Kuorma-ammushanke taisi käynnistyä 1995 tai 96 eli ei todellakaan Suomi ollut liian myöhään liikkeellä. Silloin 155 K83:lle, kun uudet tykit oli vasta protovaiheessa. Varauduttiin myös mahdollisuuteen hommata 152 K89:lle kuorma-ammuksia vaikkakaan ei ekassa vaiheessa. Samaan aikaan oli käynnissä panoskehittely, josta kirjoittelin ilman suurempaa huomiosta (siis se kissa hiiren räätälinä-case). Nämä edellytti myös suuria tilauksia, muutoin teollisuus ei yhteisiin hankkeisiin lähde. Kuorma-ammuksille tuli rahaa noin 60 milliä (mk) ja tilausvaltuudet piti olla 200 milj (myös mk) ekassa vaiheessa ja myöhemmin saman verran lisää. Tällä olisi saatu Vammas (myöhemmin Patria-Vammas, sittemmin Patria) päätoimittajaksi, joka tekee itse kuoret ja sisälmyksistä osan sekä laittaa tuotteen kasaan ja testaa toimivuuden.. Avainkomponentit eli ne tyrtärkranaatit tuli kuitenkin ulkomailta; ei taidettu koskaan vakavammin neuvotellakaan muusta.
Tilausvaltuudet saatiin vasta seuraavan vuosituhannen puolella jolloin "maailman kukkahattutädit" kampanjoi onnistuneesti kaikki tehokkaat aseet kieltoon niiden kehitysmaiden maaminojen ohella.
155 mm kuorma-ammusten hankinta eli esipäätös niiden hankinnasta ja ehkä vahva toive rahoituksen saannista on varmaankin käynnistynyt tuohon aikaan (1995... tai jälkeen) ja eo. viestin mukaan tilausvaltuudet saatu v 2000 jälkeen!
Kuorma-ammuksia koskevia tutkimus- ja vertailuhankkeita on täytynyt olla jo aiemmin vireillä, koska esim. "STAE 1,
Sotatekniikan kehitys, tekniikan aloittaen", Gummerus, 1993" kertoo jo sangen kattavasti tykistön 155 mm kuorma-ammuksista ja tytärammuksista sivuilla ss. 396 ..., 400. Siinä on esitetty mm. taulukkomuodossa neljän maan (USA, Israel, Saksa, Ranska) käytössä olevista tai valmistamista kuorma-ammuksista ja niiden ominaisuuksista. Kolmesta ammuksesta on ammuskuorena sekä onteloperäversio (HB, Hollow Base) että perävirtausversio (BB, Base Bleed) ja ranskalaisesta kaksi BB-versiota eli yhteensä 8 ammustyyppiä on mukana vertailussa. Oleellisin ero lienee kuorien vertailussa se, että perävirtausversioissa BB (kantama ~ 30 km/ 39 kal putki) on vähemmän tytärkranaatteja (kuoren paino ja tila rajoittavat kuormaa) kuin onteloperäammuksissa HB (kantama ~20 km/39 kal putki). Taulukon mukaan tytärkranaattien ominaisuuksissa on myös merkittäviä eroja esim. itsetuho, sirpaloituvuus jne.
Jos jo 1993 on voinut tykistön 155 mm kuorma-ammuksista kirjoittaa kattavan vertailun ja esittää tekniikan kohtuullisen asiallisesti näin ei-ammattilaisellekin ymmärrettävällä tavalla, niin aiheen on täytynyt olla vireillä ainakin pari-kolme vuotta aiemmin. Huomiona vielä, että tuohon aikaan ei ollut nykyisenlaista "Internet"-tietolaaria kirjoittajan käytössä.
Tämä viesti on kirjoitettu ensisijaisesti sen vuoksi, että kuorma-ammushanke näyttäisi olevan hyvä esimerkki "uudehkoa tekniikkaa" sisältävän puolustusmateriaalihankkeen aikajänteestä. Kuorma-ammushanketta on valmisteltu ainakin > 4 vuotta ennen ehkä alustavaa hankintapäätöstä (1995...1998) tietopyynnöin, tutkimuksin ja mahdollisesti testein (koeammunnoin, räjäytyskokein, turvallisuustestein jne.). Niitä on varmaankin jatkettu edelleen 1995... jälkeen "potentiaallisimpien" toimittajien kanssa eteenpään kohden lopullista toimittajan valintaa eli hanke on ollut vireillä yli 10 v ennen lopullista tilausvaltuutusta (2000..., + itse toimitukset ja niiden hyväksyntä?), arvelen.
Kuorma-ammushankkeen aikajännettä on varmasti jatkanut kotimaisen valmistuksen selvittely, jota "hyllytavara" -kaupoissa ei tarvitse tehdä. Hyvä lisäesimerkki on aiemmissa viesteissä mainittu "Niinisalon kuorma-ammuskenttä", joka lienee rakennettu kuorma-ammusten toiminnan arviointiin esim. toimiiko itsetuho? Melkoinen nero saisi olla hankintaa suunnitteleva henkilö tai henkilöstö, että tuommoisen kentän tarpeen osaisi huomata projektin ensivaiheen aikataulu- ja kustannusarviossa eli kuorma-ammushankkeessa jo joskus 1990 paikkeilla, kuorma-ammuskiellon ennustamisesta 2010 -luvulla ja sen vaikutuksista projektiin puhumattakaan. Nythän on helppo jälkiviisaana todeta, että hukkaan meni suurin osa ponnisteluista. Onneksi jotain "kovaa" lienee edelleen olemassa hankkeen jäljiltä.