Sinällään nuo pohdinnat siitä, että "Vihollisen panssarikärki pääsee murtoon, mitä tekee MAAKK???" ovat aika turhia, kunhan tajuaa tarkastella asiaa hieman laajemmalta mittakavalta, kuin oman rynnäkkökiväärin tähtäinten läpi. Paikallisjoukot käsittävät noin 30 000 taistelijaa 150 000 vahvuisista SA-maavoimista, joten eiköhän tehtävälle löydy niitä panssarikärkiä torppaamaan ihan alan miehiäkin, ennenkuin Paikallispahoinpitelijät tarvitsee laittaa tehtävälle. Tosin kyllähän näiltäkin löytyy rajoitettu kyky vaikuttaa esim. Taistelupanssarivaunuihin. Kuvittelisin, että osa tähän lankaan kommentoineista hyvin tietää tämän, mutta jostain syystä on kiva jauhaa vähän aiheen sivusta jotain siihen liittymätöntä paskaa...
Ja kotimaisten Puolustusvoimien vertailu Ukrainalaisiin, tai ainakin samalle viivalle laittaminen osoittaa mielestäni vakavaa harkintakyvyn ja näkemyksen puutetta. Tätä en sano mitkään siniristilasit silmien edessä, vaan ihan kummankin maan organisaatioihin ja tilanteeseen hieman tavallista syvemmin perehtyneenä. Vai mitä luulette, keskittyvätkö suomalaiset upseerit tulevassa rähinässä sotimisen sijaan verottamaan taistelijoilta rahaa heille joka tapauksessa kuuluvista, usein jopa lahjoituksina saaduista varusteista? Ensinnäkään ei taida tulla 99,99%lle edes mieleen ja se loppu 0,01% mätäpaiseitakin pistetään tuomiolle asiasta hyvin nopeasti jos jotain tällaista ilmenee. Osaamis- ja tietotaitotasoero suomalaisten ja ukrainalaisten upseerien välillä on aivan tajuton, hieman yksinkertaistaen meillä on "systeemi", heillä ei.
Paikallisjoukot ovat 1.1.2015 sodan ajan joukkoja, joten uskomattomia muutoksia organisaatioon tuskin tulisi enää LKP:n aikana. Eri asia taas on ajan kuluessa kertyneen kokemuksen pohjalta mahdolliset tehtävät muutokset k.o. organisaatioon jo rauhan aikana. Ensisijaisesti vapaaehtoisista koottavat PAIKP:n yksiköt täydennetään just niillä itsellään, eli vapaaehtoisilla. Kunhan taistelija täyttää minimivaatimukset ei ole tarkoituksenmukaista tarttua pikkuasioihin, kuten ikään, eikä näin myöskään pääasiassa toimita (Poikkeukset ovat pääasiassa yksittäisiä ALTSTO:jen väen huteja). Eri asia on sitten se tulevaisuuden tilanne, kun hakijoiden määrä ylittää avointen paikkojen määrän. Tällöin nostetaan rimaa (kunnon ja/tai muiden ominaisuuksien osalta)
Joissakin tapauksissa on myös helpompaa perustella toimintaan kelpaamattomaksi katsotulle kaverille iän tms. muotoseikan perusteella teiden erkanemista... just sayin'. Kyllä joukossa seurataan henkilöiden todellista kenttäkelpoisuutta ja soveltuvuutta, pelkkien cooper-testin ja LKT:n numeroiden tuijottamisen sijaan. Tähän asti tällaista toimintaa rajoittava tekijä on ollut se fakta, ettei MAAKKeihin ole suoranaista tunkua ollut.
Yksi asia joka pitää ymmärtää näinkin suuria muutoksia tarkasteltaessa on se, ettei esimerkiksi Paikallisjoukkojen kokoinen laiva käänny rauhan aikana yhdessä yössä, eikä tarvitsekaan. Rajatulla budjetilla ja monen muun korkeamman prioriteetin kehityskohteen asettamissa raameissa asia silti etenee vaihtelevan määrätietoisesti kohti asetettuja tavotteita. Mikäli Sodan uhka huomattavasti nousee nykyisestä on sanomattakin selvää, että kaikken mahdollisien keskeneräisten asioiden valmiiksi saattamista tullaan nopeuttamaan erilaisin toimenpitein.
Näin yleisesti kenelle tahansa tätä ketjua lukevalle, jota kiinnostaa Aktiivireserviläisura:
Mikäli paikallisjoukkoihin liittyminen kiinnostaa, pistä sitä hakemusta menemään sen sijaan, että ihmettelet jossain mp.netissä asiaa kolme vuotta. MAAKK:n tai muiden PAIKP:n yksiköihin liittyessä tehtävä koulutussitoomus ei ole pelkkä menolippu, vaan muutokset elämäntilanteessa, halukkuudessa yms. ovat käypiä syitä purkaa tehty sitoumus jos homma ei jossain välissä enää nappaakaan. Muutamissa MAAKKeissa on sitäpaitsi käytössä harjoituksesta tai useammasta koostuva harkintaperiodi, jonka aikana ei ole voimassa vielä mitään velvotteita. Tänä aikana PV mittaa hakijan soveltuvuutta ja motivaatiota, kun taas hakija puolestaan saa käsityksen siitä, onko toiminta hänelle mielekästä vai ei.
Paikallisjoukoissa palvelleet saavat pääasiassa SA-sijoituksen niihin, vaikka purkaisivat tai jättäisivät uusimatta koulutussitoomuksensa. Heille on annettu koulutusta, jota ei päästetä valumaan hukkaan.