Maantiekenttämme tutkassa, ja täsmäohjusten maalina

Missä tiedustelusatelliitissa on lämpökamera? Venäläisillä sellaisia ei ainakaan taida olla. Näkyvän valon sekä lähi-infrapuna/lyhytaaltoinfrapuna kameroihin lämmöllä ei mitään vaikutusta.

Eli satelliittitiedustelu (kuvaus) perustuu lähes täysin näkyvän valon havainnointiin eli periaatteessa digikamera jossa monen metrin pituinen objektiivi ja päiväsaikaan. Lämpökameroita on lähinnä ennakkovaroitussatelliiteissa, joilla havaitaan ballististen ohjusten laukaisuja.
Kiitos, minulle nuo satelliitit ja niitten ominaisuudet ovat vähän tuntemattomia.
 
Yhdelle uudelle maantiekentälle(varalaskupaikka) on ilmeisesti aukeamassa rahoitusikkuna budjettiesityksen väylähankkeiden mukana..


http://www.is.fi/autot/art-2000005321089.html?ref=rss

Asiaa käsittelevä uutinen viime vuodelta.
https://yle.fi/uutiset/3-9198935

Elyn dokuista ei tosin enää löydy mainintaa varalaskupaikasta...???

Hilmassa oli vähän aikaa sitten ilmavoimien ilmoituksia uusien tukikohtien varustamiseksi, aika hienoa tavaraa kun googletti firmojen sivut.
 
Yhdelle uudelle maantiekentälle(varalaskupaikka) on ilmeisesti aukeamassa rahoitusikkuna budjettiesityksen väylähankkeiden mukana..


http://www.is.fi/autot/art-2000005321089.html?ref=rss

Asiaa käsittelevä uutinen viime vuodelta.
https://yle.fi/uutiset/3-9198935

Elyn dokuista ei tosin enää löydy mainintaa varalaskupaikasta...???

Tämäpä oli nopeasti torpattu...hienosti KAIKKI torpatut hankkeet sisämaassa..

LVM:n liikenneverkkoyksikön johtaja Risto Murron mukaan asia on nyt poliitikkojen käsissä ja asiasta päätetään riihessä.

”Totta kai olisimme halunneet, että kaikki olisivat menneet läpi. Mutta VM antoi oman näkemyksensä.”

VM:n torppaamat uudet väylähankkeet ovat Kirrin ja Tikkakosken välinen tieosuus Jyväskylässä (139 miljoonaa), Kokkolan meriväylä (76 miljoonaa) ja maantieyhteys Hailuotoon Pohjois-Pohjanmaalla (76 miljoonaa euroa).
http://www.hs.fi/politiikka/art-2000005321472.html?ref=rss
 
Osasta käytöstä poistetuista MiG-21 F -koneista tehtiin MiG-21 BIS:n valemaaleja. Näitä oli sitten ripoteltu eri puolille Suomen lentokenttiä. Mahtaakohan osasta Horneteista käydä samoin ? En itse oikein jaksa siihen uskoa.

Katso liite: 14484

Joskus vanhaan aikaan mikä hyvänsä lentokoneen näköinen olisi voinut mennä oikeasta. Samalla vanhemmat MiG-21:t muistuttivat uudempia ulkoisesti. Nykyään sensorit ovat kehittyneet, ja kun Hornetista luovutaan kokonaan, niin Hornetiksi tunnistettava lentokone on varmasti valemaali. En usko, että vaivaa kannattaa nähdä, ennemmin hankkii HX:n näköisiä valemaaleja - varmaan kätevämpiä varastoidakin kuin oikeat koneet.

Onkohan meillä puhallettavia, tutkaheijastimella ja lämmittimellä varustettuja vale-lentokoneita? Ja miksei muutakin maantietukikohdan välineistöä ja henkilöstöä.

Tilanteen kiristyessä voi A2:lla voi olla pieniä maalitusvaikeuksia, kun satelliittikuvissa ilmavoimien 64 hävittäjää on muuttunut 200 konepariksi pitkin lentotukikohtia, lentokenttiä, harrastekenttiä, maantietukikohtia sekä sopivia tienpätkiä. Jokaisessa ajoneuvoja, kontteja ja miehistöä*.

*olettaen, että PV saa vakoilusatelliittien ratatiedot esimerkiksi Yhdysvalloilta, jolloin muutama ressu voi muuttaa lavastuksen jokaista ylilentoa varten.

muoks typo

Suomella on edustus mm. ESA:ssa, joka myöskin kaiken järjen mukaan seuraa taivaita. Satelliittien kiertoajat eivät edes ole mitään sotilassalaisuuksia, netistä löytyy useita sivustoja, joilta kuka tahansa (vaikka ISIS-mies) voi seurata satelliittien ylilentoja.

Tuossa yksi venäläinen tiedustelu-/kuvaussatelliitti:

http://www.n2yo.com/satellite/?s=41394

Hilmassa oli vähän aikaa sitten ilmavoimien ilmoituksia uusien tukikohtien varustamiseksi, aika hienoa tavaraa kun googletti firmojen sivut.

Linkkiä?
 

En jaksaisi kaivella kun en heti löytänyt, hilmasta pystyi päättelemään että varmaan parin tukikohdan kalustosta oli kyse.
Firmalla oli hyvät sivut joissa esiteltiin referessinä ilmavoimia asiakkaana ja kuvia suojista.
Samoin oli tilattu helikoptereille suojia ja näistäkin halleista oli toisella firmalla sivuillaan kuvia.
 
http://www.kt-shelter.com/

Tuon firman tuotteita on ainakin käytössä. Sääsuoja eli varmaankin ensisijaisesti koneiden huoltotoimintaa varten.

Juu tämä oli toinen niistä firmoista.

The M5 shelters are used by the Finnish defence forces to shelter and enable maintenance for F18-Hornet fighter aircrafts and the NH-90 Helicopters. The military call-sign is F563. It is designed to be mobile and rapidly deployable in any situation and climate. The assembly and disassembly can be done without heavy machinery, scaffolding, cranes or even electricity.

kt-shelter-model-m5.jpg


http://www.kt-shelter.com/models-downloads/
 
Amerikkalaisethan aikoinaan huijasivat venäläisten vakoilusatelliitteja leikaamalla vanerista "stealt atomipommittajan" ja "raidetykkihävittäjän" muotoisia mallineita jotka sitten laitettiin tutkimuskeskusten pihalle asfaltille pukkien päälle aurinkoon. Vanerilevyn varjosta jäi asfalttiin viileämpi "lentokoneen" muotoinen kohta, ja silloin kun vakoilusateelliitti lensi alueen yli niin vanerit poistettiin ja venäläiset saivat ihmetellä asfalttiin jääneitä lämpöjälkiä ja arvuutella että mikähän pirun kone tuossa on ollut.
http://news.nationalgeographic.com/...ecret-hid-craft-base-declassified-a-12-plane/
 
Amerikkalaisethan aikoinaan huijasivat venäläisten vakoilusatelliitteja leikaamalla vanerista "stealt atomipommittajan" ja "raidetykkihävittäjän" muotoisia mallineita jotka sitten laitettiin tutkimuskeskusten pihalle asfaltille pukkien päälle aurinkoon. Vanerilevyn varjosta jäi asfalttiin viileämpi "lentokoneen" muotoinen kohta, ja silloin kun vakoilusateelliitti lensi alueen yli niin vanerit poistettiin ja venäläiset saivat ihmetellä asfalttiin jääneitä lämpöjälkiä ja arvuutella että mikähän pirun kone tuossa on ollut.
http://news.nationalgeographic.com/...ecret-hid-craft-base-declassified-a-12-plane/

Tästä tuli ylellä joku dokkari ei kovinkaan kauan sitten...en muista yhtään nimeä..pitää kaivaa..
 
Tuota tuota. 60-70 luvulla ei kauheasti tainnut olla lämpösäteilyä havainnoivia satelliitteja. Niitä ei ole tänä päivänäkään, kuin ennakkovaroitussatelliiteissä joiden tarkoitus on havaita ohjuslaukaisuja. Monien kuvaussatelliittien (siviili/sotilas) yhteydessä mainitaan infrapuna, mutta se ei tarkoita lämpösäteilyä vaan lähi-infrapuna taajuusaluetta (=valonvahvistin) Jossain vaiheessa tulee kennoja jotka havaitsevat lyhytaaltoinfrapuna säteilyä (SWIR), tämäkään ei ole lämpösäteilyä.

Olisi mielenkiintoista tietää mitä artikkelissa oikeasti tarkoitetaan tai mitä ovat käyttäneet lähteenä.
 
Yllätys tapahtumassa...Kirri-Tikkakoski nouseekin työn alle...

Keskustan keskisuomalaiset kansanedustajat Mauri Pekkarinen, Aila Paloniemi, Anne Kalmari ja Petri Honkonen toteavat yhteisessä tiedotteessaan, että Kirri–Tikkakoski-tien saama rahoitus on suuri voitto Keski-Suomelle ja Keskustapuolueelle.

Hallitus täydensi torstaina ensi vuoden talousarviota, ja se sisältää nyt vuosia odotetun Kirri–Tikkakoski-moottoritien.

– Nyt se toteutuu. Pallottelu Keski-Suomelle elintärkeällä hankkeella päättyy. Liikenneturvallisuuden ja maakunnan elinvoiman kannalta erittäin tärkeä tieosuus saadaan kuntoon, iloitsevat kansanedustajat.

Kädenvääntö hankkeen puolesta ei heidän mukaansa ole ollut helppo. Kiitoksia nelikolta lähtee pääministeri Juha Sipilälle (kesk.) ja liikenneministeri Anne Bernerille (kesk.).

– He ovat toimineet hankkeen puolesta eivätkä ole aina saaneet tukea kaikilta muilta. Nyt annamme Sinisten ministereiden ohella tunnustuksen vihdoin myös valtiovarainministeri Petteri Orpolle (kok.), kansanedustajat toteavat.

Keskustan eduskuntaryhmä teki aiemmin syksyllä yhteisen päätöksen Kirri-Tikkakoski-hankkeen asettamisesta kärkisijalle tulevista liikennehankkeista neuvoteltaessa.

Liikenteelle Kirri-Tikkakoski-tien on tarkoitus avautua vuonna 2021.
http://www.ksml.fi/kotimaa/Keskusta...1070248?pwbi=1d0e7a1f6278f5531d7ddcf93c580657

Kriisiajan varalaskeutumispaikkakin on mukana kentän eteläpuolella, kuten toinenkin varalaskupaikka nykyisen kentän pohjoispuolelle. Mäkisen Tommin "tehdas" saa myös uuden liittymän 4-tieltä ja asfaltin pihaan asti samalla.. Suurin muutos on Kirrin tunnelin muutos avoleikkaukseksi.

https://www.ely-keskus.fi/web/ely/e...p_r_p_564233524_categoryId=14400#.Wg2EweuJerU

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ke...p_r_p_564233524_categoryId=14400#.Wg2JQeuJerU
 
Viimeksi muokattu:
Yllätys tapahtumassa...Kirri-Tikkakoski nouseekin työn alle...


http://www.ksml.fi/kotimaa/Keskusta...1070248?pwbi=1d0e7a1f6278f5531d7ddcf93c580657

Kriisiajan varalaskeutumispaikkakin on mukana kentän eteläpuolella, kuten toinenkin varalaskupaikka nykyisen kentän pohjoispuolelle. Mäkisen Tommin "tehdas" saa myös uuden liittymän 4-tieltä ja asfaltin pihaan asti samalla.. Suurin muutos on Kirrin tunnelin muutos avoleikkaukseksi.

https://www.ely-keskus.fi/web/ely/e...p_r_p_564233524_categoryId=14400#.Wg2EweuJerU

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ke...p_r_p_564233524_categoryId=14400#.Wg2JQeuJerU

Alkuperäinen suunnitelma (ilmeisesti edelleen voimassa sellaisenaan) sisälsi kaksi nousutietä. Pohjoinen rakennetaan niin että sillä voidaan harjoitella lentotoimintaa jo normaalioloissa ja eteläinen varustetaan liikenteen vaatimilla turvalaitteilla jotka voidaan tarpeen vaatiessa poistaa tieltä nopeasti. Molemmat siis nousuteitä (pituus noin 1,6 km).
 
Yllätys tapahtumassa...Kirri-Tikkakoski nouseekin työn alle...


http://www.ksml.fi/kotimaa/Keskusta...1070248?pwbi=1d0e7a1f6278f5531d7ddcf93c580657

Kriisiajan varalaskeutumispaikkakin on mukana kentän eteläpuolella, kuten toinenkin varalaskupaikka nykyisen kentän pohjoispuolelle. Mäkisen Tommin "tehdas" saa myös uuden liittymän 4-tieltä ja asfaltin pihaan asti samalla.. Suurin muutos on Kirrin tunnelin muutos avoleikkaukseksi.

https://www.ely-keskus.fi/web/ely/e...p_r_p_564233524_categoryId=14400#.Wg2EweuJerU

http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ke...p_r_p_564233524_categoryId=14400#.Wg2JQeuJerU
Toyotaa mielisteltiin...siksi muutos :D
 
Ruotsin ilmavoimien opetusfilmi Bas90 konseptista.

Vastaavaan suomalaiseen opetusfilmiin maantietukikohtien toiminnasta en ole törmännyt. Jos et ole palvellut ilmavoimissa tai ilmavoimien reservissä, niin kannattaa katsoa.

Jos et ole svekomaani, niin filmiin saa tekstityksen englanniksi.



Wikipedia artikkeli Bas90 tukikohdista.
 
Ruotsin ilmavoimien opetusfilmi Bas90 konseptista.

Vastaavaan suomalaiseen opetusfilmiin maantietukikohtien toiminnasta en ole törmännyt. Jos et ole palvellut ilmavoimissa tai ilmavoimien reservissä, niin kannattaa katsoa.

Jos et ole svekomaani, niin filmiin saa tekstityksen englanniksi.



Wikipedia artikkeli Bas90 tukikohdista.

No tuli vastaus moneen kysymykseen, olen entistäkin vakuuttuneempi omastakin järjestelmästämme.
 
Back
Top