvaatteisiin kuuluvan leipurinsuikan (tälläinen on naapurissani) tai miesten tangat, niin ei oikein mulle valkene, miten tää laki kykenee ees yleisellä olemassaolollaan estämään näitä yhteiskunnalle vahingolliseksi katsomiasi voimia?
Lisäksi sananvapauskysymyksessä ei voi vedota siihen, etteikö kyse olisi sananvapaudesta. Ollaan kieltämässä tai sallimassa jokin tapa ilmaista mielipidettään. Sananvapauteen nimenomaan kuuluu se, ettei keskustelua voi rajoittaa sillä perusteella, että arvostelun aihe loukkaa jotain osapuolta. Lakiin voi vedota, ja se juuri on sitä juridista tingeltangelia, mitä itse kritisoit. Mitäs mieltä olit Halla-ahon tuomiosta?
Ainahan asiaa voi katsoa myös kansainvälisestä näkökulmasta. Esmes lippuunsa näin härmäläisestä näkökulmasta melko fanaattisesti suhtautuvassa USA:ssa lipun polttaminen on laillista. Siellä asiaa vastustavat yleensä juurikin hihhulit.
Niin, tarvitseeko ko. lakia muuttaa ja miksi kun se ei normaalia elämää heikennäkään? Meillä olisi varmaan oikeasti tarpeettomia ja arkielämää hankaloittavia lakeja ja säädöksiä, joista kannattaisi koettaa hankkiutua eroon, keskitttäisiinkö tämäkin aloite-energia niihin, juueijuu vai juujuu?
Oletat väärin, minun arvoni eivät tässä kaplakassa ole saaneet lommoja tai olleet tulilinjalla. Tarkoitan toisten arvojen pilkkaamista julkisesti ja tarkoitushakuisesti ihan yleensä. Se on kiusaamista. Kirjoituksestasi tulee ehkä esille tarkastelutapa, jossa keskipisteenä on oma napa. Voiko toimivaa ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa rakentaa egosentrisen individualismin pohjalta? Minäminäminä. Tämä katsantokanta näkyy valitettavasti tänä päivänä myös aikuisikäisten käyttäytymisessä. Aikansa mainos, "kasva isoksi, älä aikuiseksi", on valitettavasti nykypäivän totta.
Keskustelun ja mielipiteen tasolla argumentointi ja itsensä ilmaisu on eri asia kuin toiminnan tasolla tapahtuva toilailu. Lieneekö Jumalan teatterin itseilmaisu Oulussa männä aikana tuttu juttu? "Taidetta" ja kantaa ottavaa sellaista...
Jos joku vetää jalkaansa pitkälahkeiset suomikalsarit ja sotkee ne kakkaamalla housuunsa ("Äitiii, tuli hyvä kakka,"), niin sotkekoon kunhan ei tyrkytä "saavutustaan" muille. Lippuaiheisia vaatteita ja asusteita on maailmalla paljon. Useimmiten niiden kantamista pidetään osoituksena patrioottisuudesta. Jos pizzamiehellä on suomisuikka, on se mielestäni positiivinen juttu eikä loukkaa lipun arvoa, sillä kyseessä on lippuaiheinen asuste. Soumi oon huva maa!
Tapain turmeluksella tarkoitin yleistä hyvien käytöstapojen murentumista (joka jossain vaiheessa johtaa tämän lippuepisodin kaltaisiin lieveilmiöihin). Infantiili minäkeskeisyys, siitä tässä on kyse. Olisikohan ns. vapaalla kasvatuksella (tai kasvattamatta jättämisellä) jotain osuutta asiaan?
Kansainvälisyydestä:
Poltetaanhan niitä lippuja toki maailmalla, sitäkö täällä meilläkin tarvitaan? Sekö vapauttaa meidät ja tekee meistä onnellisia? Heh, se esimerkiksi esille nostamasi USA on muuten pullollaan toinen toistaan kummallisempia lakeja ja säädöksiä. Pitäisikö niitä apinoida?
Yhtenäiskulttuurikin murennetaan pieni pala kerrallaan. Nurkista se yleensä alkaa.
---
Halla-aho on poliitikko ja julkisuuden henkilö. Hänen tapaustaan voidaan ruotia jossain muussa ketjussa, tänne se ei kuulu.