Maakuntakomppania protestoi

Seuraavat aluetoimistot lakkautetaan: Sodankylä, Kajaani, Säkylä, Hamina, Raasepori, Järvenpää ja Lappeenranta.

Kun maakuntajoukot ovat aluetoimistojen järjestämiä, niin taitaa sekin jonkinlaista muutosta tuoda - huonompaan?
 
Helkkari kirjoitti:
Seuraavat aluetoimistot lakkautetaan: Sodankylä, Kajaani, Säkylä, Hamina, Raasepori, Järvenpää ja Lappeenranta.

Kun maakuntajoukot ovat aluetoimistojen järjestämiä, niin taitaa sekin jonkinlaista muutosta tuoda - huonompaan?

Tuo onkin mennyt minulta ihan ohi, mistäs moinen lakkauttamisuutinen on peräisin?
 
Touhottaja kirjoitti:
Tuo onkin mennyt minulta ihan ohi, mistäs moinen lakkauttamisuutinen on peräisin?

Löysin sen Puolustusvoimien julkaisemasta PDF-muodossa olevasta ratkaisumallista sivulta 10.

http://www.puolustusvoimat.fi/staattinen/pvuudistus/Puolustusvoimien_ratkaisumalli_8212.pdf

"Maavoimat 2015
MAAVOIMIEN ESIKUNTA
8 JOUKKO-OSASTOA
12 ALUETOIMISTOA
4 SOTILASSOITTOKUNTAA"
 
Helkkari kirjoitti:
Seuraavat aluetoimistot lakkautetaan: Sodankylä, Kajaani, Säkylä, Hamina, Raasepori, Järvenpää ja Lappeenranta.

Kun maakuntajoukot ovat aluetoimistojen järjestämiä, niin taitaa sekin jonkinlaista muutosta tuoda - huonompaan?
Noh.. Eiköhän tämänkin uudistuksen ole ammattilaiset suunnitelleet
ihan uusia tarpeita ja toimintatapoja vastaavaksi. Useimmat nuista
sijaitsevat varuskuntien yhteydessä, joten siltä osin varmaan
hommat hoituu jatkossakin.
 
Haa, itse olen tulkinnut niin, että varuskunnissa olevat - siis säilyvissä varuskunnissa - aluetoimistot ikään kuin kuuluvat varuskunnan organisaatioon. Nuo muut aluetoimistot ovat sitten erillisiä aluetoimistoja ilman varuskuntaa ympärillään.

En muuten tunne aluetoimistojen tehtäviä (niitä oikeita) kovin hyvin, mutta eiköhän varuskunnista liikene jokunen kh-upseeri kaitsemaan ressuja ja kutsuntaupseeri tulevia varusmiehiä ilman aluetoimistorakennettakin.
 
Touhottaja kirjoitti:
Haa, itse olen tulkinnut niin, että varuskunnissa olevat - siis säilyvissä varuskunnissa - aluetoimistot ikään kuin kuuluvat varuskunnan organisaatioon. Nuo muut aluetoimistot ovat sitten erillisiä aluetoimistoja ilman varuskuntaa ympärillään.


Niin voi olla, että esikunnat hoitavat enemmän tehtäviä tai vastaavaa. Mutta Reservin Sanomissa esimerkiksi oli seuraavaa:
– Itä-Uudenmaan Aluetoimisto Tuusulasta ja Uudenmaan Aluetoimisto Raaseporista lakkautetaan. Niiden tehtävät siirretään Helsingin aluetoimiston hoidettavaksi.

http://issuu.com/marsk1/docs/reservinsanomat_2012_02_web sivu 2.
 
Kieltämättä mielenkiintoista.. Jotenkin ajattelisin, että olisi järkevää pitää varuskunnissa olevat aluetoimistot.. tai siirtää sama toiminnallisuus sitten jollekin toiselle nimelle. Operatiivisten superihmisten toimisto?

No, Pohjoisessa näyttää säilyvän suojatyäpaikkoja, Aluetoimistot Oulussa (PSSLE lakkaa), Joensuussa (PKRPR lakkaa) ja Kuopiossa. Jos Kajaanista lakkaa aluetoimisto, sen tehtävät pitää siirtää sitten em. paikkoihin. Selvää säästöä :D
Asiakkaisiin ei varmaan vaikuta millään tavalla.
 
Kartalla kun katsoo täppien sijoittumista, niin ei loppujen lopuksi kovin monelta paikkakunnalta häviä läsnäolo kokonaan. Onko sitten koulutustoimintaa, asiakaspalvelua jne. vai onko vain muita toimintoja, onkin toinen juttu.

Olen muutaman kerran joutunut osallistumaan liitännäisjäsenenä haluttoman alue-esikunnan huonosti tuntemalleen alueelle ja porukalle järjestämään turhanpäiväiseen harjoitukseen. Siinä jos jossain on mennyt rahat hukkaan.

Nyt tulee sinällään mitattavaksi se, onko puheessa reservin tuntemisen parantamisesta sisältöä.

MKJ koulutuksen alueellisia eroja soisi kyllä tasattavan - nimenomaan niin että kärkeä lähdettäisiin kirimään kiinni niissä paikoissa joissa lähtökuopat olivat muita syvemmät.
 
Eikös eri maakuntien joukoilla ole hieman eri tehtäväkenttä? Tästä johtuen varmaan SA-sijoituskin on eriävä eri alueilla, jolloin koulutustavoitteetkin eroavat. Eli alueellisia eroja pitäisikin olla. Ei varmaan tiettyjen perusasioiden osalta, mutta muuten kyllä. Esim. käytetty aseistushan voi olla eri eripuolilla maata.
 
Joidenkin arvioiden mukaan koulutuksen ja muun toiminnan määrässä on huomattavia eroja eri alueiden välillä. Tehtäväkoulutus tietenkin eroaa jos suunniteltu tehtävä eroaa, mutta perustan rakentamisessakin on aikamoinen työ.
 
koponen kirjoitti:
Joidenkin arvioiden mukaan koulutuksen ja muun toiminnan määrässä on huomattavia eroja eri alueiden välillä. Tehtäväkoulutus tietenkin eroaa jos suunniteltu tehtävä eroaa, mutta perustan rakentamisessakin on aikamoinen työ.

Kuulostaa vähän siltä, ettei koordinoivaa elintä ole, tai se toimii harvoin/hitaasti. No, eipä ole turhaa hallintoa. Liekö sitten alunperinkin toiminnan keskinäisen koordinaation ohjeistus jäänyt tekemättä.
 
Kysyin tässä päivänä muutamana sähköpostilla PE:sta notta kuka suunnittelee ja johtaa vapaaehtoista maanpuolustustyötä PV:ssä.

--Sirkkojen siritystä--
 
Creidiki kirjoitti:
Kysyin tässä päivänä muutamana sähköpostilla PE:sta notta kuka suunnittelee ja johtaa vapaaehtoista maanpuolustustyötä PV:ssä.

--Sirkkojen siritystä--

Mitä sinä nyt menit häirtsemään, tärkeitä kansainvälisiä asioita tärkeillä ihmisillä mielessä. Ajatteleppa omalle kohdalle, jos ejakuloisit iltaisin palavereissä erinäisiin lippuihin, tuollaiset kyselyt pilaisivat tunnelman.

:a-grin:

No mutta ihan vakavissaan, MPK-ihmiset osaavat yleensä nimetä yhden tai kaksi PV:n upseeria, jotka ovat tekemisissä vapaaehtoiskentän(kin) kanssa. Pitääkö tästä päätellä, että ko. upseerit heittäytyvät hommaan hyvää hyvyyttään ja uhrautuvasti, vai oisko ne sittekin määrätty siihen homaan? Vai onko koko pelikenttän muutaman aktiivisen upseerin varassa PV:n puolelta?
 
On siellä vapaaehtoisen maanpuolustuksen tarkastajasta lähtien väkeä aluetoimisto- ja joukko-osastotasalle asti aiheen parissa työskentelemässä. Myös ohjeistus ja koordinaatio on mallikkaasti olemassa.

Nämä eivät kuitenkaan poista sitä tosiasiaa tai kuvitelmaa, että yksi porukka touhuaa kymmenen juttua sinä aikana kuin toinen yhden. Vaikuttaa myös suorituskykyyn.

Ei pidä kuitenkaan ajatella että kritisoisin MKJ-järjestelmää sinänsä. Kaikki aktiiviseen harjoitteluun ja SA-suorituskykyjen kehittämiseen tähtäävä toiminta saa kannatukseni.
 
Herää kysymys, onko eri j-os:lla tai aluetoimistoilla eri budjetit? Äkkiä veikattuna on. Tämähän vaikuttaa myös MKJ-toimintaan ja sen aktiivisuuteen, eikös? Kun ei ole varaa tehdä temppuja, ne jäävät tekemättä.

Sitten voisin myös arvata, että ukkojen oma aktiivisuus harjoitusten ulkopuolella on myös ratkaisevassa asemassa. Ehkä kaikkein ratkaisevammassa. Kyse on kuitenkin vapaaehtoisuudesta.
 
Touhottaja kirjoitti:
Haa, itse olen tulkinnut niin, että varuskunnissa olevat - siis säilyvissä varuskunnissa - aluetoimistot ikään kuin kuuluvat varuskunnan organisaatioon. Nuo muut aluetoimistot ovat sitten erillisiä aluetoimistoja ilman varuskuntaa ympärillään.

En muuten tunne aluetoimistojen tehtäviä (niitä oikeita) kovin hyvin, mutta eiköhän varuskunnista liikene jokunen kh-upseeri kaitsemaan ressuja ja kutsuntaupseeri tulevia varusmiehiä ilman aluetoimistorakennettakin.

En itsekkään tiedä mitä nuo uudet aluetoimistot tulevat pitämään sisällään.

Sinäänsä villi ajatus olisi muokkailla aluetoimistojen hommia auttamaan vapaaehtoista maanpuolustustyötä ja sitä mukaan myös kertausharjoituksia.

Jokaiselle aluetoimistolle hankitaan tietysti se henkilökunta joka hoitaa kutsunnat ja reserviläisrekisterit jne.

Sen päälle sitten muutama ammattisotilas joiden tehtävänä olisi järjestää käytännössä kertausharjoituksia alueella uusille paikallisjoukoille. Noin 2,5 kouluttajaa per kertautettava joukkue. Päälle pari varastomestaria.

Aluetoimiston varastoon:

- komppanian varusteet,

- maaliosastona toimivan joukkueen varusteet,

- halvimmat taistelusimulaattorit päälle.

- komppanian polkupyörät. (liikuntakoulutukseen)

4-6 maastokuorma-autoa, muutama minibussi, pari jeeppiä ja mönkijä/maatomoottoripyörä. Ehkä vielä lääkintäryhmälle varoihin ambulanssi mallia SA-Int.

Aluetoimiston läheisyyteen ampumarata, harjoitusalue ja majoitusalue.

Sitten vaan 4-6 kertaa vuodessa uusien paikallisjoukkojen komppaniat kertaamaan. Vaikka viikoksi kerrallaan. Siihen päälle valikoitujen henkilöiden vapaaehtoisia pidennettyjä viikonloppukursseja. Ja mukana oleville aktiiveille mahdollisuus kouluttaa ja ylentyä reservissä. Sekä mahdollisuus vaihtaa tehtäviä vaikka näyttökokeen jälkeen.

Liikuntaharrastuksen pitämiseksi yllä vielä

-ressujen sählyvuorot

-kamppailulaji kursseja
 
Mikä estää reserviläistä nytkään harrastamasta ammuntaa ja kamppailua? Ei mikään muu kuin oma laiskuus. Foorumillakin monilla asioista valittavilla on syytä katsoa peiliin sillä väkeä ei riitä nytkään kaikille kursseille. Ei siihen mitään valtion puuttumista tarvita. Pikemminkin sitä pitäisi vähentää jotta normaaleilla reserviläisillä olisi paremmat mahdollisuudet harrastaa maanpuolustusta tukeavia harrastuksia. Ensiksi voitaisiin vaikka aloittaa löysentämällä aselakia sivistysvaltion tasolle ja perustamalla uusia ampumaratoja (ympäristömääräysten ja kaavoituksen löysentäminen). Välttämättä valtion ei tarvitse myöskään panostaa rahaa vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan jos Suomessa sallittaisiin myös suojeluskuntien henkiinherättäminen. Tätäkin kautta voitaisiin saada mielenkiintoisempaa toimintaa ja ihmisiä mukaan. Nuoria ei kiinnosta reserviläisten toiminta joka on liian usein makkaranpaistoa ja viirien jakamista. Minua etovat ajatukset jossa ihmisille ja reserviläisille pitäisi pakottaa jotain. Parempi lopputulos yleensä saadaan porkkanan kanssa.
 
Se on vaikeaa, koska "asehullut reserviläiset". Ihan totta, että omalaoitteisuus kunniaan. Mutta onko sellainne kunnia mahdollista nykypäivänä? Ei ilmeisesti ole.
 
commando kirjoitti:
Mikä estää reserviläistä nytkään harrastamasta ammuntaa ja kamppailua? Ei mikään muu kuin oma laiskuus. Foorumillakin monilla asioista valittavilla on syytä katsoa peiliin sillä väkeä ei riitä nytkään kaikille kursseille. Ei siihen mitään valtion puuttumista tarvita. Pikemminkin sitä pitäisi vähentää jotta normaaleilla reserviläisillä olisi paremmat mahdollisuudet harrastaa maanpuolustusta tukeavia harrastuksia. Ensiksi voitaisiin vaikka aloittaa löysentämällä aselakia sivistysvaltion tasolle ja perustamalla uusia ampumaratoja (ympäristömääräysten ja kaavoituksen löysentäminen). Välttämättä valtion ei tarvitse myöskään panostaa rahaa vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan jos Suomessa sallittaisiin myös suojeluskuntien henkiinherättäminen. Tätäkin kautta voitaisiin saada mielenkiintoisempaa toimintaa ja ihmisiä mukaan. Nuoria ei kiinnosta reserviläisten toiminta joka on liian usein makkaranpaistoa ja viirien jakamista. Minua etovat ajatukset jossa ihmisille ja reserviläisille pitäisi pakottaa jotain. Parempi lopputulos yleensä saadaan porkkanan kanssa.

Kirjoitin tekstini vähän kieli poskessa.

Mutta sen verran olin tosissani että nuo aluetoimistot olisivat vähän uuden ajan suojeluskuntien malli.

Itselläni on edelleen nämä kokemukset vapaaehtoisesta toiminnasta jotka eivät ole kauhean kehuvia. Osa on juuri tuota makkaranpaistoa tai jos jopa järjestön lehdessä etsitään hommiin ihmisiä niin tulee vittuilut takaisin kun kyselee että mitä homma pitää sisällään ja kuinka paljon se vaatisi aikaa.

Ilmeisesti vapaaehtoistenkin pitää olla tietyn mallisia. Sentään asevelvollisena sai kysellä tyhmiä
 
Iso-Mursu kirjoitti:
commando kirjoitti:
Mikä estää reserviläistä nytkään harrastamasta ammuntaa ja kamppailua? Ei mikään muu kuin oma laiskuus. Foorumillakin monilla asioista valittavilla on syytä katsoa peiliin sillä väkeä ei riitä nytkään kaikille kursseille. Ei siihen mitään valtion puuttumista tarvita. Pikemminkin sitä pitäisi vähentää jotta normaaleilla reserviläisillä olisi paremmat mahdollisuudet harrastaa maanpuolustusta tukeavia harrastuksia. Ensiksi voitaisiin vaikka aloittaa löysentämällä aselakia sivistysvaltion tasolle ja perustamalla uusia ampumaratoja (ympäristömääräysten ja kaavoituksen löysentäminen). Välttämättä valtion ei tarvitse myöskään panostaa rahaa vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan jos Suomessa sallittaisiin myös suojeluskuntien henkiinherättäminen. Tätäkin kautta voitaisiin saada mielenkiintoisempaa toimintaa ja ihmisiä mukaan. Nuoria ei kiinnosta reserviläisten toiminta joka on liian usein makkaranpaistoa ja viirien jakamista. Minua etovat ajatukset jossa ihmisille ja reserviläisille pitäisi pakottaa jotain. Parempi lopputulos yleensä saadaan porkkanan kanssa.

Kirjoitin tekstini vähän kieli poskessa.

Mutta sen verran olin tosissani että nuo aluetoimistot olisivat vähän uuden ajan suojeluskuntien malli.

Itselläni on edelleen nämä kokemukset vapaaehtoisesta toiminnasta jotka eivät ole kauhean kehuvia. Osa on juuri tuota makkaranpaistoa tai jos jopa järjestön lehdessä etsitään hommiin ihmisiä niin tulee vittuilut takaisin kun kyselee että mitä homma pitää sisällään ja kuinka paljon se vaatisi aikaa.

Ilmeisesti vapaaehtoistenkin pitää olla tietyn mallisia. Sentään asevelvollisena sai kysellä tyhmiä


Vahvensin. Käsittääkseni oivalsit oikein.
 
Back
Top