Luovutaan yleisetä asevelvollisuudesta ja liitytään Natoon - Arno Kotro hurjana

Miten usein nämä tutkinnat johtavat rangaistuksiin? Käsittääkseni ei kovinkaan usein, jos homma on hoidettu järkevästi. Esitutkinta takaa osaltaan myös viranhaltijan tms. oikeusturvan, vaikka prosessi voi varmasti olla tympeä kokemus.

Joo, siis eihän esitutkinta ole mikään rangaistus (kuten esimerkiksi varusmiehet asian usein mieltävät), mutta minun mielipiteeni on että valitettavan usein ne myös johtavat rangaistuksiin. Se taas johtuu - edelleen puhutaan siis meikäläisen mielipiteestä - lähinnä kurinpitoesimiesten "munattomuudesta" tehdä päätöksiä joiden seuraus ei ole rangaistus. Rangaistus siis annetaan mielummiin "varmuuden vuoksi" kuin että uskalletaan ottaa vastuu päätöksestä. Pelätään, että jos jätän rankaisematta, joutuu oma pääni vadille kun olen toiminut väärin jättäessäni rankaisematta. En kuitenkaan taida muistaa ainuttakaan kertaa missä olisi käynyt niin että rankaisematta jättänyt kurinpitoesimies olisi myöhemmin ollut itse pää vadilla, joten sitä taustaa vasten en ymmärrä sitäkään vähää niitä, jotka rankaisevat "varmuuden vuoksi".
Toinen asia minkä näen ehkä jopa jonkinmoisena ongelmana on sitten taas eräänlainen liiallinen suoraselkäisyys kun ollaan epäiltynä. Mielestäni kovin moni ammattisotilas on tässä kohtaa suorastaan hölmö. Usein myönnetään kaikki mahdollinen ja mahdoton, tunnustetaan syyllisyys samantien, vaikka asia ei tosiasiassa syytä olisikaan, ei käytetä lainkaan liittojen tarjoamaa ilmaista oikeusavustajaa jne jne. Tässä tilanteessa tutkijan täytyy olla todella ammattitaitoinen, jotta pystyy löytämään asiasta sen mikä todella on totuus - liian usein tuo liiallinen suoraselkäisyys vaan menee tutkijalta längistä läpi ja hän toteaa tyytyväisenä "olipa helppo tutkinta, epäilty ei kiistänyt mitään ja tunnusti samantien".

Ja edelleen mielipiteenäni...kun tutkinnan suorittaa Poliisi ja asia käsitellään siivilipuolella, on tutkinta usein ammattitaitoisempaa ja rangaistukset oikeudenmukaisia - kun homma hoidetaan PV:n sisällä, tapahtuu aivan liian usein se, että epäiltyä rangaistaan "varmuuden vuoksi" - ajatusketjun ilmeisesti ollessa se että "firman edun vuoksi.."
 
Back
Top