MAAK tänään

Tervehdys foorumilaisille, allekirjoittanut löysi paikalle vasta tänään vaikka on maanpuolustus ollut sydäntä lähellä koko elämän.

Ihan asiaakin olisi ja ajattelin että tässä olisi kysymykselle passeli ketju.

Elikkäs, hain P-Pohjanmaan komppaniaan loppukesästä 2014, hetikun kotiuduin armeijasta. Minkäänlaista vastausta ei kuulunut ja soittelin baut kuukausi sitten aluetoimistoon ja antoivat erään kapteeniluutnantin numeron johon soittelin ja kyselin mitähän mun hakemukselle mahtaa kuulua. Ei kuulemma ollut tullut perille ja kehotti tekemään uusiksi. Kohta kuitenkin soitteli takaisin, asia oli jäänyt pyörimään poliisilta tehtävään selvitykseen (?) mikä ilmeisesti kaikille tehdään ja siinä oli jonkinmoinen epäselvyys sen suhteen että ei näkynyt tuomiota mun nuoruudessa tehdystä liikenneperseilystä. Kerroin sitten suoraan miten homma meni ja mitä sain tuomioksi ja homma oli sillä bueno kun tapauksesta on reilusti yli 5v muutenkin. Sanoi sitten että varusmiespalvelus kun on kiitettävästi suoritettu olet enemmän kuin tervetullut ja asia on tällä selvä. En kerennyt siinä öötä sanoa kun puhelu loppui.

Oon tässä kuukauden odotellut josko jotain papereita tulisi mutta eipäs ole näkynyt. Ja mites se kuntotestaus? Voisiko joku ystävällisesti valaista miten tämä homma etenee tästä vai pitäisikö mun olla uusiksi tuonne yhteydessä. Ja vielä sekin että voinko hakea Keski-Pohjanmaan komppaniaan mikäli tuolta ei mitään kuulu, asun maakuntien risteyskohdassa mutta käsittääkseni nämä ovat eri aluetoimistojen alaisuudessa. Kiitos (mahdollisista) vastauksista!
 
Tervehdys foorumilaisille, allekirjoittanut löysi paikalle vasta tänään vaikka on maanpuolustus ollut sydäntä lähellä koko elämän.

Ihan asiaakin olisi ja ajattelin että tässä olisi kysymykselle passeli ketju.

Elikkäs, hain P-Pohjanmaan komppaniaan loppukesästä 2014, hetikun kotiuduin armeijasta. Minkäänlaista vastausta ei kuulunut ja soittelin baut kuukausi sitten aluetoimistoon ja antoivat erään kapteeniluutnantin numeron johon soittelin ja kyselin mitähän mun hakemukselle mahtaa kuulua. Ei kuulemma ollut tullut perille ja kehotti tekemään uusiksi. Kohta kuitenkin soitteli takaisin, asia oli jäänyt pyörimään poliisilta tehtävään selvitykseen (?) mikä ilmeisesti kaikille tehdään ja siinä oli jonkinmoinen epäselvyys sen suhteen että ei näkynyt tuomiota mun nuoruudessa tehdystä liikenneperseilystä. Kerroin sitten suoraan miten homma meni ja mitä sain tuomioksi ja homma oli sillä bueno kun tapauksesta on reilusti yli 5v muutenkin. Sanoi sitten että varusmiespalvelus kun on kiitettävästi suoritettu olet enemmän kuin tervetullut ja asia on tällä selvä. En kerennyt siinä öötä sanoa kun puhelu loppui.

Oon tässä kuukauden odotellut josko jotain papereita tulisi mutta eipäs ole näkynyt. Ja mites se kuntotestaus? Voisiko joku ystävällisesti valaista miten tämä homma etenee tästä vai pitäisikö mun olla uusiksi tuonne yhteydessä. Ja vielä sekin että voinko hakea Keski-Pohjanmaan komppaniaan mikäli tuolta ei mitään kuulu, asun maakuntien risteyskohdassa mutta käsittääkseni nämä ovat eri aluetoimistojen alaisuudessa. Kiitos (mahdollisista) vastauksista!
Tervetuloa kerhoon.

Yleensä noita sisäänottokursseja ja kuntotestauksia järjestetään 1-2 vuodessa ainakin täällä päin, joten saattaa olla, että joudut odotella syksyyn, jos kevään kurssit on jo täytetty. Jos tiedät/tunnet komppanian terävää päätä, niin voihan noiltakin tiedustella. MPK yleensä järjestää ainakin kuntotestauksen, sieltä nettisivuilta löytyy ajat ja paikat. Samoin MPK saattaa olla järjestämässä noita sisäänottokursseja, joten voi niistäkin koittaa kysyä sieltä.

Ilman muuta kannattaa hakea K-P:n komppaniaan, jos ei omasta kuulu mitään... vaikka jo heti huomenna. :cool:
 
Minkä verran Maakit harjoittelee? Pohdin itsekin joukkoon hakeutumista ja muutama viikonloppu vuodessa irtoaa helposti. Ei kai toiminta sentään jokaviikkoista ole? Lahden alueella asustelen.
 
Komppaniasta riippuen ns. "pakollisia" harjoituksia vuodessa n.5-10 vrk, (esim. pe-su harjoitus = 3vrk), näistäkin voi toki syyllä olla pois ja tämän päälle sitten oman halukkuuden mukaan osallistumista ylimääräiseen. Tässä on käytännössä vain taivas rajana, joillakin saattaa tulla esim. viitisenkymmentäkin harjoituspäivää vuoteen jos intoa ja aikaa riittää.

Lahden seudulta suosittelen hakeutumaan PHMAAKK:n, kirkkaasti parhaasta päästä mitä maakuntakomppanioihin tulee, myös paljon omaehtoista tekemistä (ml. kansainvälisiä juttuja).
 
Täällä jo kärki kovana odottelen että aikaa jäisi joskus se 2-3 viikonloppua vuoteen että pääsisin tuonne kovaan kärkeen... :D
Ei muuta kun sovit mummojen ja pappojen kanssa jälkikasvun vahtivuorot ja lähdet remmiin... tekee hyvää parisuhteellekkin!
 
Viimeksi muokattu:
Itse näkisin, että jos vaikka muutaman vuoden päästä pääsisin noihin hommiin mukaan niin sekin olisi itsessään hieman asennekasvatusta, olisi nimittäin varmaankin jollakin tasolla siistiä kun "isi on sotamies". :rolleyes: Tai sitten pälvikaljuisen kolmevitosen isäukon tälläytyminen maakuntajoukkojen kurkkusalaattiin olisi niin perin pohjin noloa että valitsisivat sivarin :D No en usko, kyllä noin yleisesti ottaen maanpuolustus nähdään täällä Karjalan syrjäkylillä mutu-tuntumalla keskimäärin paremmassa valossa kuin aiemmassa asuinpaikassa pk-seudulla. Mutta tietysti vähän vaihtelee paikoittain.

Kaipa tämän 81mm krh-koulutuksen myötä, suht hyväkuntoisena edelleen ja väkiköyhässä maakunnassa voisin olla ihan toivottuakin ainesta MAAKiin jopa sitten 35 ja risat mittarissa.

On ihmeelliseksi mennyt suomi-isänmaa, kun 35-vuotiaan , nuoren, terävä-älyisen ja riuskan miehen pitää epäillä, kelpaako enää ikänsä puolesta, palvelemaan ja puolustamaan isänmaatansa. En ymmärrä tätä Suomen nykymenoa, tällaisena aikana.
 
On ihmeelliseksi mennyt suomi-isänmaa, kun 35-vuotiaan , nuoren, terävä-älyisen ja riuskan miehen pitää epäillä, kelpaako enää ikänsä puolesta, palvelemaan ja puolustamaan isänmaatansa. En ymmärrä tätä Suomen nykymenoa, tällaisena aikana.
Jos Putler:in hommat eskaloituvat, niin kaikki me ressu reppanat kelpaamme! Uskokaa vaan, nämä puheet ikä yms. asioista viimeisten 20 vuoden aikana on ns. syvän rauhanajan paskaa!

Jo ensimmäisten taistelujen jälkeen raavitaan kaikki kynnelle kykenevät.
 
Tervehdys foorumilaisille, allekirjoittanut löysi paikalle vasta tänään vaikka on maanpuolustus ollut sydäntä lähellä koko elämän.

Ihan asiaakin olisi ja ajattelin että tässä olisi kysymykselle passeli ketju.

Elikkäs, hain P-Pohjanmaan komppaniaan loppukesästä 2014, hetikun kotiuduin armeijasta. Minkäänlaista vastausta ei kuulunut ja soittelin baut kuukausi sitten aluetoimistoon ja antoivat erään kapteeniluutnantin numeron johon soittelin ja kyselin mitähän mun hakemukselle mahtaa kuulua. Ei kuulemma ollut tullut perille ja kehotti tekemään uusiksi. Kohta kuitenkin soitteli takaisin, asia oli jäänyt pyörimään poliisilta tehtävään selvitykseen (?) mikä ilmeisesti kaikille tehdään ja siinä oli jonkinmoinen epäselvyys sen suhteen että ei näkynyt tuomiota mun nuoruudessa tehdystä liikenneperseilystä. Kerroin sitten suoraan miten homma meni ja mitä sain tuomioksi ja homma oli sillä bueno kun tapauksesta on reilusti yli 5v muutenkin. Sanoi sitten että varusmiespalvelus kun on kiitettävästi suoritettu olet enemmän kuin tervetullut ja asia on tällä selvä. En kerennyt siinä öötä sanoa kun puhelu loppui.

Oon tässä kuukauden odotellut josko jotain papereita tulisi mutta eipäs ole näkynyt. Ja mites se kuntotestaus? Voisiko joku ystävällisesti valaista miten tämä homma etenee tästä vai pitäisikö mun olla uusiksi tuonne yhteydessä. Ja vielä sekin että voinko hakea Keski-Pohjanmaan komppaniaan mikäli tuolta ei mitään kuulu, asun maakuntien risteyskohdassa mutta käsittääkseni nämä ovat eri aluetoimistojen alaisuudessa. Kiitos (mahdollisista) vastauksista!

Tervetuloa foorumille!

Tuolla Iltavapaissa on muuten "Esittele itsesi" - ketju jossa voi kertoa itsestään jos haluaa.

Jo annettujen vastauksien lisäksi sen verran vielä lisään, että aluetoimistoissa on tällä hetkellä aikamoinen kuhina, sillä paikallisjoukot perustettiin vuoden alusta. Sinuna odottelisin harjoituskutsua/käskyä syksylle, ja tässä välissä hakeutuisin MPK:n kursseille kiinnostuksen mukaan.

Toukokuussahan tulee suunnitelmien mukaan kaikille reserviläisille kirje josta ilmenee SA-sijoitus, siitä viimeistään näet onko sinut sijoitettu ja mihin tehtävään. Lehtitiedot ovat ristiriitaisia siltä osin, käykö kirjeestä ilmi myös mihin joukkoon sijoitus on.
 
On ihmeelliseksi mennyt suomi-isänmaa, kun 35-vuotiaan , nuoren, terävä-älyisen ja riuskan miehen pitää epäillä, kelpaako enää ikänsä puolesta, palvelemaan ja puolustamaan isänmaatansa. En ymmärrä tätä Suomen nykymenoa, tällaisena aikana.

Tehokasta peliaikaa on työelämässä ehkä 5v valmistumisen jälkeen, sitten on jo ikäloppu. Ei muuta kuin liha-autoon vaan. Maanpuolistuksessa vastaava lienee 3 vuotta varusmiespalvelun jälkeen :)

En usko että sen terävä-älyisen ja riuskan tarvii miettiä mutta minun ehkä hetki :D Kieltämättä poissaolo tekisi hyvää vaimon parisuhteelle, etenkin jos se on jonkun toisen kanssa :D

Ongelmana on ollut että minun vanhemmat asuu 200 km päässä ja vaimon 100 km päässä. Nimenomaan viikonloppujen osalta homma helpottanee kun toinenkin vanhempani juuri eläköityi ja heillä on mökki 10km päässä kodistamme. Toivossa on hyvä elää, sano lapamato.
 
Ei kannatta hätäillä. Meidän maakista ilmoitettiin viime kesänä että paikka on auki, joulukuussa ilmoitettiin että turvallisuus selvitykset saapuivat ja tervetuloa. No siirtoa ei alkuvuodesta viellä tapahtunut joten uudeksi siirron takarajaksi annettiin 4kk päähän, ei tapahtunut.

Veikkaan vahvasti että vuosikun on mennyt kuuluu puolustusvoimista jotain.
Ei kannata hätäillä maak paprujen kanssa, 6-12kk menee.
 
Maakin rattaat raksuttaa välillä aika rauhalliseen tahtiin. Päijät-hämeessä ongelmia on aiheuttanut Rykmentin alasajo ja siitä aiheutuneet järjestelyt. Itse tein sitoumuksen viime toukokuussa ja "jo" nyt pääsen kuittaamaan varusteet. En ole kuitenkaan jäänyt toimettomana odottamaan vaan olen aikani kuluksi osallistunut parille riittävän sotilaalliselle Mpk.n kurssille. Nytkin on paikat viikonlopun rymyämisen jäljiltä senverran kipeänä ettei nukkumisesta oikein tullut mitään. Uudestaan!
 
Maakin rattaat raksuttaa välillä aika rauhalliseen tahtiin. Päijät-hämeessä ongelmia on aiheuttanut Rykmentin alasajo ja siitä aiheutuneet järjestelyt.

Kuinka ihmeessä voi olla ongelmia, kun 100 km säteellä on ainakin 5 varuskuntaa? Liekö missään muualla noin lähellä yhtä monta varuskuntaa?
 
PV toimii omien tarpeittensa ja aikataulujensa mukaan eikä minun toiveitteni mukaan. Varustamista ei vaan aiemmin olla nähty tarpeellisena vaikka allekirjoittanut olisi ollut kuinka innokas.
 
Maakissa ei tarvita ensimmäistäkään yli 45-, 50- tai 55-vuotiasta ukkoa (jokainen valitkoon mieleisensä ikärajan), jos nuorempia tulijoita on riittävästi. Uudellamaalla saattaa olla, meillä ei, joten allekirjoittaneellekin riittää vielä tilaa. Toisaalta on ihan mukavaa kun tarvitaan, mutta olisihan se hyvä että porukka koostui nuoremmista. No ei auta maista, täytyy vaan kammeta itsensä taas lenkille että pysyy nuorempien edellä.

Miksi iän pitäisi olla tekijä jonka perusteella henkilöstä voidaan sanoa ettei tarvita? Minulle on henkilökohtaisesti ihan sama minkä ikäisiä minun alaisuudessani on, kunhan kunto ja muut ominaisuudet ovat riittävän hyvät. Mieluummin hyväkuntoinen teräsvaari kuin, urheilullisesti lahjaton ja huonokuntoinen kaksvitonen :)
 
Kymysys tietäville. Nykyisen suojatyöpaikan alueelta ois valittavina joko Varsinais-Suomen MAAK tai Satakunnan MAAK. Onko näistä ensi käden kokemuksia tai luotettavaksi tunnettujen hevosmiesten kertomuksia, että kummalta ottais pestirahan?

Olisin aika hyvinkin kiinnostunut lähtemään messiin jos on hyviä tyyppejä ja asiallinen meininki. Kiinnostaisi kehittää taitoja, harrastaa ammuntaa, ja olla mukana maanpuolustustyössä sikäli mitä yksittäinen, metsässä hyvin viihtyvä tiedustelu-korppi pienellä ulkomaankokemuksella kykenee antamaan. Ei kiinnosta: ylenmääräinen äkseeraus ja hur-hur-hurmoshenki. Mielestäni oon ihan asiallinen tyyppi itekin.
 
Niin ja onhan MaakK.n ryhmät aika hyvin varustettu, on siellä kessit ja varmaan lähempänä rintamaa on raskaampaa panssarin torjunta aseistustakin. Lisäksi kai niitä komppanioita voidaan vahventaa jos ja kun jostain panssarikärki pääsee läpi. Sitäpaitsi kai siellä painopisteessä on operatiivisia ja/tai alueellisia joukkoja niitä panssarikärkiä vastassa ja paikallisjoukot siirtyy suojaamistehtäviin sivustoille ja taakse.

Taisipa olla juurikin jv-prikaatien sivustan ja selustan suojaaminen kevyttä vihollisosastoa vastaan mitä maakkeille on suunniteltu näihin kohdesuojauksen ulkopuolisiin 'rajattuihin taistelutehtäviin'.

Miksei siellä paria panssaroitua Ziliäkin voisi olla itko-lavetteina, onhan suunnilleen joka sodassa tähän mennessä käytetty mitä tahansa liikenevää, Irakista Ukrainaan. Tai tarviiko siihen edes Zilliä, naapurilta pajero lainaan ja menoksi! Ei sillä että moisella olisi kauheana käyttöä, mutta olisipahan komppanian ylpeys mitä kiillotella illat ;)

Meng+Toyfair+2013+(9).jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ryhmiä kuuluu maakk komentojoukkueeseen uudessa malissa?

Punaleimatietoa oli MaakKin kokoonpano ainakin viimeksi kun jonkin paperin näin. Saattaa myös vaihdella yksiköittäin tehtävän ym. mukaan.
 
Back
Top