Maavoimien kehittäminen


Mielenkiintoinen artikkeli ja pääosat poimittuna;

1. Operatiivisille joukoille tulee satoja uusia Patria 6x6-ajoneuvoja.

2. Paikallisille joukoille sirtyy iso määrä Paseja liikkuvuutta parantamaan.

3. Bankut ja Nasut menevät pohjoisessa kokonaan luiskaan ja korvataan 40km/h tienopeuden sijasta 70-80 km/h nopeuteen kykenevään kalustoon.

4. Pari miljardia euroa olisi suunniteltu budjetti.

----------

Vain suuren teknologialoikan arvoitus jäi vaille vastausta. Tuskinpa sillä nyt liikkuvuutta tarkoitetaan...
 
MTLB on vikkelä ja lappikelpoinen kapistus sinäällään. Eli oisko tela-alusta leveällä telalla ja sitten pikku panssarointikin ja jokin vaunu-asejärjestelmä. nauhahiomakoneet ei varmaankaan taivu tommosiin 70km/h vauhteihin jos pitää poroa väistää..AF6C5B92-8D4F-4CB5-B0AC-06F23C3254B9.jpeg5FE2B084-1ABA-406E-8502-88657ACE8F5C.jpeg
 
MTLB on vikkelä ja lappikelpoinen kapistus sinäällään. Eli oisko tela-alusta leveällä telalla ja sitten pikku panssarointikin ja jokin vaunu-asejärjestelmä. nauhahiomakoneet ei varmaankaan taivu tommosiin 70km/h vauhteihin jos pitää poroa väistää..Katso liite: 52693Katso liite: 52694

Minua kiinnostaisi tietää, miten Suomi/Patria on päässyt KV-projektin johtoon. Vaikka muita ajoneuvoja onkin tehty, niin kuljetuspanssarivaunu taitaa olla uusi aluevaltaus Patrialle. Kun mietin puolalaisten tuskailua oman tela-alustan rakentamisessa ja toisaalta sitä, että Euroopassa on paljon isompia tekijöitä (BAE Systems, Rheinmetall, KMW, Nexter), joista osalla on jotakin vastaavaa (mm. CV90 Armadillo), niin miksi ihmeessä Patria?
 
Minua kiinnostaisi tietää, miten Suomi/Patria on päässyt KV-projektin johtoon. Vaikka muita ajoneuvoja onkin tehty, niin kuljetuspanssarivaunu taitaa olla uusi aluevaltaus Patrialle. Kun mietin puolalaisten tuskailua oman tela-alustan rakentamisessa ja toisaalta sitä, että Euroopassa on paljon isompia tekijöitä (BAE Systems, Rheinmetall, KMW, Nexter), joista osalla on jotakin vastaavaa (mm. CV90 Armadillo), niin miksi ihmeessä Patria?
Kukaan muu ei suostunut?
 
Jos hankkeessa vaikka pääsisi varastamaan muilta ideoita :D

Suomi taas meni mukaan johtovaltioksi, koska meillä ei ole mitään teollisuusvakoilemisen arvoista ja koska EU antaa muutaman millin tuotekehitykseen. Kahden miljardin budjetillahan ei ole varaa tehdä tuotekehitystä. Asia on selvä ja loppuunkaluttu. :)
 
Suomi taas meni mukaan johtovaltioksi, koska meillä ei ole mitään teollisuusvakoilemisen arvoista ja koska EU antaa muutaman millin tuotekehitykseen. Kahden miljardin budjetillahan ei ole varaa tehdä tuotekehitystä. Asia on selvä ja loppuunkaluttu. :)
Suomi voi olla muita kiinnostuneempi tästä hankkeesta. Suunnitellut hankintamäärät saattavat olla ihan eri tasolla kuin muilla?
 
Uusi pasi jollain bittium radiolla tai jotain ledivaloa, ja vanha sukupolvi/päivitetty sitten paikallisjoukoille.
Eli moottoroitua jalkaväkeä, onkohan tässä sitten sen uuden kevyen jääkäriyksikön pohja. Liikkuvuus 6x6 pasilla ja ei kummoista tulivoimaa, ja paikallisjoukot saa vaihtaa traktorit paseihin jotka tehty 1998.
Jos tuohon vielä pasille kaveriksi sisun panssariauto niin liikkuvuus ja suoja ihan hyvä. Pari prätkätiedustelijaa vielä silmiksi.
 
Onkohan 2 miljardia ihan realistinen budjetti ton liikkuvuuden kehittämiseen? Et jos tuo rahamäärä on käytössä niin hommat hoituu?
Niin mikä voi mennä pieleen?
Vastaus =Kaikki.


"Tela-ajoneuvot korvaavaa uutta laitetta kehitetään nyt yhdessä yhdeksän muun maan kanssa EU-rahoitteisessa kehityshankkeessa. Maavoimat arvioi, että se voisi saada ensimmäiset uudenlaiset ajoneuvot käyttöönsä jo vuonna 2026, jolloin aloitettaisiin vähitellen nykyisten tela-ajoneuvojen korvaaminen"
 
Minua kiinnostaisi tietää, miten Suomi/Patria on päässyt KV-projektin johtoon. Vaikka muita ajoneuvoja onkin tehty, niin kuljetuspanssarivaunu taitaa olla uusi aluevaltaus Patrialle. Kun mietin puolalaisten tuskailua oman tela-alustan rakentamisessa ja toisaalta sitä, että Euroopassa on paljon isompia tekijöitä (BAE Systems, Rheinmetall, KMW, Nexter), joista osalla on jotakin vastaavaa (mm. CV90 Armadillo), niin miksi ihmeessä Patria?
Jospa Patria on seurannut sivusta, kun muut väsäävät tolkuttoman kalliita alustoja, joiden myyntiluvut jäävät lopulta vähäisiksi (paitsi CV). Onko tavoitteena M113 / MTLB -tyylinen simppeli yleiskone vai paisutetaanko ajoneuvosta painava, monimutkainen ja erittäin kallis ikuisuusprojekti? Patria on mielestäni käynyt teknologia-ansan läpi Amoksen kanssa ja viimeisimmät tuotteet vaikuttavat modernilta massatavaralta - kuten sotavarustuksen pitääkin olla.
 
Minua kiinnostaisi tietää, miten Suomi/Patria on päässyt KV-projektin johtoon. Vaikka muita ajoneuvoja onkin tehty, niin kuljetuspanssarivaunu taitaa olla uusi aluevaltaus Patrialle. Kun mietin puolalaisten tuskailua oman tela-alustan rakentamisessa ja toisaalta sitä, että Euroopassa on paljon isompia tekijöitä (BAE Systems, Rheinmetall, KMW, Nexter), joista osalla on jotakin vastaavaa (mm. CV90 Armadillo), niin miksi ihmeessä Patria?

Jos on bankkutyyppinen ratkaisu käsillä, niin kaippa Patria voi olla ihan yhtä etevä, kuin muut telakonetoimittajat. Aällitällikin on ihan hyvä ja yksinkertainen peli, ja vastaavan kehittäminen käyttäjäystävällisemmäksi ei pitäisi olla kovin vaikea pala kenellekään.

Toivottavasti tuo kaksimiljardinen sisältää jotain asejärjestelmiäkin.

Ainoa, mikä ihmetyttää on Pasi kakkosen tilaaminen AMV:n sijaan. Onko hintaero tosiaan niin suuri, vai onko 6x6 jotenkin parempi?
 
Laitan lusikkani soppaan toteamalla että on esimerkkejä tehdastuotteista kuten AMV, jotka eivät lyöneet läpi suomessa. Pakollinen referenssi hankittiin, mutta ilmeisesti tuote on liian kallis ja ehkä "liian hyvä" miehistönkuljetukseen? Monille maille kelpasi kyllä ja myynti sekä lisenssikaupat ovat onnistuneita,, mutta alunperin tuote kehitettiin Patrian omasta aloitteesta, eikä pv ollut hankkeen tilaajana.

Nyt on Broncoja ja BVs 10 (tilattu Brittien merijalkaväellekin Viking-nimisenä). Näistä BvS10 oli britannian MOD:n ja Hägglundsin (BAE) yhteishanke, jonka vaatimukset määritteli tilaajana britannia.

Se mitä yritän sanoa, on se että puolustusvoimat ei ole kehittänyt omista lähtökohdistaan tela-ajoneuvoa sitten TEKAn 1980-luvulla. On hankittu käytettyä BvS6 varianttia vain senjälkeen. Uudet tuotteet on määrittänyt jokin erikoinen puolustushaara(Royal Marines) tai sitten teollisuus, joka on kuvitellut tarpeen ja tarjonnut alustaa markkinoille. Se on sitten myynyt tai ei.

Pv:n tarpeet voi olla kuitenkin toisenlaiset, kuten suurempi marssinopeus, suurempi tilavuus (BvS10 vain 9m3), painorajat tai COTS-ratkaisut suuremmin. Muita kiinnostuneita löytyy ilmeisimmin, jotka eivät ole löytäneet markkinoilta soveliasta. Toinen aspekti on tietysti hankkeen kustannukset, joiden jyvittäminen ja jonkinlainen varmuus jopa satojen kappaleiden myynnistä tekee hankkeesta edullisempaa ja houkuttelevampaa valmistajille.
 
TEKA-puolellahan on joku yhteis-eurooppalainen hanke menossa, viitataanko tuohon mahdollisesti? Uutinen vuodelta 2019. Tai sitten tämä yhteisprojekti ei ole kantanut ja Suomi on päättänyt Patrian johdolla toteuttaa oman ratkaisunsa.


On the 25th of February, Germany, the Netherlands, Finland, the UK, Norway and Sweden announced the beginning of a new joint military project during a meeting in the German city of Bonn. A photo posted on twitter by a Swedish officer present at the meeting shows the discussions revolved around the development and acquirement of a new generation of all-terrain vehicles that should be the successor of current models such as the Bvs10 model or the Bronco 3.

https://finabel.org/a-joint-europea...ement-of-new-generation-all-terrain-vehicles/

MUOK: Ei kyllähän tuossa HS uutisessa sanotaan, että Nasu/Bankkujen korvaajille käynnissä kansainvälinen EU-rahoitteinen kehityshanke, jota johtaa Patria. Varmastikin tämä teka-hanke siis joka käynnistynyt jo 2019.
 
Viimeksi muokattu:
Vain suuren teknologialoikan arvoitus jäi vaille vastausta. Tuskinpa sillä nyt liikkuvuutta tarkoitetaan...

Kyllä se vähän minusta siltä vaikuttaa, että operatiivinen liikkuvuus on se teknoloikka. 40kmh nasuista ja paikallisjoukkojen traktorikyydeistä kun siirrytään 80kmh-luokkaan ja Paseihin niin kaipa sitä teknoloikaksi voi nimittää.
MAAVOIMAT tavoitteleekin nyt suurta teknologialoikkaa. Sen jälkeen pohjoisen joukoilla ei olisi vain hyvä taktinen maastoliikkuvuus mutta myös hyvä niin sanottu operatiivinen liikkuvuus. Tämä tarkoittaa sitä, että joukkoja pystyttäisiin käyttämään joustavasti koko Suomen alueella.

”Liikkuvia reservejä tarvitaan ja voimaa pitää pystyä projisoimaan sinne, missä sitä tarvitaan. Siinä ei enää 40 kilometriä tunnissa riitä alkuunkaan. Liikkuvuus on jatkossa aivan keskeinen osa joukkojen suojaa”, sanoo eversti Peltoniemi.
 
@ak.tied lueskelin noita läpi ja ilmeisesti siis PV:n hanke kulkee Arktinen liikkuvuus nimellä ja sitten on näitä eri maiden/yritysten kehityshankkeita, tuo aikaisempi ja nyt tänävuonna alkanut Patrian koordinoima (FAMOUS?). Eli hankinnat tietenkin tulee PV:n hankkeen kautta eikä tietenkään millään EU-rahoituksella ja EU:n hankkeet sitten tukevat lähinnä EU maiden puolustusteollisuuden tuotekehitystä ja kilpailukykyä, rahoitus osittain osallistujamailta joten esim PLM (PV) saa sitten osan datasta omaan käyttöönsä.
 
Back
Top