Maavoimien kehittäminen

Sitkeä vehje tuntuu olevan jos jatkaa käytössä 30-luvulle.. Sehän ei täyttänyt asetettuja vaatimuksia edes 1990-luvulla. Aikalaisten mukaanhan 2S1 hankittiin vaikka sitä ei varsinaisesti edes haluttu. Jotain piti kuitenkin saada ja muuta säällisessä kunnossa olevaa kalustoa ei Derkkulassa ollut tarjolla. Olisi tosiaan erinomainen asia jos nämä ja muut samalle alustalle väsätyt vaunut saisivat jatkoajan.
No, onhan siinä omat puutteensa, mutta oli pitkään parasta mitä meillä oli.
 
MT-LBV:n telapaine on 0,27 kg/cm². Puhutaan nyt vähän eri luokan laitteista.

Kyllä, puhutaan eri luokan vehkeistä myös esim. teho-painosuhteessa (26,5hp vs 20), suojauksessa, sisätilojen volyymissä, todennäköisesti laadussa ja ergonomiassa ym. K200 ei ole ällitälli telapaineensa puolesta mutta onko matala telapaine tärkein ällitälliä käyttävien vaatimus kun mukana on muitakin telavehkeitä?
 
Viimeksi muokattu:
Kysymys vain herää, että eikö muista vaunuista voisi tehdä vastaavia versioita? Sen kuin levennetään telaa sivusuunnassa? Leveätelainen M113, anybody?

Miksi M113 -variantti, miksi ei AIFV tai K200 variantti - toki M113:a lienee ylijäämämarkkinoilla helpoimmin saatavvilla.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, puhutaan eri luokan vehkeistä myös esim. teho-painosuhteessa (26,5hp vs 20), suojauksessa, sisätilojen volyymissä, todennäköisesti laadussa ja ergonomiassa ym. K200 ei ole ällitälli telapaineensa puolesta mutta onko matala telapaine tärkein ällitälliä käyttävien vaatimus kun mukana on muitakin telavehkeitä?
Siihen on syynsä miksi on, joita nyt täällä voi aukaista.
Kaikkea en kuitenkaan lähtisi Koreasta ostamaan.
 
Miksi M113 -variantti, miksi ei AIFV tai K200 variantti - toki M113:a lienee ylijäämämarkkinoilla helpoimmin saatavvilla.

Se oli vain heitto. Mutta nyt kun vaunun rakennetta katsoo tarkemmin, niin ällitällissä tela kulkee koko matkan nätisti esillä toisin kuin monessa muussa vaunussa(, joille joutuisi tekemään runkoon levennysleikkauksen, jos haluttaisiin leveämpi tela).
 
Siihen on syynsä miksi on, joita nyt täällä voi aukaista.
Kaikkea en kuitenkaan lähtisi Koreasta ostamaan.

Tottahan toki parempi maastoliikkuvuus antaa erilaisia taktisia mahdollisuuksia - joita mm. suojauksen puute sitten puolestaan heikentää. Vaikeaa kuitenkin nähdä, että MT-LB:lle tulee 1:1 korvaajaa ellei ajoneuvolle kehitetä modernisointia tai käydä ylijäämä-arpajaisissa.
 
Tottahan toki parempi maastoliikkuvuus antaa erilaisia taktisia mahdollisuuksia - joita mm. suojauksen puute sitten puolestaan heikentää. Vaikeaa kuitenkin nähdä, että MT-LB:lle tulee 1:1 korvaajaa ellei ajoneuvolle kehitetä modernisointia tai käydä ylijäämä-arpajaisissa.
V-Ällin liikkuvuus maastossa on telakuorma-auton luokkaa pl. puiden välistä mahtuvuus. Esim. MT-TSTOS:lle antaa todellista liikkuvuutta ja kykyä iskeä yllättävästä suunnasta yllättävällä hetkellä toki jalan, mutta siirtyminen lähtöasemaan on nopea ja sitä ei rajoita esim. maaston pehmeys.

Taitaa olla tällä hetkellä melko mahdoton korvattava, kun älli on myös paljon muutakin, kuin kuljetusvaunu. Eli tuo päivitys tulee olemaan todennäköisin asia.
 
Miksi M113 -variantti, miksi ei AIFV tai K200 variantti - toki M113:a lienee ylijäämämarkkinoilla helpoimmin saatavvilla.
Ai miksikö? Gavinit on voittamattomia!!1
1418894208-m113-gavin.jpg
 
Kuten aiemmin sanottu, on MT-LBV hyvä liikkuvuus MTTSTOS selkeä etu. Ei liene sattumaa, että silloin kun kyseiset taisteluosastot oli joukkotuotannossa viime vuosikymmenen puolivälin molemmin puolin, oli harjoituksia Lapissa ja Pohjois-Karjalassa, alueilla joilla perinteisillä panssarijoukoilla operointi ei ole mielekästä. Trombi 13-harjoituksessa Lapissa MT-LBV varustettu panssaritiedustelujoukkue pääsi iskemään täysin yllättävistä suunnista, näin kertoiltiin aikanaan Panssari-lehdessä. Eli mun mielestä se on ihan ok, ettei MTTSTOS iskevillä osilla ole BMP-1 kalustoa vaan nimenomaan ällitällit.
 
harkovan traktori tehdas valmistaa uuden kevyesti panssaroidun ja yksinkertaisen MT-LBn mallia 2025. PV vaihtaa Amos/AMV tai muihin suomessa tehtyihin militaria tarvikkeisiin.
 
Back
Top