Itse olen ollut Maakin toiminnassa mukana sopparin tehneenä 5 vuotta ja sitä aikaisemmin kouluttajana muutaman vuoden. Ymmärrän että maakeissa on eroja, mutta mielestäni nämä erot johtuvat usein haluttomuudesta oikeasti tehdä asioita. Maakkiin kuuluminen ja M05 saaminen on jollekin iso juttu, mutta sitten ei kuitenkaan olla valmiita harjoittelemaan ja kehittämään viranomaisten kanssa toimintaa. Mitä nyt tunnen muutamia maakuntakomppanoita hyvinkin, esmes Päijät Häme, Keski- Uusimaa ja Hiidenkivi, on niissä lähetty
vapaaehtoispohjalta kehittämään toimintaa eikä vain odoteltu valkovihreitälappuja kotiin. Helsingissäkin käsittääkseni on aktiivista porukkaa. Toisaalta vaatii rohkeutta muuttaa organisaatiota nuoremmaksi ja dyynaamiseksi, mutta se on vähän kuin business elämässä, ikäviä juttuja. Meillä tehtiin sen jälkeen nuorennusleikkaus operatiivisiin joukkoihin kun
ylivääpelit ja sotilasmestarit ja kapteenit
palloili metsässä nussimassa sumua eikä osanneet laittaa joukkuetta puolustukseen. Näillekin herroille löytyi vielä tärkeitä tehtäviä muualta aktiivireservistä.
Minusta on tässä säästökurimuksessa sangen perseilyä jos
maakkeja haukutaan makkaranpaistoporukoiksi. Yhdessäkään harjoituksessa missä olen kuluneiden 5 vuoden aikana ollut ei ole paistettu nuotiolla makkaraa vaan toimintaa on, ainakin viety meidän komppanian osalta, ammattimaisempaan suuntaan. Siitä esimerkkinä ikävä Hyvinkään ampumatapaus 2012 vuodelta missä ainakin yksi maakki kuulemani mukaan oli valmiudessa lähtemään alueen eristämishommiin.
On toki fakta, ettei meidänkään ukot jaksaisi ratkaisutaisteluissa kuin 3-4 vrk putkeen, mutta on sekin jotain kuin muutamissa komppanioissa, mitä olen nähnyt toiminnan perusteella, ne jyrättäisiin tunneissa. Erot ovat siis maakkejen välillä valtavia, mutta jos pidetään imagoa yllä että maakissa paistellaan makkaraa ja kunhan nyt vähän puuhastellaan, ei tilanne parane nuorten silmissä ainakaan eikä tällöin nuoria saada mukaan toimintaan. Tämä vaatii pitkäjänteistä työtä ja avainhenkilöstön sitouttamista komppaniaan. Toisaalta se vaatii myös rohkeita ratkaisuja viranomaiselta, joskus kun hekin ovat tulppana kehitykselle..
Mielestäni tänäkin päivänä maakkien ovet ovat avoinna hyville reservinsotureille. Ja mitä tulee virka- aputehtäviin sen edelleen kehittäminen on lainsäätäjän hanskassa, mutta kyllä meillä on aktiivisesti porukka pitänyt PV:n kouluttamia VK oikeuksia yllä, koska eihän sitä koskaan tiedä.. Ja ainakin erään poliisin edustajan mukaan esimerkiksi maakin kouluttamille tarkka- ampujille voisi ihan hyvin antaa valtuudet ampua esim teollisuuspaloissa kaasupulloja. Se olisi myös valtava resurssi poliisille. Nykypäivänä kun poliisejakin on hintsusti joka läänissä. Ja vielä hintsummin niitä jotka oikeasti osaa ampua pitkällä pyssyllä..