Maavoimien kehittäminen

Heitän väliin sen verran, että usein mainittu ikäluokkien pieneneminen ei (vielä) pidä paikkaansa. Ikäluokat kasvoivat hieman vuosittain välillä 2000-2010, joten alamäki alkaa ikäluokkien koon puolesta vasta vähän tuonnempana. Nyt 10-14 -vuotiaita on vielä kohtuullinen määrä.

Edellä ei oteta kantaa fyysiseen, tai psyykkiseen kuntoon sen paremmin kuin asevelvollisten muihinkaan ominaisuuksiin.
 
Tarkentaisin ehkä edelliseen liittyen sen, että käytettävissä reservin koko on pienentynyt, ja siitä erityisesti vaativampiin tehtäviin soveltuvan osuuden. Kokonaisuudessaan n. 1,1 miljoonasta ollaan tultu alas n. 870 000 suomalaiseen.
 
Mainitsemasi luvut ovat tiedossa. Ehken kommentoi tähän enempää enkä spekuloi tarkemmin kokoonpanoja, mutta en usko, että kalustoa löytyy kovinkaan paljoa löysää jakaa mihinkään uudestaan perustetaviin joukkoihin. 122 H:n kannalta ongelmaksi tulee jatkossa myös kantama, joka on nykyisellään varsin lyhyt.

Nostaisin ylläolevasta esiin muutamien vuosien takaiset kaavailut kevyestä jääkäripataljoonasta ja kevyestä jalkaväkipataljoonasta. Kyseessä olisi siis ollut uusien kokoonpanojen perustamisesta, joille ei siis löytynyt omaa kevyttä patteristoa 122 H kalustolla! Veikkaisin, että jos 122 H:ta olisi tarjolla, meillä olisi jo perustettavana paikallisjoukkojen tykistöä.

Näiden kalustojen varastoista löytyvissä määrissä nyt on vaan todella räikeä ero vs. mikä määrä on ilmoitettu perustettavaksi tst-osastoja ja kun tiedetään mikä on tst-osastojen epäsuoran organisaatio, niin selittelyille ei jää paljon sijaa. Myös perustettavien erillisten pataljoonien määrä sukelsi ihan olemattomaksi vanhaan verrattuna. Sitä alemmas putkitykistöä ei sijoiteta. Ylijohdon tykistö on oma lukunsa, mutta en usko että kukaan vakavasti uskoon 122H63 kalustoa sijotettavan ylijohdon tykistöksi jonka 1-prioriteetti on kantama.

Pistäppä lähdettä eril.pataljoonien kaavailuista ja nimenomaan siitä ettei putkia niille löytynyt?

Pointti on se, että ei se tilanne ole häävi kuin operatiivisten ja osan alueellisten suhteen. Nostin tämän esiin kun oletetaan, että varastot ovat olleet runsaudenpaljoutta täynnä. Tämä myytti on syytä murtaa.

Jos ei ole edes yksittäisen taistelijan varustusta jakaa, niin mikä on tilanne joukkokohtaisen varustuksen kanssa? Varastojen pohjalla lienee ei-oo:ta tarjolla, kuten aiemmin totesin. Koskispa tämä vanhojen tetsarien ja teräskypärien käyttö pelkästään takalinjan kavereitakin. Joukkoja ei perusteta noin vaan lennosta, vaan ne vaativat suuren työpanoksen: Puolustusvoimia kehitetään pikemminkin vuosien tai vuosikymmenten aikavälillä.

En ole huomannut että kukaan olisi väittänyt varastoista löytyvän kaikki tarvittava, puhumattakaan mitä alemmas perustamisluettelossa mennään.
Minun pointti on se, että jos se onnistui Ukrainassa organisaatiollisesti/koulutuksellisesti aivan päättömällä takamatkalla meihin, niin miksei se muka onnistuisi Naton materiaali avun turvin meillä?

Ihanko oikeasti ajattelet, että taistelukenttä tulee olemaan täysin samanlainen täällä kuin Ukrainassa?

Ei minkään asian täydy olla täysin samanlainen, riittää että tiedetään jonkulaisena yllätyksenä liki kaikille tullut ryssän päätrendi, eli massalla vyöryttäminen kautta linjan.

Meillä riittää lääniä puolustettavaksi, muttei ukkoa, vaikka reservi kolminkertaistettaisiinkin. Toinen kysymys on myös se, että mitä joukkoja vanjalta likenee tänne? Oma tekijänsä on myös NATOn vahvennuksilla, mutta taatusti jää lääniä joukkojen operointiin. Ukrainassa on käytännössä koko ryssien maavoimat ja meitä reilusti suuremman joukkomäärän, kalustovarastot ja resurssit omaava Ukraina. Ennen näiden huomioimista tämä koko vauhkaaminen on vain turhaa haihattelua

Ukraina on ponnistanut sen SA-vahvuutensa alun huomattavasti pienemmästä lähtötilanteesta oleellisesti suuremmaksi, ilman jo aijemmin mainitsemiani valmiita organisaatiota/koulutettua reserviä, oikeastaan ihan tyhjästä. Edelleen millä ihmeen perusteluilla vastaava ei onnistusi meiltä oleellisesti pienemmässä mittakaavassa?

Minä muistan pari kesää sitten täällä forumillakin olleen taivastelun siitä, miten Ukrainalaisten hyökkäys puolustuslinjaa vastaan tyssähti esimerkiksi taisteluhekojen ohjuksiin ja puutteelliseen ilmakykyyn.

Täydellinen osoitus siitä kuinka vaikeaa valmistellun puolustuksen murtaminen on ja ryssän ajaminen pois kun sille kerran antaa pienenkin jalansijan. Ryssän tst-hekoista ei ole ollut puolustukselle mitään vaaraa sen jälkeen kun alussa saatiin jokunen tonttiin, sen jälkeen niitä on käytetty hehtaari pommituksiin hyvällä havuraolla omalta puolelta rakettien ballistisilla kulmilla.

Kotimaassa suorituskykytutkimuksen mukaan yhtymien toisena ongelmana oli hyökkäysvoiman puute, vanhainaikaisuus ja hitaus. Nostaisin esiin eräänä tekijänä myös sen, että joukkojen PST-kykyä tulisi tehostaa vielä entisestään. Tälle on sodan pohjalta todella suuri tarve ja sen kyvyn puutteet ovat aina merkinneet puolustuksellemme kriisiä.

Edelleen, hyökkääminen on huomattavasti hankalampaa ja kuluttavampaa kuin puolustaminen. Hyökkäämistä valmisteltua puolustusta vastaan pitäisi välttää viimeiseen asti. Jos oma puolustus ei anna periksi, niin ei ole mitään tarvetta hyökätäkkään, puoluistuksen ei soisi Ukrainassa nähdyn perusteella antavan periksi suurimmassa osassa maata, että ne vähät omat hyökkäyskykyiset joukot voivat keskittyä alueelle jossa hyökkääjä lyö all in ja voi hyvinkin olla pakko vastahyökätä, mielellään välittömästi.

Ei jäänyt Ukrainakaan ilman modernia pst-puikkoa, tuskin jäädään mekään.

Prikaati 80 (lisäksi jatkokehitelmä jalkaväkiprikaati) ja jääkäriprikaati 90 jäivät lopulta paperitiikereiksi eikä niitä koskaan saatu kaikkia varustettua vaatimusten mukaisella tavalla, tämän myötä niitä myös karsittiin. Ensimmäisen osalta varustusta ei suoranaisesti edes ajateltu kehitettävän, vaan niille annettiin sitä mitä Jääkäriprikaateilta siirtyi jatkosijoitettavaksi.

Enemmän tai vähemmän vajaa varustus on täyttä totta ympäri maailman siellä viimeisenä perustettavissa joukoissa, eikai siinä mitään uutta ole. Täällä se SA-joukkojen karsinta lähti käyntiin Persianlahden sotien jälkimainingeissa kun siellä meni moni olettama ns. uusiksi. Ukrainan sota on ensimmäinen saman mittaluokat konflikti sen jälkeen ja taas näyttää menevän moni asia uusiksi. Tällä kertaa vähän toiseen suuntaan.


Nostin vain esiin, että joukkojen määrä vaatii panostuksia myös niiden kalustuksen suhteen. Ja samoja ratkaisuja on jouduttu pohtimaan myös meitä ennen ja kritiikissä on syytä ymmärtää myös miksi teemme miten teemme. Tämän takia sotahistoriaa tutkitaan sotilasoppilaitoksissa.

Ennenmuinoin joukkojen määrä korreloi nimenomaan alueellisen puolustuksen kanssa kun ei ollut kaukovaikutuskykyä tai ilmavoimien merkittävää tukea. Näiden puutteessa iskukyky vihollisen syvyyteen piti luoda sissitoiminnalla ja joukkojen lukumäärällä. Tämä siis pakon edessä: PV:n kannalta ei missään nimessä ollut edullista perustaa joukkoja ilman joukkokohtaista varustusta tai raskaampaa aseistusta, mutta kun ei ollut muuta.

Maastonkohtien pitämiseen pyrittiin lähinnä ydinalueilla. Laajemmassa kuvassa asemien pitämiseen perustuvaan puolustussodankäyntiin tai kulutussotaan ei ole ollut sotien jälkeen kykyä - ei edes jalkaväkiprikaatien aikakaudella, siksi oli myös (alueellinen - ja) paikallispuolustus, jonka pohjalle sissitoiminta rakentui.

Merkittävä osa DDR-kauppojen tavarasta on joko yhä käytössä perustettavilla joukoilla, sulatettu tai kurmottavassa vanjaa Ukrainan aroilla.

Lyhyesti sanottuna kaksi merkittävää asiaa/olettamaa on muuttunut todella radikaalisti:
-Nato = emme ole enää yksin vaan takana on koko puolustusliiton varustelu kapasiteetti
-Ryssän sodankäynti tyyli Ukrainassa

Ukrainan perusteella vajaiden, erityisesti puolustuksellisten joukkojen täydentäminen materiaalisesti ei ole ongelma eikä mikään kunhan organisaatio ja miehistys on kunnossa
Ukrainan perusteella ryssälle ei saa antaa tuumaakaan periksi koska maan takaisin ottaminen voi mennä hyvin hankalaksi.
 
NATO tuo myös sen aspektin, että ensimmäistä kertaa ollaan tilanteessa, jossa Suomeen voi syntyä ja väitän, että myös syntyy sen kokoluokan puolustusvälineteollisuutta, jolla on myös viennin osalta merkitystä. Tällöin Suomellekin syntyy skaalaetua ja merkittävä osa maavoimien joukkojen kalustosta pystytään tilaamaan kotimaiselta valmistajalta.
- jalkaväen käsiaseet
- käsiaseiden patruunat
- suojavarusteet kypäristä kenkiin
- majoitusvarusteet
- kommunikaatiovälineet
- harhautusmaalit
- sukset
- moottorikelkat, mönkijät ja traktorit
- kranaatinheittimet ajoneuvoineen
- tykit ajoneuvoineen
- panssaroidut pyöräajoneuvot
- panssaroidut kevyet tela-ajoneuvot
- tykkien ja heittimien ammukset
- miinat ja raivausvälineet
- heitteet
- kertasingot
- tulevaisuudessa toivottavasti myös lennokit ja maassa liikkuvat droonit

Jalkaväen pataljoonien varustaminen voidaan tehdä hyvin pitkälti kotimaisella työllä ja myydä sitä myös liittolaisille, joilla on täsmälleen sama tarve kuin meillä ja vieläpä lähtötilanne heikompi. Useimpien valmistajien kapasiteettia on juuri hiljattain skaalattu ylöspäin tai sitä ollaan parhaillaan tekemässä.

Raskaiden aseiden kuten taistelupanssarivaunujen ja rynnäkkövaunujen, raskaampien sinkojen sekä ryhmäaseiden, ilmatorjuntajärjestelmien sekä raketinheittimen ammusten suhteen meidän tulee löytää kumppaneita ulkomailta. Suurimmassa osassa löytyy toimivaa kampetta jo akselilta Puola, Ruotsi ja Norja.

Tarkoitan vain sitä, että koskaan kotimainen kyvykkyys tai lähimpien liittolaismaiden kyvykkyys ei ole vastannut tarvetta niin hyvin kuin nyt, etenkin mikäli katsotaan tilannetta niin että Suomen osalta maavoimien vuoro rahoituksen suhteen alkaa vuodesta 2027 eteenpäin.
 
Näiden kalustojen varastoista löytyvissä määrissä nyt on vaan todella räikeä ero vs. mikä määrä on ilmoitettu perustettavaksi tst-osastoja ja kun tiedetään mikä on tst-osastojen epäsuoran organisaatio, niin selittelyille ei jää paljon sijaa. Myös perustettavien erillisten pataljoonien määrä sukelsi ihan olemattomaksi vanhaan verrattuna. Sitä alemmas putkitykistöä ei sijoiteta. Ylijohdon tykistö on oma lukunsa, mutta en usko että kukaan vakavasti uskoon 122H63 kalustoa sijotettavan ylijohdon tykistöksi jonka 1-prioriteetti on kantama.

Pistäppä lähdettä eril.pataljoonien kaavailuista ja nimenomaan siitä ettei putkia niille löytynyt?
Jalkaväen vuosikirjasta 2019-2020 voit löytää tietoa pataljoonien kaavailuista. Näitä olisi nimenomaan pitänyt kouluttaa paikallisjoukkoihin. Tällä foorumilla kannattaa etsiä mm. https://maanpuolustus.net/threads/paikallisjoukkojen-taistelu.5469/post-1282585 - Noilla kaavoilla jos lasket niin ei jää ylimääräisiä patteristoja! Noi uudet kevyet tykistöttömät organisaatiot tajuttiin kyllä vähän vääränlaisiksi nykyisen uhkakuvan kannalta ja jatkokehittely jatkuu...

Vastineeksi, pistäppä lähdettä perustettavaksi olevista taisteluosastoista, erillisistä pataljoonista ja niiden määristä. Ei ole missään myöskään todettavissa, etteikö tykkikalustoa ole käytössä. Julkisissa listoissa ei kaikkea koskaan ole oltu tarkalleen eriteltynä. Selonteosta on uupunut peräti johtoportaita. Sotilasalueista et löydä yhtikäs mitään. Noh, näissä puhutaan sellaisista joista tietäjät eivät saIsi puhua.

122 on kuitenkin joka tapauksessa poistuvaa kalustoa, jonka (mainitsemasi) kantama ei välttämättä täytä enää nykyaikaisen taistelukentän vaatimuksia, tämän lisäksi ammukset ovat myös vanhentumassa ja jatkotuotanto muodostaa merkittävän haasteen. Näiden korvaamiseksi on meneillään hanke. Jos Ukrainasta on mitään opittavaa tykistön saralta, niin ammuksia pitää olla aivan helvetisti.

En ole huomannut että kukaan olisi väittänyt varastoista löytyvän kaikki tarvittava, puhumattakaan mitä alemmas perustamisluettelossa mennään.
Minun pointti on se, että jos se onnistui Ukrainassa organisaatiollisesti/koulutuksellisesti aivan päättömällä takamatkalla meihin, niin miksei se muka onnistuisi Naton materiaali avun turvin meillä?

Ukraina on ponnistanut sen SA-vahvuutensa alun huomattavasti pienemmästä lähtötilanteesta oleellisesti suuremmaksi, ilman jo aijemmin mainitsemiani valmiita organisaatiota/koulutettua reserviä, oikeastaan ihan tyhjästä. Edelleen millä ihmeen perusteluilla vastaava ei onnistusi meiltä oleellisesti pienemmässä mittakaavassa?

Ei jäänyt Ukrainakaan ilman modernia pst-puikkoa, tuskin jäädään mekään.

Ukrainan perusteella vajaiden, erityisesti puolustuksellisten joukkojen täydentäminen materiaalisesti ei ole ongelma eikä mikään kunhan organisaatio ja miehistys on kunnossa
Ukrainan perusteella ryssälle ei saa antaa tuumaakaan periksi koska maan takaisin ottaminen voi mennä hyvin hankalaksi.

Toistan: emme me ole Ukraina ja puolustusvalmiutta emme saa sillä, että uskottelemme että joku tarjoaa varustuksen, tai saamme perustamismateriaalin paikallisesta K-raudasta. Lännen asevarastoja on tyhjennetty aikamoisella vimmalla ja Yhdysvaltojen tuki vaikuttaa tällä hetkellä epävarmalla. On elintärkeää, että luotamme omaan kykyymme ja olemme tässä suhteen realisteja. Liittolaisten tuki tulee siihen päälle täydentäen.

Koko viestini, jos sellainen on löydettävissä on, että a) laarin pohjalla ei ole oikein mitään ylimääräistä b) meidän on pistettävä sotatalous ja hankinnat maavoimien kehittämiseksi käyntiin c) joukkotyyppien kehittäminen, kouluttaminen ja perustaminen kestää oman aikansa. Uusille joukoille riittää kalustoa lähinnä silloin, kun löydämme jotain korvaavaa kalustoa keihäänkärjelle. Toki toinen keino on kärjen tylsyttäminen keskittymällä esim. paikkureihin.

Se vanha legacy JvPr ja JPr 90-kalusto on joko jo käytössä ja tai mennyt aikoinaan pataan tai par'aikaa upottaa vanjaa Ukrainan multiin.

Sanotaanko näin, että Ukrainalla on ollut oppimista näistä kaikista ja puutteet edellä mainituissa on maksettu verellä. . Niin teemme mekin, jos asiat eivät ole kunnossa. Osansa on myös vastapuolen lkp:n ja valmistelujen epäonnistumisella, mutta tyhmää olisi olettaa, ettei siihen puututtaisi.

Nythän keskeinen ongelma on joukkojen täydentämisessä. Vitjassa kiinni olevat joukot kuluvat loppuun, tai niitä ei rotatoida. Moraali kärsii ja kutsuntaikärajaa tulisi laskea, jotta saataisiin täydennyksiä. Puolustussota on myös, valitettavasti, vaatinut tappionsa. Sitä sota on. Koulutus- ja täydennysjärjestelmän tulee olla myös kunnossa ja se vaatii myös henkilöstöresursseja.
 
Viisaita sanoja monella suulla tässäkin ketjussa. Silti se aina tulee mieleen, että onko tosiaan se ultimaattisen oikea ratkaisu varustautua isolla rahalla, kun se uhka tulee muutamasta mielisairaasta miehestä. Eikö meidän kannattaisi laittaa kaikki panokset tapporahaan. Kai miljardin dollarin palkkiolla sais jonku turvamiehen kääntymään. Vai Oisko se sitten vuorostaan USA piikkinä meidän lihassa jos Venäjä ja Kiina ois kuohittu. 90-luvulla ei ainakaan tuntunut tulevan eksistentiaalista uhkaa sieltä meille.
 
Viisaita sanoja monella suulla tässäkin ketjussa. Silti se aina tulee mieleen, että onko tosiaan se ultimaattisen oikea ratkaisu varustautua isolla rahalla, kun se uhka tulee muutamasta mielisairaasta miehestä. Eikö meidän kannattaisi laittaa kaikki panokset tapporahaan. Kai miljardin dollarin palkkiolla sais jonku turvamiehen kääntymään. Vai Oisko se sitten vuorostaan USA piikkinä meidän lihassa jos Venäjä ja Kiina ois kuohittu. 90-luvulla ei ainakaan tuntunut tulevan eksistentiaalista uhkaa sieltä meille.
Venäjä on aina ollut ja tulee aina olemaan se ainoa eksistentiaalinen uhka Suomelle, se ei ole kiinni vain yhdestä ihmisestä. Ainoa asia minkä voimme itse tehdä on pitää huolen siitä, että oma puolustuksemme on niin vahva kuin resurssit sen sallivat. Ja ei, Yhdysvallat ei ole uhka demokraattiselle Suomelle.
 
Kyllä vain erillisiä torjunta pataljoonia ja komp. oli aikoinaan aika kiitettäviä määriä, näkisin hyvinkin toimivina kokoonpanoina miehittämään juurikin niitä syrjäseutuja/toimimaan niiden reservinä mistä ei oletettavasti ns. tosissaan läpi yritetä, mutta tyhjäksi niitäkään alueita ei voi olemattomimmankaan tiestön osalta jättää. Ryssä pistäisi tasanvarmasti painetta koko rajan leveydeltä, nykysillä vahvuuksilla se olisi jopa nerokasta koska se saisi sidottua/hyppyytettyä meidän parempia joukkoja jos jostain päästäisiinkin vähän läpi tulemaan. 2- ja 3-tason kokoonpanot on juuri sitä varten että 1-portaan joukot voi keskittyä niiden varsinaisten painopisteiden puolustamiseen, ideaali tilanteessa pysyttelemään täysin tuoreina reservissä välittömästi vastahyökkäys kykyisinä. Ukraina on paikoitellen ongelmissa juurikin sen takia että joukot kuluvat loppuun paineen alla ilman mitään lepokiertoa ja ns. "liian hyviä liikkuvia joukkoja" sitoutuu puolustustaisteluun.
Olen itse pohtinut Ukrainan tapahtumien seurauksena, että ei-painopistesuunnilla voisi hyvin olla reippaammin linnoitettu etulinja, jossa olisi vaikkapa reservin yläikärajaa nostamalla nykyisestä nostoväestä koottu miehitys, jonka olisi tarkoitus ainoastaan väistää kovempien hyökkäysten edessä jonkin verran sivuun linjan myötäisesti ja pitää muuten tasa, jolloin murtokohta rajoittuisi maantieteellisesti hyvin kapeaksi. Tämän tasan jälkeen olisi omassa syvyydessä pian vaillinainen toinen tasa teiden/oletettujen hyökkäysurien suunnilla ja ympäristössä, niin ikään suorituskyvyltään vastaavista joukoista koottu, joka olisi siis valmis murronrajoitusosa, jonkin verran alemmassa valmiudessa (etulinjaa ja murronrajoitustasaa voisi rotatoida ja kolmantena rotaationa lepovuoro), ja näiden lisäksi olisi sitten jonkinlainen liikkuvampaan sodankäyntiin tarkoitettu isohko alueellinen reservi, jolla voitaisiin tarvittaessa vahventaa etulinjaa ja/tai toista tasaa tai toisen tasan murtuessa siirtyä 2015 taistelutavan alueellisten joukkojen mukaiseen kuluttavaan ja liikkuvaan puolustukseen. Kolmas tasa olisi sitten kauempana omassa syvyydessä, joka olisi se tasa, jolle isommatkin hyökkäykset olisi pysäyttettävä (vastaa sitä, johon 2015 taistelutavassa olisi pitänyt hyökkääjä lopullisesti pysäyttää). Tämä voisi olla jonkun laajemman alueellisen reservin/paikallisjoukon tarvittaessa miehittämä.

Eli tässä pitäisi perustaa uusia torjuntaosastoja huomattava määrä tuota etulinjaa ja murronrajoitusosaa miehittämään. Siitä tietysti olisi vaatimuksena näiden osien varustaminen asianmukaisesti eli jonkinlaisin riittävin kantolaittein ja riittävällä pimeätaistelukyvyllä. Lisäksi tässä olisi tarkoituksena olla miinat käytössä, jolloin tuo etulinja olisi mahdollista raskasosalinnoittaa osittain jo rauhan aikana ja LKP:ssä mahdollisimman nopeasti lyötäisiin miinat maahan sitä suojaamaan. Näin sen ei tarvitsisi olla täysvahvuinen kaikilta osiltaan. Tykistön tukihan näillä osilla olisi jo, koska ne saisivat tuekseen sen saman tykistön, joka nyt on vastaavilla suojajoukoilla eli alueellisten joukkojen tykistön - joka siirtyisi ensisijaisesti tukemaan liikesodankäyntisosaa vain, jos tulee läpimurto tai jos hyökätään etulinjan yli. Kranaatinheittimiä ainoastaan pitäisi hankkia lisää tähän.

Tässä hyötyinä olisi attrition kohdistuminen ensisijaisesti jo siihen väestönosaan, jolla on lapsiluku täynnä ja lapset jo huomattavassa määrin itse kohta sotilasiässä, eikä siihen osaan, joka ei vielä lapsia ole hankkinut ja jolla olisi vuosikymmenet työelämää edessä. Raadollinen ajattelutapa, mutta Ukraina osoittaa, että sitäkin on mietittävä.

122 on kuitenkin joka tapauksessa poistuvaa kalustoa, jonka (mainitsemasi) kantama ei välttämättä täytä enää nykyaikaisen taistelukentän vaatimuksia, tämän lisäksi ammukset ovat myös vanhentumassa ja jatkotuotanto muodostaa merkittävän haasteen.
Uudempaa suunnittelua olevalla 122-millisellä ampumatarvikkeella päästäisiin sinne 18-21 kilometriin, joka on tavanomaisten ampumatarvikkeiden tehokkaan kantaman järkevä kustannustehokas maksimi. 155-milliselläkään ei sitä kannata hajonnan vuoksi tehdä, jos on PGK-sytyttimiä tarjolla, mikä kuvastaa tuota pidemmille kantamille ampumisen hintaa.

Patriallahan on olemassa jo suunniteltuna pidemmän kantaman ampumatarvike 122 H:lle, joten kyseessä on lähinnä se, halutaanko tehdä niin suuria tilauksia, jotka oikeuttaisivat kuumaprässäysmuottien y.m. hankinnat näitä uusia ampumatarvikkeita varten. Tavanomaista OF-462-profiilista ampumatarvikettahan Suomessa on foorumimme tietäjien mukaan valmistettu, tai ainakin ladattu, ja 122-millistä kranaattia on väistämättä valmistettu joskus, koska se on ollut kaliiperina käytössä jo ennen itäostoja.

Ja jos pidemmän kantaman ampumatarviketta ei haluta hankkia Suomesta linjojen perustamiskustannusten takia, niin serbeillä on vastaavaa valmiiksi jo tuotannossa.

Tarkentaisin ehkä edelliseen liittyen sen, että käytettävissä reservin koko on pienentynyt, ja siitä erityisesti vaativampiin tehtäviin soveltuvan osuuden. Kokonaisuudessaan n. 1,1 miljoonasta ollaan tultu alas n. 870 000 suomalaiseen.
Toisaalta linjapuolustukseen linnoitetuissa asemissa kelpaisi moni 50-60-vuotiaskin ja harkinnan mukaan ainakin 65 vuoteen saakka, jos ei ole sen estäviä terveysongelmia. Siinä elintasokumpu ei haittaa vielä mitään.

Vastineeksi, pistäppä lähdettä perustettavaksi olevista taisteluosastoista, erillisistä pataljoonista ja niiden määristä. Ei ole missään myöskään todettavissa, etteikö tykkikalustoa ole käytössä. Julkisissa listoissa ei kaikkea koskaan ole oltu tarkalleen eriteltynä. Selonteosta on uupunut peräti johtoportaita. Sotilasalueista et löydä yhtikäs mitään. Noh, näissä puhutaan sellaisista joista tietäjät eivät saIsi puhua.
Ennen 2015 taistelutapaa ja siihen liittyviä uudistuksia maavoimien kokoonpanoissa oli 2012 ja 2014 AEMI-ilmoitusten perusteella 234 kappaletta 122 H:ta. Toki ilmeisesti taisteluosastojen idea saatiin juuri siitä, että aiempi kokoonpano jätti niin paljon tykkejä varastoihin.
 
Jalkaväen vuosikirjasta 2019-2020 voit löytää tietoa pataljoonien kaavailuista. Näitä olisi nimenomaan pitänyt kouluttaa paikallisjoukkoihin. Tällä foorumilla kannattaa etsiä mm. https://maanpuolustus.net/threads/paikallisjoukkojen-taistelu.5469/post-1282585 - Noilla kaavoilla jos lasket niin ei jää ylimääräisiä patteristoja! Noi uudet kevyet tykistöttömät organisaatiot tajuttiin kyllä vähän vääränlaisiksi nykyisen uhkakuvan kannalta ja jatkokehittely jatkuu...

Siis missä tuolla vuosikirjassa sanotaan mitään kevyiden pataljoonien tykistöstä, puhumattakaan että niihin ei löydy putkia? Asia on mielenkiintoinen, ei osunut kyllä omaan silmään mitään... Minä ymmärsin noista artikkeleista että kevyet pataljoonat on sananmukaisesti kevyitä, toimivat enemmänkin maastossa jossa mekanisoitu joukko ei pärjää, epäsuora tyypillisesti heitinkaluston varassa, iskevät hyökkääjän pehmeämmän takaportaan kimppuun, heikomman huollon varassa kuin normaalit joukot jne. Siis kaiken kaikkiaan joukkoja joihin ei kuulu edes mitään omaa tykistöä.

Minulla tulee noista (kevyestä jääkäripataljoonasta ja kevyestä jalkaväkipataljoonasta) mieleen jo tst-tavan muutoksen alusta asti mainitut hajautetut pataljoonat, epäilen että puhutaan ihan samasta asiasta.

Alueelliset joukothan sulautettiin osaksi paikallisia, eli ymmärtääkseni nykyään ei ole olemassa kuin operatiiviset ja paikalliset joukot. Itse tykkään puhua ns. vanhoista alueellisista joukoista koska ne eroavat oleellisesti silloisista paikallisjoukoista.

Vastineeksi, pistäppä lähdettä perustettavaksi olevista taisteluosastoista, erillisistä pataljoonista ja niiden määristä. Ei ole missään myöskään todettavissa, etteikö tykkikalustoa ole käytössä. Julkisissa listoissa ei kaikkea koskaan ole oltu tarkalleen eriteltynä. Selonteosta on uupunut peräti johtoportaita. Sotilasalueista et löydä yhtikäs mitään. Noh, näissä puhutaan sellaisista joista tietäjät eivät saIsi puhua.

Alkuperäiset uutisoinnit aiheestahan ovat jo kadonneet bittitaivaaseen, mutta ilmoitettu tst-osastojen määrä on tosiaan niin suuren haitarin sisällä että asiasta on liki mahdotonta saada lopullista selvyyttä + missäänhän ei ole sanottu etteikö osa niiden epäsuorasta muodostuisi myös raskaista patteristoista kuten "ennenkin", eli vanhoilta Jpr90 ylijääneistä 155mm putkista :unsure: Epäilen että näin voi hyvinkin olla koska on mainittu mm. PSAJON-taisteluosastot ja TEKA-taisteluosastot jotka viittaavat vahvasti Jpr90 jäämistöistä perustettuihin kokoonpanoihin.

2004 julkistettu 2008 tavoite maavoimien 285 000 vahvuudella ilmoitettiin vielä näinkin mukavia erillisiä vahvuuksia prikaatien lisäksi:
29 erillistä pataljoonaa/taisteluosastoa 170 paikallispuolustusyksikköä

Ja siis nykyään maavoimien vahvuudeksi ilmoitetaan siis 180 000, melko järisyttävä pudotus (95k). Muistan lukeneeni jostai MP-alan lehdestä sen jälkeen noihin tst-osastoihin liittyen maininnan joka meni jotenkin niin että: erikseen suunnitellaan perustettavaksi mm. erillisiä panssarintorjuntakomp. jne. Mistään epäsuorasta ei mainittu mitään. Pitää yrittää vielä kaivaa tarkka lainaus tuo jostain:unsure:
Epäilen joka tapauksessa että mitään alle tst-osasto tason joukkoja ei olla perustamassa mitkä sisältäisivät putkitykistöä, heittimiä kyllä varmasti.

122 on kuitenkin joka tapauksessa poistuvaa kalustoa, jonka (mainitsemasi) kantama ei välttämättä täytä enää nykyaikaisen taistelukentän vaatimuksia, tämän lisäksi ammukset ovat myös vanhentumassa ja jatkotuotanto muodostaa merkittävän haasteen. Näiden korvaamiseksi on meneillään hanke. Jos Ukrainasta on mitään opittavaa tykistön saralta, niin ammuksia pitää olla aivan helvetisti.

Eiköhän tämä mene nimenomaan nyt uudelleen pohdintaan mikä se tst-kentän vaatimus Ukrainan perusteella sitten nykyään onkaan.

Toistan: emme me ole Ukraina ja puolustusvalmiutta emme saa sillä, että uskottelemme että joku tarjoaa varustuksen, tai saamme perustamismateriaalin paikallisesta K-raudasta. Lännen asevarastoja on tyhjennetty aikamoisella vimmalla ja Yhdysvaltojen tuki vaikuttaa tällä hetkellä epävarmalla. On elintärkeää, että luotamme omaan kykyymme ja olemme tässä suhteen realisteja. Liittolaisten tuki tulee siihen päälle täydentäen.

Ikäänkuin Ukraina olisi ollut jotenkin paremmassa asemassa meihin nähden lisäjoukkojen perustamisen suhteen🤯
Hölmöyttä olla huomioimatta liittolaisten tukea, kun se on merkittävä osa koko puolustusliiton ideaa.

Nythän keskeinen ongelma on joukkojen täydentämisessä. Vitjassa kiinni olevat joukot kuluvat loppuun, tai niitä ei rotatoida. Moraali kärsii ja kutsuntaikärajaa tulisi laskea, jotta saataisiin täydennyksiä. Puolustussota on myös, valitettavasti, vaatinut tappionsa. Sitä sota on. Koulutus- ja täydennysjärjestelmän tulee olla myös kunnossa ja se vaatii myös henkilöstöresursseja.

Sitähän minä tässä nimenomaan ajan takaa meillekkin, reserviä omien linjassa olevien joukkojen taa jolla varmistaa kulutuksen kestävyys ja reagointi jo paikallisella tasolla jos jotain yllättävää tapahtuu
 
Ylläolevaa pidän ihan hyvänä avauksena, jolla on vähän samankaltaista ideaa kuten 70-luvun kaavailuilla mm. Salpa-aseman hyödyntämisen suhteen. Veikkaisin että suunta mihin puolustusta viedään on jotain sen suuntaista: ei täyttä linjapuolustusta muttei myöskään täyttä epäsymmetristä liikkuvaa sodankäyntiä. Ennen puolustustasaa voi olla mahdollisuus vihollisen toimintamahdollisuuksien häiritsemiseen ja liikkeen kanavoimiseen, operatiiviseen tulenkäyttöön ja kaikkeen muuhun tihutyöhön. Puolustuslinjan tai vyöhykkeen tasalla taas valmiudessa operatiivinen reservi, joka iskee kiinni ennen kuin vihollinen pääsee kunnolla lävitse ja kaivautumaan.

Ehkä ei-julkilausuttuna faktanahan on historian saatoissa ollut, että taistelutapa on historian saatossa aina vaihdellut alueen merkityksen ja erityispiirteiden mukaan. Ei syrjäseutuja ajateltu puolustettavan samalla pieteetillä kuin elintärkeitä alueita. Sattumoisin syrjäseudut olivat juuri sellaisia, joissa vastustajaa saatettiin kuluttaa kunnes päädyttiin tasalle, jolle vihollinen piti torjua. Vaihtoehtona toki sississota ja valmistelut tehtiin miehityksenkin varalle. Tähän ajatteluun peilaten on taannoin piirretty hieman raflaavan oloinen kartta, joka muistuttaa hieman Pähkinäsaaren rajaa...

Toisaalta linjapuolustukseen linnoitetuissa asemissa kelpaisi moni 50-60-vuotiaskin ja harkinnan mukaan ainakin 65 vuoteen saakka, jos ei ole sen estäviä terveysongelmia. Siinä elintasokumpu ei haittaa vielä mitään.
Tämä kyllä totta, mutta joukkotyypit on kyllä mietittävä tarkkaan. Ehkäpä ennemmin vanhantyylinen vartio- tai torjuntapumppu. Niille suosisi kuitenkin tuekseen reilun määrän tehokasta aseistusta ja epäreilua tulta.

Ennen 2015 taistelutapaa ja siihen liittyviä uudistuksia maavoimien kokoonpanoissa oli 2012 ja 2014 AEMI-ilmoitusten perusteella 234 kappaletta 122 H:ta. Toki ilmeisesti taisteluosastojen idea saatiin juuri siitä, että aiempi kokoonpano jätti niin paljon tykkejä varastoihin.
Itse olen ymmärtänyt asian siten, että taisteluosastoja oli käytännössä jo ennen olemassa ennen uutta taistelutapaa ja/tai vanhoja prikaateja oli pilkottu osiin. Maavoimien Esikunnan perustamisen jälkeen puhuttiin usein alueellisista taisteluryhmistä ja taisteluosastot mainittiin jo mm. Kenttäohjesäännössä. AEMI-ilmoituksissa ne eivät näkyneet, sillä niihin ilmoitettiin vain rykmenttitason- tai sitä suuremmat joukot. Myöhemmin ilmoitettiin Maavoimien esikunta ja alla perustettujen joukkojen kalusto.
 
Siis missä tuolla vuosikirjassa sanotaan mitään kevyiden pataljoonien tykistöstä, puhumattakaan että niihin ei löydy putkia? Asia on mielenkiintoinen, ei osunut kyllä omaan silmään mitään... Minä ymmärsin noista artikkeleista että kevyet pataljoonat on sananmukaisesti kevyitä, toimivat enemmänkin maastossa jossa mekanisoitu joukko ei pärjää, epäsuora tyypillisesti heitinkaluston varassa, iskevät hyökkääjän pehmeämmän takaportaan kimppuun, heikomman huollon varassa kuin normaalit joukot jne. Siis kaiken kaikkiaan joukkoja joihin ei kuulu edes mitään omaa tykistöä.
Kiinnitä huomiota nimikkeeseen pataljoona, ei taisteluosasto. Nämä olivat siis uusia paikallisjoukkojen joukkotyyppejä joita tuli varustaa sillä kalustolla joita operatiivisilta ja alueellisilta jäi yli. Eipä tullut epäsuoraa. Linkkaamastani postauksesta löytyy yläpuolelta lisätietoa asiasta tarkemmin tietävältä. Nämäkin kaavailut ovat ymmärrettävästi menneet uusiksi, mutta kyseessä oli tosiaan uusien joukkotyyppien kehittely paikallisjoukoille.

Jäänee myös seuraavan selonteon aiheeksi miten joukkorakennetta kehitetään. Tässä olemme viisaampia muutamien viikkojen kuluttua kun eduskunta saa sen käsiteltäväkseen.

missäänhän ei ole sanottu etteikö osa niiden epäsuorasta muodostuisi myös raskaista patteristoista kuten "ennenkin", eli vanhoilta Jpr90 ylijääneistä 155mm putkista :unsure: Epäilen että näin voi hyvinkin olla koska on mainittu mm. PSAJON-taisteluosastot ja TEKA-taisteluosastot jotka viittaavat vahvasti Jpr90 jäämistöistä perustettuihin kokoonpanoihin.
Tämä ei pidä paikkaansa. 155:t ovat ylijohdon tai alueellisten johtoportaiden tykistöä. Taisteluosastoilla on KVPSTO a 122H63. Jäämistö viittaa ajoneuvokalustoon ja muuhun varustukseen.

Tuskin erillisiä pattereita perustetaan, mutta ehkäpä eri johtoportaiden käytössä on patteristoja tai tykistörykmenttejä.

122 H:n suorituskyvyn korvaamisesta puhui vielä viime kuussa sittemmin eläkkeelle jäännyt kenraaliluutnantti Heiskanen Mighty Finlandin haastattelussa.

Ikäänkuin Ukraina olisi ollut jotenkin paremmassa asemassa meihin nähden lisäjoukkojen perustamisen suhteen🤯
Hölmöyttä olla huomioimatta liittolaisten tukea, kun se on merkittävä osa koko puolustusliiton ideaa.
Toisaalla muutamia telttoja ja thoughts and prayers sieltä tulee muutenkin ;) No ei. Näkisin joka tapauksessa etulinjan maana löytyisi kruunun joukoille tykit ja pensselit omasta takaa. On moraalin, koulutuksen ja toimintavalmiuden kannalta parempi niin.
 
Itse olen ymmärtänyt asian siten, että taisteluosastoja oli käytännössä jo ennen olemassa ennen uutta taistelutapaa ja/tai vanhoja prikaateja oli pilkottu osiin. Maavoimien Esikunnan perustamisen jälkeen puhuttiin usein alueellisista taisteluryhmistä ja taisteluosastot mainittiin jo mm. Kenttäohjesäännössä. AEMI-ilmoituksissa ne eivät näkyneet, sillä niihin ilmoitettiin vain rykmenttitason- tai sitä suuremmat joukot. Myöhemmin ilmoitettiin Maavoimien esikunta ja alla perustettujen joukkojen kalusto.
Totta, laskin nuo luvut yhteen ja tosiaan 234 on ainoastaan jääkäri- ja jv-prikaatien 122 H määrä (ja näiden lisäksi siinä on avattu MEKTSTOS:t). Erikseen perustettavia pataljoonia ja patteristoja ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Olen itse pohtinut Ukrainan tapahtumien seurauksena, että ei-painopistesuunnilla voisi hyvin olla reippaammin linnoitettu etulinja, jossa olisi vaikkapa reservin yläikärajaa nostamalla nykyisestä nostoväestä koottu miehitys, jonka olisi tarkoitus ainoastaan väistää kovempien hyökkäysten edessä jonkin verran sivuun linjan myötäisesti ja pitää muuten tasa, jolloin murtokohta rajoittuisi maantieteellisesti hyvin kapeaksi. Tämän tasan jälkeen olisi omassa syvyydessä pian vaillinainen toinen tasa teiden/oletettujen hyökkäysurien suunnilla ja ympäristössä, niin ikään suorituskyvyltään vastaavista joukoista koottu, joka olisi siis valmis murronrajoitusosa, jonkin verran alemmassa valmiudessa (etulinjaa ja murronrajoitustasaa voisi rotatoida ja kolmantena rotaationa lepovuoro), ja näiden lisäksi olisi sitten jonkinlainen liikkuvampaan sodankäyntiin tarkoitettu isohko alueellinen reservi, jolla voitaisiin tarvittaessa vahventaa etulinjaa ja/tai toista tasaa tai toisen tasan murtuessa siirtyä 2015 taistelutavan alueellisten joukkojen mukaiseen kuluttavaan ja liikkuvaan puolustukseen. Kolmas tasa olisi sitten kauempana omassa syvyydessä, joka olisi se tasa, jolle isommatkin hyökkäykset olisi pysäyttettävä (vastaa sitä, johon 2015 taistelutavassa olisi pitänyt hyökkääjä lopullisesti pysäyttää). Tämä voisi olla jonkun laajemman alueellisen reservin/paikallisjoukon tarvittaessa miehittämä.

Eli tässä pitäisi perustaa uusia torjuntaosastoja huomattava määrä tuota etulinjaa ja murronrajoitusosaa miehittämään. Siitä tietysti olisi vaatimuksena näiden osien varustaminen asianmukaisesti eli jonkinlaisin riittävin kantolaittein ja riittävällä pimeätaistelukyvyllä. Lisäksi tässä olisi tarkoituksena olla miinat käytössä, jolloin tuo etulinja olisi mahdollista raskasosalinnoittaa osittain jo rauhan aikana ja LKP:ssä mahdollisimman nopeasti lyötäisiin miinat maahan sitä suojaamaan. Näin sen ei tarvitsisi olla täysvahvuinen kaikilta osiltaan. Tykistön tukihan näillä osilla olisi jo, koska ne saisivat tuekseen sen saman tykistön, joka nyt on vastaavilla suojajoukoilla eli alueellisten joukkojen tykistön - joka siirtyisi ensisijaisesti tukemaan liikesodankäyntisosaa vain, jos tulee läpimurto tai jos hyökätään etulinjan yli. Kranaatinheittimiä ainoastaan pitäisi hankkia lisää tähän.

Jotakin tämän suuntaista tyyliä olen ajatellut uudistetun tst-tavan jo sisältävänkin, koska jos maahan tunkeutunutta kiilaa aijotaan kunnolla kuluttaa niin sen sivustoille tulee jättää niitä operatiivisia joukkoja vaatimattomammin varustettuja joukkoja kohtuu reippaasti, siis ihan epäsuoralla yms. varustettuna. Koska kyseessä ei kuitenkaan ole mitkään täysin umpimetsiin tukeutuvat sissijoukot, niin pienempi tiestö sivustoilla on pidettävä omassa hallussa ettei naapurin ps-tiedustelu esim. ajele siellä vapaasti tuhoaan puolustajan takaportaassa tehden. Tai pussita joukkoja ottamalle sopivat tiet sivustoilla haltuunsa jne. En epäile etteikö tämä onnistuisi kohtuu helpostikkin reilun miinoittamisen turvin + tuossa skenaariossa vihollisen kärjellä on kova kiire tavoitteeseen joka on jossain ihan muualla kuin pääuran sivustoilla, joten paine sinne ei olisi erityisen raskas.

Kuten todettua tämähän toimi Kiovaan suuntautuneen nuolen murjomisessa keskeytyskuntoon oikeenkin mallikkaasta ja meillä olisi maaston puolesta toiminut vieläkin mallikkaammin. Mutta, sitten tultiin niiden muualla vallattujen alueiden takaisin ottamiseen ja sen jälkeen vielä sodan tähän vaiheeseen ja meikäläisen kelkka kääntyi ainakin melko totaalisesti siinä kuinka syvä se puolustus voi meidän tapauksessamme olla😬 Siinä käy helposti huonosti jos ryssä "oppii" eikä yritäkkään nuolella suoraan pääkaupunkiin, vaan tulee massalla täydeltä leveydellä tavoitteena saada vaan maata haltuun, hinnasta viis🤯


Ja jos pidemmän kantaman ampumatarviketta ei haluta hankkia Suomesta linjojen perustamiskustannusten takia, niin serbeillä on vastaavaa valmiiksi jo tuotannossa.

Kyllähän 122mm tuotetaan vaikka missä vielä, kyse on valinnoista.

Toisaalta linjapuolustukseen linnoitetuissa asemissa kelpaisi moni 50-60-vuotiaskin ja harkinnan mukaan ainakin 65 vuoteen saakka, jos ei ole sen estäviä terveysongelmia. Siinä elintasokumpu ei haittaa vielä mitään.

Minä en nyt edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi lähteä nostoväen puolelle, edelleen nyrkkisääntö oli 350k vahvuuksilla ettei yli 35v. ainesta olisi tarvinut sijoittaa etulinjan tappotehtäviin. Siinä on vielä 15-vuoden vara ennen 50-vuotiaita. Joo ikäluokat on pienentyneet, mutta ei noin paljon!

Ennen 2015 taistelutapaa ja siihen liittyviä uudistuksia maavoimien kokoonpanoissa oli 2012 ja 2014 AEMI-ilmoitusten perusteella 234 kappaletta 122 H:ta. Toki ilmeisesti taisteluosastojen idea saatiin juuri siitä, että aiempi kokoonpano jätti niin paljon tykkejä varastoihin.

Niin ja nykyinen ilmoitettu vahvuus siis 474kpl.
 
Kiinnitä huomiota nimikkeeseen pataljoona, ei taisteluosasto. Nämä olivat siis uusia paikallisjoukkojen joukkotyyppejä joita tuli varustaa sillä kalustolla joita operatiivisilta ja alueellisilta jäi yli. Eipä tullut epäsuoraa. Linkkaamastani postauksesta löytyy yläpuolelta lisätietoa asiasta tarkemmin tietävältä. Nämäkin kaavailut ovat ymmärrettävästi menneet uusiksi, mutta kyseessä oli tosiaan uusien joukkotyyppien kehittely paikallisjoukoille.

Siis mistä nyt puhut? Laita ihan selvä lainaus sieltä jv-vuosikirjasta? En löytänyt sieltä halaistua sanaa kevyiden pataljoonien putkitykistöstä?
Huomioi ettei mitään alueellisia joukkoja ole enää olemassakaan, kaikki tst-osastotkin kuuluvat nykyää paikallisjoukkoihin. Mikä tekee asiasta keskustelemisen kieltämättä aika haastavaksi🤯

Tämä ei pidä paikkaansa. 155:t ovat ylijohdon tai alueellisten johtoportaiden tykistöä. Taisteluosastoilla on KVPSTO a 122H63. Jäämistö viittaa ajoneuvokalustoon ja muuhun varustukseen.

Siis mikä ihmeen alueellisen johtoportaan tykistö? En kuullut ikinä moista sanaa edes, linkkiä tällekkin kiitos. Kiinnostaa ihan aidosti.
Oletus toki on että tst-osastojen tykistö koostuu 122H kalustosta, mutta niin sekalainen tehtäväkenttä & varustus niille tst-osastoille on julkisesti määritelty, että en lähtisi tuonkaan puolesta vannomaan, vai onko asia jossain ns. pitävästi näin julistettu olevan? K1 moukarit ovat vapauttaneet 155mm vedettäviä johonkin muuhun tehtävään tai sitten ylijohdon tykistön putkien määrää on jatkuvasti kasvatettu.

Tuskin erillisiä pattereita perustetaan, mutta ehkäpä eri johtoportaiden käytössä on patteristoja tai tykistörykmenttejä.
122h vaan nimenomaan kantamansa takia soveltuu huonohkosti mihinkään johtoportaan nyrkkiin.
 
Siis mikä ihmeen alueellisen johtoportaan tykistö? En kuullut ikinä moista sanaa edes, linkkiä tällekkin kiitos. Kiinnostaa ihan aidosti.
Oletus toki on että tst-osastojen tykistö koostuu 122H kalustosta, mutta niin sekalainen tehtäväkenttä & varustus niille tst-osastoille on julkisesti määritelty, että en lähtisi tuonkaan puolesta vannomaan, vai onko asia jossain ns. pitävästi näin julistettu olevan? K1 moukarit ovat vapauttaneet 155mm vedettäviä johonkin muuhun tehtävään tai sitten ylijohdon tykistön putkien määrää on jatkuvasti kasvatettu.
Kevyillä pataljoonilla ei luonnollisesti ole putkitykistöä. Linkkasin ylle jäsen Kroccon viestin. Kannattaa katsoa hänen aiemmat viestinsä kyseisessä aiheessa, valaisevat lisää aihetta ja joukkojen taustaa. Kyseessä oli siis joukkotyyppi näiden kaikkien rinnalle siitä mitä laarinpohjalta riitti. Ei täyttänyt annettuja odotuksia. Eipä ole patteristoja tullut muillekaan joukkotyypeille! Lähinnä vanhoja joukkotyyppejä operatiivisten ja paikallisten alle.

122H63:n lukumäärät on lisäksi hyvin laskettavissa nykyisillekin joukkomäärille, kuten yllä totesin. Näiden korvaaminen tosiaan Heiskasen mukaan työn alla.

Luonnollisesti painallisjoukkojen kehittämishankkeet ovat menneet uudelleen pohdinnan alle ja varmaankin myös joukkotyyppikysymystä on tarkasteltu eri kulmista ennen uutta selontekoa. Ei ole tiedossa myllätäänkö kaikki taas uusiksi. Ehkäpä, ehkä ei?

Alueellisista johtoportaista: taisteluosastot eivät toimi yksinään, vaan ne voivat kuulua prikaatiin ja jotkut toiset taas sotilasalueeseen. Näiden lisäksi on armeijakunta. Näillä on tykistörykmenttejä, patteristoja tai pattereita (tässä olin vielä hetki sitten väärässä) kauaskantoisempaan tulenkäyttöön. Näissä on tietty logiikka miten ne toimivat. K9:stä puhuessa on lähes yksinomaan puhuttu pattereista, ja niitä on peräti koulutettu merimaaleihin!

Itse ylläolevasta termistä: netissä pyörii pdf nimeltä "Paikallispuolustus ja yhteiskunta".

Ylläoleva perustuu laajempaan kaiveluun, siis MP.net ja PV:n eri mediat, passim. Hakemalla esim. ylläolevilla termeillä löydät runsaasti aiheesta ja sen vierestä tältä sivustolta. Luonnollisesti tarkemmat organisaatiot on foorumikeskustelun ulkopuolella ymmärrettävistä syistä. En koe myöskään järkeväksi spekuloida liikaa.

Kevyiden patteristojen osalta asia mainitaan Kesselin "Tykistö taistelee tulellaan"-teoksessa. Lähdeviitteenä Tykkimies 2014. Asiasta taisi olla joitain kaavioitakin uuden taistelutavan käyttöönoton tienoilla. Missään en ole törmännyt mihinkään 155K viittaavaan nimenomaan taisteluosaston kontekstissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kevyillä pataljoonilla ei luonnollisesti ole putkitykistöä. Linkkasin ylle jäsen Kroccon viestin. Kannattaa katsoa hänen aiemmat viestinsä kyseisessä aiheessa, valaisevat lisää aihetta ja joukkojen taustaa. Kyseessä oli siis joukkotyyppi näiden kaikkien rinnalle siitä mitä laarinpohjalta riitti. Ei täyttänyt annettuja odotuksia. Eipä ole patteristoja tullut muillekaan joukkotyypeille! Lähinnä vanhoja joukkotyyppejä operatiivisten ja paikallisten alle.


Niin siis hänkin puhuu hajautetuista pataljoonista samassa yhteydessä, eli erit.suurella tod.näk. kevyet pataljoonat on ihan sama asia, nimitys on vaan hakenut muotoaan. Eihän siellä perustamisluettelossa ole tällä hetkellä mitään järkeviä kokoonpanoja mille putkitykistöä työnnettäisiin.

122H63:n lukumäärät on lisäksi hyvin laskettavissa nykyisillekin joukkomäärille, kuten yllä totesin. Näiden korvaaminen tosiaan Heiskasen mukaan työn alla.

Luonnollisesti painallisjoukkojen kehittämishankkeet ovat menneet uudelleen pohdinnan alle ja varmaankin myös joukkotyyppikysymystä on tarkasteltu eri kulmista ennen uutta selontekoa. Ei ole tiedossa myllätäänkö kaikki taas uusiksi. Ehkäpä, ehkä ei?

No sitähän tässä spekuloidaan miten ryssän massalla vyöryttäminen vaikuttaa taktiikkaan ja kokoonpanoihin.
Odotellaan lisä avauksia aiheesta, jv-miinat oli tavallaan se ensimmäinen.

Alueellisista johtoportaista: taisteluosastot eivät toimi yksinään, vaan ne voivat kuulua prikaatiin ja jotkut toiset taas sotilasalueeseen. Näiden lisäksi on armeijakunta. Näillä on tykistörykmenttejä, patteristoja tai pattereita (tässä olin vielä hetki sitten väärässä) kauaskantoisempaan tulenkäyttöön. Näissä on tietty logiikka miten ne toimivat. K9:stä puhuessa on lähes yksinomaan puhuttu pattereista, ja niitä on peräti koulutettu merimaaleihin!

No eikö tällöin puhuta nimenomaan ylijohdon tykistöstä?
Kevyiden patteristojen osalta asia mainitaan Kesselin "Tykistö taistelee tulellaan"-teoksessa. Lähdeviitteenä Tykkimies 2014. Asiasta taisi olla joitain kaavioitakin uuden taistelutavan käyttöönoton tienoilla. Missään en ole törmännyt mihinkään 155K viittaavaan nimenomaan taisteluosaston kontekstissa.

Todennäköisesti näin, mutta silloin ylijohdon putkimäärä on kasvanut.
 
Viimeksi muokattu:
Uudempaa suunnittelua olevalla 122-millisellä ampumatarvikkeella päästäisiin sinne 18-21 kilometriin, joka on tavanomaisten ampumatarvikkeiden tehokkaan kantaman järkevä kustannustehokas maksimi. 155-milliselläkään ei sitä kannata hajonnan vuoksi tehdä, jos on PGK-sytyttimiä tarjolla, mikä kuvastaa tuota pidemmille kantamille ampumisen hintaa.

Patriallahan on olemassa jo suunniteltuna pidemmän kantaman ampumatarvike 122 H:lle, joten kyseessä on lähinnä se, halutaanko tehdä niin suuria tilauksia, jotka oikeuttaisivat kuumaprässäysmuottien y.m. hankinnat näitä uusia ampumatarvikkeita varten. Tavanomaista OF-462-profiilista ampumatarvikettahan Suomessa on foorumimme tietäjien mukaan valmistettu, tai ainakin ladattu, ja 122-millistä kranaattia on väistämättä valmistettu joskus, koska se on ollut kaliiperina käytössä jo ennen itäostoja.

Ja jos pidemmän kantaman ampumatarviketta ei haluta hankkia Suomesta linjojen perustamiskustannusten takia, niin serbeillä on vastaavaa valmiiksi jo tuotannossa.
Tästäkin oon samaa mieltä, kyllä pitäs selvittää tuon pitemmän kantaman ammuksen tuottamista, yleensäkin 122mm ammusten tuotantoa. 122mm tykistön korvaaminen voi alkaa, mutta ei niitä 122mm tykkejä kannata sulattoon heti laittaa, on kuitenkin pitempi kantama ja suurempi ammus kuin 120mm heittimellä, varastoidaan jonnekin ja pidetään yllä käytön osaamista.

Jos muodostettas niitä sivuston joukkoja, vahvennettuja pataljoona (taisteluosastoja?) Niille nuo 122mm tykit olisivat sopivia, voidaan vaikka hylätä asemiin jos kiire tulee lähteä, voidaan myös vetää traktoreilla.
 
Tuleeko muuten mieleen viimeiseltä sadalta vuodelta tapausta, jossa sota olisi päättynyt johtajan salamurhaan?
Veikkaan että ei yhtään koska se voisi olla kohtalokasta ja sen estämiseen laitetaan resursseja. Historiasta useita, jossa avainhenkilö poistuminen, luonnollisesti tai ei, on lopettanut koko projektin. Ajattelin lähinnä ennaltaehkäisevästi.
Ja eikö se Putin julistanut että Kievin hallinto on tästä eteenpäin sallittu kohde, eli varmaan tässä joku korppi-diili on myös taustalla. Vaikka tietenkin salamurhaa ovat yrittäneet koko ajan.
En pitäisi mahdottomana että Venäjän vallan 2. kehällä olevat isänmaalliset tulevat johtohahmot mielellään lopettaisivat umpikujassa olevan sodan, joka jauhaa heidän tulevaisuuttaan, ja vierittäisivät syyn siitä yksinään Putinin balsamoidulle kalmolle. Varsinkin jos sillä säästytään korvauksilta.

Fakta on kuitenkin se, että itänaapuri on meidän ainoa ulkoinen uhka. Ja niillä on paletissa kaikki vaihtoehdot ikävistä lehtijutuista maailmanloppuun. Kukaan ei voi suojautua noilta yläpään uhilta, joten olisiko maailman vaan järkevää panostaa imperialismin patoamiseen salamurhin.

Ja sitten jos vedetään päätyyn asti, voidaan miettiä onko se ”Ruski-Mir” tavoite vai työkalu? Onko aitoa imperialismia edes olemassa? Saakohan Putin ”joulukortin” jokaiselta länsimaiselta asetehtaalta erinomaisista markkinointitoimista. Oon niin kyyninen etten edes pidä mahdottomana että näin se maailma pyörii. Ilman todellista uhkaa ei tarvita torjuntaohjuksia eikä -hävittäjiä ja tämä hyvin palkattu rooli sopi Putinille.

Pahoittelut vahvasta Off Topicista
 
Taisi olla @hillhead joka pohti, että Tremoksen lisäksi mahtuisi Sisun E13TP:n lavalle muutakin.

Yksi vaihtoehto voisi olla tällainen halpaa rakettia käyttävä droonien torjuntajärjestelmä. Osaan autoista lavalle rakettienlaukaisimet (tosin kasetti saisi mieluummin olla 4 x 4 kuin vain 4) ja johonkin tuo tutka/optinen hakupää.

Lähisuoja IT liikkuisi automaattisesti heittimistön mukana ja samalla tulisi ilmasuojaa mm. samalla etäisyydellä oleville Nemoille sekä taistelussa olevan osaston muille osille, jotka ovat muutaman kilometrin päässä kosketuksesta tai lepoasemissa 10-30 km taustalla.

Mikäli esimerkiksi 6 heittimen tapauksessa neljässä olisi laukaisimet ja kahdessa jotain muuta niin hajautetussakin toiminnassa olisi suojausta saatavilla. Ko. raketeilla voi ampua myös maamaaleihin eli mikäli optisella sensorilla saadaan masto ylös nostaen näkyvyys puiden yli maalialueelle niin se toimisi tarvittaessa omana tulenjohtona suoraan sekä raketeille että heittimille. Mastot tulisi tehdä erilliseen ajoneuvoon, esimerkiksi SISU GTP:hen, jotta sen ei tarvitse laskeutua kun Tremos ampuu tai liikkuu. GTP on myös helpommin naamioitavissa. Vähän jatkokehitystä niin raketit voisi ampua oman tiedustelulennokin merkitsemään maaliin.


Raketteja on runsaasti saatavilla ja niiden valmistusta on myös Euroopassa.


Ko. ohjus on USAn valinta droonien torjuntaan Strykereissa, joten sen kehitys sekä valmistus tullee jatkumaan pitkään.

 
Viimeksi muokattu:
Back
Top