Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ei taida mennä, kun kansaarmeijalla ei ole mitään niiden tilalle. Älli-runkoisia vaunuja taitaa olla liki 500 kplAamulla viimeksi ajattelin että mekanisoitujen taisteluosastojen Mt-Lb:t on menossa romuttamolle 2030 luvulla.
120 rynnäkköpanssarivaunua ja 200 miehistönkuljetuspanssarivaunua maksaa vähintään 1,5 miljardia euroa vaikka ostettaisiin karvalakkimallit ilman PST-ohjuksia ja aktiivista omasuojajärjestelmää.Jos lähdetään liikkeelle siitä, että vain mekanisoidut taisteluosastot uusittaisiin, niin tässä on lueteltu pääosa kalustosta:
Leo2A6:t riittävät taistelupanssarivaunujen osalta sekä Karjalan prikaatille että mekanisoiduille taisteluosastoille. BMP:tä korvaamaan (sekä rynnäkköpanssarivaunua ja tulenjohtovaunua) tarvitaan 120 kpl. Ällitällejä noin parisataa.
120 rynnäkköpanssarivaunua ja 200 miehistönkuljetuspanssarivanua on helposti ainakin puolen miljardin euron potti. Joten korkeintaan itse uskon, että mekanisoidut taisteluosastot säilyvät vahvuuksissa.
Karjalanprikaatilla ei ole nyt, eikä tulevaisuudessa yksin riittävää kohtaamistaistelukukykyä.2030 luvulla neukkukalusto lähtee pataan ja Parolassa sammutetaan valot. Porilaisten ja pk seudun ITn voi lisäpanostuksin hoitaa vaikka Vekaralla. Yksi mekanisoitu joukko jää jäljelle ja se on KARJPR tai sen perillinen.
Ps onkohan noita dioja enemmän kuvattuna, ainakin harjoituksiin liittyvät kiinnostelee
120 rynnäkköpanssarivaunua ja 200 miehistönkuljetuspanssarivaunua maksaa vähintään 1,5 miljardia euroa vaikka ostettaisiin karvalakkimallit ilman PST-ohjuksia ja aktiivista omasuojajärjestelmää.
Muistaakseni ainakin @CV9030FIN kritisoi noiden panssaritekojen ideaa, että järkevämpää olisi hankkia ihan aito vaunu, kuin panssaritekaa.Ei nyt ehkä ihan puoltatoista - tai sitten ei puhuta karvalakeista. Eikös ruotsalaisten panssaritekat ole maksaneet kaksi miljoonaa kappale (tai allekin)? Sillä reseptillä 200 kuljetusvaunua korvautuisi 400 miljoonalla, jolloin ryntövaunuihin jäisi vielä melkein 10 miljoonaa per vaunu. Halvemmallakin varmaan saa halvan ryntövaunun, esim. korealaisen tai venäläisen.
Peruskorjausmahdollisuudet varmasti kammataan huolellisesti. Niin komentopaikka- kuin kuljetusvaunuillekin olisi kyllä käyttöä eikä uushankinta ole kovin houkutteleva vaihtoehto.Ei taida mennä, kun kansaarmeijalla ei ole mitään niiden tilalle. Älli-runkoisia vaunuja taitaa olla liki 500 kpl
Kun mekit laitetaan luiskaan niin saadaan panssarijääkäripataljoonat 2+2 kokoonpanoon joka parantaa suorituskykyä aika paljon.Karjalanprikaatilla ei ole nyt, eikä tulevaisuudessa yksin riittävää kohtaamistaistelukukykyä.
Muistaakseni ainakin @CV9030FIN kritisoi noiden panssaritekojen ideaa, että järkevämpää olisi hankkia ihan aito vaunu, kuin panssaritekaa.
Toisaalta aggregaattien lisäksi tulee polttokennoa, siirrettäviä aurinkokennoratkaisuja ym. Sähköistyminen tuo myös mahdollisuuksia - pienempi ääni- ja lämpöjälki, kovempi vääntö.
Saapa nähdä. Aurinkopaneelien pitäisi kehittyä melkoisesti, jotta ajoneuvokalusto olisi riippumatonta tai suurelta osin riippumatonta kiinteän verkon latausmahdollisuuksista - varsinkin näillä leveysasteilla. Suljetulla kuormakorilla varustetun HCT-yhdistelmän katolla on toki reippaasti pinta-alaa paneeleille, mutta PV:n kannalta kiinnostavinta raskasta kalustoa tuskin paneloidaan (koukku-/vaijerilaitteelliset kuorma-autot logistiikassa, ehkäpä maansiirtoautot tykinvetäjinä/henkilökuljetuksissa huonoilla teillä ja maastossa).
Vety on jonkinlainen mahdollisuus, mutta toistaiseksi sähkö on uusista voimanlähteistä siviilimaailman kannalta lupaavin. Kovin suuria hyötyjä tästä siviilimaailman ajoneuvokehityksestä taas en näe - ottoajoneuvoilla ei ajeta kosketukseen, jolloin pienestä herätteestä olisi eniten hyötyä.
Peruskorjausmahdollisuudet varmasti kammataan huolellisesti. Niin komentopaikka- kuin kuljetusvaunuillekin olisi kyllä käyttöä eikä uushankinta ole kovin houkutteleva vaihtoehto.
Sinänsä tässä ryntövaunujen maailmassa M113-MtLB -uusioversiolla voisi jopa olla paikkansa kuin Abban uudella tulemiselle. Nimenomaisesti kunnianhimottomalla konseptilla. Telapaine sopivaksi suolle ja sademetsään, mitat sopiviksi kolmannen maailman suurkaupunkiin ja C-130:n kyytiin.
Mutta tavallinen M113 ei täyttäisi sitä tarkoitusta, joka MT-LBV:llä on, koska sen maastoliikkuvuus olisi merkittävästi huonompi. Leveätelaisen ällin paras puolihan on sen tekaakin parempi maastoliikkuvuus.Sinänsähän jokin uustuotanto-M113 tuskin maksaisi edes sitä panssaritekan hintaa. Jos siis mennään karvalakkimallilla a la moottoroitu säilyketölkki.
Mutta tavallinen M113 ei täyttäisi sitä tarkoitusta, joka MT-LBV:llä on, koska sen maastoliikkuvuus olisi merkittävästi huonompi. Leveätelaisen ällin paras puolihan on sen tekaakin parempi maastoliikkuvuus.
Ei taida mennä, kun kansaarmeijalla ei ole mitään niiden tilalle. Älli-runkoisia vaunuja taitaa olla liki 500 kpl
Näköjään sitten ne sotapelit mitä pelattiin 2000-luvun alkupuolella olivat täysin vääriä ja johtopäätökset myöskin.Kun mekit laitetaan luiskaan niin saadaan panssarijääkäripataljoonat 2+2 kokoonpanoon joka parantaa suorituskykyä aika paljon.
Veikkaan päivitystä, esim vaihteisto uusiksi ja parempi ajettavuus, PKT tornin tilalle jotain muuta.Samaa lukumäärää mietin minäkin. Mutta katsotaan miten peli etenee
Aamulla viimeksi ajattelin että mekanisoitujen taisteluosastojen Mt-Lb:t on menossa romuttamolle 2030 luvulla.