Maavoimien kehittäminen

Kun nyt on taas puhuttu sodanajanjoukkojen määrän kasvatamisesta, olisko paluu tuollaiseen Wikipediasta löytämääni joukkojen määrään hyvä? Tuolloin vissiin PV:n sodanajan vahvuus on ollut se 350 000 sotilasta.

(Lähde) Maavoimien sodan ajan joukot vuosina 2008–2012
"Maavoimien sodan ajan joukot jakautuvat operatiivisiin joukkoihin, joiden vahvuus on 60 000 sotilasta, sekä alueellisiin joukkoihin, joiden vahvuus on 225 000 sotilasta".

Operatiiviset joukot:
3 valmiusprikaatia
1 panssariprikaatia
4 jääkäriprikaatia
2 mekanisoitua taisteluosastoa
1 helikopteripataljoona
1 erikoisjääkäripataljoona
erikois- ja aselajijoukkoja
ilmatorjuntaohjus- ja ilmatorjuntatykkiyksiköt

Alueelliset joukot:
7 jalkaväkiprikaatia
29 erillistä pataljoonaa / taisteluosastoa
170 paikallispuolustusyksikköä / maakuntajoukot


OMA HAHMOTELMA EDELLISISTÄ NYKYPÄIVÄÄN SOVITETTUNA
(2030 luvun loppuun mennessä, 15 vuoden kehitysohjelma)

Maavoimien sodan ajan joukot jakautuvat operatiivisiin joukkoihin, joiden vahvuus on ~60 000 sotilasta, sekä "alueellisiin" joukkoihin, joiden vahvuus on ~220 000 sotilasta

Operatiiviset joukot:

3 valmiusprikaatia (mallia Karjalan prikaati)
1 panssariprikaati tai 2 mekanisoitua taisteluosastoa (muutos vapauttaa joukkoja)
4 jääkäriprikaatia (sisältää nykyiset moottoroidut taisteluosastot ilman tst-vaunuja)
1 helikopteripataljoona
1 erikoisjääkäripataljoona
erikois- ja aselajijoukkoja (täällä määrä lisääntyy hiukan)
ilmatorjuntaohjus- ja ilmatorjuntatykkiyksiköt

"Alueelliset" joukot:

6 jalkaväkiprikaatia
29 erillistä pataljoonaa / taisteluosastoa
170 paikallispuolustusyksikköä / maakuntajoukot

Meri- ja ilmavoimat 70 000 sotilasta
 
Toisaalta omista tallenteista löysin pdf tiedoston, mistä lienen löytänyt, jossa on seuraavanlainen PV:n sodanajan joukkojen määrä.

Maavoimien sodan ajan joukot
Maavoimien sodan ajan joukot jakautuvat operatiivisiin joukkoihin, joiden vahvuus on 61 000 henkilöä, sekä alueellisiin joukkoihin, joiden vahvuus on 176 000 henkilöä.

Maavoimien 1. tammikuuta 2008 voimaan astuneessa johtamisorganisaatiossa maavoimia johtaa maavoimien esikunta. Maavoimien esikunnan alaisena toimii useampia, myöhemmin yksi armeijakunnan esikunta, jotka johtavat suorityskykyisimpiä joukkoja, sekä neljä operatiivista sotilaslääniä, joiden alaisuudessa toimii pääosin paikallisiin tehtäviin tarkoitettuja joukkoja.

Operatiiviset joukot:
 2 valmiusprikaatia (Prikaati 2005)
 2 mekanisoitua taisteluosastoa
 2 motorisoitua taisteluosastoa
 1 helikopteripataljoona
 1 erikoisjääkäripataljoona
 1 ilmatorjuntaohjus- ja ilmatorjuntatykkiyksikkö

Alueelliset joukot:
 3 jalkaväkiprikaatia
 14 erillistä pataljoonaa / taisteluosastoa
 28 paikallispuolustusyksikköä / maakuntajoukot

Prikaati 2005:een kuuluvat seuraavat joukot:
 esikunta- ja viestipataljoona (esikunta-, viesti-, tiedustelu- ja esikunta- ja viestipataljoonan huoltokomppania)
 kolme jääkäripataljoonaa (esikunta-, kranaatinheitin-, huolto- ja kolme jääkärikomppaniaa)
 tykistöpatteristo (esikunta- ja huoltopatteri ja kolme tulipatteria)
 ilmatorjuntapatteristo (johtokeskus ja neljä ilmatorjuntapatteria)
 panssarintorjuntaohjuskomppania
 pioneeripataljoona (esikunta- ja huolto-, pioneeri- ja kolme taistelupioneerikomppaniaa)
 huoltopataljoona (täydennys- ja kuljetus-, kunnossapito- ja lääkintäkomppaniat)


Ilmavoimien organisaatio
Ilmavoimat on organisoitunut viiteen joukko-osastoon:
 Ilmavoimien esikunta (ILMAVE), Tikkakoski
 Ilmasotakoulu (ILMASK), Tikkakoski
 Karjalan lennosto (KARLSTO), Siilinjärvi
 Lapin lennosto (LAPLSTO), Rovaniemi
 Satakunnan lennosto (SATLSTO), Pirkkala.

ILMAVE johtaa ilmavoimien toimintaa komentajan apuna. Komentajana on 29. toukokuuta 2017 alkaen toiminut kenraalimajuri Sampo Eskelinen. ILMASK kouluttaa puolustushaaran varusmiehet ja kantahenkilökunnan. KARLSTO ja LAPLSTO ovat operatiivisia hävittäjälennostoja, joiden toiminta-alue kattaa koko valtakunnan ilmatilan. Ne operoivat McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -torjuntahävittäjiä.
Lisäksi SATLSTO operoi satunnaisesti edellä mainittujen lennostojen hävittäjillä, sekä siihen kuuluva Tukilentolaivue operoi EADS CASA C-295M -kuljetuskoneita sekä Pilatus PC-12 -yhteyskoneita.
Ilmavoimien sodanajan organisaatioon kuuluu kaksi F/A-18-hävittäjälaivuetta, yksi Hawk-koulutuslentolaivue, neljä valmiustukikohtaa, yksi tukilentolaivue ja neljä yhteyslentolaivuetta.

Kokonaishenkilöstövahvuus on 38 000 henkeä.

Merivoimien sodan ajan joukot
Merivoimien suunniteltu sodan ajan vahvuus on 31 500 henkilöä. Joukkoihin kuuluu
 2 ohjusvenelaivuetta
 3 miinantorjuntalaivuetta
 2 miinalaivaa
 3 miinalauttaa
 2 rannikkojääkäripataljoonaa
 6 rannikkojääkärikomppaniaa
 2 rannikko-ohjuskomppaniaa
 4 meritorjuntaohjuspatteria
 4 kiinteää rannikkotykistöyksikköä
 8 liikkuvaa rannikkotykistöyksikköä


Yhteensä: 306,500 miestä

Jos tuohon lisättäs Rajavartiolaitoksen sodanajajoukot joita ei oltaisi huomioitu edellisessä laskelmissa, niin tuostakin tulis hyvä kokonaismäärä.
 
Jos tuo vaatimus NATO maiden 3% tasosta menee läpi ja Suomi siihen pystyy, niin hyvät on edellytykset maavoimien kehittämiselle.

 
Jos tuo vaatimus NATO maiden 3% tasosta menee läpi ja Suomi siihen pystyy, niin hyvät on edellytykset maavoimien kehittämiselle.

Jep ja olisi meidän etu että muutkin kuin me ja Puola laittavat rahaa puolustukseen..
 
Tuo pitäisi ottaa vakavasti, 5 vuodessa kyllä pystyisi maavoimia kasvattamaan reiluun 300 000 sotilaaseen ja hankkia niille varusteita.

Mjoo mistäs vetässään miehet tohon? Meinaan siinä tän hetkisessä sodanajan vahvuudessa taitaa olla kaikki alta 35v äijät mitä kasaan saahaan. Yli-ikäisillä joukoilla tulee kunto ja ikä yleensä vastaan jossain kohtaa. Ne muutamat kovakuntoiset voidaan käyttää täydennyksinä. Niin ja varusteet, aikana jona suurinosa jalkaväestä on just ja just asteen edellä "kivääri ja kikkeli" tasoa, en lähtis uusia joukkoja luomaan.
 
Mjoo mistäs vetässään miehet tohon? Meinaan siinä tän hetkisessä sodanajan vahvuudessa taitaa olla kaikki alta 35v äijät mitä kasaan saahaan. Yli-ikäisillä joukoilla tulee kunto ja ikä yleensä vastaan jossain kohtaa. Ne muutamat kovakuntoiset voidaan käyttää täydennyksinä. Niin ja varusteet, aikana jona suurinosa jalkaväestä on just ja just asteen edellä "kivääri ja kikkeli" tasoa, en lähtis uusia joukkoja luomaan.
Vaikka niin että, lisätään vuosittain koulutettavien varumiesten määrää 2000 henkilöllä, 5 vuodessa tekee 10 000 sotilasta enemmän kuin nykytasolla koulutetaan ja pidetään sotilaat sijoitettuina pari vuotta pitempään ennen kuin siirretään reserviin. Ei reilun 20 000 sotilaan lisäys oo paljoa.

Sotilaiden lisääminen on helpointa, varusteiden ja uuden kaluston hankinta voi ottaa tiukille tuon ajan kanssa, kun toimitus ajat ovat suhteellisen pitkiä raskaalla kalustolla ja pitäisi myös keritä kouluttaa sotilaita käyttämään niitä.

Sitten seuraavat 10 vuotta kasvatetaan tasaisesti joukkoja siihen ~350 000 sotilaaseen, ei mahdoton, mutta vaativa tehtävä ja tietysti rahaa vaativa.
 
Mjoo mistäs vetässään miehet tohon? Meinaan siinä tän hetkisessä sodanajan vahvuudessa taitaa olla kaikki alta 35v äijät mitä kasaan saahaan. Yli-ikäisillä joukoilla tulee kunto ja ikä yleensä vastaan jossain kohtaa. Ne muutamat kovakuntoiset voidaan käyttää täydennyksinä. Niin ja varusteet, aikana jona suurinosa jalkaväestä on just ja just asteen edellä "kivääri ja kikkeli" tasoa, en lähtis uusia joukkoja luomaan.
Jos tosissaan ollaan, voisi meitä vanhempia kuntotestauttaa esim. 5v välein, koko saapumiserä kerrallaan. Osallistumisesta velvoittavaa ja 1 kh-vrk jokaiselle jakoon. Näin saataisiin suht kuranttia dataa siitä, minkälaisiin tehtäviin porukkaa voi käyttää, ja samalla päivittyisi mm. ammatti ja muut sotimisen kannalta relevantit asiat PVn tietokantaan. Lopuksi voisi olla loppukevennys esim. MPKn toiminnasta, jolloin saadaan enemmän kiinnostuneet luontevasti remmiin suoraan salista.
 
Kun mietitään reservin kasvattamista rauhan aikana ja mobilisoimista sodan aikana, selvää lienee se, että heti tilanteen perkelöityessä lähdetään suunnittelemaan joukkomäärän kasvattamista jo reservissä olevan senhetkisillä eväillä lähtevän joukon lisäksi.

Itse näkisin mieluummin niin, että varustetaan nykyinen reservi mahdollisimman paksusti jotta sen liikkeelle lähtiessä sillä olisi parhaat eväät tehtävissään onnistumiseen. Sitten niitä peltikypärä-traktoripataljoonia voitaisi kyllä alkaa haalia kasaan enemmänkin kun koko yhteiskunnan huomio ja resurssit ovat käsillä olevassa konfliktissa.

En pidä järkevänä jatkaa puuroa vedellä nyt rauhan aikana, koska vaikka kalustoa hankittaisiinkin valtavia määriä sekä sen lisäksi käyttäjiä osoitettaisiin enemmän kyvykkäiden häntäpäästä lisää, ei puolustusvoimat kykene määräänsä enempää joukkoja kouluttamaan ja suunnitelmineen ylläpitämään koska tähän aikaan mennessä meille on periytynyt vain x kokoinen ammattilaishenkilöstö. Raju henkilöstön nosto taas myös laimentaa vain puuroa, uudesta rekryytistä on täysi hyöty vasta kymmenen vuoden päästä. Sitten oltaisiin myös sen uhkan edessä, että 20 vuoden päästä meillä olisi kestämättömän suuri henkilöstö suhteessa resursseihin koska suomalaiseen sopimukseen kuuluu loppuiän työpaikka kun sitoudut valtion laihan leivän ääreen.

Summauksena, pidän siis järkevimpänä varustaa nykyisenkokoiset maavoimat mahdollisimman hyvin korvaamalla täysimääräisesti kaiken neukkukaluston ja paikkaamalla ne kohdat, jotka aikaisemmin silloisilla resursseilla on uskottu tulevaisuuden murheiksi.
 
Vaikka niin että, lisätään vuosittain koulutettavien varumiesten määrää 2000 henkilöllä, 5 vuodessa tekee 10 000 sotilasta enemmän kuin nykytasolla koulutetaan ja pidetään sotilaat sijoitettuina pari vuotta pitempään ennen kuin siirretään reserviin. Ei reilun 20 000 sotilaan lisäys oo paljoa.

Mistä nämä 2000 "ylimääräistä" varusmiestä kaivetaan? Mistä kouluttajat, resurssit ja vaikka majoitustilat?
 
Mistä nämä 2000 "ylimääräistä" varusmiestä kaivetaan? Mistä kouluttajat, resurssit ja vaikka majoitustilat?
Älä kysy vaikeita, sivuston hyviin perinteisiin kuuluu tarjota lapsellisen yksinkertaisia vastauksia oikeasti vaikeisiin kysymyksiin! Nytkään kouluttajia ei ole tarpeeksi ja petipaikat on mitoitettu tarkkaan nykyisiin varusmiesmääriin. Ongelmat on totta kai ratkaistavissa ja riittävä rahoitus auttaa siinä paljon. Siitä huolimatta esimerkiksi sodan ajan joukkojen kasvattaminen vaatii oikeasti vuosien työn.
 
Kun mietitään reservin kasvattamista rauhan aikana ja mobilisoimista sodan aikana, selvää lienee se, että heti tilanteen perkelöityessä lähdetään suunnittelemaan joukkomäärän kasvattamista jo reservissä olevan senhetkisillä eväillä lähtevän joukon lisäksi.

Itse näkisin mieluummin niin, että varustetaan nykyinen reservi mahdollisimman paksusti jotta sen liikkeelle lähtiessä sillä olisi parhaat eväät tehtävissään onnistumiseen. Sitten niitä peltikypärä-traktoripataljoonia voitaisi kyllä alkaa haalia kasaan enemmänkin kun koko yhteiskunnan huomio ja resurssit ovat käsillä olevassa konfliktissa.

En pidä järkevänä jatkaa puuroa vedellä nyt rauhan aikana, koska vaikka kalustoa hankittaisiinkin valtavia määriä sekä sen lisäksi käyttäjiä osoitettaisiin enemmän kyvykkäiden häntäpäästä lisää, ei puolustusvoimat kykene määräänsä enempää joukkoja kouluttamaan ja suunnitelmineen ylläpitämään koska tähän aikaan mennessä meille on periytynyt vain x kokoinen ammattilaishenkilöstö. Raju henkilöstön nosto taas myös laimentaa vain puuroa, uudesta rekryytistä on täysi hyöty vasta kymmenen vuoden päästä. Sitten oltaisiin myös sen uhkan edessä, että 20 vuoden päästä meillä olisi kestämättömän suuri henkilöstö suhteessa resursseihin koska suomalaiseen sopimukseen kuuluu loppuiän työpaikka kun sitoudut valtion laihan leivän ääreen.

Summauksena, pidän siis järkevimpänä varustaa nykyisenkokoiset maavoimat mahdollisimman hyvin korvaamalla täysimääräisesti kaiken neukkukaluston ja paikkaamalla ne kohdat, jotka aikaisemmin silloisilla resursseilla on uskottu tulevaisuuden murheiksi.
Osittain tuon vuoksi lähdinkin varovaisesti 20 000 sotilaan määrän lisäyksellä sodanajan joukkohin. Siinä kun voidaan vielä olemassa olevaa kalustoa hyväksi käyttäen ja kohtuu vaivalla hankkia nykyisille joukoille parempaa kalusto ja varustusta.

Uuden kaluston/aseiden ja uudenlaisten joukkojen kautta tulee tarpeeseen tuo joukkojen kokonaismäärän kasvattaminen. Puhettahan on ollut esim. NATO joukkojen saapumisen ja niitä tukevien yksiköiden tarpeesta. David's Sling asejärjestelmä vaatii miehistöä yms.

Koulutushan pitää joka tapauksessa räätälöidä uuden kaluston mukaan, joten sitä kautta tulee tuo lisäys luonnollisesti, eli hankitaan uutta kalustoa koulutetaan sotilaat niille ja perustetaan niistä uusia joukkoja sekä pidetään jo koulutetut sotilaat hiukan pitempään sijoitettuina olemassa oleviin joukkoihin ja olemassa olevalla kalustolla jota on päivitetty sopivilta osin.

Pitemmässä juoksussa voi sitten poistaa ryssänkalusto ja muut vanhentuneet asejärjestelmät, korvata ne uudella ja koulutta lisää henkilöstöä sekä kasvatetaa edelleen kokonais vahvuutta.
 
Älä kysy vaikeita, sivuston hyviin perinteisiin kuuluu tarjota lapsellisen yksinkertaisia vastauksia oikeasti vaikeisiin kysymyksiin! Nytkään kouluttajia ei ole tarpeeksi ja petipaikat on mitoitettu tarkkaan nykyisiin varusmiesmääriin. Ongelmat on totta kai ratkaistavissa ja riittävä rahoitus auttaa siinä paljon. Siitä huolimatta esimerkiksi sodan ajan joukkojen kasvattaminen vaatii oikeasti vuosien työn.
Auttaisiko se, että yhtäkään alle 35-vuotiasta ei laitettaisi sodan ajan organisaatiossa:
- maastokuorma-auton tai muun kuljetuskaluston kuljettajaksi
- huoltokomppanioihin
- rättivarastolle
- varikoille
- takalinjan vartiointitehtäviin

Tällaisiin hommiin voi hyvin käyttää 35-50-vuotiaita reserviläistä.

Vai onko näin jo toimittu ja silti ei vaan ole miehiä, josta SA-vahvuutta korotettaisiin?

Suomessa koulutetaan n. 20000 varusmiestä joka vuosi. 20-35 vuotiaita armeijan käyneitä on siis 300 000. Luulisi siis, että jos näistä suurin osa laitettaisiin taisteleviin osiin ja huoltohommat yli 35-vuotiaille, niin olisi mahdollista nostaa vahvuuksia ainakin jonkin verran ilman että tarvittaisiin lisää kouluttajia. Toki kertausharjoitusten tarve lisääntyisi, mutta niissä voitaisiin hyödyntää vahvemmin vapaaehtoista maanpuolustusta ja esim uudelleen perustaa Suojeluskunnat tähän tarkoitukseen.

Vai ymmärränkö nyt jotain väärin?
 
Auttaisiko se, että yhtäkään alle 35-vuotiasta ei laitettaisi sodan ajan organisaatiossa:
- maastokuorma-auton tai muun kuljetuskaluston kuljettajaksi
- huoltokomppanioihin
- rättivarastolle
- varikoille
- takalinjan vartiointitehtäviin

Tällaisiin hommiin voi hyvin käyttää 35-50-vuotiaita reserviläistä.

Vai onko näin jo toimittu ja silti ei vaan ole miehiä, josta SA-vahvuutta korotettaisiin?

Suomessa koulutetaan n. 20000 varusmiestä joka vuosi. 20-35 vuotiaita armeijan käyneitä on siis 300 000. Luulisi siis, että jos näistä suurin osa laitettaisiin taisteleviin osiin ja huoltohommat yli 35-vuotiaille, niin olisi mahdollista nostaa vahvuuksia ainakin jonkin verran ilman että tarvittaisiin lisää kouluttajia. Toki kertausharjoitusten tarve lisääntyisi, mutta niissä voitaisiin hyödyntää vahvemmin vapaaehtoista maanpuolustusta ja esim uudelleen perustaa Suojeluskunnat tähän tarkoitukseen.

Vai ymmärränkö nyt jotain väärin?
Tuosta lihavoidusta kohdasta saadaan jo heti 15 vuoden siirtymäaika tähän laajempaan sodan ajan joukkoon! Sodan ajan joukon kuljettaja-, huolto- ja muut tehtävät pitää saada toteutettua sillä SA-joukkoihin joukkotuotetulla joukolla ja tietyn ikähaarukan täyttyessä joukon tehtävä muuttuu tai se puretaan SA-joukoista.

Kärjistetty esimerkki:
  • vuonna 2025 puolustusvoimat kouluttaa sodan ajan joukkoihin erikoisjääkärijoukkueen, joukon keski-ikä noin 20 vuotta
  • vuonna 2035 joukko muuttuu sotilaspoliisijoukkueeksi osana jotain sotilaspoliisikomppaniaa, joukon keski-ikä noin 30 vuotta
  • vuonna 2045 joukko muuttuu vartiojoukkueeksi osana jotain vartiokomppaniaa, joukon keski-ikä noin 40 vuotta
  • vuonna 2055 joukko muuttuu esimerkiksi PERK:n suojausjoukkueeksi, joukon keski-ikä noin 50 vuotta. Tässä vaiheessa myös sijoituksia purkautuu aika tavalla.
  • vuonna 2060 joukko poistetaan SA-joukoista
 
Mistä nämä 2000 "ylimääräistä" varusmiestä kaivetaan? Mistä kouluttajat, resurssit ja vaikka majoitustilat?
"Puolustusvoimien aluetoimistot järjestivät asevelvollisuuslain mukaiset kutsunnat 15.8. –13.12.2024. Syksyn aikana pidettiin yhteensä 519 kutsuntatilaisuutta kaikkiaan 244 eri paikkakunnalla. Kutsuntaikäisiä, vuonna 2006 syntyneitä miehiä, oli tänä vuonna yhteensä 31 925."

Ja lisää, varusmiespalvelukseen määrättiin vuonna 2024, 76,07 prosenttia, eli 24 285 henkilöä. Eikö tuosta lopusta 23,93%:n määrästä löydy 2 000 varusmiestä tai -naista lisää?

Vaikka jo 25 000 henkilöä joka vuosi pitäis kyllä riittää jo kasvattamaan joukot reiluun 300 000 sotilaaseen, 15 vuodessa koulutettaan jo 375 000 sotilasta.

Älä kysy vaikeita, sivuston hyviin perinteisiin kuuluu tarjota lapsellisen yksinkertaisia vastauksia oikeasti vaikeisiin kysymyksiin! Nytkään kouluttajia ei ole tarpeeksi ja petipaikat on mitoitettu tarkkaan nykyisiin varusmiesmääriin. Ongelmat on totta kai ratkaistavissa ja riittävä rahoitus auttaa siinä paljon. Siitä huolimatta esimerkiksi sodan ajan joukkojen kasvattaminen vaatii oikeasti vuosien työn.

Siispä nyt pitää aloittaa se 5 +10 vuoden jakso jolloin maavoimat pistetään kuntoon. Kyllä 5 vuodessa pitäs jo jotain saada aikaiseksi nykyisissä joukoissa, saati sitten 15 vuodessa.
 
Puolustusmenojen kasvattaminen on kyllä hölmöin homma ikinä. Se on pois terveydenhoidosta ja koulutuksesta. Mihin helvettiin joku Espanja tarvii tankkeja tai muutakaan raskasta? Kuka sinne hyökii? Meillä sen jotenkin ymmärtää ku on rajaa hullun kanssa.
Tai sitten jos lähdetään ihan utopistiseksi, eikö me saataisi noita imperialisteja vaan hengiltä. Venäjän kansa ei sano mitään vaikka johtajan niistäis. Ei ne sano mitään mistään. Joukot tai ohjukset kun ylittää rajan, olet vainaja ensimmäisessä mahdollisessa tilaisuudessa.
 
Jos haluaa rauhaa on valmistauduttava sotaan.

Nyt rauhan haluaminen vain maksaa vähän enemmän, koulutuksen ja terveydenhuollon järjestämisessä joku voi miettiä miten siellä säästetään, rikkaat voivat vaikkapa maksaa terveydenhuollon itse isoilta osin, ulkomaalaisten koulutusta ei tarvitse maksaa verorahoista ollenkaan ja muitakin priorisointeja voi tehdä, vaikkapa karsimalla hyvinvointialueiden johtajista kaksi kolmasosaa ja asettaa yliopistoihin vuosimaksut siten, että jos ei valmistu määräajassa niin maksaa sitten opintonsa loppuun itse. Lorvijat ovat yleensä töissä ja siksi opinnot venyvät.
 
"Puolustusvoimien aluetoimistot järjestivät asevelvollisuuslain mukaiset kutsunnat 15.8. –13.12.2024. Syksyn aikana pidettiin yhteensä 519 kutsuntatilaisuutta kaikkiaan 244 eri paikkakunnalla. Kutsuntaikäisiä, vuonna 2006 syntyneitä miehiä, oli tänä vuonna yhteensä 31 925."

Ja lisää, varusmiespalvelukseen määrättiin vuonna 2024, 76,07 prosenttia, eli 24 285 henkilöä. Eikö tuosta lopusta 23,93%:n määrästä löydy 2 000 varusmiestä tai -naista lisää?

Vaikka jo 25 000 henkilöä joka vuosi pitäis kyllä riittää jo kasvattamaan joukot reiluun 300 000 sotilaaseen, 15 vuodessa koulutettaan jo 375 000 sotilasta.



Siispä nyt pitää aloittaa se 5 +10 vuoden jakso jolloin maavoimat pistetään kuntoon. Kyllä 5 vuodessa pitäs jo jotain saada aikaiseksi nykyisissä joukoissa, saati sitten 15 vuodessa.
Realismia on miettiä, että esimerkiksi puolustusvoimien sodan ajan vahvuuden laajempi kasvattaminen vaatii vähintään 10 vuotta ja tukun riihikuivaa (laina)rahaa. Pelkästään puolustusvoimien rahoitustason varmistaminen esimerkiksi seuraavaksi 10 vuodeksi 2,5-3% tasolel BKT:stä antaa selkänojan toiminnan kehittämiseksi. Tällaista lupausta ei yksikään hallitus ole tähän saakka antanut eikä vähiten siksi, ettei istuva hallitus voi sitoa seuraajiensa käsiä. Myös henkilökehykset tulee suunnitella useamman vuoden aikajänteellä lähtien ihan kadettikoulun vuosittaisista sisäänottokiintiöistä aina upseeri- ja siviilivirkojen määriin.
 
Back
Top