Luovutaan yleisetä asevelvollisuudesta ja liitytään Natoon - Arno Kotro hurjana

Tanskassa on samankaltainen systeemi, joskin arvontaa on jouduttu käyttämään hyvin harvoin.



Jos varusmiehille maksetaan palkkaa, niin siitä vapautetuille ei ole perusteltua säätää lisäveroja, sillä se monimutkaistaa verotusta turhaan. Veronkorotuksen tulonsiirtovaikutus saadaan yksinkertaisemmin toteutettua maksamalla varusmiehille vähän isompaa palkkaa, ja kohottamalla tasaisesti kaikkien verotusta.
En maksaisi varusmiehille palkkaa, vaan ainoastaan korottaisin nykyistä korvausta (=päivärahaa) oikeudenmukaisemmaksi. Kyseessä on kuitenkin asevelvollisuus.

Tämä kompensoitaisiin asepalveluksen suorittaneiden alemmalla verotuksella (=muiden lisäverolla).

Jos kaikki maksavat samaa veroa, ja varusmiehet saavat palkkaa, on kyseessä ammattiarmeija. Silloin puolustusvoimien palkkauksen ja työehtojen pitäisi pystyä kilpailemaan siviilipuolen työmarkkinoiden kanssa. Tähän ne eivät pysty, ja kohta käsissä olisi pula värvätyistä.
 
Jos kaikki maksavat samaa veroa, ja varusmiehet saavat palkkaa, on kyseessä ammattiarmeija. Silloin puolustusvoimien palkkauksen ja työehtojen pitäisi pystyä kilpailemaan siviilipuolen työmarkkinoiden kanssa. Tähän ne eivät pysty, ja kohta käsissä olisi pula värvätyistä.

Vapautettujen veronkorotuksen tulonsiirtovaikutus voidaan yksinkertaisemmin hoitaa maksamalla korkeampaa palkkaa. Veronkorotus ja pieni korvaus on efektiivisesti ihan sama asia kuin ei veronkorotusta ja korkeampi korvaus, ainoastaan monimutkaisempi.
 
Vapautettujen veronkorotuksen tulonsiirtovaikutus voidaan yksinkertaisemmin hoitaa maksamalla korkeampaa palkkaa. Veronkorotus ja pieni korvaus on efektiivisesti ihan sama asia kuin ei veronkorotusta ja korkeampi korvaus, ainoastaan monimutkaisempi.
Silti luulen, että se siirtäisi meidät virallisesti liian lähelle ammattiarmeijaa ollakseen poliittisesti hyväksyttävissä.

Eihän yle-verossakaan mitään järkeä ole, mutta rahoituksen siirtäminen lupamaksuista valtion budjettiin ei ollut toteutettavissa.
 
Ensimmäinen lähtökohta mielestäni olisi korottaa varusmiesten saamakorvaus kohtalaiseksi. Tällä hetkellä taloudellisesti asepalvelusta "rangaistaan", hyötyjien ollessa vapautetut, jehovat, naiset, jne. Mutta kumpi olisi helpompaa: lisävero muille vai suuremmat päivärahat?

Ei tämä tosin varmaan koskaan menisi läpi. Harva edes tajuaa koko asiaa. Eiköhän Suomi siirry suoraan johonkin palkka-armeijaan tms eikä tälläistä harkita.
 
Tämä vänrikki ei lähde enää sotaan


Olipa kerran nuori poika, lumitukka, sinisilmä. Kuten hänen kotimaassaan oli tapana, poika lähti suorittamaan asevelvollisuuttaan heti koulusta päästyään. Hän oli 18-vuotias. Siihen aikaan armeijaan huolittiin vain miehiä, mutta se ei poikaa haitannut. Niin oli aina ollut.

Pojan suvussa oli sotaveteraaneja. Molemmat isoisät olivat taistelleet maailman oikeutetuimmassa sodassa. Iso öykkäri vastaan pieni ja puhtoinen. Urhea puolustustaistelu lumivalkeilla hangilla. Se velvoitti. Vähän se myös ahdisti.

Pärjäänkö minä, poika mietti maatessaan yöllä alokastuvan hiljaisuudessa. Evoluutio ei ollut antanut hänelle pituutta eikä ladonleveitä harteita, mutta harjoitus, kova työ ja ahkeruus tuottivat tulosta.


Se oli hieno hetki.


Reserviupseerikoulun johtajan allekirjoituksella varustettu kutsukirje kurssijuhlaan oli pojan tietämättä lähetetty hänen isälleen. Se kertoi, että poika oli pärjännyt la crème de la crèmen joukossa paremmin kuin kukaan oli osannut odottaa.

Me, niin poika ajatteli, olemme historian puhtaimmassa sodassa uhrautuneiden nuorten vänrikkien seuraajia. Ja se juhla. Gasellisilmäiset neidot juhlapuvuissaan ja salskeat reserviupseerioppilaat, isänmaan toivot.
Sitten se oli ohi.

Vuodet kuluivat. Asevelvollisuuden muisto haalistui. Poika asui pitkään ulkomailla. Asiat olivat siellä toisin. Armeija oli siellä ammattilaisten työtä, kuten poliisin tai palomiehen työ.

Poika huomasi, että hänen kotimaataan pidettiin kummallisena. Oliko se niitä Neuvostoliiton osatasavaltoja? Niin tietysti, siellähän ihminen ei ollut yksilö, vaan valtion palvelija. Aivan. Me ymmärrämme. Asevelvollisuus, toinen maailmansota ja kylmä sota, tehän olitte liitossa Saksan kanssa ja sen jälkeen osa itäblokkia.

Menee muutama sukupolvi, sitten teistäkin tulee osa länsimaita. Sen jälkeen tekin voitte lähettää osaavia ammattilaisia maailman kriisejä hoitamaan, kunhan nostatte katseenne omasta navastanne ylös maailmaan.

Poika palasi kotimaahan. Hän etsi ullakolta kansion, jossa oli valokuvia armeija-ajalta. Muistot hyökyivät hänen mieleensä. Varsinkin se kurssijuhlan daami. Albumin viimeisellä sivulla oli muovitaskussa metallinen tuntolevy ja pahvinpalanen, sotilaspassi, josta häntä katsoi kirkasotsainen nuori reservin vänrikki.

Poika käveli halki aurinkoisen kaupungin. Oli alkanut uusi vuosituhat, ja hänen kotimaansa oli muuttunut. "En ole enää käytettävissä sotilaalliseen maanpuolustukseen", poika sanoi ja ojensi sotilaspassin ja tuntolevyn sotilasläänin esikunnan virkailijalle.

Pojan nimi on Jarkko Tontti. Nyt hän on aikuinen mies ja toivoo, että allekirjoitat kansalaisaloitteen yleisestä asevelvollisuudesta luopumiseksi, täällä.

http://www.hs.fi/m/kotimaa/Tämä vänrikki ei lähde enää sotaan/a1380075988815
 
Aika avutonta kiukuttelua, josta paistaa läpi lähinnä voimattomuus ja katkeruus Puolustusvoimia kohtaan. Vuodatuksen taakse kätkeytyvä henkilökohtainen motiivi jää hieman epäselväksi, mutta ilmeisesti kovan uhon saattelemana liikkeelle laskettu kansalaisaloite ei ole kerännyt nimiä toivotulla tavalla.

Kaikesta huolimatta olisin voinut odottaa HS:lta edes vähän korkeatasoisempaa "kolumnia". Miksi valtakunnan "ykköslehti" ylipäätään julkaisee tällaista propagandaa sivuillaan?
 
Kaikesta huolimatta olisin voinut odottaa HS:lta edes vähän korkeatasoisempaa "kolumnia". Miksi valtakunnan "ykköslehti" ylipäätään julkaisee tällaista propagandaa sivuillaan?

Kyseinen lehti on mielestäni viimeisen vuoden - puolentoista aikana varsin hyvin muutenkin kunnostautunut vastaavanlaisten luokattomien "kolumnien" julkaisijana.
 
Kyseinen lehti on mielestäni viimeisen vuoden - puolentoista aikana varsin hyvin muutenkin kunnostautunut vastaavanlaisten luokattomien "kolumnien" julkaisijana.

Niinpä. Omaa lahjomatonta kieltään tämän aviisin nykytasosta kertoo paperilehden oikaisujen lukumäärä ja nettiversion otsikkoihin asti luikertelevat kirjoitusvirheet. Kai siellä on mainosrahasta pulaa kun työn jälki jatkuvasti huononee. Tämä tietysti koskee sekä itse tehtyjen juttujen työnjälkeä että päätöksiä siitä mitä julkaistaan.
 
Aika avutonta kiukuttelua, josta paistaa läpi lähinnä voimattomuus ja katkeruus Puolustusvoimia kohtaan. Vuodatuksen taakse kätkeytyvä henkilökohtainen motiivi jää hieman epäselväksi, mutta ilmeisesti kovan uhon saattelemana liikkeelle laskettu kansalaisaloite ei ole kerännyt nimiä toivotulla tavalla.

Kaikesta huolimatta olisin voinut odottaa HS:lta edes vähän korkeatasoisempaa "kolumnia". Miksi valtakunnan "ykköslehti" ylipäätään julkaisee tällaista propagandaa sivuillaan?


En minä kyllä tuosta sinänsä aika avuttomasta jutustusta löytänyt kiukuttelua, enemmänkin se on lakooninen toteamus, että ulkomailta tulleen perspektiivistä katsottuna yleinen asevelvollisuus on aikansa elänyt. Kirjoitukselle on silloin syytä löytää asialliset vasta-argumentit.

Mutta kiukuttelevatko Jarno Limnéll ja Tommi Sikanen oheisessa kirjoituksessaan.

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Tiedusteluyhteistyö+USAn+kanssa+vie+Ruotsia+Natoon/a1380149526554

---------

Tiedusteluyhteistyössä on kyse Ruotsin tietoisesta pyrkimyksestä vahvistaa asemaansa Yhdysvaltojen ja Naton suuntaan. Suomi on jäämässä tässä hankkeessa sivustakatsojaksi.

Ruotsin ja Yhdysvaltojen välisen tiedusteluyhteistyön ei pitäisi yllättää ketään. Maat harjoittivat aktiivista yhteistyötä läpi kylmän sodan, ja tämän on voinut arvata jatkuneen myös digitaalisen tiedustelun aikakaudella. Yllätyksenä voi kuitenkin pitää yhteistyön laajuutta.

Ruotsin puolustusministeriön ohjauksessa oleva elektronisen tiedustelun viranomainen FRA on todennäköisesti sallinut Yhdysvaltojen tiedustelupalvelulle NSA:lle ja Britannian tiedustelupalvelulle GCHQ:lle pääsyn Ruotsin alueella kulkeviin tiedonsiirtokaapeleihin.

Viitisen vuotta voimassa ollut televalvontalaki antaa Ruotsin viranomaisille luvan seurata kaikkea maan rajat ylittävää puhelu- ja tietoliikennettä. Merkittävä osa Suomen ja Venäjän tietoliikenteestä kulkee Ruotsin kautta.

Erityisen kiinnostavaa on Venäjään liittyvä tieto, koska Ruotsi voi käydä sillä vaihtokauppaa tiedustelutiedon kansainvälisillä markkinoilla ja samalla vahvistaa poliittista yhteistyötä haluamaansa suuntaan. Venäjän tietoliikenteen vakoilun mahdollistamisen arveltiin aikoinaan olleen pääsyy Ruotsin televalvontalain hyväksymiselle.

Sotilaallisesti liittoutumaton Ruotsi on läheisellä yhteistyöllä halunnut varmistaa itselleen Yhdysvalloilta edes poliittisen tuen mahdollisessa kriisitilanteessa. Tiedustelutietojen laajamittainen luovuttaminen on Ruotsilta selvä ulko- ja turvallisuuspoliittinen valinta, jolla on haluttu lähentää suhdetta Yhdysvaltoihin ja Natoon.

Ruotsissa toukokuussa julkaistu turvallisuuspoliittisen selonteon toimintaympäristöanalyysi korostaa ja tarkentaa huomattavasti yhteistyön merkitystä Naton kanssa, vaikka uusia Nato-linjauksia selontekoon ei ole kirjattu. Analyysin mukaan eri yhteistyökumppaneiden tärkeysjärjestys tulee päättää vielä käynnissä olevassa selontekoprosessissa. Pohjoismainen yhteistyö ei siis ole välttämättä Ruotsille ehdoton ykkönen.

Suomessa on syytä huomioida Ruotsin yhteistyön lisääntyminen Naton ja Yhdysvaltojen kanssa. Ruotsi on omaksunut Suomea vahvemman Yhdysvaltoja tukevan linjan, mikä näkyy esimerkiksi Syyrian kysymyksessä.

Ruotsissa on myös päätetty vihdoinkin osallistua Naton nopean toiminnan joukkoihin, toki vuosia Suomen jälkeen. Merkittävää tässä on toisen pääpuolueen sosiaalidemokraattien kannan muuttuminen vuodesta 2008, jolloin asia oli edellisen kerran pöydällä.

Lisäksi Ruotsissa on keskusteltu oman maaperän avaamisesta suurille Nato-harjoituksille. Tiedusteluyhteistyö syventää entisestään poliittista ja sotilaallista läheisyyttä Yhdysvaltojen ja Naton kanssa.

Suomen tilanne on poliittisesti herkempi. Kaikki aktiivinen osallistuminen Naton toimintaan tulkitaan täällä askeleeksi kohti Nato-jäsenyyttä. Transatlanttiset suhteemme eivät liioin ole Ruotsin tasoa, mikä tuli esiin presidentti Obaman valittua Ruotsin vierailukohteekseen.

Ruotsi haki ansaittua johtajan roolia kutsuessaan muiden Pohjoismaiden päämiehet Obaman tapaamiseen. Samanaikaisesti länsinaapurimme lähentyy Natoa ja Suomi on jäämässä varjoon. Näyttää siltä, ettei Suomea pidetä Ruotsissa turvallisuuspoliittisesti yhtä tärkeänä yhteistyökumppanina kuin Ruotsia Suomessa.

Laajasta keskinäisestä yhteistyöstään huolimatta Ruotsi ja Suomi kilpailevat paikasta Yhdysvaltojen, maailman ainoan sotilaallisen supervallan, suojan alla.

Yhdysvaltojen suuntautuminen Ruotsiin ja Skandinaviaan saattaa vahvistaa myös Suomen asemaa, sillä tällöin supervallan mielenkiinto kohdistuu laajemminkin pohjolaan.

Toisaalta Pohjois-Euroopan kaksi sotilaallisesti liittoutumatonta maata, Ruotsi ja Suomi, ovat Yhdysvaltoihin nähden eriarvoisessa asemassa. Kun muut Pohjoismaat jo kuuluvat Nato-klubiin, Ruotsilla on vip-kortti klubin tilaisuuksiin. Suomi uhkaa jäädä sivustakatsojaksi.

Jarno Limnéll ja Tommi Sikanen
Limnéll on sotatieteiden tohtori. Sikanen toimii opettajana Maanpuolustuskorkeakoulun strategian laitoksessa.
 
Jarmo ja Tommi käyttävät aika paljon konditionaalia ja saattaa ehkä kenties may be jne.

Nyt eikun miettimään, miten voisimme miellyttää Usaa niin paljon, että saisimme suosikkiaseman ohi Ruotsin....lääh lääh. Eikun hommiin.

Jospa Usa kiinnostuu kustakin asiasta aina etunsa tähden ja korkeintaan etunsa tähden sittenkin?

Ruotsin pikaraide Natoon on seuraava: Yhdysvaltojen lähes kritiikitön tukeminen ulkopolitiikassa, voimistuva osallistuminen hankkeisiin, joita Usa vetää, asevoimansa rakenteen muuttaminen palvelemaan tuota tavoitetta ja lopuksi ikiaikainen tiedustelu- ym. yhteistyö Usan kanssa. Tämän politiikan on mahdollistanut osittain myös se, ettei Suomi ole sontinut omaa puolustusvoimaansa kuralle, siinä on pikkuveljen takana ollut kiva kyyröttää......

Minä ymmärrän kuitenkin Herrojen kirjoituksen eräänlaisena unilukkarin tekstinä: sparrataan asenteita ja päättäjiäkin huomaamaan muutokset ympäristössä ja pitämään kiinni edes teoriassa siitä Nato-kortista. Sillä se on viisautta.
 
Kaikkia hävittäjiä ei ole järkevää laittaa taisteluun ensimmäisestä päivästä lähtien, jos hyökkääjä on musertavan ylivoimainen ja tilanne on täysin hyökkääjän hallussa. Hyökkääjä tuskin pystyy jatkuvasti lentämään satojen koneiden osastoilla ja laukomaan suurta määrää risteilyohjuksia niiden tueksi. Pikemminkin on odotettavissa ilmapuolustuksen lamauttamiseen tähtäävä massiivinen ensi-isku ja sitten hyökkääjän ilmatoiminta heikkenee resurssien puutteessa. Meidän puolustuksemme pitäisi olla rakennettu kestämään tällainen isku. Onko se? En tiedä, mutta epäilen ettei ole.

Jos meidän ilmavoimat ja ilmavalvonta ovat tämän ensi-iskujen jälkeen suunnilleen ehjät, muuttuu tilanne hyökkääjälle vaikeaksi. Strategisen iskun nimellä tapahtuva siviilikohteiden jauhaminen olisi kallista puuhaa, koska kaikille pommituslennoille pitäisi tarjota voimakas saatto. Siihen tarvittaisiin AWACS:n tapainen johtokone, Ito-järjestelmien lamauttamiseen elso-/rynnäkkökoneet ja ilmataisteluihin hävittäjät. Tämän puljan hännillä tulisi siviilikohteisiin iskevät rynnäkkö- ja pommikoneet.

Onko Venäjä nykyisin edes kykenevä voimakkaaseen ensi-iskuun on minulle epäselvää. Liittouma käytti melkoisesti koneita ja ohjuksia ensimmäisen Persianlahden sodan avauksessa. Pystyykö Venäjä lähellekkään samaan?

Siviilikohteisiin kohdistetut iskut ovat kestettävissä. Ne ovat harmillisia ja tulevat kalliiksi, mutta ei maa niihin kaadu. Ne myös loppuvat aikanaan, kunhan osa hyökkääjistä saadaan ammuttua alas. Puhe strategisesta iskusta on aikamme douhetismia. Todellisuudessa edes rajut siviilikohteiden pommitukset eivät ole ratkaisseet sotia. Pienempien asioiden osalta me taivumme ilman sotaa. Suurempien osalta emme edes sodan ja kovien tappioiden myötä. Joten mitä kukaan hyötyisi siviilikohteiden murjomisesta ilman maahyökkäystä?

Olennaista on estää vihollisen vapaa lentely pienillä osastoilla, koska se johtaa vääjäämättä maavoimien toiminnan lamaantumiseen. Pienemmille osastoille on aiheutettavissa tappioita hyvällä hyötysuhteella, kunhan taktiikka ja osaaminen ovat kohdallaan. Vihollinen pitää pakottaa lentämään harvoin ja suurilla osastoilla. Se syö nopeasti suurenkin valtion resurssit ja mahdollistaa meidän maavoimien taistelun.


Juu,ja siviilikohteiden pommitaminen on so last seasonia ettei tosikaan. Se ei ole tätä päivää. Ensimmäinen isku ei kohdistu siviilikohteisiin muuta kuin vahingossa. Ainoastaan pitkittynyt tilanne voi turhauttaa niin että siviilikohteisiin hyökätään. Poislukien siviililentokenttien tutkat jne.
Tosin tilanne että koko maailma olisi itä-länsi vastakkain voisi olla eri asia,mutta utopistista ajatella edes niin. Siviilikohteiden suojaus on vähän sama kuin taistelukaasu tms suojaus. Varmuuden vuoksi.

Läheisillä suhteilla itään taataan rauha kuitenkin paljon varmemmin kun puolustusmäärärahojen lisäämisellä. Oltaisiinko Talvisota voitu estää jos oltaisiin harjoitettu kylmän sodan politiikka jo 20-40-luvut läpeensä. Suomihan oli vihamielinen maa ja kävelymatkan päässä tärkeästä Leningradista. Täällä pienet mutta sitäkin enemmän palstatilaa saaneet ryssäviha järjestöt harjoittelivat vain hyökkäystä ja aina itäänpäin ja samalla yritettiin kaikin tavoin lähentyä Saksan kanssa. Kävimme jo 20-luvulla siellä vähän sotimassa ja agressiota osoittamassa. Suomi oli selvä riski venäjälle. Enään ei näin ole,ellei taas siihen lähdetä Natokiimassa ja lännestä tukea hakien. Venäjä kokee Naton viholliseksi ja ei me voida aina kääntää isolle itänaapurille selkää,koska lopuksi se aina töräyttää anaaliin.
 
Suomalaisessa yhteiskunnassa voisi myös ajatella, että sotilaallisia tappioita kestetään kohtuullisesti "Kollaa kestää", mutta ikonisiin siviilikohteisiin tehtävät iskut täyttävät poliittisen koneiston kautta tavoitteen helpommin. Tehosteena vaikkapa asiamiesten toteuttama päättäjien harvennushakkuu samalla kun siellä sun täällä paukkuu.
 
Juu,ja siviilikohteiden pommitaminen on so last seasonia ettei tosikaan. Se ei ole tätä päivää. Ensimmäinen isku ei kohdistu siviilikohteisiin muuta kuin vahingossa. Ainoastaan pitkittynyt tilanne voi turhauttaa niin että siviilikohteisiin hyökätään. Poislukien siviililentokenttien tutkat jne.
Tosin tilanne että koko maailma olisi itä-länsi vastakkain voisi olla eri asia,mutta utopistista ajatella edes niin. Siviilikohteiden suojaus on vähän sama kuin taistelukaasu tms suojaus. Varmuuden vuoksi.

Läheisillä suhteilla itään taataan rauha kuitenkin paljon varmemmin kun puolustusmäärärahojen lisäämisellä. Oltaisiinko Talvisota voitu estää jos oltaisiin harjoitettu kylmän sodan politiikka jo 20-40-luvut läpeensä. Suomihan oli vihamielinen maa ja kävelymatkan päässä tärkeästä Leningradista. Täällä pienet mutta sitäkin enemmän palstatilaa saaneet ryssäviha järjestöt harjoittelivat vain hyökkäystä ja aina itäänpäin ja samalla yritettiin kaikin tavoin lähentyä Saksan kanssa. Kävimme jo 20-luvulla siellä vähän sotimassa ja agressiota osoittamassa. Suomi oli selvä riski venäjälle. Enään ei näin ole,ellei taas siihen lähdetä Natokiimassa ja lännestä tukea hakien. Venäjä kokee Naton viholliseksi ja ei me voida aina kääntää isolle itänaapurille selkää,koska lopuksi se aina töräyttää anaaliin.

aj77 kirjoittaa asiaa omalta kannaltaan katsottuna. Läheiset suhteet itään, tarpeeksi pienet puolustusmäärärahat ja Nato-kiimaisia hanuriin. Tämän skenaarion kiilapoikina toimivat hyvää tarkottavat reserviläiset, jotka vannovat uskottavan itsenäisen puolustuksen ja koko maan puolustamisen nimiin.

Suomen puolustusdoktriini sopii hyvin Venäjälle, innokkaat asevoimien ystävät puuhastelevat omissa järjestöissään, väittelevät Natosta, uhoavat Venäjän lyömisellä, osallistuvat Kesyön marssiin, mutta ovat ulkona todellisuudesta kuin vain tosiuskovaiset voivat olla. Onko Venäjä koskaan esittänyt huolensa Suomen ylimitoitetusta puolustuksesta, onko Venäjä koskaan väittänyt liittoutumattoman puolustuksemme tai joukkojemme olevan minkäänlainen, missään tilaneessa tai koskaan uhka sen omille joukoille. Ei ole, koska emme ole, emme edes puolustuksellisessa mielessä. Liittoutuminen Naton kanssa muuttaisi tämän. Meitä on jo varoitettu julkisesti, mutta etenkin kulisseissa:

http://yle.fi/uutiset/kenraali_makarovin_puhe_kokonaisuudessaan/6169951

Olemme liukumassa tilanteeseen, jossa maanpuolustuksen kannalta on se ja sama mikä on puolustusratkaisumme.
 
Miksi valtakunnan "ykköslehti" ylipäätään julkaisee tällaista propagandaa sivuillaan?

Propagandan puolelle tuo minustakin asettuu, eipä tarinasta oikein pihviä löytynyt. Eikö se ole vain positiivista, että meitä ehkä pidetään jossain keskisen Euroopan maassa omituisina oman tiemme kulkijoina, jotka valmistautuvat puolustamaan omaa maataan, eikä patsastelemaan samisporukoissa maailman aavikoilla ja sademetsissä.

Yhtä hyvin nykymallia voisi puolustaa sillä, että jenkkilään mennessä tienaa sen vihoviimeisenkin perähikiän punaniskojen rispektit samalla hetkellä, kun kertoo, että armeija on käyty ja oikein upseerin kaluunatkin ansaittu.

En ihan heti keksi miten kumpikaan ulkomainen mielipide olisi kotimaan ratkaisujen suhteen minkäänlaisessa roolissa.
 
Olemme liukumassa tilanteeseen, jossa maanpuolustuksen kannalta on se ja sama mikä on puolustusratkaisumme.

Eikös asia loppupeleissä ole aina ollut näin? Voimme yrittää hennoin voimin ohjailla tilannetta, mutta todelliset päätökset tehdään lopulta Suomen ohi ja yli.
 
Eikös asia loppupeleissä ole aina ollut näin? Voimme yrittää hennoin voimin ohjailla tilannetta, mutta todelliset päätökset tehdään lopulta Suomen ohi ja yli.

Hyvä toteamus Hande! Jos asiaa ajattelee positiivisest, olemme nyt tilanteessa, jossa puolustusvoimamme ovat niin vahvat, että tänne hyökkääminen tulisi Venäjälle liian kalliiksi, oli olosuhteet sitten mitkä tahansa, mutta niin heikot, ettemme pysty mitenkään uhkaamaan Venäjää. Olisiko tuo sitten patti vai win-win?

Tässä on kuitenkin iso mutta! Sen tiedämme, ettemme kykene uhkaamaan Venäjää (tai ketään muuta), mutta entä oma puolustuksemme? Olen itse ottanut pekistettynä esimerkkinä sähkönjakelun ja sitä kautta kokonaismaanpuolustuksen. Joukko asiantuntijoita on puolestaan suoraan kritisoinut myös sotilaallista kykyämme puolustaa tätä maata. Näillä seikoilla on suuri merkitys myös asevelvollisuuden kannalta.

Keskustelu jatkuu!
 
En minä kyllä tuosta sinänsä aika avuttomasta jutustusta löytänyt kiukuttelua, enemmänkin se on lakooninen toteamus, että ulkomailta tulleen perspektiivistä katsottuna yleinen asevelvollisuus on aikansa elänyt.

No antaa olla. Ihmettelen syvästi mistä tulee tällainen asenne että jos jokin on täällä eri tavalla, on ihan PAKKO muuttaa se heti samanlaiseksi kuin kaikkialla muuallakin. Eihän useimmissa maissa ole esimerkiksi peruskoulua tai maksutonta kouluruokailuakaan, tai jokamiehenoikeutta. Pois vaan nekin kun on väärin olla erilainen. Kirjoituksessa ei ollut yhtään asiaperustetta, niinpä sitä ei tarvitse asiaperustein kumotakaan.

Hesarin myymä maailmankuva on naivistinen Kansainliitto mk 2, jossa kaikki maat kuuluvat YK:hon, Natoon ja EU:hun ja siksi kellään ei tarvitse olla armeijaa tai aseita. Ei varmaan tarvitse useimmille perustella tarkemmin, miksi tämä ei toimi.

Tiedusteluyhteistyössä on kyse Ruotsin tietoisesta pyrkimyksestä vahvistaa asemaansa Yhdysvaltojen ja Naton suuntaan. Suomi on jäämässä tässä hankkeessa sivustakatsojaksi.

Hyvä.

Suomen tilanne on poliittisesti herkempi. Kaikki aktiivinen osallistuminen Naton toimintaan tulkitaan täällä askeleeksi kohti Nato-jäsenyyttä. Transatlanttiset suhteemme eivät liioin ole Ruotsin tasoa, mikä tuli esiin presidentti Obaman valittua Ruotsin vierailukohteekseen.

No voi kauhea.

Ruotsi haki ansaittua johtajan roolia kutsuessaan muiden Pohjoismaiden päämiehet Obaman tapaamiseen. Samanaikaisesti länsinaapurimme lähentyy Natoa ja Suomi on jäämässä varjoon. Näyttää siltä, ettei Suomea pidetä Ruotsissa turvallisuuspoliittisesti yhtä tärkeänä yhteistyökumppanina kuin Ruotsia Suomessa.

Miksi tässä on jotain kummallista? Ruotsi on isompi, rikkaampi ja kaikin puolin itseriittoisampi maa kuin Suomi.
 
Niin, aihe ei välttämättä liity tämän ketjun keskusteluihin, mutta eipä Helsingin Sanomien entinen päätoimittajakaan Janne Virkkunen tunnu antavan kehuja nykyiselle linjalle.

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/539500/Seura Janne Virkkunen haukkuu Helsingin Sanomat

Olen kyllä tiennyt Hesarin olevan vastaajasta riippuen joko kokkareiden ja punavihreiden kätyri, mutta ensimmäistä kertaa kuulen sitä haukuttavan kepulaiseksi.
Alamäkeenhän tuo on toki mennyt, kuten kaikki lehdet.
 
Suomalaisessa yhteiskunnassa voisi myös ajatella, että sotilaallisia tappioita kestetään kohtuullisesti "Kollaa kestää", mutta ikonisiin siviilikohteisiin tehtävät iskut täyttävät poliittisen koneiston kautta tavoitteen helpommin. Tehosteena vaikkapa asiamiesten toteuttama päättäjien harvennushakkuu samalla kun siellä sun täällä paukkuu.

En odottaisi siviiliväestön menevän paniikkiin ihan pienestä. Toisessa maailmansodassa Saksalaiset ja Japanilaiset siirrettiin palopommituksin ulkomajoitukseen. Ei tullut paniikkia, eikä ilmeisesti pahoja sotatraumojakaan, sillä yhteiskunnat nousivat nopeasti kukoistukseen sodan jälkeen. Näin tuskin olisi käynyt, jos merkittävä osa väestöstä olisi kärsinyt elämään syvästi vaikuttavista PTSD-oireista.

Toisin kuin yleensä ajatellaan, uskon, että korkea sivistystaso ja materiaalinen hyvinvointi nostavat kykyä selviytyä kriiseistä ja vastoinkäymisistä.
 
Back
Top