Maavoimien kehittäminen

Tämä onkin julkisten lähteiden pohjalta hiukan haasteellisempi kokonaisuus. Niistä tutkien on sotilasläänit lakkautettu ja armeijakuntia jäljellä tasan yksi.

Saa toki ollakin hämärän peitossa.

Julkisista lähteistä tulkiten sodanajan järjestelmä koostuu MPKK:n henkilökunnalla miehitettävästä operatiivisen armeijakunnan esikunnasta ja aluetoimistoista liikekannallepanossa laajennettavista alueellisista toimijoista, sotilasalueen esikunnista. Näiden katto-organisaationa tietysti puolustushaaraesikunta. Sotilasläänit ovat virallisesti olleet historiaa puolustusvoimauudistuksesta lähtien.

Lista saattaa olla kattava. Tai sitten ei ole. Se jääköön arvailujen varaan.
 
Nettifoorumi tuskin on se oikea paikka lähteä jakamaan ajantasaista tietoa SA kokoonpanoista ja rakenteista. Mutuna väittäisin että mahdolliset armeijakunnat ovat vain "hallinnollisia johto-organismeja", toiminta keskittyy hyvin itsenäisiin taisteluosastoihin, -yhtymiin ja -ryhmiin. Osastoilla ym. on tietty tehtävä ja tarkoitus joka voi muuttua jolloin myös kokoonpanot muuttuu. Jäykät "Taavetti Laatikainen"- mallit (vain nimi, ei syytös/arvio) ovat niin kasaria, tämä päivä on hybridiä, liikkuvuutta ja muunneltavuutta, tehtävä eellä. Task force- you know...
Jos pysytään julkisissa lähteissä, niin tämänkin asian käsittely on ihan ok. Pitää kuitenkin ymmärtää, ettei sodanajan johtamisjärjestelmää julkisesti avata kuin makrotasolla.
 
Tämä onkin julkisten lähteiden pohjalta hiukan haasteellisempi kokonaisuus. Niistä tutkien on sotilasläänit lakkautettu ja armeijakuntia jäljellä tasan yksi.

Saa toki ollakin hämärän peitossa.
Sotilasläänit lakkautettiin jo 2000-luvun alussa, nämähän olivat ihan julkisia rauhanajan(kin) joukkoja.
 
Jos pysytään julkisissa lähteissä, niin tämänkin asian käsittely on ihan ok. Pitää kuitenkin ymmärtää, ettei sodanajan johtamisjärjestelmää julkisesti avata kuin makrotasolla.
Ja kertomani kokoonpanot perustuivat hyvinkin PV:n itse medialle julkilausumiin kokonaisuuksiin ja erinäisten julkilausumien yksi ynnä yhteen yhdistelystä. Jos PV:lle on ok kertoa nämä medialle, kyllä itsekin uskallan sanoa mitä PV on sanonut medialle.
 
Katso liite: 46246
Muutama tuollainen 2020-kupla varmaan on molemmilla puolella, mutta kun kuplat kohtaa nii alkaa aikamoinen "paljastu-eka-kuole-eka" hippa. Alueelliset joukot pitää sit lipun salossa. Jossain vaiheessa 2050 luvulla hommat maksaa nii järjettömän paljon että vain kärkivaltiot hankkii uusinta uutta. Muilla sit T-72B8 vaunuja ja sergeitä kuormureissa

Uuh... kuolemankuplia...

Sanoisin että Sergei kuormurissa on turha. Tällaiset ovat tulevaisuutta. Kyydissä ryhmä tai partio, jolla pitkän kantaman pst-ohjus tai it-ohjus + lennokkeja + miehittämättömiä maa-ajoneuvoja ym. Suomalaisissa erityisolosuhteissa pinnallisesti kustomoitu siviili pick-up ajaa saman asian.

Ellei sitten Sergeitä terminatoroida servoilla ja lämpökameroilla jonkinlaiseksi uhrattavaksi ilmatorjunta-aseeksi - ei välttämättä mahdotonta...

 
Ja kertomani kokoonpanot perustuivat hyvinkin PV:n itse medialle julkilausumiin kokonaisuuksiin ja erinäisten julkilausumien yksi ynnä yhteen yhdistelystä. Jos PV:lle on ok kertoa nämä medialle, kyllä itsekin uskallan sanoa mitä PV on sanonut medialle.
Juuri näin. En näe suurta vaaraa siinä, että kertoo täällä mitä on julkisesta lähteestä lukenut.
 
Sotilasläänit lakkautettiin jo 2000-luvun alussa, nämähän olivat ihan julkisia rauhanajan(kin) joukkoja.
2014 laitettiin viimeisissä lappu luukulle. Juurikin puolustusvoimauudistukseen liittyen. Samalla joukko-osastojen esikunnat -ei niin yllättäen- paisuivat.
 
2014 laitettiin viimeisissä lappu luukulle. Juurikin puolustusvoimauudistukseen liittyen. Samalla joukko-osastojen esikunnat -ei niin yllättäen- paisuivat.
Ajattelinkin ettei tuo vielä kovin vanha asia ole.
 
Ja aluetoimistot jätettiin tekemään jotain...
Siinä kävi vähän samanlainen homma, kuin mitä nyt kaavaillaan sodanajan joukkojen puolella. Väliporras poistui ja väkeä valui organisaatiossa sekä alas että ylös. Aluetoimistoja siirtyi joukko-osastojen alaisuuteen jne. Kokonaisuus säilyi toimivana, mutta siitä en ole ihan varma saatiinko niitä tavoiteltuja säästöjä?
 
Kehittäminen rakentaa puolustusvoimia torjumaan Venäjän ja sen kumppaneiden luoman uhkan. Näitä uhkaskenaarioita on useampia. Jokatapauksessa,

Tieto on kuningas. Siihen liittyy paljon tehtävää normaalioloissa. Cyberjoukot, menevätkö maavoimien alle, vai jokaiseen haaraan Matrix-joukkoina.

"sotataidon huippu ei ole sadan voiton saavuttaminen sadassa taistelussa vaan vihollisen kukistaminen ilman taistelua." -ST

Tuohon liittyy kynnys, pidäke. Joka on olemassa jo normaalioloissa, ja kasvaa nopeasti täyteen mittaansa.

Massa-armeija mallia "Siniristilippu" on nähty. Jatkossa, vastustajan massojen tuhoamiskyky tulee kuitenkin olla. Eli kaukovaikutusta ja älyä ammuksissa. Ne edellyttävät kykyä havaita, kommunikoida, osoittaa.

Pataljoonista, patteristoista tai YHT35:sta keskustelu ei välttämättä ole se mistä kannattaa keskustella.

Kyber-suorituskyvyt ovat osa yhteisiä suorituskykyjä. Toki henkilöstöä osallistuu toimintaan kaikista puolustushaaroista ml muut viranomaiset.
 
Siinä kävi vähän samanlainen homma, kuin mitä nyt kaavaillaan sodanajan joukkojen puolella. Väliporras poistui ja väkeä valui organisaatiossa sekä alas että ylös. Aluetoimistoja siirtyi joukko-osastojen alaisuuteen jne. Kokonaisuus säilyi toimivana, mutta siitä en ole ihan varma saatiinko niitä tavoiteltuja säästöjä?

Epäillys on hyvin aiheellinen...
 
Tuskin viimeisistä julkilausutuista luvuista kovinkaan paljoa tilanne elänyt.

Janesin haastattelussa 2015 todettiin, että jalkaväkiprikaateja on 3 ja vielä päälle yksi motorisoitu ja yksi mekanisoitu prikaati.

Jos jalkaväkiprikaatin vahvuus on 10000, niin se tietää 30000 miestä ja vielä kymppitonni päälle yhteensä motorisoidusta ja mekanisoidusta prikaatista.

Tähän päälle 2011 vuoden tienoilla julkilausutut 14 alueellista taisteluosastoa 2400 vahvuudella niin lukema nousee 40000:stä 73600 mieheen. Ja sitten päällr julkilausutut 28 paikallispuolustusyksikköä, jotka kaiketi ovat komppania-tason yksiköitä niin 200 miehen vahvuisilla komppanioilla orkesterin koko nousee noin 80000 mieheen.

Sitten päälle erikoisjääkärit, helikopteripataljoona, jne... erikoistunempaa niin ollaan lähempän 90000.

Ja maavoimien sivuilla mainitaan 180000 sodanajan vahvuudeksi, niin puolet varmaankin koostuu sitten tuota taistelevaa osaa tukevista takaportaan joukoista.
Paikallispuolustus yksiköt taitavat olla lähempänä pataljoona vahvuutta.
"Paikallispuolustus on osa Suomen puolustusjärjestelmää. Paikallispuolustus toteutetaan paikallisjoukoilla. Paikallisjoukot ovat paikallisia toimijoita, jotka tuntevat oman alueensa erityispiirteet. Nämä joukot organisoidaan poikkeusoloissa paikallispataljooniksi, jotka perustetaan valmiutta kohotettaessa."

Eli keksimme tekemistä noin puolelle vahvuudesta. Seuraavaksi voi vain kuvitella paljonko vahvuus hupenee kun valmiutta aletaan nostamaan ja tällöin selviää ketä todenteolla on vahvuudessa mukana. Väkeä putoaa pois mm. terveydentilan taikka siviiliammatin puolesta. Sotiminen on myös sen verran raskasta hommaa että levätä pitäisi myös. Poikkeusolot vaativat paljon erinlaisia suojaustehtäviä tukemaan esim. poliiseja jotta täydellinen kaaos siviilien aiheuttamana ei pääse valtaansa puhumattakaan vihollisen toimista.
 
En itsekkään usko, että tulevaisuuden Suomi- Venäjä kovapanoksin käytävässä maaottelussa ratkaisevat suoraan taistelijoiden ja kaluston määrä.

Tärkeämpää on kyetä hahmottamaan mitä maaleja vastapuolelta löytyy, mikä on vasta puolen toiminta-ajatus ja miten voi vaikuttaa vihollisen maaleihin.

Ammutaanko maalia, käytetäänkö elektronisen käytön keinoja vaurioitamaan tai häiritsemään vihollisen järjestelmiä. Vai onko käytettävä muita vaikuttamisen keinoja.

Ja kuinka hyökkääjän toiminta-ajatus estetään.

Kuitenkin tarvitaan joku kyky miehittää ja vastahyökätä alueilla. Onhan rajaa 1300 km..
 
Viimeksi muokattu:
Jeps, Venäjällä on Maybachmiehen maku ja Lada-miehen rahat. Ei sillä 70 MRD USD:lla pitkälle pötkitä kun yritetään leikkiä supervaltaa. Kärkisuorituskyvyt - risteilyohjukset, erikoisjoukot ym - ovat varmast maailmanluokkaa.

Mikähän on realistinen arvio Venäjän maavoimien koosta 2030+? Muutamia kymmeniä taisteluosastoja? Suomen muutamat taisteluosastot ovat sinänsä ihan hyvä suoritus Suomen kokoiselta maalta.
Heitän ehkä vähän provosoivastikin..maailmanluokkaa kyllä, venäläisillä mittareilla.
Muistellaanpa vaikka vähän tätä risteilyohjushommaa. Venäläisethän päättivät muutama vuosi sitten sotateollisuuden näyteikkunassa laittaa vähän uusinta risteilyohjustekniikkaansa näytille. Hyvinhän se meni, osa ohjuksista sentään osui sen maan rajojen sisäpuolelle missä kohde/kohteetkin olivat.
Toinen esimerkki samasta näyteikkunasta. Jumalainen ilmatorjuntajärjestelmä, joka luo läpäisemättömän kuvun hyvin isolle alueelle - Suomessakaan ei yksikään kone nouse edes ilmaan kun se on jo tuhottu. No, sen kuvun alla ovat lennelleet niin israelilaiset kuin ties ketkä muut länkkärit vähän väliä ilman ongelmia. Aina voi väittää etteivät halua paljastaa suorituskykyjään - jolloin voinee kysyä hittoako se järjestelmä sinne piti raahata jos sen suorituskyky halutaan salata? Länkkärit nimittäin saavat siitä arvokasta tietoa koko ajan kun se on siellä...
Entä viidennen sukupolven häivehävittäjä Sukhoi su-57 sitten? Sitä on nyt väännetty jostakin 2000-luvun ensimmäiseltä vuosikymmeneltä. Viimeisimpiä tietoja siitä on että se on viidennen sukupolven hävittäjä vain propagandassa, häiveominaisuudet ovat..no, vähän sitä ja tätä. Intia kyllästyi ikuisuusprojektiin ostajan ominaisuudessa jo ajat sitten ja ilmoitti ettei osta ainoatakaan su-57:aa.
Entä Armata T-14 ja T-15....
Pointti on se, että kaikesta päätellen heikäläisillä on suunnattomia vaikeuksia kaikessa mikä edellyttää nykyaikaisen teknologian hyödyntämistä ja mieluiten vielä sen kehittämistä eteenpäin.
Perinteiset sodankäynnin keinot kyllä sujuvat, erilaiset hybridioperaatiotkin tuntuvat rullaavan mallikkaasti. Krimin valtaus oli varsin hyvä operaatio lopputulokseltaan, vaikka vähän kommelluksia siinäkin matkalla sattui. Niitä tosin sattuu kaikille sen kaltaisissa operaatioissa.
Toisaalta, Navalnyin ja Skripalin kanssa on sähläilty tavalla joka on jo niin surkeata puuhastelua että on pakko miettiä mitä siinä oikeasti on takana, ei noin huono voi olla sillä alalla?! Vai onko sittenkin niin että "puoliksi tehty on hyvä" kuvaa sikäläistä ajatusmaailmaa varsin hyvin.
Ota heistä sitten selkoa? Se nyt kuitenkin vaikuttaa selvältä että nykyaikaisen teknologian hyödyntämisen kanssa heillä on isoja haasteita.
 
Ota heistä sitten selkoa? Se nyt kuitenkin vaikuttaa selvältä että nykyaikaisen teknologian hyödyntämisen kanssa heillä on isoja haasteita.

Toisaalta esimerkiksi riittävän hyvä risteilyohjus maakohteita vastaan edustaa sellaista 45-50 vuotta vanhaa teknologiaa, eli aika vanhanaikaisellakin pärjää riittävän hyvin. Ongelmanahan venäläisillä on ensisijaisesti tuotanto, ei suunnittelu sinänsä. Epäilisin vahvasti venäläisten erikoisjoukkojen - tai niiden osan - olevan ihan kyvykkäitä, on taistelukokemusta, kansainvälistä kokemusta, riittävän hyvä varustus ym.
 
Viimeksi muokattu:
Vai onko sittenkin niin että "puoliksi tehty on hyvä" kuvaa sikäläistä ajatusmaailmaa varsin hyvin.
Ota heistä sitten selkoa? Se nyt kuitenkin vaikuttaa selvältä että nykyaikaisen teknologian hyödyntämisen kanssa heillä on isoja haasteita.

Minusta on selvää, että vähänkään korkeamman tason teknologian kanssa ero länteen on kunnollisten alihankintaketjujen puuttuminen. En edes muista montako eri yritystä on ollut rakentamassa F-35-konetta. Joka tapauksessa ällistyttävä määrä se on. Jokainen yritys keskittyy hinkkaamaan sen oman palikkansa kuntoon ja sen palikan on mentävä läpi tarkastuksista.

On ihan turha mielikuvitella, että Tsaarin ukaasilla valmistuu savestakaan timantteja.

Ydinasepelote on asetettu Venäjän doktriinin ykköseksi ja siinäkin on varmasti jo melkoisesti rahanreikää ja haastetta.

Kun yhteiskuntien käyttämien teknologioiden välinen ero mitataan 15-20 vuodella, niin on selvää, ettei se ero poistu käskemällä tai rahaa lappamalla.

Aliarviointiin ei liene silti varaa. Kamojen ei tarvi kiiltää, jos toinen osapuoli on repale syystä tai toisesta. Sellaiseen ei rajamaalla edelleenkään ole varaa.
 
Back
Top