Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No eihän tuo LNG-terminaali ole talouden ehdoilla toteutettu hanke, eikä se myöskään ole huoltovarmuuden kannalta olennainen asia, joten on ihan aiheelista pohtia hankkeen todellisia tarkoitusperiä.
Eipä tietenkään, kyllä kaasua tulee kun on riittävän rähmällään.
Hankkeen todellinen tarkoitusperä on siinä että:
A) kaasua tarvitaan Suomeen lisää muun muassa liikennepolttoaineeksi. Erityisesti joudumme käyttämään kaasua itämeren laivaliikenteessä (linjarahtilaivat, autolautat jne.) johtuen siitä että Suomi sitoutui vähentämään rikkipäästöjä huomattavasti koko muuta maailmaa enemmän. Päästörajoihin on mahdollista päästä kaasun avulla, ei muuten. Suomi tarvitsee myös autoliikenteeseen kaasuvaihtoehdon. Vastaavalla tavalla kuin esim. Ruotsissa. Kaasu sopii myös moneen muuhun tarpeeseen.
.
Tämä on tyhmyyttä. Olisi hauska tietää kuka on tästä vastuussa, poliittiselle tasolle menee. Valitettavasti yhteiskunnassamme on sellaisia, jotka haluavat uskoa itänaapurista etupäässä hyvää ja tehdä myönteisiä tulkintoja. Olen tällaista ollut huomaavinani.Todellisuudessa kriittistenkin sektorien osalta varmuusvarastoja ja omavaraisuutta on pikemminkin heikennetty.
IMO:n päästörajoihin päästään myös ilman kaasun käyttöä polttoaineena, mutta se edellyttää mittavia investointeja. Dieselmoottori Miller-timingilla ja kaksivaiheahtamisella pääsee tier III rajoihin. Mutta vanhojen moottorien modaus ei oikein kannata.
Kaasua voidaan ja on tarkoitus hyödyntää myös muussa liikennekäytössä kuin laivojen moottoreissa. Sitä varten tarvitaan kuitenkin nykyistä kattavampi jakeluverkosto, kyseisten LNG-terminaalien lisäksi jne. Kysymys ei ole pelkästään Venäjän tai USA:n liuskekaasun jakelusta. Jakeluinfran kautta kulkee myös tulevaisuuden biokaasu jolloin ne palvelevat myös alan kotimaisen tuotannon jakelua.
Jonkun pitäisi käydä kertomassa näistä biokaasuratkaisuista myös KEPU:n Pekkariselle..julkisuudessa olleista lausunnoista päätellen hän ei haluaisi investoida lainkaan kaasun jakeluun. Ehkä hänelle on tutumpaa kuljettaa biokaasua mahassaan.
Osittain huoltovarmuuskeskus itse. Hyvähän täältä on huudella että kaikki on laitettava kuntoon ja mistään ei saa säästää ja budjetti pidetään sitten samana. Tiedättekö kuinka paljon yksi rekalla siirrettävä VIRVE tukimasto omalla varavoimalla ja datalinkillä maksaa?Tämä on tyhmyyttä. Olisi hauska tietää kuka on tästä vastuussa, poliittiselle tasolle menee. Valitettavasti yhteiskunnassamme on sellaisia, jotka haluavat uskoa itänaapurista etupäässä hyvää ja tehdä myönteisiä tulkintoja. Olen tällaista ollut huomaavinani.
Noihin tankkereihin muuten liittyy kiinnostavia riskejä. Räjähtävä tankkeri kun vastaa pienehköä atomipommia.
En tiedä.Kemian teollisuuden kannalta on myös hyvä että kaasua löytyy. Kuten olisiko kiva jos lannoitteiden, ruudin ja räjähteiden tuotanto jatkuu?
Osittain huoltovarmuuskeskus itse. Hyvähän täältä on huudella että kaikki on laitettava kuntoon ja mistään ei saa säästää ja budjetti pidetään sitten samana. Tiedättekö kuinka paljon yksi rekalla siirrettävä VIRVE tukimasto omalla varavoimalla ja datalinkillä maksaa?
Kuinka niin?Mutta ei kai huoltovarmuudesta säästetyt rahat ole PV:lle korvamerkittyjä?
mistään ei saa säästää ja budjetti pidetään sitten samana. Tiedättekö kuinka paljon yksi rekalla siirrettävä VIRVE tukimasto omalla varavoimalla ja datalinkillä maksaa?Kuinka niin?
Vanhasen hallitus kertaleikkasi huoltovarmuuskeskuksen varoja 37 miljoonaa euroa tuosta noin vain.Toki varmuusvarastoinnista kuluja kertyy mutta budjetin paikkuu ei ole oikea kohde, oikeampi olisi ollut vaikka tuo VIRVE vaikka ei suoraan puolustusvoimiin liitykään.
Ei tuohon voi painaa tykkää-nappulaa...Vanhasen hallitus kertaleikkasi huoltovarmuuskeskuksen varoja 37 miljoonaa euroa tuosta noin vain.
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kot...-pihtasi-varautumisessa-ja-rokotehankinnassa/
Varmasti näinkin, en ole mikään asiantuntija näissä..
Kaasua voidaan ja on tarkoitus hyödyntää myös muussa liikennekäytössä kuin laivojen moottoreissa. Sitä varten tarvitaan kuitenkin nykyistä kattavampi jakeluverkosto, kyseisten LNG-terminaalien lisäksi jne. Kysymys ei ole pelkästään Venäjän tai USA:n liuskekaasun jakelusta. Jakeluinfran kautta kulkee myös tulevaisuuden biokaasu jolloin ne palvelevat myös alan kotimaisen tuotannon jakelua.
Jonkun pitäisi käydä kertomassa näistä biokaasuratkaisuista myös KEPU:n Pekkariselle..julkisuudessa olleista lausunnoista päätellen hän ei haluaisi investoida lainkaan kaasun jakeluun. Ehkä hänelle on tutumpaa kuljettaa biokaasua mahassaan.
Kyllä kasvaa, ja niillä on paljon omakin liuskekaassua. Turkmenistanin kaasun lisäksi. Varmaan ottaisvat venäläistäkin, kunhan venäläiset rakentavat itse putket rajalle saakka, ja sitten hinta voi olla 150 $ per kuutio, ei Kiina maksaa paljon.
Wed Nov 13, 2013 9:59am ESTSopimukset on kumminki tehty ja ne on 30vuotisia. Kooltaan vastaa n 17% koko kiinan kaasunkulutuksesta vuonna 2020. Joten kyllä se kiina taitaa sitä kaasua ostaa ja maksaa sen hinnan mitä on sovittu, joka on ilmeisesti sidottu öljyyn, mutta sillä on alaraja.
Nuo sopimukset laskee myös lng-kaasun hintaa tulevaisuudessa kun sitä vapautuu muille markkinoille eli tekee hyvää tälle suomalaiselle Lng hankkeelle.
Gasumilla on muuten hyvä sopimus kaasun ostamisesta venäjältä, joka ulottuu vuooteen 2026, muta silti ei pärjää kilpailussa enerkiamarkkinoilla hiilen kanssa.
Finland's Russian gas price a dream deal for others
http://www.reuters.com/article/2013/11/13/finland-gas-idUSL5N0IY2SW20131113