Maavoimien kehittäminen

Auttaisiko se, että yhtäkään alle 35-vuotiasta ei laitettaisi sodan ajan organisaatiossa:
- maastokuorma-auton tai muun kuljetuskaluston kuljettajaksi
- huoltokomppanioihin
- rättivarastolle
- varikoille
- takalinjan vartiointitehtäviin

Tällaisiin hommiin voi hyvin käyttää 35-50-vuotiaita reserviläistä.

Vai onko näin jo toimittu ja silti ei vaan ole miehiä, josta SA-vahvuutta korotettaisiin?

Suomessa koulutetaan n. 20000 varusmiestä joka vuosi. 20-35 vuotiaita armeijan käyneitä on siis 300 000. Luulisi siis, että jos näistä suurin osa laitettaisiin taisteleviin osiin ja huoltohommat yli 35-vuotiaille, niin olisi mahdollista nostaa vahvuuksia ainakin jonkin verran ilman että tarvittaisiin lisää kouluttajia. Toki kertausharjoitusten tarve lisääntyisi, mutta niissä voitaisiin hyödyntää vahvemmin vapaaehtoista maanpuolustusta ja esim uudelleen perustaa Suojeluskunnat tähän tarkoitukseen.

Vai ymmärränkö nyt jotain väärin?
Iso osa varusmiehistä on liian huonossa kunnossa normaaleihin etulinjan tehtäviin. Tämän vuoksi emme voi sijoittaa kaikkia nuoria miehiä etulinjaa.
 
Miksi kasvattaa reservin kokoa? Että siedetään kuluttavaa taistelua.

Samaan aikaan on totta että meillä ei ole varaa menettää muutamaa tuhatta miestä enempää, tai koko väestöpyramidi romahtaa ja kuollaan sukupuuttoon koko kansa.
Että kyllä kai tässä panokset pitäisi laittaa vaikl kallioluolista lähteviin lentäviin vehkeisiin, joilla saadaan tarpeeksi tulta ja tappuraa minne vaan, milloin vaan. Ja niitä tukeviin asioihin, logistiikkaketjuun yms.

Onko meillä edes varaa antaa maavoimien taistella?
 
Miksi kasvattaa reservin kokoa? Että siedetään kuluttavaa taistelua.

Samaan aikaan on totta että meillä ei ole varaa menettää muutamaa tuhatta miestä enempää, tai koko väestöpyramidi romahtaa ja kuollaan sukupuuttoon koko kansa.
Että kyllä kai tässä panokset pitäisi laittaa vaikl kallioluolista lähteviin lentäviin vehkeisiin, joilla saadaan tarpeeksi tulta ja tappuraa minne vaan, milloin vaan. Ja niitä tukeviin asioihin, logistiikkaketjuun yms.

Onko meillä edes varaa antaa maavoimien taistella?
Noille tarvittaisiin käyttäjätkin. Sinänsä SA-vahvuuden kasvattaminen kamikaze drone joukoilla ei ehkä olisikaan huono ajatus. Oletetaan että 10 ukkoa riittä per lavetti+huolto ja yksi lavetti kykenee kahteen laukaisuun vuorokaudessa. 70K SA-vahvuuden nostolla saataisiin se 14K laukaisua päivässä. Jos 1% pääsee maaliin niin se on 140 osumaa vuorokaudessa.
 
"Puolustusvoimien aluetoimistot järjestivät asevelvollisuuslain mukaiset kutsunnat 15.8. –13.12.2024. Syksyn aikana pidettiin yhteensä 519 kutsuntatilaisuutta kaikkiaan 244 eri paikkakunnalla. Kutsuntaikäisiä, vuonna 2006 syntyneitä miehiä, oli tänä vuonna yhteensä 31 925."

Ja lisää, varusmiespalvelukseen määrättiin vuonna 2024, 76,07 prosenttia, eli 24 285 henkilöä. Eikö tuosta lopusta 23,93%:n määrästä löydy 2 000 varusmiestä tai -naista lisää?

Vaikka jo 25 000 henkilöä joka vuosi pitäis kyllä riittää jo kasvattamaan joukot reiluun 300 000 sotilaaseen, 15 vuodessa koulutettaan jo 375 000 sotilasta.



Siispä nyt pitää aloittaa se 5 +10 vuoden jakso jolloin maavoimat pistetään kuntoon. Kyllä 5 vuodessa pitäs jo jotain saada aikaiseksi nykyisissä joukoissa, saati sitten 15 vuodessa.

Jätän vain alapuolisen tähän. Palvelukseen astuva ikäluokka lähtee pienenemään suunnilleen vuodesta 2030, kun 2010 syntyvyys oli korkeimmillaan tällä vuosituhannella ja siitä asti on tultu lähinnä alamäkeä. 30-luvun lopulla ollaan jo tilanteessa, jossa palvelukseen astuva ikäluokka on suunnilleen kuudesosan pienempi kuin tällä hetkellä. Ei SA-vahvuuden kasvattaminen kovin realistista ole, kyllä suorituskyky pitää löytää muualta kuin numeroista.

1739395665400.webp
 
Pelkästään puolustusvoimien rahoitustason varmistaminen esimerkiksi seuraavaksi 10 vuodeksi 2,5-3% tasolel BKT:stä antaa selkänojan toiminnan kehittämiseksi. Tällaista lupausta ei yksikään hallitus ole tähän saakka antanut eikä vähiten siksi, ettei istuva hallitus voi sitoa seuraajiensa käsiä.
Tämä ei kestänyt aikaa kovin hyvin, siis että nyt nuo rahat tulee, mitä pidin selvänä aiemminkin
 
Jätän vain alapuolisen tähän. Palvelukseen astuva ikäluokka lähtee pienenemään suunnilleen vuodesta 2030, kun 2010 syntyvyys oli korkeimmillaan tällä vuosituhannella ja siitä asti on tultu lähinnä alamäkeä. 30-luvun lopulla ollaan jo tilanteessa, jossa palvelukseen astuva ikäluokka on suunnilleen kuudesosan pienempi kuin tällä hetkellä. Ei SA-vahvuuden kasvattaminen kovin realistista ole, kyllä suorituskyky pitää löytää muualta kuin numeroista.

Katso liite: 119494
Niinpä, joten kutsuntoja ja asepalvelusta pitää kehittää jotta yhä useampi ikäluokasta voi astua palvelukseen, myös naisten osuutta lisättävä.

Ehkä viellä se 300 000 sotilasta on realistisempi määrä, kuin 350 000
 
Mie tuota joukkojen kasvatusta kaavailen siksi, että kokoajan tulee uusia järjestelmiä käyttöö (esim. dronet, David`s Slinng) niin ei tarvii muista joukoista supistaa jotta noille riittää miehistöä.

Ja vaikka osa järjestelmistä korvataan uusilla, niin esin ilmatorjuntajoukkoja pitäisi kasvattaa jotta kattavuutta voidaan lisätä.
 
"Puolustusvoimien aluetoimistot järjestivät asevelvollisuuslain mukaiset kutsunnat 15.8. –13.12.2024. Syksyn aikana pidettiin yhteensä 519 kutsuntatilaisuutta kaikkiaan 244 eri paikkakunnalla. Kutsuntaikäisiä, vuonna 2006 syntyneitä miehiä, oli tänä vuonna yhteensä 31 925."

Ja lisää, varusmiespalvelukseen määrättiin vuonna 2024, 76,07 prosenttia, eli 24 285 henkilöä. Eikö tuosta lopusta 23,93%:n määrästä löydy 2 000 varusmiestä tai -naista lisää?

Vaikka jo 25 000 henkilöä joka vuosi pitäis kyllä riittää jo kasvattamaan joukot reiluun 300 000 sotilaaseen, 15 vuodessa koulutettaan jo 375 000 sotilasta.

Ikäluokat pienenevät koko ajan. Ja ketäs tuosta asepalvelusta suorittamattomasta joukosta ajattelit pakottaa lopulta inttiin? Seinähullut, totaalikieltäytyjät, sivarit, sairaalloisen ylipainoiset vai muuten terveydentilaltaan sopimattomat?

Tämä ei nyt ihan toimi kuten tietokonepeleissä, jossa tasalaatuista sotilasta pukkaa nappia painamalla.
 
Ikäluokat pienenevät koko ajan. Ja ketäs tuosta asepalvelusta suorittamattomasta joukosta ajattelit pakottaa lopulta inttiin? Seinähullut, totaalikieltäytyjät, sivarit, sairaalloisen ylipainoiset vai muuten terveydentilaltaan sopimattomat?

Tämä ei nyt ihan toimi kuten tietokonepeleissä, jossa tasalaatuista sotilasta pukkaa nappia painamalla.
Siksipä tuossa aikaisemmin kirjoitin, että kutsuntoja ja asepalvelusta pitää kehittää.

Kyllä pv:n organisaatiossa löytyy tehtäviä niille huonommassa kunnossa oleville, minullekin vielä vanhoilla päivillä ja huonokuntoisena oli tehtäviä ihan 60 ikävuoteen asti.

Pitää koulutus vaan sopeuttaa joukon mukaan. Ei jossain takalinjojen huoltojoukoissa tai vastaavissa tukijoukoissa välttämättä tarvii parasta A- luokan sotilaita olla.
 
Niinpä, joten kutsuntoja ja asepalvelusta pitää kehittää jotta yhä useampi ikäluokasta voi astua palvelukseen, myös naisten osuutta lisättävä.

Naisissa voisi kyllä olla potentiaalia.

Ikäluokat pienenevät koko ajan. Ja ketäs tuosta asepalvelusta suorittamattomasta joukosta ajattelit pakottaa lopulta inttiin? Seinähullut, totaalikieltäytyjät, sivarit, sairaalloisen ylipainoiset vai muuten terveydentilaltaan sopimattomat?

Sopimattomiksi katsottujen (C-paperit) osuus on kasvanut voimakkaasti 2000-luvun mittaan. Kaiketi tämä liittyy siihen, että sopimattomuuten kriteerejä on lievennetty, kun kansan yleinen terveydentila ei kuitenkaan ole romahtanut.
 
Sopimattomiksi katsottujen (C-paperit) osuus on kasvanut voimakkaasti 2000-luvun mittaan. Kaiketi tämä liittyy siihen, että sopimattomuuten kriteerejä on lievennetty, kun kansan yleinen terveydentila ei kuitenkaan ole romahtanut.
Käsittääkseni kaikkia palvelukseen sopivia ei valita, koska ei ole tarvetta ja mahdollista kaikkia kouluttaa. Eli helposti saa vapautuksen, mutta silti paljon joutuu keskeyttämään palveluksen, jo tuosta syystä asepalvelusta pitää kehittää.
 
Koko ikäluokka kutsuntoihin.
Jokaiselle oma profiili, josta selviää SA tehtävä aina. Iso osa asepalvelukseen mutta enemmän muokattuun. P-kausi voisi keskittyä enemmän osaamiseen, selviytymiseen ja matalimman tason taisteluun (itsepuolustus, vartiointi yms). Sitten jako tst- ja tukeviin osiin.

Varmaan joku rekisteri onkin olemassa esim sairaanhoitajakoulutuksen saaneista, mutta olisihan se hieno varautumisen suurmaassa, että jokaisella olisi tiedossa myös tehtävä tai vähintään ilmoittautumispiste ja se päivittyy koulutuksen ja iän mukana.

Ja kyllä mun mielestä tuo naisten SA-sijoitus vs. pienet lapset -paradoksi pitäisi ratkaista. Saataisiin enemmän motivoituneita naisia palvelukseen kun ei tarvi 19v sitoutua joko lapsettomuuteen tai jättämään omat lapset ties minne pahassa paikassa. Eikö se sotilaskoulutettu nainen voitaisi poistaa automaattisesti sijoituksesta, siksi aikaa kun lapset ovat 0-6 vuotiaita, jos perheen toinenkin aikuinen on sijoitettu.
 
Odotetaan ja katsotaan mitä aika tuo tullessaan, jotain on suunnitelmissa.

Ilmeisesti enimmäkseen vihjataan kohti ulkomaanjoukkojen tukiorganisaation kasvatusta. varmaan pääsääntöisesti logistiikkalaitokselle uusia joukkoja

Rovaniemen ja sodankylän alueelle tullaan perustamaan Häkkäsen käskystä Naton skaalattava joukko, joka vaihtelee nollasta harjoitussyklin ulkopuolella aina prikaatiin turvallisuustilanteen kehittyessä. Pelkästään tuo prikaati vaatii aika paljon tukiporukkaa täällä päädyssä. Ja suuren liittolaisten deploymentin yhteydessä 6-9 jv/ps prikaatin joukko päätyä suomen maa-alueelle. Ne tuovat paljon omaa tukea mukanaan, mutta meidän kannattaa tehdä kaikkemme että liittolaisten tuomissa joukoissa taisteleva osa on mahdollisimman suuri.

Siinä ei ole mitään itsekästä meidän rintamavaltiona yrittää saada rakkaat ystävämme kärsimään kanssamme. Pohjoismaiset veljemme eivät saa kasaan nelinkertaisella väestöllään ja viisinkertaisella bruttokansantuotteellaan kasaan kuin n.250k joukon ja hehän ovat Euroopan keskivertoon nähden melkoisia militaristeja.
 
Ikäluokat pienenevät koko ajan. Ja ketäs tuosta asepalvelusta suorittamattomasta joukosta ajattelit pakottaa lopulta inttiin? Seinähullut, totaalikieltäytyjät, sivarit, sairaalloisen ylipainoiset vai muuten terveydentilaltaan sopimattomat?

Tämä ei nyt ihan toimi kuten tietokonepeleissä, jossa tasalaatuista sotilasta pukkaa nappia painamalla.
Nostaa noiden verotusta. Kyllä - monikaan noista ei käy töissä, mutta 1,5% veronkorotus käymättömästä armeijasta toimisi osalle kannustimena käydä armeija.
 
Auttaisiko se, että yhtäkään alle 35-vuotiasta ei laitettaisi sodan ajan organisaatiossa:
- maastokuorma-auton tai muun kuljetuskaluston kuljettajaksi
- huoltokomppanioihin
- rättivarastolle
- varikoille
- takalinjan vartiointitehtäviin

Tällaisiin hommiin voi hyvin käyttää 35-50-vuotiaita reserviläistä.

Vai onko näin jo toimittu ja silti ei vaan ole miehiä, josta SA-vahvuutta korotettaisiin?

Suomessa koulutetaan n. 20000 varusmiestä joka vuosi. 20-35 vuotiaita armeijan käyneitä on siis 300 000. Luulisi siis, että jos näistä suurin osa laitettaisiin taisteleviin osiin ja huoltohommat yli 35-vuotiaille, niin olisi mahdollista nostaa vahvuuksia ainakin jonkin verran ilman että tarvittaisiin lisää kouluttajia. Toki kertausharjoitusten tarve lisääntyisi, mutta niissä voitaisiin hyödyntää vahvemmin vapaaehtoista maanpuolustusta ja esim uudelleen perustaa Suojeluskunnat tähän tarkoitukseen.

Vai ymmärränkö nyt jotain väärin?
Lisäksi voidaan huomioida se, että Ukrainan kokemusten perusteella staattinen torjunta on aloitettava lähempänä itärajaa kuin viime vuosikymmenellä mietittiin, koska sieltä minne ryssä kaivautuu kiinni, on sitä erittäin vaikea juuria pois, ellei sitten juuri niiden nuorten parhaiden joukkojen verellä, joka on kallis resurssi – kun vaihtoehtona olisi varustaa staattiseen, linnoitettuun puolustukseen vanhempia miehiä aiempaa enemmän. Nämä joukot eivät edes olisi niitä, joita varusmiehistä tuotettaisiin, vaan niitä jatkosijoitettuja tai jatko-jatkosijoitettuja, joten niiden varustaminen ja kertauttaminen olisivat paljon nopeammin realisoitava suorituskyky joukkotuotannon ja reserviläistemme elinkaaren kannalta (ja kun osa varusteista valuu ja tässäkin valuisi alaspäin tärkeämmiltä joukoilta, niin vaihtoehtoiskustannuksetkaan eivät olisi tässä niin suuri ongelma).

Venäjähän on osoittanut, etteivät ne reilu 10 vuotta sitten tehdyt olettamukset päteneetkään, vaan ettei sillä ole tappioille lähes mitään kipurajaa. Venäjä ei käy sotaa länsimaisella logiikalla, vaan musikan henki on aivan arvoton, kuten ennenkin, ja maan hallinta on yhäkin se ykkösjuttu.

Miksi kasvattaa reservin kokoa? Että siedetään kuluttavaa taistelua.

Samaan aikaan on totta että meillä ei ole varaa menettää muutamaa tuhatta miestä enempää, tai koko väestöpyramidi romahtaa ja kuollaan sukupuuttoon koko kansa.
Että kyllä kai tässä panokset pitäisi laittaa vaikl kallioluolista lähteviin lentäviin vehkeisiin, joilla saadaan tarpeeksi tulta ja tappuraa minne vaan, milloin vaan. Ja niitä tukeviin asioihin, logistiikkaketjuun yms.

Onko meillä edes varaa antaa maavoimien taistella?
Vanhemmista ikäluokista on varaa, nuoremmista huonommin. Tämähän Ukrainassakin on heidän realiteettinaan, ja vieläpä paljon rajummin kuin meillä, vaikka tietysti kokonaismäärät ovat silti suurempia.

Ja kyllä mun mielestä tuo naisten SA-sijoitus vs. pienet lapset -paradoksi pitäisi ratkaista. Saataisiin enemmän motivoituneita naisia palvelukseen kun ei tarvi 19v sitoutua joko lapsettomuuteen tai jättämään omat lapset ties minne pahassa paikassa. Eikö se sotilaskoulutettu nainen voitaisi poistaa automaattisesti sijoituksesta, siksi aikaa kun lapset ovat 0-6 vuotiaita, jos perheen toinenkin aikuinen on sijoitettu.
Tulipahan mieleen, jos suomessa tehtäisiin Israelit, eli pakollinen asevelvollisuus myös naisille. :uzi: Naiset voisivat välttää asepalveluksen ja reservissä olon jos heillä on kaksi lasta. Nousiskohan syntyvyys? :cool:;)
Meinasitteko, että nykytilassa pienen lapsen molemmat vanhemmat todellakin määrättäisiin sotaan, eikä asiaa olisi lainkaan mietitty? Johan tässä tulisi laki vastaan toiselta suunnalta, heitteillepano jne. – valitettava realiteetti on se, että alaikäisen lapsen vanhemmista pitää toisen jäädä juridisista syistä pois rintamalta, ainakin yläkouluikään saakka. Kenelläkään muullahan ei ole juridista velvollisuutta tai vastuuta lapsesta, joten molempia vanhempia ei voi aseisiin määrätä, ellei samalla tehdä lapsen huostaanottoa ja/tai lastensuojelullista sijoitusta, joka olisi juridisesti pätevä ja sitova.

Se isovanhemmille jättäminen toimii varmasti monen mielissä, mutta valtio ei voi jättää asiaa sen varaan, vaan järjestelyille on oltava juridinen pohja. Eihän PV voi laittaa asioita sen varaan, että varusmiehen vanhemmat ovat hengissä tämän suunnitellun sodan ajan sijoitettuna olemisen ajan, ja että nämä vanhemmat ovat kelvollisia ja ja jaksavat huolehtia lapsista, ja että järjestelmä taipuisi juridiikaltaan siihen, että isovanhemmille saataisiin sijoitusvanhemman velvoitteet langetettua saman tien ja kysymättä vain siksi, että tämän lapsi lähtee sotaan.

Tästä syystä sukupuolineutraali asevelvollisuus ei ole mikään hopealuoti sodan ajan joukkojen kasvattamiseksi.
 
Mitenkä tuo on Israelissa järjestetty?
Todennäköisesti niin, että sijoitus purkautuu äideiksi tulevilta (harvoja poikkeuksia lukuunottamatta), muistaakseni äitiys olikin jo peruste varusmiespalveluksesta vapauttamiselle Israelissa.

Eli siis naisten asevelvollisuuden tehtävä on ilmeisesti Israelissa enemmänkin maanpuolustuksellinen kasvatus, sekä miesten kanssa yhteiseen isänmaalliseen kokemusmaailmaan upottaminen, sen sijaan että sukupuolten kokemusmaailmat eriytyisivät miehillä sukupolvien ketju -paatoksen kyllästämään maanpuolustuksen ja geopoliittisten uhkakuvien jne. hallitsemaan ja toisaalta naisilla länsimaisen akateemisen feminismin hallitsemaan...
 
Todennäköisesti niin, että sijoitus purkautuu äideiksi tulevilta (harvoja poikkeuksia lukuunottamatta), muistaakseni äitiys olikin jo peruste varusmiespalveluksesta vapauttamiselle Israelissa.
Tuon vois kopioida suomeen, kaikille naisille pakollinen asevelvollisuus miesten tapaan. Silloin olis riittävästi 25 - 26 000/vuosi) varushenkilöitä sotilaskoulutukseen.
 
Back
Top