Taisi tulla Gasumille laskelmat pääkonttorin puolelta että Nord Stream II on kannattava, uusi terminaali ei.
Gasum luopuu lng-terminaalin hankkeesta
EnergiaLogistiikkaRaaka-aineetYrittäminenInvestoinnit
Gasum aikoo kuitenkin jatkaa pohjoismaisen kaasumarkkinan kehittämistä. KUVA: GASUM
Balticconector-yhdysputki ja Finngulf-terminaali eivät ole liiketaloudellisesti kannattavia.
Gasum on selvittänyt edellytyksiä rakentaa Etelä-Suomeen alueellinen lng-terminaali sekä Balticconnector-yhdysputki Suomen ja Viron välille
Selvitysten perusteella Finngulf- ja Balticconnector-hankkeet eivät ole yhtiölle liiketaloudellisesti kannattavia eikä niille ole riittävää kysyntää Suomen markkinalla. Tästä syystä Gasum luopuu Finngulf- sekä Balticconnector-hankkeen toteutuksesta.
Suomalainen kaasumarkkina ja sen tulevaisuuden näkymät ovat yhtiön muuttuneet olennaisesti vuodesta 2008, jolloin hankkeita alettiin suunnitella.
Kaasun kilpailukyky on heikentynyt ja kulutus on laskenut. Etelä-Suomessa kaasuverkoston alueella tämän mittaluokan investoinnit heikentäisivät kaasun kilpailukykyä edelleen. Tehdyt selvitykset osoittavat, että Finngulf- ja Balticconnector-hankkeille ei ole yhtiölle liiketoiminnallisia perusteita. Näin ollen Gasum lopettaa hankkeiden suunnittelun.
Gasum aikoo jatkaa sen sijaan pohjoismaisen kaasumarkkinan kehittämistä.
Suomessa lng:lle on tällä hetkellä kysyntää erityisesti kaasuverkoston ulkopuolella sekä liikenteessä, jossa se on kilpailukykyinen vaihtoehto öljypohjaisille polttoaineille.
Gasumin tytäryhtiöllä Skangasilla on rakenteilla LNG-terminaali Poriin, minkä lisäksi Skangas on osakkaana Tornioon rakentuvassa lng-terminaalissa.
Porin ja Tornion terminaalihankkeet palvelevat kaasuverkoston ulkopuolisen markkinan kasvavia tarpeita teollisuudessa, meriliikenteessä ja raskaassa maantieliikenteessä. Lisäksi kotimaisen ja uusiutuvan biokaasun markkina on vahvassa kasvussa ja Gasum haluaa olla edelläkävijä markkinan kehittämisessä.
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/gasum-luopuu-lng-terminaalin-hankkeesta/bm4Gj7ER