Erittäin hyvin sanottu ja kirjoitettu kuten koko muukin posti. Pisteet siitä.
Se mikä itselle noin muuten tuli mieleen, niin venäjällä on pitkät perinteet hyvästä "maskirovkan" toteuttamisesta ja epäsymmetrisen sodan käymisestä ja oletan että jälkimmäisessä ovat vielä kehittyneet viimevuosina. Onneksi meillä on myös hyvä kyky siihen vastaamiseen.
Toinen mikä itsellä on aina mielessä on heidän ikävä taipumuksensa massamaiseen epäsuoran tulen käyttöön ja ilmarynnäköintiin. Itse asiassa jo toisessa maailmansodan lopulla saksalaiset (kuten myös me) totesivat että puna-armeijan tulijyrä oli sellainen että sen alle ei parannut jäädä ja mikään joukko ei sitä kestänyt vaikka olisivat kaivautuneetkin linnotettuihin asemiin kunnolla. Tämä siis 44-45 aikana jo. Eli oli siis jo korkea aika siirtyä tämän tuli-iskun väistävään taistelutapaan M15 jo viimein! Ihmettelen vaan sitä sotien jälkeistä aikaa aina viimevuosiin saakka, jossa puolustus saattoi perustua esimerkiksi paikoitellen paikalleenjäämiseen ja kokonaisten torjuntapataljoonien maahankaivamiseen siinä toivossa että olisivat lyöneet vihollisen siinä paikassa vaikka samaan aikaan venäläisen epäsuoran tulen ja ilmarynnäköinnin tulivoima oli vastaavasti noussut merkittävästi sitten toisen maailmansodan. Epäilen että jälki olisi ollut kovin rumaa silloisella taktiikalla aina 90-luvulle saakka, onneksi nyt on toiset kuviot.
Kolmas joka tulee mieleen on heidän tappioidensietokyky. Sitä kansaa on aivopesty ja marinoitu suuren isänmaallisen sodan uhrilla ja gloorialla ja he myös oletettavasti kestävät tappioita varmasti hieman paremmin kun länsimaat keskimäärin.
Samaa mieltä ollaan asioista. Venäläinen tulijyrä oli tosiaan hyvin tiedossa jo 1944. Saksalaiset siitä meikäläisiäkin varoittivat ja sanoivat nyrkkisääntönä että:
- Venäläisen tuli-iskun tukemaa läpimurtoa ei pysty estämään hyvinkään linnoitetuista asemista.
- Tarvitaan keskimäärin 100 km tilaa vetäytyä ja käydä viivytystaistelua sekä vesistöeste pysäyttämään venäläisten eteneminen. Sinä vaiheessa tappiot ja huoltovaikeudet pysäyttävät liikkeen.
- Jos on käytössä riittävästi liikkuvia reservejä, venäläiset on sen jälkeen helposti lyötävissä takaisin.
Itse ihmettelin ihan samaa tuosta jäykän torjuvasta taistelutavasta. Kun katsoi 1990-luvun pääsotaharjoituksia, niissä pelattiin Valkeasaaren läpimurtoa 50 vuotta jälkeenpäin ja parisataa kilometriä lännemmäksi siirrettynä. Jalkaväkiprikaatit linjapuolustuksessa ja panssariprikaati reservinä valmiina vastahyökkäykseen. Vaikka itse olin sotakouluissa oppinut, että naapuri varaa aina tulivoimaa sekä läpimurtoa, että puolustajan operatiivisten reservien vastahyökkäystä varten. Eli vastahyökkäys ei olisi yllätys ja tulos olisi sama kuin Kuuterselässä. Hyvin taisteltiin ja 10:1 tappioita aiheutettiin mutta voima vain loppui kesken tulijyrän alla. Itse esitettiin harjoituksissa mm vastahyökkäyksen aloittamista silloin kun vihollinen aloittaa tulivalmistelun. Silloin sen tulenkäyttö olisi ollut sidottuna vuorokaudeksi eikä naapurilla ollut kykyä muuttaa suunnitelmiaan nopeasti. Olisi päästy nopeasti lähitaisteluun ja sekoitettua naapurin suunnitelmat. Tai sitten joustava ja liikkuva puolustus syvällä alueella. Ei tullut silloisilta esimiehiltä kiitosta.... Onneksi on ajat edes vähän muuttuneet.
Tappionsietokyky naapurilla on tosiaan hyvä. Mm Georgian sodan aikana heidän Etelä-Ossetiassa ollut "rauhanturvapataljoonansa" jäi georgialaisten saartamaksi ja kärsi noin 40% tappiot kaatuneina ja haavoittuneina, mutta jatkoi taistelua. Uskoisin että joukoissa kestetään tappioita reippaasti, mutta en usko että Venäjä kansakuntana kestäisi pitkään suuria tappioita Suomea vastaan käydyssä erillissodassa. Sitä kun on jopa Putinin vaikea myydä puolustussotana imperealistista hyökkääjää vastaan.