Tango-Mike-Heavy
Kapteeni
Ampuja oli 18-vuotias Ali David Sonboly.
http:/www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016072321949836_ul.shtml
Jantterin kuva videolla kohdassa 01:44.
Kaivinkonekuski Thomas heitti Münchenin ampujaa kaljapullolla - naapuri sai luodista osuman kotiparvekkeellaan
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016072421952410_ul.shtml
Kylmähermoinen sälli. "Tulee, saamari, pilaamaan mun hyvän kaljanjuontihetken ampumalla..."
edit. typo korjattu ja IL:n tekstilainaukset lisätty
http:/www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016072321949836_ul.shtml
Iltalehti kirjoitti:Bild-lehti on julkaissut ensimmäisen valokuvan Münchenin ampujasta. Häntä tituleerattiin aluksi saksalaismediassa nimellä David S., ja hänen koko nimensä on Ali David Sonboly.
Iranilaissaksalainen Sonboly ampui perjantaina kuoliaaksi yhdeksän ihmistä ja itsensä ostoskeskuksessa Münchenissä. Uhreista kahdeksan oli nuoria, ja hänen uskotaan houkutelleen uhrit tekopaikalle Facebookin valeprofiilin avulla.
Poliisi uskoo ampujan toimineen yksin ilman poliittista motiivia. Hänellä ei ole yhteyttä Isisiin tai muihin terroristijärjestöihin. Sen sijaan hän oli kiinnostunut kouluampumisista. Sonboly on syntynyt Saksassa, ja hän asui Münchenissä vanhempiensa sekä pikkuveljensä kanssa.
Jantterin kuva videolla kohdassa 01:44.
Kaivinkonekuski Thomas heitti Münchenin ampujaa kaljapullolla - naapuri sai luodista osuman kotiparvekkeellaan
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2016072421952410_ul.shtml
Iltalehti kirjoitti:Kun Münchenin ampuja oli paennut pysäköintitalon katolle, hän "keskusteli" hetken aikaa läheisessä kerrostalossa asuvien miesten kanssa. Molemmat asukkaat kuvasivat parvekkeeltaan kännykkäkameralla keskusteluhetken ja julkaisivat sen Youtubessa. Videot levisivät maailmalle.
Die Welt päätti etsiä erilliset videot kuvanneet käsiinsä läheisestä kerrostalosta.
Viidennessä kerroksessa asuu Thomas Salbey, 57. Kaivinkoneen kuljettajana työskentelevä Salbey kuvasi videon, jolla hän kirosi ampujaa erilaisilla haukkumasanoilla ja läksytti tätä.
Salbeyn parvekkeelta on hyvä näkymä pysäköintitalon katolle.
- En pelkää yhtään tuollaista roskajoukkoa, yhä raivoissaan oleva Salbey kommentoi Die Welt -lehdelle.
- Join täällä (parvekkeella) vapaailtani kunniaksi. Kuulin ensin laukauksia ja sitten se tuli tuonne alapuolelle täyteen ladatun aseen kanssa. Yritin jopa heittää häntä olutpullolla, mutta se meni sirpaleiksi pysäköintitalon ylikulkusillan eteen.
Salbey vetää syvään henkeä.
- Jos minulla olisi ollut kivääri, en olisi heittänyt pullolla, vaan olisin heti ampunut sitä täysidioottia päähän. Huusin, että "sinähän et ole puhdas, sinä olet kusipää!" Salbey muistelee lehden haastattelussa.
Salbeyn mukaan ampuja oli vastannut tähän läksytykseen:
- Olen saksalainen.
Sen jälkeen mies nosti aseensa ja ampui suoraan Salbeyn parveketta kohti.
- Kuului pam, pam ja pam. Silloin minä menin suojaan.
BBC:n videohaastattelussa Salbey näyttää, kuinka hän piiloutui parvekkeensa kaiteen taakse. Hän ei uskaltanut enää hetkeen nousta ylös - ja selvisi saamatta osumia luodeista.
Salbey kertoo BBC:lle olleensa täynnä vihaa ampujaa kohtaan, mutta kokeneensa, että ei voi tehdä yhtään mitään. Hän sanoo kehottaneensa nuorta miestä hakeutumaan psykiatriseen hoitoon.
"Kolmas maailmansota!"
Salbeylle paljastui vasta myöhemmin, kuinka suuresta tragediasta oli todella kyse.
- Se oli oikein sekopää, hän ei kyllä ollut oikein puhdas - kyllähän sen jo näki, Salbey kommentoi Die Welt -lehdelle.
Salbey nojaa parvekkeen kaiteeseen ja katselee poliiseja, jotka tutkivat yhä pysäköintitalon kattoa.
- Tämä meno muuttuu täällä koko ajan entistä pahemmaksi. Se on kohta varmaan jo kolmas maailmansota!
Salbey syyttää ostoskeskuksen tapahtumista Saksan liittokansleria Angela Merkeliä.
- Merkel päästää kaikki tähän maahan. Se sanoo aina, että hoidamme tämän, hoidamme tämän, Salbey kritisoi saksalaislehdelle.
Münchenin 18-vuotias ampuja Ali David Sonboly ei ollut pakolainen. Hän syntyi ja eli koko elämänsä Saksassa.
Toiseen asukkaaseen osui
Myös Salbeyn alapuolella, neljännessä kerroksessa, asukas kuvasi kännykkäkamerallaan Münchenin ampujaa pysäköintitalon tyhjällä katolla.
20-vuotias Mersad perustelee kuvanneensa videoklipin, jotta voisi lähettää sen ostoskeskuksessa oleville ystävilleen ja varoittaa heitä.
Mersad muutti Müncheniin kahdeksan vuotta sitten. Hän ei halua koko nimeään julkaistavan.
- Mies latasi pistoolinsa ja sitten hän ampui parvekettamme kohti. Kaksi laukausta, jotka menivät läheltä päätäni. Minulla oli onnea - mutta isäni sai osumia.
Isä Mersid, 47, sai olkapäähänsä osuman Münchenin ampujan luodista omalla kotiparvekkeellaan. Hänen olkapäässään on side.
- Olen juuri aikaisin aamulla päässyt pois sairaalasta. Tämä on kamalaa, isä Mersid kommentoi Die Weltille päätään pudistellen.
Poliisi takavarikoi Mersadin kännykän videoineen. Nuorimies muistelee, että ampuja oli huutanut, että hänen tekonsa ei liity islamiin.
- Olen itse muslimi. Se, mitä Ranskassa, Belgiassa ja täällä on tapahtunut, on surullista ja epäinhimillistä. Se ei ole islamia, vaan terroria. Terroriteoilla ei ole mitään uskontoa, Mersid sanoo.
Lähteet: Die Welt ja BBC
Kylmähermoinen sälli. "Tulee, saamari, pilaamaan mun hyvän kaljanjuontihetken ampumalla..."
edit. typo korjattu ja IL:n tekstilainaukset lisätty
Viimeksi muokattu: