Hollantilaiset haluavat Venäjän mukaan yhteistyöhön ja toisaalta Venäjäkin on ilmoittanut halustaan päästä mukaan osallistumaan. Ilmeisesti kuitenkin vain omalla, etukäteen määritellyllä tavallaan. En kuitenkaan usko että Venäjä olisi oikeasti halukas auttamaan tutkinnassa vaan pikemminkin peittelemässä ja mahdollisesti neuvottelemassa siitä minkälaisia ja millä tavalla tuloksia tuotaisiin julkisuuteen.
Jää nähtäväksi mitä hollantilaisten tutkimuksista paljastuu. Oma käsitykseni on että paljastuu hyvin pitkälle yksityiskohtainen kokonaisnäkemys tapahtumista. Uskoisin että jopa käskyketjua sekä varsinaista ohjuspatteria laukaisuhetkellä operoineen miehistön henkilötietoja myöten. Venäjän viranomaisia tarvittaisiin vain antamaan apua tapaukseen liittyneiden henkilöiden kuulemista varten. Poliittisista syistä tällaista tuskin sallitaan Venäjän puolelta. Sehän osoittaisi käytännössä sen että Venäjä on toiminut aktiivisesti Ukrainan alueella sekä asejärjestelmien että erikoiskoulutetun miehistön voimin.
Sinällään uskoisin että kaikki osapuolet tietävät että pohjimmiltaan kyseessä oli ikävä ja kohtalokas erehdys kohteen tunnistamisessa sekä ohjuksen laukaisussa siviilimatkustajakonetta kohti. Eikä tällainen erehdys olisi edes ainoa laatuaan. Ukrainalaiset ampuivat (sotaharjoitusten yhteydessä) vuonna 2001 siviilikoneen Mustanmeren yläpuolella.
https://en.wikipedia.org/wiki/Siberia_Airlines_Flight_1812 Hyvin todennäköistä on että myös malesialaiskoneen kohdalla onnettomuus tapahtui olosuhteissa jotka olivat erityisen alttiita erehdykselle. Siitä huolimatta (tai ehkä juuri sen vuoksi) tapaus olisi tunnustettavissa onnettomuudeksi jollei siihen liittyisi Venäjän puolelta poliittista tarvetta kieltää suorat yhteydet Itä-Ukrainan terroristeihin (siis toimittamiensa asejärjestelmien ja niiden miehistöjen osalta). Toisekseen Venäjän olisi jälkeenpäin vaikea myöntää osallisuuttaan onnettomuuteen, aikaisemman Ukrainaan kohdistuneen, syyttävän propagandansa vuoksi.
Totuus lienee että malesialaiskoneen onnettomaan tapaukseen löytyy syyllisiä hyvin monelta suunnalta(monia yhteisiä tekijöitä, joista jopa yhdenkin välttäminen/toteuttaminen oikein olisi estänyt tapauksen):
1. Ukrainan olisi tullut kieltää siviililiikenne koko Itä-Ukrainan alueella
2. Kansainvälisen ilmailuorganisaatio olisi myös voinut kieltää (ja heidän olisi jopa tullut) kieltää siviilikoneiden lentäminen alueella.
3. Jopa lentoyhtiöiden olisi pitänyt tunnistaa vaaratekijät ja välttää alueella lentämistä.
4. Mahdollisesti myös alueen ylilentoja valvoneiden (Ukrainan ja Venäjän) lennonjohtojen olisi tullut huomioida tilanteen vaarallisuus.
5. Putinin ja asevoimien johdon vastuu. Venäjä ei olisi missään tapauksessa saanut antaa kyseisen kaltaisia ilmatorjuntajärjestelmiä ja miehistöä terroristien komentoon/käyttöön.
6. Terroristien johdon olisi tullut myös ymmärtää siviilikoneille aiheutuvat vaarat ko. ilmatorjuntajärjestelmän käytössä. Tosin terroristit eivät ole koskaan/missään välittäneet vastuusta. Tapahtumaan liittyvien viestien pohjalta on helppo päätellä innokkuus uusien tehokkaiden ilmatorjuntaohjusten käyttöön mitään riskejä kaihtamatta. Oltiin heti käskyttämässä laukaisua kun jotain (tunnistamattomia koneita?) saatiin tutkakuvaan jne.
7. Ohjuspatteria operoineet sotilaat toimivat (mahdollisesti käskytettiin) kenties vajaalla/puutteellisella järjestelmällä joka ei kyennyt näyttämään siviilikoneiden tunnistus-transpondereita jne.
8. Toimittiin kenties ilman Venäjän ilmavoimien tukea(tutka-, ilmavalvonta-, tulenohjausjärjestelmiä jne.)
9. Varmasti muitakin tekijöitä joista asiantuntijat osaavat/tietävät paljon enemmän..
Mutta, odotellaan nyt ja kuulostellaan mitä lehdistö ja TV:n asiantuntijat keksivät asiasta..