Ohjus-tiedustelija
Ylipäällikkö
Iso-Mursu kirjoitti:Ohjus-tiedustelija kirjoitti:Otetaans esimerkki:
Joukkue saa tehtäväksi aiheuttaa pääuralla etenevälle viholliselle tappioita. Etsitään pääuralta haarautuva/sinne johtava pienempi sivutie ja ajetaan ajoneuvot sinne suoja-asemaan vaikkapa 500m päähän pääurasta josta siirrytään jalkaisin asemiin pääuran varteen.
Citymaasturi vaihtoehdossa sinun täytyisi hajauttaa sinne metsätien varteen 9 ajoneuvoa... Miten teet sen? Mikä on riittävä hajautusväli ettei väijypaikka paljastu ennen kohteen saapumista ylilentävälle hekolle/lennokille? Mikä on riittävä hajautusväli ettei mahdollinen epäsuora tuhoa ajoneuvoja?
Traktoreiden tapauksessa riittää että kolme ajoneuvoa pusketaan hyvän maastoliikuvuuden turvin tiheimpään ensimmäiseen kuusikkoon, kuski ja apumies virittää vielä verkot päälle samalla kun muu porukka lähtee jo kartoittamaan asemia!
Käytännössä komppania olisi järkevämpi esimerkki jolloin ajoneuvojen määrät täytyisi kertoa vähintään kolmella! Kuinka pitkäksi "hajautettujen" citymaastureiden letka venyy tuossa tapauksessa? Kuika pitkä matka tulee pääuralta irtautuvalta partiolta matkaa kauimmaiseen ajoneuvoon?
ps. Citymaasturit voi unohtaa samantien! Jollekkin it-ohjus tai NLAW partiolle double-cab ohjaamollinen 4x4 pick-up olisi kenties ihan paikallaan koska kyseisiä partioita on vähän ja niillä pitää olla nopeutta siirtyä sinne missä niitä kulloinkin tarvitaan.
NLAW ja It-porukoille tuollaiset avolava ajaoneuvot olisivat kyllä aika tärkeitä liikkeen edistämiseksi.
Ja kyllä minusta tietty teknikaali meininki voisi olla ok ns. iskuosastoille. Ajetaan iskopaikan lähelle. Tiputetaan iskevä osa kyydistä ja painellaan jonnekkin syrjään odottamaan että nyt sieltä tullaan.
Ja koska tuskin seuraavassa sodassa soditaan tyhjällä taistelualueella, niin taistelualuiden liepeillä varmasti pyörii siviiliajoneuvoja seassa.
Taajamissa autoja voi olla helpompi "kätkeä" massaan, mutta ajoneuvojen lkm kolminkertaistaminen ei silti ole isossa kuviossa todellakaan järkevää.