MAAKK:t ovat edelleen koottu pääasiallisesti henkilöistä, joilla ei olisi muuten SA-sijoitusta, joka selittää res ups ja res au sijoitukset miehistötehtäviin.
Jos näillä henkilöillä olisi oikeasti ollut aikanaan osoittaa osaamista, niin miksi he olivat sijoittamattomia?
En väheksy ressuja, en edes niitä jotka on sijoitettu hs-perusteisesti, vaan sitä asennetta, että muutaman Makkaran PaistoKurssin jälken ollaan jostain supersotilaista koottu yksikkö, kun kuitenkin vain murto-osalla MAAKK:sta on tehty koko yksikön kattava suorituskykymittaus 2015 jälkeiseen tehtävään. Sotiminen on muutakin kuin makkaran paistamista ja puuhastelua m05 päällä viikonloppuisin.
Heh. Otetaan välillä yksilötason näkökulmaa tuohon ensimmäiseen vedätykseen: Kutsu kävi varusmiespalveluksen jälkeen muutaman kerran koviin harjoituksiin. Niiden alkaessa pikkuhiljaa hiipua mm. laman, Hornet -hankintojen yms. myötä, alkoi pienen tauon jälkeen omaehtoinen harrastus. Tämä ns. "puuhasteluvaihe" loppui kun MAAKK:t perustettiin ja sattumoisin tupsahdin touhuun mukaan heti alusta alkaen. MAAKK:n olemassaolon aikana sodanajan joukkojen määrä on kutistunut kutistumistaan. Omaan mittariin on sen sijaan koko ajan tullut lisää tiimaa, mikä tarkoittaa tässä vaiheessa puolta vuosisataa elämän kilometrimittarissa. Kuten olen useaan kertaan todennut, vasan liha on vetreää ja ryskähommat kuuluvat mielestäni nuorille.
En itse ole touhussa mukana oman glorian kasvattamisen ja kaulusnamiskuukkeleitten vuoksi, vaan siitä syystä, että nämäkin hommat, jotka PV on määrännyt jonkun tehtäväksi, on tehtävä. Prenikoitakin kertyy vuosien varrella hiljalleen vaikka ei olisi edes joka risauksessa mukana. Sille nuoremmalle sitoutumishaluiselle luovutan paikkani ilomielin ja kierrätys tämän homman tarkoitus olisikin. (Kasvava huoli tästä asiasta juuri nykypäivän aikuisikäisten motivaatio-ongelmien jne. vuoksi. Miehistöä on näihin hommiin vaikeinta saada ja sotilasarvotkin muuttuvat ajan myötä kun ollaan vähän varttuneempia, joten esim. tämän vuoksi MAAKK sotilasarvot ovat pekka peruskokoonpanoa korkeammat miehistötehtävissä. Tekeekö valmius toimia hierarkiakaavion mukaista tehtävää alemmassa hommassa näistä sotilaista jotenkin huonompia? Eppäillä soppii.)
Osaamisesta olen itse jäävi sanomaan mitään, joten sanotaan, että se on karttuneen kokemuksen jälkeen ehkä hyvänä päivänä niukin naukin säälien hyväksyttävällä tasolla. Rujo ruumis ei pysty samaan kuin nuorena, kaukopartiohommat ja vastaavat ovat olleet jo pitkän aikaa sitten Eldankajärven jäätä. Nykyiset vaatimukset saattavat ehkä kuitenkin täyttyä ja makkaran osaan paistaa polttamatta sitä karrelle. Get the picture?
PV:n suorituskykymittauksissa on kyse rahasta, joten onko MAAKK:den syytä se, jos PV ei ole tehnyt arviointeja? Pitäisikö meidän alkaa keräämään kolehtia sitä varten?
MAAKK on paikallispuolustuksen elämää nänyt työrukkanen, kirves ja pokasaha, ei mikään specops -huthutsupereliittikommandojoukko. Tätä perusasetelmaa on turha yrittää vääntää tai kääntää muuksi, vaikka kuinka hiertäisi kengässä. MAAKK voi olla silti ylpeä omasta roolistaan ja tehtävästään.
Joukko-osastoylpeys ja sen merkitys joukon identiteetille ja taistelutahdolle on asia, jota olen nostanut esille monessa yhteydessä. (Viimeksi taisi olla
@CV9030FIN , joka hehkutti ja ihan aiheesta panssaripuolen porukoiden osaamista - iso peukku sille vielä täälläkin!) Mitään peliä ei voiteta, jos luovutetaan henkisesti ja lähdetään lähtökohtaisesti häviämään. Haasteet ja realiteetit pitää aina pitää mielessä, sillä "pallo on pyöreä", kuten urheilupuolella sanotaan. Ei jäädä lepäilemään laakereilla vaan keskitytään tekemiseen.
Äideille hyvää äitienpäivää, vuodatuksen jälkeen takaisin passaamaan oman poikueen emoa!