Maavoimien kehittäminen

Olihan ne osin huonokuntoisia, mutta meidän olisi pitänyt olla yhtä fiksuja, kuin Ruotsalaiset jotka peruskorjasivat vaunut Tšekissä ennen käyttöönottoa.
No, turha itkeä läikkynyttä maitoa, toivottavasti samoja virheitä ei tehdä uudelleen, kun tuota korvaavaa kalustoa saadaan melko hitaasti tilalle.
 
Olihan ne osin huonokuntoisia, mutta meidän olisi pitänyt olla yhtä fiksuja, kuin Ruotsalaiset jotka peruskorjasivat vaunut Tšekissä ennen käyttöönottoa.
No, turha itkeä läikkynyttä maitoa, toivottavasti samoja virheitä ei tehdä uudelleen, kun tuota korvaavaa kalustoa saadaan melko hitaasti tilalle.

Ruotsin hankkimat vaunut kävivät kyllä läpi täydellisen remontin ja saivat pieniä päivityksiä, lähinnä asbestin poistoa ja muita pieniä käyttöturvallisuuteen liittyviä parannuksia.

BMP1:n perusongelmat sen sijaan säilyivät ennallaan. Vanhanaikainen pääase käytännössä ilman mitään ammunnanhallintaa tai vakautusta, huono pimeätoimintakyky, neuvostoliittolainen käyttöergonomia ja ohut panssari. Ilman kattavaa modernisointia nämä olisivat olleet patarautaa 2010-luvulle tultaessa. Kohtaamistaistelussa mekanisoitua, modernilla kalustolla operoivaa vihollista vastaan nuo eivät olisi olleet kurantteja pitkään aikaan. Eipä tosin ole ällitällikään.
 
Voisiko ylijäämäfantasioida Korean K200 -ajoneuvoista Mt-Lb:n korvajana?

K200 -ajoneuvoja valmistettiin 2400 vuosina 1985-2006.

K200A1.jpg


1636650467475.jpeg
 
Olihan ne osin huonokuntoisia, mutta meidän olisi pitänyt olla yhtä fiksuja, kuin Ruotsalaiset jotka peruskorjasivat vaunut Tšekissä ennen käyttöönottoa.
No, turha itkeä läikkynyttä maitoa, toivottavasti samoja virheitä ei tehdä uudelleen, kun tuota korvaavaa kalustoa saadaan melko hitaasti tilalle.

Mulla oli joskus 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä sellainen olo, että PV uskoi saavansa ison potin rahaa uuteen kalustoon.

Mutta sai leikkaukset
 
Mulla oli joskus 2000-luvun ekalla vuosikymmenellä sellainen olo, että PV uskoi saavansa ison potin rahaa uuteen kalustoon.

Mutta sai leikkaukset
Ja sama tulee toistumaan 2020-luvun puolivälin jälkeen.
Itse fansasion MT-LB eri varianttien päivityksestä, tärkeimpänä asiana uusi automaattivaihteisto, flir pimeätoimintaan sekä Latvian Patria 6x6 mallinen ase torni PKT-tornin tilalle.
 
Ällit ovat moottoroitujen taisteluosastojen iskevän osan kuljetusvaunuja, kiitos BMP-1 sulattaminen eli muodostavat merkittävän osan maavoimien iskukyvystä.

Moottoroiduilla taisteluosastoilla ei toisaalta tulevaisuudessa ole tst-panssarivaunuja, kun Leopard 2A4 stenataan. Tykistöäkään ei ole, kun 122PSH74 stenataan. Pioneerivaunutkin poistuvat, jahka loput T-55:n alustalla olevat kyhäelmät stenataan.

Puhtaalta pöydältä moottoroituja taisteluosastoja tuskin rakennettaisiin nykyisenlaisiksi. Joko kehitettäisiin mekanisoituja joukkoja tai sitten moottoroitua jalkaväkeä (ts. jääkäreitä 6X6:lla tai arktisella liikkuvuudella).
 
Moottoroiduilla taisteluosastoilla ei toisaalta tulevaisuudessa ole tst-panssarivaunuja, kun Leopard 2A4 stenataan. Tykistöäkään ei ole, kun 122PSH74 stenataan. Pioneerivaunutkin poistuvat, jahka loput T-55:n alustalla olevat kyhäelmät stenataan.

Puhtaalta pöydältä moottoroituja taisteluosastoja tuskin rakennettaisiin nykyisenlaisiksi. Joko kehitettäisiin mekanisoituja joukkoja tai sitten moottoroitua jalkaväkeä (ts. jääkäreitä 6X6:lla tai arktisella liikkuvuudella).
Näille stenaus spekulaatioille ei toistaiseksi ole mitään pohjaa.
Moottoroiduilla taisteluosastoilla ei ollut vaunuja, ennen kuin Hollannista ostettiin A6 eli siinä mielessä tilanne ei ole uusi.
Missä on päätös 2S1 kalustosta luopumiseksi? Jos 2S1 kalustosta luovutaan, niin miksi vm-koulutus käynnistyy ko. kalustolla uudelleen?
 
Näille stenaus spekulaatioille ei toistaiseksi ole mitään pohjaa.
Moottoroiduilla taisteluosastoilla ei ollut vaunuja, ennen kuin Hollannista ostettiin A6 eli siinä mielessä tilanne ei ole uusi.
Missä on päätös 2S1 kalustosta luopumiseksi? Jos 2S1 kalustosta luovutaan, niin miksi vm-koulutus käynnistyy ko. kalustolla uudelleen?

Eikös K9:n ilmoitettu korvaavan sen (122PSH74:n)? Itäperäisten pioneerivaunujen tilalle taas ostettiin hiljattain länsimaisia vaunuja (Leopard 1 -alustaiset), joilla ne korvattiin joissakin joukoissa.
 
Eikös K9:n ilmoitettu korvaavan sen (122PSH74:n)? Itäperäisten pioneerivaunujen tilalle taas ostettiin hiljattain länsimaisia vaunuja (Leopard 1 -alustaiset), joilla ne korvattiin joissakin joukoissa.
En ole nähnyt missään organisaatiokaaviota missä K9 korvaa 2S1 kaluston mekanisoiduissa taisteluosastoissa.
Pioneerivaunujen vaihtuminen johtui EU-säädöksistä työturvallisuuden osalta. Suomi olisi joutunut käytännössä hyväksyttämään koko vaunun uudelleen, nosturit, vinssit, hydrauliikan jne. Samaan aikaan Leojen kanssa tuli myyntiin nuo Leo1 pohjaiset valmiiksi hyväksytyt vaunut henkilöauton hinnalla.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Mites vertatuu cv;n ja Ällin lukuihin?

MT-LB:


Удельное давление на грунт, кг/см²0,45

CV9030N:


The now BAE Systems, Steel Products Division (previously United Defense) tracks are 533 mm wide and this, together with the length of track in contact with the ground, gives a nominal ground pressure of 0.586 kg/cm2.
 
Näille stenaus spekulaatioille ei toistaiseksi ole mitään pohjaa.
Moottoroiduilla taisteluosastoilla ei ollut vaunuja, ennen kuin Hollannista ostettiin A6 eli siinä mielessä tilanne ei ole uusi.
Missä on päätös 2S1 kalustosta luopumiseksi? Jos 2S1 kalustosta luovutaan, niin miksi vm-koulutus käynnistyy ko. kalustolla uudelleen?
Olisiko käynyt niin että päätös on korvattu toisella päätöksellä? Ja hyvä niin.
 
Olisiko käynyt niin että päätös on korvattu toisella päätöksellä? Ja hyvä niin.
En ole nähnyt tuollaista päätöstä ennen tämän vuoden kesää. Vaurioituneita 2S1 vaunuja on purettu varaosiksi.

Veikkaan, että seuraavan kolmen vuoden aikana MPKK:lla käy simulaattorit kuumana, kun eri organisaatio variaatioita testataan erilaisissa operatiivissa tilanteissa. Tämän jälkeen tehdään pääesikunnassa käskyt siitä mihin esim. maavoimien tulee kyetä 2030-luvulla ja millaisella organisaatiolla.
En pitäisi hiljattain julkaistuja rakenteita lopullisina.
 
MT-LB:n leveätelainen versio MT-LBV, joka taitaa meillä olla se yleisin, omaa tosin vielä alhaisemman pintapaineen.


MT-LBV (vezdekhodny) – low-pressure track version, with 565 mm (22-inch) tracks giving a ground pressure of 0.27 kgf/cm² (26 kPa). Used in Arctic regions instead of BMP or BTR wheeled vehicles.

Kysymys vain herää, että eikö muista vaunuista voisi tehdä vastaavia versioita? Sen kuin levennetään telaa sivusuunnassa? Leveätelainen M113, anybody?

https://fotoarchiv-kunkel.startbilder.de/1024/artilleriefunkmess-station-10-afms-10-auf-mt-lb-94528.jpg


mt-lbv_01_of_27.jpg
 
MT-LB:n leveätelainen versio MT-LBV, joka taitaa meillä olla se yleisin, omaa tosin vielä alhaisemman pintapaineen.




Kysymys vain herää, että eikö muista vaunuista voisi tehdä vastaavia versioita? Sen kuin levennetään telaa sivusuunnassa? Leveätelainen M113, anybody?

https://fotoarchiv-kunkel.startbilder.de/1024/artilleriefunkmess-station-10-afms-10-auf-mt-lb-94528.jpg


mt-lbv_01_of_27.jpg
Tuo muutos ei edellytä kuin uuden vetopyörän, telat ja leveät lokasuojat kiinnikkeineen.

Faktan tai fiktion mukaan, meille V-ällit tulivat vahingossa. Suomi pyysi älliä toisella telalla, tarkoituksen ostaa kapeaa, mutta kuminivel telalla. Lopputulos oli, että juna oli täynnä V-ällejä.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
En ole nähnyt tuollaista päätöstä ennen tämän vuoden kesää. Vaurioituneita 2S1 vaunuja on purettu varaosiksi.
En minäkään päätöstä ole nähnyt. Enkä voikaan olla kun en ymmärrettävistä syistä ole niiden muistioiden jakelussa. Niin monta kertaa tuo on eri lähteissä mainittu ihan uskottavien kirjoittajien toimesta että psh:n poisto on varmasti ollut tapetilla.
 
En minäkään päätöstä ole nähnyt. Enkä voikaan olla kun en ymmärrettävistä syistä ole niiden muistioiden jakelussa. Niin monta kertaa tuo on eri lähteissä mainittu ihan uskottavien kirjoittajien toimesta että psh:n poisto on varmasti ollut tapetilla.
No, olen myös kuullut "miksi ladaan laittaa kalliimpia lisävarusteita, kuin Lada itse maksaa?"

Varmasti on suunniteltu, mutta tilalle ei ole mitään..
 
No, olen myös kuullut "miksi ladaan laittaa kalliimpia lisävarusteita, kuin Lada itse maksaa?"

Varmasti on suunniteltu, mutta tilalle ei ole mitään..
Sitkeä vehje tuntuu olevan jos jatkaa käytössä 30-luvulle.. Sehän ei täyttänyt asetettuja vaatimuksia edes 1990-luvulla. Aikalaisten mukaanhan 2S1 hankittiin vaikka sitä ei varsinaisesti edes haluttu. Jotain piti kuitenkin saada ja muuta säällisessä kunnossa olevaa kalustoa ei Derkkulassa ollut tarjolla. Olisi tosiaan erinomainen asia jos nämä ja muut samalle alustalle väsätyt vaunut saisivat jatkoajan.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Back
Top