Lippujuhlapäivä

Samassa aloitteessa vihreät haluaa kumota uskonrauhan rikkomisen kiellon. Hienoa. Vihreiden maailmassa siis Jussi Halla-ahoa ei olisi tuomittu uskonrauhan rikkomisesta. Tämän lippualotteen myötä suomalaisista puolueista vihreät kannattavat laajinta sananvapautta! Jotain hyvää heiltäkin. Vihreät on 2010-luvun sananvapaustaistelijoita!
 
Miten lippua suojaava laki parantaa elämämme laatua?



Äsken argumentoit sitä vastaan sillä, että pyritään "tarkoituksellisesti ärsyttämään, mollaamaan ja kiusaamaan toista ja toisen arvoja". Oletan, että tarkoitat tällä omia arvojasi, jotka ovat varmasti aivan yhtä valideja kuin minun, ei siinä mitään. Mä en vain koe, että niiden tulisi olla jotenkin lain erityisessä suojeluksessa. Puhe 'tapain turmeluksesta' taas tuo mieleeni kieltämättä lähinnä konservatismin,eli asianlaitain puolustamisen lähinnä muutosvastarinnan vuoksi. Se on argumenttina heikko. Siksi siirryn mieluummin jatkoajatukseesi, eli:

Lipun häpäisystä annetut tuomiot ovat sangen harvinaisia, joten en oikein näe, miten tämä laki voi ylläpitää yhteiskuntaa koossa ja rauhan tilassa. Tähän en kieltämättä löytänyt lukumäärää, mutta jos lipusta saa tehdä esmes pizzerian henkilökunnalle työvaatteisiin kuuluvan leipurinsuikan (tälläinen on naapurissani) tai miesten tangat, niin ei oikein mulle valkene, miten tää laki kykenee ees yleisellä olemassaolollaan estämään näitä yhteiskunnalle vahingolliseksi katsomiasi voimia?

Lisäksi sananvapauskysymyksessä ei voi vedota siihen, etteikö kyse olisi sananvapaudesta. Ollaan kieltämässä tai sallimassa jokin tapa ilmaista mielipidettään. Sananvapauteen nimenomaan kuuluu se, ettei keskustelua voi rajoittaa sillä perusteella, että arvostelun aihe loukkaa jotain osapuolta. Lakiin voi vedota, ja se juuri on sitä juridista tingeltangelia, mitä itse kritisoit. Mitäs mieltä olit Halla-ahon tuomiosta?

Ainahan asiaa voi katsoa myös kansainvälisestä näkökulmasta. Esmes lippuunsa näin härmäläisestä näkökulmasta melko fanaattisesti suhtautuvassa USA:ssa lipun polttaminen on laillista. Siellä asiaa vastustavat yleensä juurikin hihhulit.

Niin, tarvitseeko ko. lakia muuttaa ja miksi kun se ei normaalia elämää heikennäkään? Meillä olisi varmaan oikeasti tarpeettomia ja arkielämää hankaloittavia lakeja ja säädöksiä, joista kannattaisi koettaa hankkiutua eroon, keskitttäisiinkö tämäkin aloite-energia niihin, juueijuu vai juujuu?

Oletat väärin, minun arvoni eivät tässä kaplakassa ole saaneet lommoja tai olleet tulilinjalla. Tarkoitan toisten arvojen pilkkaamista julkisesti ja tarkoitushakuisesti ihan yleensä. Se on kiusaamista. Kirjoituksestasi tulee ehkä esille tarkastelutapa, jossa keskipisteenä on oma napa. Voiko toimivaa ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa rakentaa egosentrisen individualismin pohjalta? Minäminäminä. Tämä katsantokanta näkyy valitettavasti tänä päivänä myös aikuisikäisten käyttäytymisessä. Aikansa mainos, "kasva isoksi, älä aikuiseksi", on valitettavasti nykypäivän totta.

Keskustelun ja mielipiteen tasolla argumentointi ja itsensä ilmaisu on eri asia kuin toiminnan tasolla tapahtuva toilailu. Lieneekö Jumalan teatterin itseilmaisu Oulussa männä aikana tuttu juttu? "Taidetta" ja kantaa ottavaa sellaista...

Jos joku vetää jalkaansa pitkälahkeiset suomikalsarit ja sotkee ne kakkaamalla housuunsa ("Äitiii, tuli hyvä kakka,"), niin sotkekoon kunhan ei tyrkytä "saavutustaan" muille. Lippuaiheisia vaatteita ja asusteita on maailmalla paljon. Useimmiten niiden kantamista pidetään osoituksena patrioottisuudesta. Jos pizzamiehellä on suomisuikka, on se mielestäni positiivinen juttu eikä loukkaa lipun arvoa, sillä kyseessä on lippuaiheinen asuste. Soumi oon huva maa!

Tapain turmeluksella tarkoitin yleistä hyvien käytöstapojen murentumista (joka jossain vaiheessa johtaa tämän lippuepisodin kaltaisiin lieveilmiöihin). Infantiili minäkeskeisyys, siitä tässä on kyse. Olisikohan ns. vapaalla kasvatuksella (tai kasvattamatta jättämisellä) jotain osuutta asiaan?

Kansainvälisyydestä:
Poltetaanhan niitä lippuja toki maailmalla, sitäkö täällä meilläkin tarvitaan? Sekö vapauttaa meidät ja tekee meistä onnellisia? Heh, se esimerkiksi esille nostamasi USA on muuten pullollaan toinen toistaan kummallisempia lakeja ja säädöksiä. Pitäisikö niitä apinoida?

Yhtenäiskulttuurikin murennetaan pieni pala kerrallaan. Nurkista se yleensä alkaa.

---
Halla-aho on poliitikko ja julkisuuden henkilö. Hänen tapaustaan voidaan ruotia jossain muussa ketjussa, tänne se ei kuulu.
 
Niin, tarvitseeko ko. lakia muuttaa ja miksi kun se ei normaalia elämää heikennäkään? Meillä olisi varmaan oikeasti tarpeettomia ja arkielämää hankaloittavia lakeja ja säädöksiä, joista kannattaisi koettaa hankkiutua eroon, keskitttäisiinkö tämäkin aloite-energia niihin, juueijuu vai juujuu?

Niinpä niin, lakejahan ei tarvitse muuttaa, koska tärkeämpiäkin lakiesityksiä on. ihan vastaavasti rivitalopaloa Suomessa ei tarvitse sammuttaa, koska Etiopiassa on nälänhätä.

Oletat väärin, minun arvoni eivät tässä kaplakassa ole saaneet lommoja tai olleet tulilinjalla. Tarkoitan toisten arvojen pilkkaamista julkisesti ja tarkoitushakuisesti ihan yleensä. Se on kiusaamista. Kirjoituksestasi tulee ehkä esille tarkastelutapa, jossa keskipisteenä on oma napa. Voiko toimivaa ja hyvinvoivaa yhteiskuntaa rakentaa egosentrisen individualismin pohjalta? Minäminäminä. Tämä katsantokanta näkyy valitettavasti tänä päivänä myös aikuisikäisten käyttäytymisessä. Aikansa mainos, "kasva isoksi, älä aikuiseksi", on valitettavasti nykypäivän totta.

Mulla ei oo intressejä polttaa pinkää valtakunnan lippua. Enemmänkin mulla on itressejä poistaa teennäisiä esteitä ilmaisunvapauden tieltä. Se on aika loogista arvoliberalismia, joka onneksi on nykypäivänä suht valtavirtaa edustavaa ajattelua. Itärajan tuolla puolella on vähän eri meininki.

Minäkeskeistä ajattelutapaa tässä keskustelussa edustaa ehkä enemmänkin retoriikka, jossa vastapuolta kehotetaan häpeämään ja vihjaillaan tämän olevan jotenkin keskenkasvuinen.

Keskustelun ja mielipiteen tasolla argumentointi ja itsensä ilmaisu on eri asia kuin toiminnan tasolla tapahtuva toilailu. Lieneekö Jumalan teatterin itseilmaisu Oulussa männä aikana tuttu juttu? "Taidetta" ja kantaa ottavaa sellaista...

Jouko Turkka ja vahingonteko eivät liity muhun tietääkseni mitenkään. Lipunpoltossakin premissi on se, että kukainenkin lunastakoon esineen, jonka avulla aikoo vietinsä esittää. Vahingontekoa myös koskee aivan eri laki, kuin lipun häpäisyä.

Jos joku vetää jalkaansa pitkälahkeiset suomikalsarit ja sotkee ne kakkaamalla housuunsa ("Äitiii, tuli hyvä kakka,"), niin sotkekoon kunhan ei tyrkytä "saavutustaan" muille. Lippuaiheisia vaatteita ja asusteita on maailmalla paljon. Useimmiten niiden kantamista pidetään osoituksena patrioottisuudesta. Jos pizzamiehellä on suomisuikka, on se mielestäni positiivinen juttu eikä loukkaa lipun arvoa, sillä kyseessä on lippuaiheinen asuste. Soumi oon huva maa!


Jos kerran tällaset ilmaisumuodot ovat sulle täysin OK, miksi lipun polttaminen ei ole? Miksi tätä sun kantaa täytyy lain voimin tyrkyttää muille?
Tapain turmeluksella tarkoitin yleistä hyvien käytöstapojen murentumista (joka jossain vaiheessa johtaa tämän lippuepisodin kaltaisiin lieveilmiöihin). Infantiili minäkeskeisyys, siitä tässä on kyse. Olisikohan ns. vapaalla kasvatuksella (tai kasvattamatta jättämisellä) jotain osuutta asiaan?

Siksi mä alunperinkin sanoin, että sillä symbolin kimppuun hyökkäämisellä tulee olla sanottavana jotain merkittävämpää kuin yleinen perseily tai 'koska voin'. Paskasta motiivista vaan ei tule olla seurauksena sakkoa vaan yleinen paheksunta.
Kansainvälisyydestä:
Poltetaanhan niitä lippuja toki maailmalla, sitäkö täällä meilläkin tarvitaan? Sekö vapauttaa meidät ja tekee meistä onnellisia? Heh, se esimerkiksi esille nostamasi USA on muuten pullollaan toinen toistaan kummallisempia lakeja ja säädöksiä. Pitäisikö niitä apinoida?

Kaltevan pinnan argumenttivirhe. Kukaan ei ole esittänyt amerikkalaista tapaoikeutta Suomeen.
Yhtenäiskulttuurikin murennetaan pieni pala kerrallaan. Nurkista se yleensä alkaa.

Edelleen melko heikon oloinen yhteinäiskulttuuri, jos ei se ilman vallesmannin uhkaa jaksa pysyä koossa. Uhkaavatko vasenkätisetkin yhtenäiskulttuuria, jossa suurin osa on tottunut kirjoittamaan oikealla?
 
Niinpä niin, lakejahan ei tarvitse muuttaa, koska tärkeämpiäkin lakiesityksiä on. ihan vastaavasti rivitalopaloa Suomessa ei tarvitse sammuttaa, koska Etiopiassa on nälänhätä.



Mulla ei oo intressejä polttaa pinkää valtakunnan lippua. Enemmänkin mulla on itressejä poistaa teennäisiä esteitä ilmaisunvapauden tieltä. Se on aika loogista arvoliberalismia, joka onneksi on nykypäivänä suht valtavirtaa edustavaa ajattelua. Itärajan tuolla puolella on vähän eri meininki.

Minäkeskeistä ajattelutapaa tässä keskustelussa edustaa ehkä enemmänkin retoriikka, jossa vastapuolta kehotetaan häpeämään ja vihjaillaan tämän olevan jotenkin keskenkasvuinen.



Jouko Turkka ja vahingonteko eivät liity muhun tietääkseni mitenkään. Lipunpoltossakin premissi on se, että kukainenkin lunastakoon esineen, jonka avulla aikoo vietinsä esittää. Vahingontekoa myös koskee aivan eri laki, kuin lipun häpäisyä.




Jos kerran tällaset ilmaisumuodot ovat sulle täysin OK, miksi lipun polttaminen ei ole? Miksi tätä sun kantaa täytyy lain voimin tyrkyttää muille?


Siksi mä alunperinkin sanoin, että sillä symbolin kimppuun hyökkäämisellä tulee olla sanottavana jotain merkittävämpää kuin yleinen perseily tai 'koska voin'. Paskasta motiivista vaan ei tule olla seurauksena sakkoa vaan yleinen paheksunta.


Kaltevan pinnan argumenttivirhe. Kukaan ei ole esittänyt amerikkalaista tapaoikeutta Suomeen.


Edelleen melko heikon oloinen yhteinäiskulttuuri, jos ei se ilman vallesmannin uhkaa jaksa pysyä koossa. Uhkaavatko vasenkätisetkin yhtenäiskulttuuria, jossa suurin osa on tottunut kirjoittamaan oikealla?

Heh. Anteeksi, en tarkoittanut sinua. Huonotapaiset ja -käytöksiset hävetkööt siitä huolimatta. Se koira älähtää...

Jouko Turkka ei heittänyt kakkaa eikä suunnitellut esitystä, hän vain kommentoi tapahtunutta jälkikäteen oman huumorikäsityksensä kautta. Huomiohakuiset opiskelijat toimivat urhoollisesti taistelun "eturintamassa".

Hmm. Mitenkähän toisin esille sen, että laki ei ole "mun kanta" vaikka olen sen puolesta täällä kirjoitellut. Liity muuten sinäkin sinäkin tähän "mun kantaan", niin meillä on laki takanamme!

Lipun polttaminen manifestina on muuten tarpeeton ei-funktionaalinen epäekologinen teko ja saastuttaa ympäristöä. Etenkin, jos lippu on tehty keinokuiduista.

Niin, tuo vertaus jossa rinnastetaan rivitalopalo, Etiopian nälännhätä ja lakiuudistusten priorisointi, jäävät hieman etäisiksi tällaiselle Takarivin Taaville, joka on vain pieni ratas suuressa koneistossa.

EDIT: vasenkätisyys on synnynnäinen ominaisuus tai taipumus, ei ideologinen valinta. Ainakaan yleensä. En ymmärrä, kuinka se liittyy yhtenäiskulttuuriin. Irrallinen asia, hieman kuin se, että kaikki punatukkaiset olisivat noitia ja heidät pitäisi polttaa elävältä. Höpsis.
 
Viimeksi muokattu:
Suomen lippu symboloi minulle hyviä asioita. En näe mitään tarvetta häpäistä sitä, ja pidän lipun häpäisyä lähinnä lapsellisena pelleilynä. En kuitenkaan ole niin itsekäs ja minäkeskeinen, että lähtisin rajoittamaan muiden vapautta tehdä omistamalleen kangaspalalleen mitä haluavat vain siksi, että pidän heidän toimintaansa hölmönä. Mitään konkreettista haittaa minulle ei aiheuta se, että joku taiteilija perfomanssissaan paskoo Suomen lipun päälle. Kokemani inho ei ole syy kieltää sitä, sillonhan voitaisiin kieltää kaikki, koska inhoa voi kokea mistä vain. Jopa pyhiä asioita pitää voida kritisoida ja kyseenalaistaa.

Moni suomalainen ihmettelee kun Muhammed-pilakuvat aiheuttavat raivoa ja väkivaltaa. Monesti meillä on halua näyttäytyä jotenkin analyyttisen rauhallisena heihin verrattuna: "en minä noin reagoisi jos minulle pyhiä asioita loukattaisiin". Sitten itse suhtautuvat jopa väkivaltaisesti niihin jotka häpäisisivät Suomen lipun (ks. esim. kalevan kommenttiosuus). Ei nämä sananvapauden rajoittajat toisistaan eroa. Hienoa, että Vihreät on ottaneet askeleen eteenpäin. Sananvapaustaistelijan rooli on kova ja säälimätön, mutta hienoa että Vihreissä on uskallusta siihen rooliin. Jos joku "suomalainen yhtenäiskulttuuri" loppuu koska joku anarkomarko häpäisee Suomen lipun, niin senkus.
 
Yhtenäiskulttuurin murentaminen alkoi kouluista ja korkeakouluista josta todisteena konservatiivista perheistä tulevien isänmurhat.

Sodan jälkeen kommunistit soluttautuivat järjestelmällisesti kouluihin ja kirkkoihin tekemään aivopesuaan, nuorilla aikuisilla on jo vakiintuneet arvot, Walhroosit ovat harvinaisuuksia.

Nykyiset kirjat ja opetusohjelmat ovat täysin tietyn ideologian omaavien laatimia, suuri pettymys olikin kun opetusministeriö meni Grahn-Laasoselle.
Hänen edustamansa liberalismi omaa paljon yhteistä kommunistien kanssa sisällöllisesti ja metodisesti.
Kyseessä on lähetystehtävä, EU:n ihanuus ja monikultturismi on opetuksen ydin.
 
Jouko Turkka ei heittänyt kakkaa eikä suunnitellut esitystä, hän vain kommentoi tapahtunutta jälkikäteen oman huumorikäsityksensä kautta. Huomiohakuiset opiskelijat toimivat urhoollisesti taistelun "eturintamassa".

Kappas, jostain oli jäänyt mulle tää erheellinen mielikuva.

EDIT: vasenkätisyys on synnynnäinen ominaisuus tai taipumus, ei ideologinen valinta. Ainakaan yleensä. En ymmärrä, kuinka se liittyy yhtenäiskulttuuriin. Irrallinen asia, hieman kuin se, että kaikki punatukkaiset olisivat noitia ja heidät pitäisi polttaa elävältä. Höpsis.

Tällä viittasin pitkään jatkuneeseen tapaan, missä vasenkätisiä lapsia pakotettiin tekemään asiat oikealla kädellään, koska kaikki muutkin tekevät niin ja oikean käden käyttö on se "oikea" tapa. Yhtenäiskulttuurin muoto se tämäkin on.

Mutta mä taidan toistaiseksi irrottautua tästä keskustelusta ja hakea halpaa keskiolutta ja mikropopcornia. Tää ketju alkaa saada mielenkiintoisia ulottuvuuksia.
 
Mitä nämä isänmurhat on? Onko niitä tapahtunut Suomessa? Myönnän laiskuuteni, sillä kiinnostukseni ei riitä katsomaan tunnin videota aiheesta.
 
Mitä nämä isänmurhat on? Onko niitä tapahtunut Suomessa? Myönnän laiskuuteni, sillä kiinnostukseni ei riitä katsomaan tunnin videota aiheesta.

Metafora (muinaiskreikaksiμεταφορά ’siirto’) on kielikuva eli trooppi, jossa kahta toisiinsa liittymätöntä sanaa samaistetaan ilman kuin-sanaa. Metaforasta on esimerkiksi on "Hän on aurinkoni."[1] (kirjaimellisesti: maata valaiseva ja lämmittävä taivaankappale) tai "tuolin jalka" (kirj: eläimen alaraaja) [2] Metaforassa tapahtuu merkityssiirtymä, jonka johdosta se eroaa kirjaimellisesta kielestä

http://fi.wikipedia.org/wiki/Metafora
 
Teidän kulttuurimarxismista vouhottavien jutuista on hieman vaikea erottaa mikä on foliohattuilua ja mikä ei.
 
Yhtenäiskulttuurin murentaminen alkoi kouluista ja korkeakouluista josta todisteena konservatiivista perheistä tulevien isänmurhat.

Sodan jälkeen kommunistit soluttautuivat järjestelmällisesti kouluihin ja kirkkoihin tekemään aivopesuaan, nuorilla aikuisilla on jo vakiintuneet arvot, Walhroosit ovat harvinaisuuksia.

Nykyiset kirjat ja opetusohjelmat ovat täysin tietyn ideologian omaavien laatimia, suuri pettymys olikin kun opetusministeriö meni Grahn-Laasoselle.
Hänen edustamansa liberalismi omaa paljon yhteistä kommunistien kanssa sisällöllisesti ja metodisesti.
Kyseessä on lähetystehtävä, EU:n ihanuus ja monikultturismi on opetuksen ydin.

Onneksi ei kumpikaan, opetusministeriö tai Opetushallitus, enää valvo ja säätele oppikirjojen julkaisua, vaan kustantamot tekevät ne ja koulut päättävät, mitä ostavat. Vielä Kouluhallituksen (entinen OPH) ja Erkki Ahon aikaan kustannettava kirja tarkastettiin Kouluhallituksessa ja sille joko annettiin painatuslupa tai ei.

Muutenhan koulujen on tietenkin pakko noudattaa OPH:n yleistä opetussuunnitelmaa, mutta se on sellaista kapulakieltä että opettajan autonomialle jää aika paljonkin varaa. EU-asiat kuulunevat yhteiskuntaopin piiriin. Yksikään tuntemistani historianopettajista ei ole mikään hönttti-Helmeri sinisten silmien kanssa suhteessa maailmaan. Mutta en tunne kuin muutaman.

Grahn-Laasonen ei vakuuttanut ympäristöministerinä (on hiukan kokematon ja hyvin lobbausaltis omille eturyhmille), mutta tuskin noviisinakaan hän voi olla huonompi opetusministerinä kuin Maija Rask, Jukka Gustafsson ja Krista Kiuru (SDP) olivat. Varsinkin Rask oli aivan täysi katastrofi eikä Kiuru jää paljon jälkeen. Onneksi saatiin pois ennen kuin teki isompaa vahinkoa.

Kun tässä nyt sivupoluilla ollaan, kiinnitin huomioni terveysalan uutisiin. He ylistivät Paula Risikkoa parhaaksi ministeriksi koskaan. Hän sai myös virkatovereilta ehdottoman kiittävän palautteen. Minua harmittaa, ettei hän ole nyt Kokoomuksen puheenjohtaja. Vaikka mitäpä se minulle kuuluu. Ja jos Kokoomuksessa on yksi ihminen, joka on sekä kiinnostunut koulutuspolitiikasta että tuntee sen, hän on Sari Sarkomaa. Lyhyestä ministerikaudestaan (2007-2008) huolimatta hänellä oli asiat käpälässä.
 
Viimeksi muokattu:
67-081.jpg


Kuvassa oleva kaulus kutsutaan nimellä Vatermörder eli isänmurhaaja. Sitäkö tässä haetan? :p
 
En kuitenkaan ole niin itsekäs ja minäkeskeinen, että lähtisin rajoittamaan muiden vapautta tehdä omistamalleen kangaspalalleen mitä haluavat vain siksi, että pidän heidän toimintaansa hölmönä. Mitään konkreettista haittaa minulle ei aiheuta se, että joku taiteilija perfomanssissaan paskoo Suomen lipun päälle. Jopa pyhiä asioita pitää voida kritisoida ja kyseenalaistaa.

Tsot, tsot, nyt menee kyllä sellaiseen arvomaailman ulkpuoliseen näkemykseen, millaisen kanssa minä ainakaan en halua olla missään tekemisissä. Jos tarkoituksesi oli provota, niin onnistuit, siitä + mutta ei sisällöstä.
Suomen lippu ei ole "jonkun omistama kangaspala", vaan nimenomaan osa niitä yhtenäiskultturin symboleja jotka tarkoittavat suomalaisuutta. Edustan sitä osaa kansasta jolle tuo lippu on pyhä.
Kun minun pitää valita yhtenäiskulttuurin ja tuollaisen piittaamattomuuden välillä, niin päätös on täysin selkeä; vanha konservatiivi nostaa päätään ja yhtenäiskultturi menee kirkkaasti kärkeen.

Tetra - nyt ei mennyt jatkoon.


.
 
Yksikään tuntemistani historianopettajista ei ole mikään hönttti-Helmeri sinisten silmien kanssa suhteessa maailmaan. Mutta en tunne kuin muutaman.
Mitä tarkoitat sinisillä silmillä suhteessa maailmaan? Minulla oli aikoinaan historian opettaja, joka oli avoimesti punavihreä. No, hän tosin myönsi sen että on vasemmistolainen, mutta en tiedä paljonko se sitten parantaa asiaa, kun hän avoimesti propagoi aatteensa puolesta. Ihan hyvä ja mukava opettaja sinänsä.

Kiistätkö kulttuurimarxismin ja sen seuraukset?
En usko, että on mitään erityistä kulttuurimarxisista salaliittoa. Arvoliberalismi on jees.


Suomen lippu ei ole "jonkun omistama kangaspala", vaan nimenomaan osa niitä yhtenäiskultturin symboleja jotka tarkoittavat suomalaisuutta. Edustan sitä osaa kansasta jolle tuo lippu on pyhä.
Aivan, minä en pidä mitään "yhtenäiskulttuurin" symbolia pyhänä, olipa kyseessä sitten kielto piirtää Muhammedia tai Suomen lippu. Kuinka yhtenäiskulttuurissa me edes elämme? En halua kieltää mitään vain siksi, että joku asia symboloi minulle positiivisia asioita.
 
minä en pidä mitään "yhtenäiskulttuurin" symbolia pyhänä, olipa kyseessä sitten kielto piirtää Muhammedia tai Suomen lippu.

Vaikka en ymmärräkän sitä miksei Muhammedia ei saisi piirtää (koska lapsesta astihan olemme kaikkea piirtäneet) , niin ei siitä minun mielestäni silti vittuilua pidä tehdä. Jos Muhammed on joillekin pyhä niin mulla ainakin on varaa helpottaa sen verran, että en ala pilkkaamaan siitä tai muuten kaivamaan aiheella verta nenästä. Pikkasen kunnioitusta muita kohtaan ja rauhan tekemistä.
 
Vaikka en ymmärräkän sitä miksei Muhammedia ei saisi piirtää (koska lapsesta astihan olemme kaikkea piirtäneet) , niin ei siitä minun mielestäni silti vittuilua pidä tehdä. Jos Muhammed on joillekin pyhä niin mulla ainakin on varaa helpottaa sen verran, että en ala pilkkaamaan siitä tai muuten kaivamaan aiheella verta nenästä. Pikkasen kunnioitusta muita kohtaan ja rauhan tekemistä.
Olen samaa mieltä, en juuri arvosta tarkoituksellista vittuilua. Tämä siitä huolimatta, että en juuri välitä islamista (tai mistään muustakaan uskonnosta). En siis mitenkään erityisesti arvosta Muhammed-pilakuvien piirtäjiä, vaikka olen sitä mieltä että heillä on oikeus niin kritisoida uskontoa. Olen myös sitä mieltä, että Suomen lipun häpäisy on varmaan vain lapsellista pelleilyä - kuten lainaamassasi viestissä kirjoitin. En kuitenkaan näe minun kokemaa inhoa tarpeellisena syynä kieltää jonkun symbolin "häpäisyä", vaikka minulle kyseinen symboli (Suomen lippu) edustaakin hyviä asioita.

Ymmärrän kyllä, että moni on kasvanut sellaisessa ympäristössä, jossa ajatus Suomen lipun häpäisyn sallimisesta on mahdoton hyväksyä.
 
En usko, että on mitään erityistä kulttuurimarxisista salaliittoa. Arvoliberalismi on jees.

Myönnät kuitenkin että opettajista ja toimittajista enemmistö vastustaa perinteisiä arvoja?
Onko mielestäsi ongelma että heillä on valta vaikuttaa lasten ja nuorten arvoihin?
 
Back
Top