Väittäisin, että meillä on koulutettua reserviä noihin.
Ai että 100 ylimääräiseen panssarihaupitsiin? Tuohon en kyllä usko. Onhan meillä tykkimiehiä paljonkin, mutta kun tosiaan valtaosa on vedettävälle kalustolle. Osaavat ehkä käyttää itse asetta, mutta eivät ajaa vaunulla. Tehtävät muuttuisivat, koska vaunulla on pienempi miehitys.
mahdollisesti myös "yövuoro" miehistöt ja tavalliset ylimääräiset miehistöt
Ylimääräisiä miehiä on varmasti, mutta mitään "yövuoro" miehistöä eli kahta miehistöä per tykki ei ole. Tykillä on sen verran porukkaa, että porukka voidaan jakaa vähintään kahteen osaan ja voidaan toimia osissa.
tuo "ei ole miehistöjä" estänyt MT-LB hankintaakaan.
Eihän meillä ole sellaisia määriä panssarihaupitseja kuin vedettäviä. Eikä sellaisia ihan heti kouluteta. Jos siis halutaan ostaa esim. 100 uutta panssarihaupitsia, homma ei vaan ole niin yksinkertainen, että siirretään miehistö vedettävältä panssarihaupitsiin ja homma on valmis. Kyllä meillä vedettäville miehistöjä riittää.
En väitä että Krab edes olisi halvempi, todennäköisesti on silti.
Niin mielipide vai edes vähän koitettu etsiä tuohon faktaa? Kun PzH2000 oli Suomelle liian kallis ja se taitaa noista mainitsemistani vaihtoehdoista olla sieltä halvimmasta päästä, jopa uutena.
Voimme kouluttaa niitä uusia miehistöjä vaikka kuinka monta vuodessa jos tarve on.
Millä ihmeellä? Meillä on tietty määrä vuodessa miehiä, jotka käyvät varusmiespalveluksen ja ikäluokat eivät ainakaan suurenemaan päin ole menossa. Lisäksi panssarihaupitsit koulutetaan Parolassa, kun taas vedettävät Kainuun Prikaatissa ja Porin Prikaatissa.
Ylimääräiset tykkimiehet eivät ole ongelma reserviin perustuvassa systeemissä, sijoitukset muuttuu ja lakkaa jatkuvasti.
Joo, sieltä jää se vanhempi erä pois ja uusi koulutettu tulee tilalle, mutta kovinkaan suurta vaihtelua siellä ei muuten tapahdu. Tykistö on niitä osuuksia, joissa sijoitukset aika hyvin säilyvät, ellei sitten siviilikoulutus aja edelle. Siellä ollaan kymmeniä vuosia ensimmäisenä lähdössä ja kertauksia tulee melko varmasti.
Tämä ei silti tarkoittaisi vedettävän poistumista, olen tämän todennut jo useasti.
Siinä tapauksessa uusien tykkimiesten kouluttaminen veisi vielä enemmän aikaa, jos tyhjästä aloitettaisiin. Mikäli yhtään olen käsittänyt mielipiteitäsi, niin ainakin aiemmin mainitsit, että vedettävistä pitäisi päästä eroon.
Panssarihaupitseista?