MAAK tänään

Mutta olihan tuo KorpiSISSIn linkittämä pruju melkoisen MAAK positiivinen esitys. Kiitos muuten linkityksestä, mielenkiintoinen!

Ehkä se oli tehty tilaisuutta varten, jossa yleisönä oli MAAK ja siksi hunajaa korville? Jos haluaa olla kyyninen.

Niin tai näin, harrastaahan jotkut lukemistakin. Tai Lionsia. Tai marjastusta. Että ei kai se MAAKkuilu sen epäterveellisempää ole.

Onko palstan MAAKkilaiset mielestään mukana enemmän reipashenkisessä ulkoiluharrastuksessa vai aatteellisemmin osana turvallisuuskoneistoa, yhtenä rattaana?
 
Mutta olihan tuo KorpiSISSIn linkittämä pruju melkoisen MAAK positiivinen esitys. Kiitos muuten linkityksestä, mielenkiintoinen!

Ehkä se oli tehty tilaisuutta varten, jossa yleisönä oli MAAK ja siksi hunajaa korville? Jos haluaa olla kyyninen.

Niin tai näin, harrastaahan jotkut lukemistakin. Tai Lionsia. Tai marjastusta. Että ei kai se MAAKkuilu sen epäterveellisempää ole.

Onko palstan MAAKkilaiset mielestään mukana enemmän reipashenkisessä ulkoiluharrastuksessa vai aatteellisemmin osana turvallisuuskoneistoa, yhtenä rattaana?
Ehkäpä se on tehty tiedottamista varten? Ettei tarvistsisi kysellä eri lähteistä ja kuulopuheista, mitä 2015 uudistukset tarkoittaa Paikallisten/Alueellisten/Operatiivisten joukkojen osalta. Tämä edellä linkittämäni läpyskä kuvailee pääasiassa paikallispataljoonaa PV:n julkistamisen näkökulmasta (tarkoitusperiähän emme tiedä), sen tehtäväkenttää ja joukkorakennetta ym. Omat kokemukset MAAKK:sta on että siihen sitoutuminen edellyttää paljon kouluttautumista, harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua ja kouluttautumista.

Jos "harrastuksen" haluaa, kannattaa mennä marjametsään tai alkaa harrastamaan vaikkapa syvämietteistä filosofointia, mielipiteiden ja näkemysten esilletuontia MP Net:n kaltaisissa ryhmissä. Maanpuolustus on velvollisuus ja oikeus kun itsenäisessä maassa asutaan ja sellaisena halutaan tämä säilyttää... kukin kykyjensä mukaan. Toki maanpuolustushengen nostattaminenkin on "työtä", kuten kaikki muu yhteisöllinen vapaaehtoistoimintakin. Jokuhan voi "harrastaa" vaikkapa ruoan jakoa seurakuntien hommissa tai hengenpelastusta SPR:n tai VPK:n riveissä. Samoihin asioihin on niin monta näkökulmaa kuin on katsojia, kuulijoita ja kokijoita... "ASIAN TUNTIJOITA"
 
No mennämpäs sitten konkretian puolelle kun motiivit ja periaatteet MAAKkuiluun on käyty läpi. Miten hakeudun Maakuntakomppaniaan vaikkapa HKI/Espoo/Vantaa kotipaikkana?
 
Haluatko huomionosoituksia? Harrasta aktiivisesti yhdistystoimintaa.
Haluatko kilpailumenestystä? Harjoittele aktiivisesti jotain (marginaali)lajia.
Haluatko harjoituskutsuja ja -käskyjä? Hakeudu maakuntajoukkoihin.
Haluatko ylennyksen? Kerrytä vuorokausia, jos ei muuten niin vaikka yllä olevalla tavalla.
Haluatko harvinaislaatuisen sijoituksen? Tämä juna
Mulle riitäis se että olen mukana kun on todellinen tarve.
 
Maanpuolustus on velvollisuus ja oikeus kun itsenäisessä maassa asutaan ja sellaisena halutaan tämä säilyttää...
Oikein hyvä kirjoitus, mutta kommentoin sen verran että, en suinkaan tarkoittanut harrastuksella, että se olisi velvollisuutta vastaan.

Oletan että jokainen meistä tällä palstalla varmasti hoitaa velvollisuutensa Isänmaalle jos ja kun tarve vaatii. Riippumatta siitä kuuluuko MAAKkiin vai ei.

Itse haluan pitää itseni siinä kunnossa, että pystyn velvollisuuteni hoitamaan mahdollisimman hyvin. Pohdin MAAKkia "harrastuksena" antamaan tietyn ympäristön / viiteryhmän tämän tavoitteen täyttämiseen. Siis jotain enemmän kuin itsenäinen MPK:n harjoituksissa käynti. Luonnollisesti SRA, kamppailu, lenkkeily, suunnistus, ym harrastusten lisäksi.
 
Maanpuolustus on velvollisuus ja oikeus kun itsenäisessä maassa asutaan ja sellaisena halutaan tämä säilyttää... kukin kykyjensä mukaan.

No ei vaikuta siltä, että kukaan PV:ssä on kyvyistä laajemmin kiinnostunut. Maanpuolustusharjoitteluhan on alle 40 vuotiaiden yksinoikeus. Niinhän noissa MAAK ohjeissa sanotaan. Ikärasismia tämä on eikä kyvykkyyden hakemista ja mahdollisuuksia. Jotain kanavaa pitäis avata myös yli 40 vuotiaille ja saada selvitettyä mahdollisuuksia hyödyntää taitoja myös niiltä 700.000 suomalaiselta mieheltä, jotka toisaalta ovat asevelvollisia ja toisaalta täysin unohdettuja ja harjoittamattomia. En nyt tietenkään tarkoita, että operatiivista joukkoa kasattaisiin 40-59 vuotiaista, mutta tuollaiset paikalliset valvonta- ja suojaamistehtävät vois hyvinkin olla sopivia.
Tästä kuulisin mielelläni lisää nopsasti. Tai sitten PV sanoo vaan reilusti "ei kiitos" ja lopuu turha odottelu ja lintu voi palauttaa sotilaspassin.
 
No ei vaikuta siltä, että kukaan PV:ssä on kyvyistä laajemmin kiinnostunut. Maanpuolustusharjoitteluhan on alle 40 vuotiaiden yksinoikeus. Niinhän noissa MAAK ohjeissa sanotaan. Ikärasismia tämä on eikä kyvykkyyden hakemista ja mahdollisuuksia. Jotain kanavaa pitäis avata myös yli 40 vuotiaille ja saada selvitettyä mahdollisuuksia hyödyntää taitoja myös niiltä 700.000 suomalaiselta mieheltä, jotka toisaalta ovat asevelvollisia ja toisaalta täysin unohdettuja ja harjoittamattomia. En nyt tietenkään tarkoita, että operatiivista joukkoa kasattaisiin 40-59 vuotiaista, mutta tuollaiset paikalliset valvonta- ja suojaamistehtävät vois hyvinkin olla sopivia.
Tästä kuulisin mielelläni lisää nopsasti. Tai sitten PV sanoo vaan reilusti "ei kiitos" ja lopuu turha odottelu ja lintu voi palauttaa sotilaspassin.
Huomaa että tuo koskee Uudenmaan alueen maakuntakomppanioita eikä iän suhteen ole yhtenäistä MAAKK ohjeistusta. Meillä ei ole ikärajaa ollenkaan mutta kylläkin cooperin testi.
En nyt muista metrimäärää mutta ei se paha ollut.
Sitten on myös vielä KOTU erikseen.
 
No ei vaikuta siltä, että kukaan PV:ssä on kyvyistä laajemmin kiinnostunut. Maanpuolustusharjoitteluhan on alle 40 vuotiaiden yksinoikeus. Niinhän noissa MAAK ohjeissa sanotaan. Ikärasismia tämä on eikä kyvykkyyden hakemista ja mahdollisuuksia. Jotain kanavaa pitäis avata myös yli 40 vuotiaille ja saada selvitettyä mahdollisuuksia hyödyntää taitoja myös niiltä 700.000 suomalaiselta mieheltä, jotka toisaalta ovat asevelvollisia ja toisaalta täysin unohdettuja ja harjoittamattomia. En nyt tietenkään tarkoita, että operatiivista joukkoa kasattaisiin 40-59 vuotiaista, mutta tuollaiset paikalliset valvonta- ja suojaamistehtävät vois hyvinkin olla sopivia.
Tästä kuulisin mielelläni lisää nopsasti. Tai sitten PV sanoo vaan reilusti "ei kiitos" ja lopuu turha odottelu ja lintu voi palauttaa sotilaspassin.
Ensinnäkin,yli nelikymppisistä koostuneet hirviprikaatit ajettiin aikanaan alas siksi, ettei niille ollut varaa hankkia ajan mukaista sotimiskaluja vaan yksiköt olisivat jääneet pelkäksi tykinruuaksi naapurille. Myöskään kertauttamiseen ei ollut varaa. Kyse ei siis ollut mistään ikärasismista, vaan rahan puutteesta. Edelleen, nuoret, äskettäin kotiutuneet ja kertautetut reserviläiset OVAT parempia sotilaita, kuin 90-luvulla laukaus laukaus sarjaa huudelleet ei-kertautetut. Nuorempia kouluttamalla saadaan parempi panos-tuotos suhde, kun opettamalla sotatemput uudelleen yli viisikymppisille.

Toiseksi, Maakuntakomppaniaan hakeutuvan on oltava mieluiten alle 40-vuotias. Tämä siksi, että esim. tykkimiehen kouluttaminen suojaus-, vartiointi- ja jalkaväkitehtäviin kestää VEH-harjoituksina helposti 2-3 vuotta, tämän jälkeen maakkilaisella pitäisi olla vielä operatiivista reservissä oloaikaa jäljellä muutama vuosi, etteivät verorahat valu hukkaan. Yli 50-vuotiasta miehistöä kun ei saa kutsua enää kertaamaan rauhan aikana. Voisi kuitenkin olettaa, että itsensä esim. MPK:n kursseilla kouluttaneilla ikäraja ei välttämättä ole niin sitova.

"Yli-ikäiset" voivat edelleen hakeutua maanpuolustushommiin MPK:n kautta. SA-joukkoihin sijoitetaan ne, joista saadaan paras teho vähimällä (rahallisella) panostuksella. Ja ne eivät ole yli viisikymppisiä myöhäisherännäisiä, joilla omasta mielestään olisi vielä paljon annettavaa maanpuolustukselle.
 
VC's got a point! Kovin paljon tuon paremmin ei asiaa voisi edes kiteyttää.

PV julkaisi tämmöisen videon tänään:

Tässä lisää vastauksia aiheessa esiintyneisiin keskusteluihin ja pohdintoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon 40+ tai sanotaanko 50+ dilemmaan...

Mitäs jos mä heittäsin tämmöisen väitteen: Varsinaista aseellista maanpuolustamista tärkeämpi tehtävä vanhemmalle ikäluokalle on asennekasvatuksen, eli sopivien kommenttien/tarinoiden/mielipiteiden ilmaiseminen sopivissa tilanteissa, niin omille lapsilleen, lapsenlapsilleen, oppilailleen, yms. jotta meillä säilyy uusissa sukupolvissa maanpuolustamiseen oikea asenne, arvostus ja mielenkiinto - ketju jatkuu katkeamattomana.

Tämä ilmennee hyvin esim MAAKissakin. Kyllä ne isälliset, positiiviset ja maanpuolustushenkiset kannustukset vanhemmalta ylivääpeliltä tai majurilta miellyttää kovan harjoituksen jälkeen nuorta MAAKkilaistakin ja saa tulemaan seuraavanakin syksynä sateeseen tienmutkaa väijyttämään ja irtiottoa harjoittelemaan. Ja tekemään sitä odotellessa ehkä muutaman ylimääräisen juoksulenkinkin TV:n katsomisen sijaan. Tai vaikka äänestämään vaaleissa niin, että upseeriston työnantajalla säilyy maksukyky tulevaisuudessakin.
 
Tuohon 40+ tai sanotaanko 50+ dilemmaan...

Mitäs jos mä heittäsin tämmöisen väitteen: Varsinaista aseellista maanpuolustamista tärkeämpi tehtävä vanhemmalle ikäluokalle on asennekasvatuksen, eli sopivien kommenttien/tarinoiden/mielipiteiden ilmaiseminen sopivissa tilanteissa, niin omille lapsilleen, lapsenlapsilleen, oppilailleen, yms. jotta meillä säilyy uusissa sukupolvissa maanpuolustamiseen oikea asenne, arvostus ja mielenkiinto - ketju jatkuu katkeamattomana.

Tämä ilmennee hyvin esim MAAKissakin. Kyllä ne isälliset, positiiviset ja maanpuolustushenkiset kannustukset vanhemmalta ylivääpeliltä tai majurilta miellyttää kovan harjoituksen jälkeen nuorta MAAKkilaistakin ja saa tulemaan seuraavanakin syksynä sateeseen tienmutkaa väijyttämään ja irtiottoa harjoittelemaan. Ja tekemään sitä odotellessa ehkä muutaman ylimääräisen juoksulenkinkin TV:n katsomisen sijaan. Tai vaikka äänestämään vaaleissa niin, että upseeriston työnantajalla säilyy maksukyky tulevaisuudessakin.

Itse näkisin, että jos vaikka muutaman vuoden päästä pääsisin noihin hommiin mukaan niin sekin olisi itsessään hieman asennekasvatusta, olisi nimittäin varmaankin jollakin tasolla siistiä kun "isi on sotamies". :rolleyes: Tai sitten pälvikaljuisen kolmevitosen isäukon tälläytyminen maakuntajoukkojen kurkkusalaattiin olisi niin perin pohjin noloa että valitsisivat sivarin :D No en usko, kyllä noin yleisesti ottaen maanpuolustus nähdään täällä Karjalan syrjäkylillä mutu-tuntumalla keskimäärin paremmassa valossa kuin aiemmassa asuinpaikassa pk-seudulla. Mutta tietysti vähän vaihtelee paikoittain.

Kaipa tämän 81mm krh-koulutuksen myötä, suht hyväkuntoisena edelleen ja väkiköyhässä maakunnassa voisin olla ihan toivottuakin ainesta MAAKiin jopa sitten 35 ja risat mittarissa.
 
Tuohon 40+ tai sanotaanko 50+ dilemmaan...

Mitäs jos mä heittäsin tämmöisen väitteen: Varsinaista aseellista maanpuolustamista tärkeämpi tehtävä vanhemmalle ikäluokalle on asennekasvatuksen, eli sopivien kommenttien/tarinoiden/mielipiteiden ilmaiseminen sopivissa tilanteissa, niin omille lapsilleen, lapsenlapsilleen, oppilailleen, yms. jotta meillä säilyy uusissa sukupolvissa maanpuolustamiseen oikea asenne, arvostus ja mielenkiinto - ketju jatkuu katkeamattomana.

Tämä ilmennee hyvin esim MAAKissakin. Kyllä ne isälliset, positiiviset ja maanpuolustushenkiset kannustukset vanhemmalta ylivääpeliltä tai majurilta miellyttää kovan harjoituksen jälkeen nuorta MAAKkilaistakin ja saa tulemaan seuraavanakin syksynä sateeseen tienmutkaa väijyttämään ja irtiottoa harjoittelemaan. Ja tekemään sitä odotellessa ehkä muutaman ylimääräisen juoksulenkinkin TV:n katsomisen sijaan. Tai vaikka äänestämään vaaleissa niin, että upseeriston työnantajalla säilyy maksukyky tulevaisuudessakin.

Kyllä sen vanhemman ressun tehtävät näin täytyy ymmärtää kuten @vezuri asian oivallisesti esittää. Itse olen "jutun" alusta asti ollut toiminnassa mukana ja vielä suht. aktiivisesti osallistunut. , "Niin kauan kun sokeri suussa sulaa" ei vaisinkaan vaan kun on jotain annettavaa... Ja mieli on virkeä. Mutta auttamatta aika ajaa ohitse.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kyllä omasta kokemuksesta sanoa, että on kusetettu olo.
Meillä ainaki noi harjotukset on ollu kaikkea muuta ko sotilaallista, kaikenmaailman öljynetsintää ja kadonneen etsintää. Asetta mulla ole ollu harjoituksissa ikinä edes jaettuna ja pitempään mukana olleet sanoo, ettei ammuttukkaan ole viimiseen lähes neljään vuoteen.
 
Pakko kyllä omasta kokemuksesta sanoa, että on kusetettu olo.
Meillä ainaki noi harjotukset on ollu kaikkea muuta ko sotilaallista, kaikenmaailman öljynetsintää ja kadonneen etsintää. Asetta mulla ole ollu harjoituksissa ikinä edes jaettuna ja pitempään mukana olleet sanoo, ettei ammuttukkaan ole viimiseen lähes neljään vuoteen.
Missäpäin noin hardcore militantti-toimintaa harrastetaan??
 
Ja ne eivät ole yli viisikymppisiä myöhäisherännäisiä, joilla omasta mielestään olisi vielä paljon annettavaa maanpuolustukselle.

Tuossa on koko homman juju paksunnettuna. Minä haluan ja ajattelen että maanpuolustuksellisesti tulisi asettaa nimenomaan se oma motivaatio lähtökohdaksi sille päätöksenteolle, että ketä kutsutaan ja ketä harjoitetaan PV tarkoituksiin. Ikään katsomatta vapaaehtoisuus lähtokohdaksi ja jos ei sitten testillä tms... kunto riitä niin kertoo sen sitten suoraan. Tällöin jää pois se "paljon annettavaa" turha pohdinta.
Tällä hetkellä me vaan ei olla edes tuossa lähtökohdassa (ainakaan pääkaupunkiseudulla).
Mun henkilökohtainen maanpuolustuksellinen motivaatio on puhtaasti siitä kiinni, otetaanko mukaan aseelliseen harjoitteluun vai ei. Tuetaanko sitä vai ei. Olenko tiimin jäsen vai siitä ulkona. Piste.

@vezuri ; nuorempien opastaminen, tukeminen, kannustaminen, asenne...jne...kuten kirjoitit on ihan ok ja pitääkin ymmärtää ja hyväksyä, että jossain vaiheessa rooli on vaan isällisten neuvojen antamista. Toisaalta hyväkuntoinen iäkkäämpi voi myös ajatella että jos ei valtio ole minusta hyväkuntoisena kiinnostunut ja tue omaa aseellista harjoitteluani, niin miksi uhraisin aikaani vastavuoroisesti muiden "kannustamiseen"? Motivaatiota pitää tukea tai se loppuu.

Mä olen ehdottomasti sitä mieltä että selvää rajaa kyvykkyyteen ja taitoon (=testi), eikä mitään automaattista ikärajaa. Kuten aikaisemmin todettua asellisen harjoittelun tukeminen loppuu siinä 40 paikkeilla ja sitten ollaan leftover. Ei sovi mulle tuollainen torjuminen tässä elämäntilanteessa ja näin hyvässä kunnossa.

.
 
Viimeksi muokattu:
Pakko kyllä omasta kokemuksesta sanoa, että on kusetettu olo.
Meillä ainaki noi harjotukset on ollu kaikkea muuta ko sotilaallista, kaikenmaailman öljynetsintää ja kadonneen etsintää. Asetta mulla ole ollu harjoituksissa ikinä edes jaettuna ja pitempään mukana olleet sanoo, ettei ammuttukkaan ole viimiseen lähes neljään vuoteen.
No mekin saimme viime harjoituksessa ampua vain 62 patruunaa per ukko.
 
Missäpäin noin hardcore militantti-toimintaa harrastetaan??
Sanotaan näin, että kateellisena kuunnellu minkälaista toimintaa etelässä on ollu. Aluetoimistoon tuli uusi päällikkö joka ällistyneenä kuunteli minkälaista toimintaa täälläpäin on ollut. Kuulemma tulee muutosta, mutta uskon vasta ko nään.
Edit: Kaiken huippuhan on se, että pv:n henkilökunta minua kosiskeli mukaan komppaniaan.
 
Sanotaan näin, että kateellisena kuunnellu minkälaista toimintaa etelässä on ollu. Aluetoimistoon tuli uusi päällikkö joka ällistyneenä kuunteli minkälaista toimintaa täälläpäin on ollut. Kuulemma tulee muutosta, mutta uskon vasta ko nään.
Edit: Kaiken huippuhan on se, että pv:n henkilökunta minua kosiskeli mukaan komppaniaan.
Asenteet on syvältä.. Ja kyllä se on nähty, kuinka henkilöiden vaihtuminen on vaikuttanut asioiden suuntaan jos toiseen.

Toisaalta muistan erään Kenraalin mainostaneen mm. näin:" Maakuntajoukoilta ei harjoitus a-tarvikkeet lopu..." :uzi:Jos se teidän evp. pomo ole oikein mieltänyt ko. lausetta...
 
Asenteet on syvältä.. Ja kyllä se on nähty, kuinka henkilöiden vaihtuminen on vaikuttanut asioiden suuntaan jos toiseen.

Toisaalta muistan erään Kenraalin mainostaneen mm. näin:" Maakuntajoukoilta ei harjoitus a-tarvikkeet lopu..." :uzi:Jos se teidän evp. pomo ole oikein mieltänyt ko. lausetta...
Tiiä sitte miten on ollu, luulen ettei tätä touhua ole oikein tärkeäksi mielletty ja tulokset on sen suuntaiset.
Avot sitten pähkäilyä, tuleekohan monoa maakista jos en juokse cooperin testiä tänä kesänä? :solthum:
On mulla kyllä siihen syykin, polvileikkaus tulossa parin viikon päästä :confused:
 
Back
Top