Second kirjoitti:
Kysymys toki kuuluu että onko käytännönkokemusta tarpeeksi. Tämä kai on se Suomen ongelma ollut jo itsenäisyyden alusta lähtien, kun rauhanajan työskentely ja sijainti organisaatiossa on muuta kuin mitä se olisi sodan aikana, teoria painotteisella työskentelyllä tätä ongelmaa voidaan varmasti vähentää, mutta silti käytännön osaamiseen jää aukkoja. Ei ole tilaisuuksia toimia siinä omassa SA-tehtävässä. Lisäksi olen kuullut kannanottoja sen suhteen että upseerit ja koko PV on nykyään nimenomaan koulutusorganisaatio, sen henkilöstöä ja resursseja on sidottu liikaa koulutustyöhön ja se on pois juuri päätyöstä ja henkilökunnan omasta sodan ajan osaamisesta.
Olen aikalailla eri mieltä. Kun aiemmin puhuin ykköstehtävän harjoittelusta ja sen opiskelusta, en tarkoittanut että se olisi jotenkin erityisesti teoriapainotteista. Se on nimenomaan käytäntöpainotteista harjoittelua.
Nyt kannattaa tässä sitten huomata se, että tässä kohtaa puhutaan ammattiupseerien tehtävistä ja niiden harjoittelusta. Silloin puhutaan siis eri tasojen esikuntatehtävistä..pataljoona ja siitä ylöspäin.
Jos upseeri toimii esim pataljoonan ja varsinkin sitä ylemmän tason tehtävässä, on itseasiassa suhteellisen helppoa luoda "sotapeli", jossa esikunta toimii täysin realistisesti omassa tehtävässään, eikä se käytännössä eroa juuri mitenkään siitä, mitä se olisi todellisuudessa.
Tottakai voidaan väittää, ettei tuon kaltainen harjoittelu ole "oikeaa" harjoittelua, mutta tässä kohtaa kannattaa huomioida, että kaikkialla maailmassa harjoitellaan/ harjoitetaan esikuntia samalla tavalla. Myös esim Wehrmachtin upseeriston taidot silloin uudenlaiseen sodankäyntiin hiottiin edelläkuvatulla tavalla "sotapeleissä". Noiden "pelien" kokemuksia hyödynnettiin sittemmin menestyksellä tosisodassa ja mm. Guderian kertoo muistelmissaan, että useamman kerran tosisodassa kaivettiin pikatilanteessa vastaavan tilanteen "pelin" suunnitelmakansiot esiin ja tilanne hoidettiin niillä menestyksekkäästi kotiin.
"Peli" on siis hyväksi koettu ja laajasti tänäkin päivänä käytetty harjaantumiskeino sotatyönjohtamisessa. Esikunnan työskentely on käytännössä 99%:sti samanlaista kuin se olisi tositilanteessa.
Ylipäätään tilaisuuksia omassa ykköstehtävässä harjaantumiseen ja siinä kehittymiseen on ammattisotilailla riittävästi. Lisäksi on huomattava se, että myös koulutustehtävässä toimiminen palvelee useimpien kohdalla ykköstehtävää omalta osaltaan. Se ei siis mielestäni useimmiten ole pois ykköstehtävästä, vaan päinvastoin. Koulutustehtävän väitänkin siis useimmiten tukevan ykköstehtävää.
Jos harjaantumisesta tai kokemuksen puutteesta pitäisi olla huolissaan, niin se konkretisoituu sinne mies-taistelijapari-ryhmä-joukkue-tasolle..eli siis käytännön tappamiseen ja siihen harjaantumiseen. Sitä meillä ei ole siinä määrin kuin monilla muilla armeijoilla. Toisaalta siitäkin voidaan olla montaa mieltä, mikä sen tosiasiallinen merkitys on?!
On totta, että ensimmäinen taistelu on sotilaalle yleensä erittäin haastava tilanne..seuraava taistelu on monessa mielessä helpompi. MUTTA...se mikä tässä useimmiten unohtuu, on se, että taistelu kuluttaa sotilaan henkistä sietokykyä äärimmäisen paljon. Niinpä siis ensimmäinen taistelu on ehkä haastava ja hankala - toinen on helpompi - MUTTA onko kolmas helpompi vai vaikeampi kuin se toinen tai ensimmäinen?! Veikkaan, enkä pelkästään veikkaa..että taistelukokemus kääntyy nopeasti itseään vastaan, jos sitä peilataan sotilaan suorituskykyyn taistelussa.