LNG-terminaali Suomeen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vonka
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Venäläistä ohjausta tai ei, mutta maakaasu on tosiaankin menettänyt nopeasti kannattavuuttaan. Taustalla on maailmanmarkkinat, mutta erityisesti kotimaisen energia- ja veropolitiikan poukkoilevuus.

Näkee sen täällä Tampereellakin, kun sähkölaitoksen voimaloista Naistenlahti 1 ajaa täysillä puuta ja turvetta polttaen. Naistenlahti 2 sekä Lielahti 1&2 seisovat kylminä talvisydäntä lukuunottamatta. Vielä 10 vuotta sitten niillä tuotettiin pelkkää sähköäkin ja ylijäänyt lämpö ajettiin Näsijärveen. Ei nouse enää savu kaasuvoimaloiden piipusta.

Saman aikaan Hervantaan avattiin suuri hakevoimala ja Tarastenjärven jätevoimalaa koeajetaan.

Ei varmaankaan naurata Gasumin terävässä päässä. Ei varsinkaan kun heidän pitää ostaa Venäjältä X kuutiota kaasua vuosittain, olipa käyttöä tai ei.. Tämä perineukkulainen sopimushan tuli julki Gasumin Ruotsissa käymän oikeusprosessin myötä.
 
Niin, eihän kilpailua ole syytä edistää. Myös investoinnit ovat järjen vastaisia. Onneksi Suomi on kuuliainen ja ymmärtää hoitaa energiaratkaisut kuten käsketään.
No tästä ei paljoa ole uutisoitu

http://www.icis.com/resources/news/...-takes-gazprom-to-arbitration-over-gas-price/

Finland's Gasum takes Gazprom to arbitration over gas price
17 August 2015 15:33 Source:ICIS
Finnish natural gas incumbent Gasum has taken Russian producer Gazprom to arbitration over the price of natural gas in a long-term supply deal between the two companies, Gasum said on Friday.

Gasum’s current take-or-pay contract allows for a period of price renegotiation every three years and the two companies have been trying to come to an agreement since early 2014. The current deal lasts until 2027, according to Gazprom.

Gasum is seeking a lower price as it tries to improve the price competitiveness of natural gas in Finland.

Demand for natural gas in Finland has been falling for a number of years. Gasum said this is because of to the current Gazprom deal, lower coal prices and recent tax rises, all of which have made gas a less competitive fuel.

Total demand in Finland last year was 29.3TWh, 12% lower than in 2013, according to the Finnish Energy Authority. Almost all of consumed gas would have come from Russia with domestic biogas production accounting for a negligible amount.

As a consensus between both parties has not yet been reached the dispute has been taken to the Stockholm court of Arbitration, the Finnish company said.

“The arbitration process has already started,” Gasum spokeswoman Olga Vaisanen said.

She said it was unclear when the arbitration would end but that in the meantime Gasum would continue negotiations with Gazprom over the gas price.

Gasum, as both incumbent supplier and infrastructure owner in Finland, is one of the last remaining bundled natural gas companies in Europe. The company does not have to unbundle because Finland is completely reliant on Gazprom deliveries with its only point of interconnection the Russian-Finnish border point Imatra.

Gazprom holds a 25% stake in Gasum with the Finnish state holding the remaining 75%.

The construction of the Balticconnector pipeline between Finland and Estonia and a regional LNG terminal would reduce Finland’s reliance on Russian gas, but both projects are yet to receive a final investment decision (see separate story). [email protected]

By Thomas Rodgers
 
Laskeva kaasun kulutus ja pitkä sopimus ovat varmasti asioita, jotka tekevät lisäkapasiteetin hankkimisen vaikeaksi. Toivotaan että Gasum saa hinnan alennettua kilpailemaan kivihiilen kanssa, että seuraava hallitus (jossa taas viherät pääsevät huseeraamaan) ei tee energiasta järjettömän hintaista. Laivojen käyttövoimana LNG:n soisi yleistyvän, mutta niiden kaasuhuolto ei vaadi jättiterminaalia.

Onneksi kaasun osuus meillä on niin pieni, että sillä ei merkittävästi voi kiristää. Tehokkaampaa taitaa olla pelkkä valtiojohdon pelottelu. Nähtäväksi jää toteutuuko Viron putki.
 
Tämä mielenkiintoinen aihe nousi pintaan toisaalla, siispä kysyn:

Onkohan Suomessa hylätty kokonaan ajatus myös pienemmästä LNG-terminaalista? Aloituksen mukaanhan Viro ja Suomi kilpailivat muutama vuosi sitten siitä, kumpi saa isomman terminaalin ja kumpi pienemmän. Lopulta ratkaisu, että Viro rakentaa pienemmän ja Suomi isomman terminaalin.

Ilmeisesti Viro voisi nyt rakentaa itselleen isomman terminaalin. Tosin ei se sen kannattavampaa varmaan ole kuin tälläkään puolella Suomenlahtea.

Englanninkielinen uutinen Suomen päätöksestä keskeyttää hylätä isomman terminaalin rakentaminen ja siirtää projektin vetovastuu siltä osin Viroon:

06 October 2015 - Gasum cancels regional LNG terminal and Finland-Estonia gas pipeline


Finnish gas transmission network operator Gasum has decided to abandon its plans to develop Finngulf LNG, a regional LNG terminal in southern Finland, and the Balticconnector gas pipeline interconnection with Estonia. The group has conducted thorough feasibility studies stating that the projects are not commercially viable and that there is not sufficient demand for them in the Finnish market. Gasum will hand over the responsibility for the regional LNG terminal to a project coordinator designated by Estonia.
For many years, Finland and Estonia discussed the location of a joint LNG import terminal (2.5 bcm/year by 2015) in Inkoo (Finland) or Paldiski (Estonia), which would supply gas to the neighbouring country through the Balticconnector gas pipeline. In March 2014 the two countries finally reached an agreement, after having missed deadlines to apply for EU financing (up to 40% of a regional terminal): two small-size LNG terminals would be built on either side of the Gulf of Finland and connected by the Balticconnector by 2019. As the two-terminals are not eligible for European subsidies, the two countries resumed discussions and finally agreed on the development of a regional LNG terminal in November 2014.
Gasum will continue the development of small-scale LNG terminals in Pori and in Tornio (Finland); the LNG terminal projects will serve the growing needs of the market outside the gas pipeline network in industry, shipping and heavy-duty road transport.

http://www.enerdata.net/enerdatauk/...l-and-finland-estonia-gas-pipeline_34386.html
 
http://www.kymensanomat.fi/Online/2016/03/18/Euroopan komissio hyväksyi Haminan maakaasuterminaalille myönnetyn 28 miljoonan tuen/2016320488906/4

18.3.2016 13:42
Euroopan komissio on hyväksynyt 28 miljoonan euron tuen, jonka Suomi aikoo myöntää Haminaan rakennettavalle nesteytetyn maakaasun terminaalille.

Haminaan on tarkoitus rakentaa nesteytetyn maakaasun terminaali, joka koostuisi yhdestä 30 000 kuution LNG-säiliöstä sekä LNG:n vastaanottoon, purkamiseen, varastointiin ja toimittamisen liittyvästä laitteistosta. Terminaalin kautta arvioidaan kulkevan vuosittain noin 118 000 tonnia kaasua vuodessa.

http://www.kymensanomat.fi/Online/2...minaaliin virolainen kumppani/2015318844456/4
31.3.2015 11:19

Haminan Energia Oy on solminut aiesopimuksen virolaisen Alexela Varahalduse AS:n kanssa kumppanuudesta Haminan LNG-terminaalin rakentamiseksi.

Toimitusjohtaja Timo Toikan mukaan yhteistyöllä Alexelan kanssa varmistetaan nesteytetyn maakaasun saanti kilpailukykyisellä hinnalla Haminaan.

Alexelalla on myös osaamista vaativassa tekniikan lajissa. Terminaaleissa - 163-asteiseksi jäähdytettyä nesteytettyä maakaasua varastoidaan ja siirretään.
 
Pieni sivumuistutus, meillähän on jo rakenteilla LNG-terminaali Tornioon.
 
Ei huono.

EU-Komissiolta lähes 200 miljoonaa euroa Balticconnector-kaasuhankkeeseen - Elinkeinoministeri Rehn: "Suomen energiamarkkinoille historiallinen päivä"

http://www.talouselama.fi/uutiset/k...rgiamarkkinoille-historiallinen-paiva-6566956

Euroopan komissio on myöntänyt Baltic Connector Oy:lle ja Elering AS:lle yhteensä 187,5 miljoonaa euroa kahdensuuntaisen Balticconnector-kaasuyhdysputken rakentamiseksi Suomen ja Viron välille. Baltic Connector Oytiedotti asiasta perjantaina.

Tuki on 75 prosenttia hankkeen 250 miljoonan euron kokonaiskustannuksista. Elinkeinoministeri Olli Rehn sanoo, että kyseessä on Suomen energiamarkkinoiden kannalta historiallinen päivä.

Hän kertoo antavansa täyden tuen hankkeelle.

”Tämä antaa mahdollisuuden avata Suomen kaasumarkkinat kilpailulle”, Rehn sanoo tiedotteessa.

Balticconnector on tiedotteen mukaan keskeinen yhteys, kun Suomen kaasuverkko integroituu EU:n yhteisiin kaasumarkkinoihin.
 
Hieno homma!
Kaikki turvallisuutta lisäävät hankkeet ovat positiivisia juttuja.
 
Ei huono.

EU-Komissiolta lähes 200 miljoonaa euroa Balticconnector-kaasuhankkeeseen - Elinkeinoministeri Rehn: "Suomen energiamarkkinoille historiallinen päivä"

http://www.talouselama.fi/uutiset/k...rgiamarkkinoille-historiallinen-paiva-6566956

Euroopan komissio on myöntänyt Baltic Connector Oy:lle ja Elering AS:lle yhteensä 187,5 miljoonaa euroa kahdensuuntaisen Balticconnector-kaasuyhdysputken rakentamiseksi Suomen ja Viron välille. Baltic Connector Oytiedotti asiasta perjantaina.

Tuki on 75 prosenttia hankkeen 250 miljoonan euron kokonaiskustannuksista. Elinkeinoministeri Olli Rehn sanoo, että kyseessä on Suomen energiamarkkinoiden kannalta historiallinen päivä.

Hän kertoo antavansa täyden tuen hankkeelle.

”Tämä antaa mahdollisuuden avata Suomen kaasumarkkinat kilpailulle”, Rehn sanoo tiedotteessa.

Balticconnector on tiedotteen mukaan keskeinen yhteys, kun Suomen kaasuverkko integroituu EU:n yhteisiin kaasumarkkinoihin.

Olipa hyvä uutinen. Nyt kun raha on halpaa niin soisi että tehtäisiin lisää tällaisia perusinfraan ja -turvallisuuteen vaikuttavia investointeja. :)
 
Back
Top