Malesialais-kone ammuttu alas Ukrainan kriisialueella

krd

Kenraali
Lahjoittaja
ELSO 3.0
Alla olevan artikkelin mukaan lentokielto oli jo annettu /aikomassa antaa hyvin korkealle, mutta ilmeisesti käskytys ei toiminut halutulla tavalla. Jokatapauksessa lisää kiviä veneeseen, kun oli jo haluttu käskyttää pysymään poissa alasampumisen uhalla.
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005294410.html?ref=rss
Rostovin lentotiedotusalueelle annettiin vain reilut 17 tuntia ennen malesialaisen matkustajakoneen pudottamista erikoinen lentokielto.
MALESIALAISEN MH17-lentokoneen pudottamisesta Itä-Ukrainan ilmatilassa tulee kuluneeksi tasan kolme vuotta tänään maanantaina 17. heinäkuuta.

298 ihmisen kuolemaan johtaneen turman selvittely on yhä kesken, mutta kansainvälinen tutkimusryhmä on toistaiseksi osoittanut jo sen, että lentokone pudotettiin venäläisvalmisteisella Buk-ohjuksella Itä-Ukrainan kapinallisten hallussaan pitämältä alueelta Donbassissa.

Turman tutkintaan liittyy kuitenkin yhä epäselvyyksiä ja runsaasti Venäjän levittämää disinformaatiota.

YKSI erikoinen Venäjään liittyvä yksityiskohta nousee esille Forbes-lehden tuoreesta venäjänkielisestä jutusta, jonka on kirjoittanut lehden lentoasiantuntija Vadim Lukashevitsh. Hänellä on pitkä henkilöhistoria sotilasilmailussa ja hän on osallistunut muun muassa Suhoi-hävittäjien kehittämiseen.

Lukashevitsh kiinnittää jutussaan huomiota lentokieltoilmoitukseen, josta oli annettu tieto Itä-Ukrainan sota-alueeseen rajoittuvalle Rostovin lentotiedotusalueelle vain päivä ennen malesialaisen Boeing 777:n alasampumista. Lentäjille annetussa Notam-ilmoituksessa mainittiin, että Rostovin alueella saisi 17. heinäkuuta 2014 alkaen lentää vain lentopinnalla FL530, mikä vastaa noin 16 150 metrin korkeutta maanpinnasta.

– Rajoitukset otettiin käyttöön ”lentojen turvallisuuden takaamiseksi” ja syyksi mainittiin ”Ukrainan alueella lähellä Venäjän rajaa käynnissä olevat sotatoimet ja Ukrainan alueelta Venäjän suuntaan kohdistuva ammunta”, Lukashevitsh kirjoittaa.

Lukashevitshin mukaan lentokielto olisi voimaan tullessaan käytännössä pysäyttänyt siviililentoliikenteen Venäjän puolella Ukrainan vastaisella rajalla, sillä matkustajakoneet eivät lennä yli 16 kilometrissä. Näin ollen esimerkiksi MH17 ei olisi edes voinut jatkaa lentoaan silloisella reitillään Venäjän ilmatilaan, johon se oli juuri tulossa ennen pudottamistaan Donbassissa.
Lukashevitshin mukaan on erikoista, että vaikka Itä-Ukrainan konflikti oli jatkunut jo muutaman kuukauden ajan alueella, jossa oli myös Ukrainan omia Buk-ilmatorjuntaohjuksia, niin Venäjä havahtui vasta reilua vuorokautta ennen MH17:n turmaa siihen, että ohjukset muodostaisivat uhan siviilikoneille Venäjän puolella.

– Eli juuri kun Venäjä varautui siihen mahdollisuuteen, niin yhtäkkiä ”jokin Buk” pudottaa matkustajakoneen. Uskotteko te tällaiseen uskomattomaan yhteensattumaan? Lukashevitsh kysyy artikkelissaan.

VENÄJÄN uuden lentokiellon piti astua ilmoituksen mukaan voimaan juuri turmapäivän aamuna kello 00.00 – eli Moskovan ajan mukaan vain 17 tuntia ja 20 minuuttia ennen kuin malesialainen MH17 pudotettiin Donbassissa. Kyseessä on lentäjille annettu Notam-tiedote, jonka numero on NOTAM UUUUV6158/14.

Turmaa edeltäneistä Rostovin lentorajoituksista kerrotaan myös Dutch Safety Boardin onnettomuustutkintaraportissa sivulla 180. Raportin mukaan kyseisessä lentotiedotteessa on kuitenkin ”sisäinen ristiriita”, sillä tiedotteessa mainitaan kaksi eri lentokorkeutta.

Onnettomuustutkimusryhmän raportin mukaan Venäjä julkaisi 16. heinäkuuta kaksi Notam-tiedotetta Rostovin lentotiedotusalueelle, ja niissä molemmissa mainittiin sama lentokorkeusrajoitus kuin Ukrainankin puolella oli tuolloin käytössä, eli FL320.

– NOTAM UUUUV6158/14-tiedotteen lopussa sanotaan kuitenkin, että se ulottuu maasta aina lentopinnalle FL530 asti. Toisin sanoen, tämä kyseinen lentotiedote mainitsee kaksi erilaista lentokorkeutta, tutkimusryhmän raportissa todetaan.

Onnettomuustutkintaraportin sivulla 190 mainitaan myös kyseinen erikoinen lentorajoitus, joka oli merkittävä myös siksi, että Venäjä ilmoitti siinä rajoittavansa ilmatilansa käyttöä vedoten nimenomaan Itä-Ukrainan taisteluihin.

– Lentotiedote piti sisällään ristiriitaista tietoa lentokorkeuden suhteen, loppuraportti tyytyy kuitenkin toteamaan lakonisesti.

VENÄLÄISET ovat aiemmin syyttäneet Ukrainaa muun muassa siitä, ettei Ukraina kieltänyt siviilikoneilta ilmatilansa käyttöä ennen MH17:n turmaa. Ukrainan puolella oli turmahetkellä voimassa lentorajoitus, jonka mukaan koneiden oli lennettävä vähintäänkin lentopinnalla FL320 mikä vastaa noin 9754 metrin korkeutta.

Lukashevitshin mukaan turmapäivänä 17. heinäkuuta 2014 Rostovin alueella lensi ennen malesialaiskoneen turmahetkeä kuitenkin yli 160 siviilikonetta, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että Venäjä ei jostain syystä siis ottanut käyttöön tiukkaa FL530-rajoitustaan.

Lukashevitsh ei avaa artikkelissaan lentotiedotteen ristiriitaisia lentopintatietoja, vaan tyytyy ainoastaan ihmettelemään, miksi tiukempaa lentorajoitusta ei kuitenkaan otettu Venäjän puolella käyttöön ja toisaalta miksi Rostovin lennonjohto ei edes varoittanut MH17-lentoa siitä, että Venäjän puoleinen ilmatila oli käytännössä määrätty suljettavaksi siviilikoneilta.

MH17:N pudottamiseen liittyvä rikostutkinta on yhä kesken. Ei ole tiedossa, aikooko kansainvälinen tutkimusryhmä (Joint Investigation Team) ottaa jotain kantaa myös Rostovin alueen ristiriitaiseen lentokieltoon ja sen mahdolliseen käyttökelpoisuuteen todistusmateriaalina.

Yksi mahdollinen selvitettävä seikka olisi esimerkiksi se, oliko Venäjän lentokieltoilmoitukseen jäänyt esimerkiksi inhimillisen virheen vuoksi maininta kahdesta eri lentopinnasta, minkä vuoksi sitä ei voitu ottaa heti 17. heinäkuuta käyttöön. Tai oliko Venäjän tarkoitus neuvotella Ukrainan kanssa siitä, että Ukrainankin puolella otettaisiin käyttöön FL530, mutta neuvotteluja ei ehditty aloittaa ennen kuin venäläismieliset kapinalliset ehättivät jo tehdä kohtalokkaan virheensä ja pudottaa matkustajakoneen.
Arja Paananen
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Alla olevan artikkelin mukaan lentokielto oli jo annettu /aikomassa antaa hyvin korkealle, mutta ilmeisesti käskytys ei toiminut halutulla tavalla. Jokatapauksessa lisää kiviä veneeseen, kun oli jo haluttu käskyttää pysymään poissa alasampumisen uhalla.
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005294410.html?ref=rss
Ja tuossakin venäläiset viittaavat "alueella olleisiin ukrainalaisiin Buk -ilmatorjuntaohjusyksiköihin." Ja nämä ovat sitten tietenkin uhanneet olemassaolollaan venäläistä siviililentoliikennettä.
 
Tykkäykset: krd

sirra

Luutnantti
Russia Todayn oksennukset tragedian vuosipäivän kunniaksi. On sellaista paskaa etten viitsi laittaa mitään sitaattejakaan. :mad:

https://www.rt.com/news/396549-mh17-crash-anniversary-probe/
Ah, RT, tuo Venäjän valon näyttäjä pimeydessä kulkeville läntisille kansoille....

Kursorisesti silmäilin tuon RT:n tuotoksen läpi. Jäin kaipaamaan muutamia seikkoja. Yksi mun "suosikeista" tässä Venäjän hämmennyksessä on ollut tarina espanjalaisesta lennonjohtajasta, joka raportoi hävittäjkoneiden pörränneen matkustajakoneen läheisyydessä. "Carlos, the air traffic controller" sai RT:ltäkin runsaasti huomiota. Missä Carlos on nyt? Onko RT dumpannut Carloksen kokonaan????

Sitten RT tuotti tämmöisen dokumentin, jossa panostettiin kovasti siihen hävittäjäteoriaan.


Mihis RT on dumpannut tarinan hävittäjästä? Tuolla twitter puolella Soviet Sergey (Sergei Lavrovin erittäin hilpeä parodiatili) on yrittänyt kysellä RT:ltä Carlosin perään, mutta RT ei ole vaivautunut vastaamaan. Kummallista...

Tässä varmaan RT:ltä voidaan odotella vielä erilaisia juonen käänteitä, kunhan epäiltyjä syyllisiä ruvetaan nimeämään ja kaipaamaan oikeuden eteen.
 

YliKoo

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Pitipä tuonnekin trolli lähettää ja Iltalehden erikseen asiaan tarttua. Kuva Ukrainasta vaikka laitettu hämäävästi tekstin jälkeen, joka käsittelee Hollannissa julkistettua muistomerkkiä:

"Elävä muistomerkki

Hollannissa avattiin 298 istutetun puun muodostama "elävä muistomerkki" Amsterdamiin Schipolin lentokentän lähelle. Juuri sieltä kone lähti viimeiselle lennolleen. Juuri yhtä monta puuta on muistomerkissä, kuin oli ihmisiä koneen kyydissä.

Muistomerkki symbolisoi elämää, kasvua ja toivoa. Se muodostaa silmän, jonka keskellä olevaan pupilliin on kaiverrettu kaikkien uhrien nimet.

(ITAR-TASS/AOP)" style="margin-right: 0px; margin-left: 0px; padding-right: 0px; padding-left: 0px; color: rgb(102, 102, 102); text-decoration-line: underline;">

Graboven muistomerkille tullut nainen syytti koneen putoamisesta Ukrainaa. (ITAR-TASS/AOP)

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201707172200270571_ul.shtml
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Juttua rikostutkinnan hitaasta etenemisestä.

https://www.rferl.org/a/ukraine-mh-17-families-seek-justice-russia-three-years/28619155.html


In a July 13 commemoration of the crash anniversary, Malaysian Transport Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai told reporters that more than 200 people had been questioned in the case and that he expected charges to be laid by the end of this year -- or early in 2018 -- against at least some of the perpetrators.


"We also want the person who launched the missile to come forward and tell us what happened on that day," he said. "This was a tragic incident and we will ensure we can claim justice for the family members of the victims."


On July 5, the Dutch Foreign Ministry said any suspects in the downing of MH17 will be prosecuted in a court in the Netherlands after an agreement was reached by the countries jointly investigating the crash: Australia, Belgium, Malaysia, Ukraine, and the Netherlands.

In announcing the deal, Dutch Foreign Minister Bert Koenders said those countries will continue to cooperate on the prosecution and that the trial will cover all of the victims.

"In this way, the JIT countries are jointly heeding the UN Security Council's call to hold those responsible for this incident to account," Koenders said. "We have every confidence that we can continue to count on broad international support. And I will continue to do my utmost to ensure that this remains the case."


 
Kuka on Paul Graig Roberts? Kovasti on sitä mieltä että ihan idiootti pitää olla että uskoo virallista tarinaa. Ja suurimmat kysymysmerkit on et missä mustat laatikot ja miksi omaiset ei saanu nähdä vainajia, ja miksei ampumapaikkaa pystytä todentamaan. Wtf? Kenen käsialaa sitten on kartat täälläkin, missä ampumapaikkaa haarukoitiin? Kummaa touhua.
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Kuka on Paul Graig Roberts? Kovasti on sitä mieltä että ihan idiootti pitää olla että uskoo virallista tarinaa. Ja suurimmat kysymysmerkit on et missä mustat laatikot ja miksi omaiset ei saanu nähdä vainajia, ja miksei ampumapaikkaa pystytä todentamaan. Wtf? Kenen käsialaa sitten on kartat täälläkin, missä ampumapaikkaa haarukoitiin? Kummaa touhua.
Tämän mukaan täysi salaliittohörhö.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Craig_Roberts

Näyttää uskovan että mm. 2015 Charlie Hebdon terrori-isku oli USA:n hallinnon masinoima "false flag -operaatio", jonka tarkoituksena oli rangaista Ranskaa. :confused:
 

Kapiainen

Ylipäällikkö
Kuka on Paul Graig Roberts?
Salaliittohörhö ja eräänlainen USA:n johan bäckman.
 
Jahhah, melkein 80vee pappa ja monessa mukana. Pistetään seurantaan, mitä sieltä tulee vielä eteen. Hyvät kysymykset kumminki esittäny.
 

arix

Luutnantti
Tämä surkea tapaus esittää Venäjän ongelman selkeästi, siellä ei voi tunnustaa virhettä..

Mikäli Venäjä olisi rationaalisesti myöntänyt heti pudotuksen tapahduttua että kävi pikku kämmi ja siviilikone putosi niin tämä kaikki olisi aikoja sitten unohdettu, mutta sitähän ei voi tehdä vaikka vaihtoehtona on nyt nähty hyvin pitkäikäinen maineen menetys ja vaihtoehtojen kaventuminen. Pakko vaan kaivaa omaa poteroaan syvemmäksi...:rolleyes:
 

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tämä surkea tapaus esittää Venäjän ongelman selkeästi, siellä ei voi tunnustaa virhettä..

Mikäli Venäjä olisi rationaalisesti myöntänyt heti pudotuksen tapahduttua että kävi pikku kämmi ja siviilikone putosi niin tämä kaikki olisi aikoja sitten unohdettu, mutta sitähän ei voi tehdä vaikka vaihtoehtona on nyt nähty hyvin pitkäikäinen maineen menetys ja vaihtoehtojen kaventuminen. Pakko vaan kaivaa omaa poteroaan syvemmäksi...:rolleyes:
Sama ilmiö tuli esille sukellusvene Kurskin uppoamisen jälkeen. Syyllistä haettiin jopa jostain mystisestä ulkovaltojen sukellusveneestä, oma kämmi oli mahdoton myöntää alkuun.
 

Woodsman

Majuri
Lahjoittaja
Sama ilmiö tuli esille sukellusvene Kurskin uppoamisen jälkeen. Syyllistä haettiin jopa jostain mystisestä ulkovaltojen sukellusveneestä, oma kämmi oli mahdoton myöntää alkuun.
Tämä on minusta normaalia venäjän tiedotusta, propagandaa. Kielletään kaikki, esitetään muita totuuksia niin kauan, että kukaan ei edes muista mistä kaikki alkoi. Kyllä huomaa missä valtaapitävät ovat koulutuksensa saaneet.
 

sirra

Luutnantti
Tämä surkea tapaus esittää Venäjän ongelman selkeästi, siellä ei voi tunnustaa virhettä..

Mikäli Venäjä olisi rationaalisesti myöntänyt heti pudotuksen tapahduttua että kävi pikku kämmi ja siviilikone putosi niin tämä kaikki olisi aikoja sitten unohdettu, mutta sitähän ei voi tehdä vaikka vaihtoehtona on nyt nähty hyvin pitkäikäinen maineen menetys ja vaihtoehtojen kaventuminen. Pakko vaan kaivaa omaa poteroaan syvemmäksi...:rolleyes:
Itse asiassa koneen pudotuksen aikaan Venäjä oli jo haudannut itsensä melko tiukkaan sinnen poteroonsa ja pudotuksen kiistäminen on nähtävissä jatkumona tälle. Helmi-maaliskuussa 2014 Venäjä kiisti, että sen joukkoja olisi osallistunut Krimin valtaukseen. Sitten loppukeväästä ja kesän aikana Venäjä kiisti tiukasti osallistuneensa millään tavalla Itä-Ukrainan tapahtumiin. Jos Venäjä olisi myöntänyt koneen pudotuksen, se olisi samalla myöntänyt valehdelleensa väittäessään olevan puolueeton osapuoli. Siis myöntämällä, että meidän BUK:han se siellä ajeli Donbassin pelloilla ja pudotti matkustajakoneen, olisi kaikki aiempi valehteluun käytetty työpanos valunut hukkaan. Nyt tämä koneen pudotus vain oli sen sortin teko, että jo aiemmin Venäjän itselleen kaivamasta poterosta tuli kertaheitolla monta kertaluokkaa syvempi. Tuosta poterosta se ei enää hevin nouse.
 

Rajajääkäri

Kenraali
Lahjoittaja
Sama ilmiö tuli esille sukellusvene Kurskin uppoamisen jälkeen. Syyllistä haettiin jopa jostain mystisestä ulkovaltojen sukellusveneestä, oma kämmi oli mahdoton myöntää alkuun.

Kurskin uppoamiselle sanottiin syyksi amerikkalaisen suklarin törmäksen siihen. Jonkin ajan päästä, kun (olikohan?) Moskovan tv-torni syttyi palamaan, kansan suussa alkoi liikkua vitsi, että tv-tornimme on varmaan törmännyt amerikkalaiseen tv-torniin.
 

SJ

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Itse asiassa koneen pudotuksen aikaan Venäjä oli jo haudannut itsensä melko tiukkaan sinnen poteroonsa ja pudotuksen kiistäminen on nähtävissä jatkumona tälle. Helmi-maaliskuussa 2014 Venäjä kiisti, että sen joukkoja olisi osallistunut Krimin valtaukseen. Sitten loppukeväästä ja kesän aikana Venäjä kiisti tiukasti osallistuneensa millään tavalla Itä-Ukrainan tapahtumiin. Jos Venäjä olisi myöntänyt koneen pudotuksen, se olisi samalla myöntänyt valehdelleensa väittäessään olevan puolueeton osapuoli. Siis myöntämällä, että meidän BUK:han se siellä ajeli Donbassin pelloilla ja pudotti matkustajakoneen, olisi kaikki aiempi valehteluun käytetty työpanos valunut hukkaan. Nyt tämä koneen pudotus vain oli sen sortin teko, että jo aiemmin Venäjän itselleen kaivamasta poterosta tuli kertaheitolla monta kertaluokkaa syvempi. Tuosta poterosta se ei enää hevin nouse.
Itseasiassa heidän ei olisi tarvinnut myöntää osallisuuttaan, vaan laittaa joku noista dumbassin sätkynukeista myöntämään sen. Silloin olisivat voineet väittää, että "kapinalliset" olivat ampuneet koneen alas Ukrainalaisella ohjuslavetilla ja sillä selvä. Se miksi mitään ei myönnetä johtuu siitä, että sillä näytetään voimaa omalle kansalle. Siinä viestitään, että me voimme tehdä mitä haluamme ilman seurauksia, koska olemme niin mahtavia.
 

sirra

Luutnantti
Oliver Stone teki Putinin haastatteluista tv-ohjelman lisäksi kirjan. Kirjassa Stone käy läpi noita haastatteluita. Kirjasta on noussut nyt esille mielenkiintoinen yksityiskohta MH17 lennon alasampumisesta.

Putin kertoo haastattelussa espanjalaisen lennonjohtajan havainnen hävittäjäkoneen matkustajakoneen läheisyydessä. Nythän tämä "Carlos the air traffic controller" osoittautui hyvin pian Kremlistä lähtöisin olevaksi paskapuheeksi. Samoin kuin se hävittäjäkoneen olemassaolo ja konetykkiteoriat tulivat samasta tuutista.

Nyt Venäjän presidentti kertoo haastattelussa tuosta espanjalaisesta kennonjohtajasta.

Tässä on kaksi vaihtoehtoa.
1. Putin jostain syystä tietoisesti kaivaa vanhan valeen esille. Siinä ei ole sinällään mitään uutta, että Venäjän johto valehtelee kirkkain silmin. Ja kun jäädään valheesta kiinni ei jäädä tuleen makaamaan vaan kaivetaan pakasta uusi tarina. Mutta se hämmästyttäisi, että valtion päämies kaivaisi naftaliinista jo debunkatun tarinan.
2. Putin on oikeasti pihalla siitä, että Carlosin tarina on kuollut ja kuopattu ja makaa siellä historian lantatunkiolla.

Mää oon tästä nyt sen verran hämmästynyt, että en tiedä kummasta vaihtoehdosta on kyse.

https://amp.meduza.io/en/news/2017/...rumor-when-blaming-ukraine-for-the-mh17-crash
 

tulikomento

Ylipäällikkö
Oliver Stone teki Putinin haastatteluista tv-ohjelman lisäksi kirjan. Kirjassa Stone käy läpi noita haastatteluita. Kirjasta on noussut nyt esille mielenkiintoinen yksityiskohta MH17 lennon alasampumisesta.

Putin kertoo haastattelussa espanjalaisen lennonjohtajan havainnen hävittäjäkoneen matkustajakoneen läheisyydessä. Nythän tämä "Carlos the air traffic controller" osoittautui hyvin pian Kremlistä lähtöisin olevaksi paskapuheeksi. Samoin kuin se hävittäjäkoneen olemassaolo ja konetykkiteoriat tulivat samasta tuutista.

Nyt Venäjän presidentti kertoo haastattelussa tuosta espanjalaisesta kennonjohtajasta.

Tässä on kaksi vaihtoehtoa.
1. Putin jostain syystä tietoisesti kaivaa vanhan valeen esille. Siinä ei ole sinällään mitään uutta, että Venäjän johto valehtelee kirkkain silmin. Ja kun jäädään valheesta kiinni ei jäädä tuleen makaamaan vaan kaivetaan pakasta uusi tarina. Mutta se hämmästyttäisi, että valtion päämies kaivaisi naftaliinista jo debunkatun tarinan.
2. Putin on oikeasti pihalla siitä, että Carlosin tarina on kuollut ja kuopattu ja makaa siellä historian lantatunkiolla.

Mää oon tästä nyt sen verran hämmästynyt, että en tiedä kummasta vaihtoehdosta on kyse.

https://amp.meduza.io/en/news/2017/...rumor-when-blaming-ukraine-for-the-mh17-crash
Kunhan ukko vaan puhui paskaa lämpimikseen. Sen verran monet valheet on asian tiimoilta kuultu, että Putte varmaan heitti yhden vain ihan lonkalta. Tietää itse varsin hyvin ettei lännessä kukaan usko hänen sanomisiaan. Tärkeämpää kait pitää oma kotiyleisö vakuuttuneena Ukrainan & kieron lännen syyllisyydestä.