rukkaskikka
Majuri
Brittien amiraliteetti tilasi 1890-luvun puolivälin tienoilla ainakin kolmelta eri telakalta, Yarrows, Thornycroft ja Laird pieniä kahden kolmen kappaleen sarjoja "torpedo boat destroyer" -aluksia, joista kai käytettiin ytimekkäämpää nimitystä destroyer. Jokainen alussarja saattoi olla oma alusluokkansa. Alukset olivat kaikki noin-mitoiltaan: pituus 58 metriä, leveys 5,6 metriä ja uppouma 250 tonnia, mutta muuten speksit olivat ilmeisesti väljähköjä.
en.wikipedia.org
Venäjän laivaston Sokol-luokan alusten, joihin myös S2 kuului, suunnittelijaksi valikoitui Yarrows, joka myös rakensi sarjan ensimmäisen aluksen, torpedovene Sokolin (Haukka). Sokoliin käytettiin keventämistarkoituksessa runsaasti suurilujuuksisempaa nikkeliterästä (nickel steel) ja myös alumiinia joihinkin heloituksiin. Sokol saavutti merikokeissa 30,28 solmun nopeuden, minkä väitetään tehneen Sokolista maailman nopeimman sotalaivan.
"Sokol (Russian: Сокол - Falcon) was the first torpedo boat destroyer built for the Imperial Russian Navy. She was designed and built by the British shipbuilder Yarrows from 1894 to 1895 and was claimed to be the fastest warship in the world during her sea trials. She was renamed Pruitki (Russian: Прыткий - Nimble) in 1902."
"The Imperial Russian Navy was the second navy, after the British Royal Navy, to order destroyers, placing an order with the British shipbuilder Yarrow & Company, a specialist in torpedo craft, which had built five of the Royal Navy's first destroyers (the Havock and Charger classes).[1][2] Yarrow's design was similar to its designs for the Royal Navy, but the ship's hull made widespread use of nickel steel, with aluminium being used for some fittings to reduce weight.[2][3]"
"Sokol was laid down in November 1894,[7] and was launched at Yarrow's Poplar, London shipyard on 22 August 1895 (10 August 1895, Old Style), with all machinery already fitted.[8][9] This allowed the ship to commence preliminary Sea trials the next day, reaching a speed of 30.285 knots (56.1 km/h; 34.9 mph),[10] with the speed reaching 30.28 knots (56.1 km/h; 34.8 mph) during official trials. These speeds resulted in Sokol being claimed to be the fastest warship in the world.[3][a]
Thirty-one more destroyers of similar design (twenty-six more Sokols, also known as the Puilki-class and five Tverdi-class destroyers, differing only in mounting larger torpedoes) were built in Russian yards from 1896 to 1908, although they did not manage to match the performance of Sokol.[12]"
en.wikipedia.org
Nopeusennätysten tavoittelun voisi ajatella ilmentävän reipasta urheilumieltä, mutta Amiraliteetti näyttää pitäneen nopeutta keskeisenä ominaisuutena, mikä näkyy siinä, että se jaotteli aluksia nopeuden perusteella, 26-knotter, 27-knotter jne. Äkkiä mieleen tulevia keinoja hyvään huippunopeuteen ovat virtaviivainen runko, keveys ja suuri koneteho.
"As part of the 1893–1894 Naval Estimates, the British Admiralty placed orders for 36 torpedo-boat destroyers, all to be capable of 27 knots (50 km/h; 31 mph), the "27-knotters", as a follow-on to the six prototype "26-knotters" ordered in the previous 1892–1893 Estimates. As was typical for torpedo craft at the time, the Admiralty left detailed design to the builders, laying down only broad requirements.[1][2]"
en.wikipedia.org
Venäjänkielisessä Sokol-wikiartikkelissa esitetään Yarrow-telakka oli aloitteellinen torpedoveneiden myynnissä Venäjälle. Sokol-luokan prototyypiksi mainitaan Havock-luokan hävittäjä. Tässä tarkoitetaan mielestäni nimenomaan kahden aluksen alusluokan jälkimmäistä eli Hornetia, joka lienee Yarrowin rakentamista viidestä (Chargerit ja Havockit) viimeisin ja kehittynein, Hornetissa ei esimerkiksi ollut keulatorpedoputkea, joka poistettiin Havockista epäonnistuneena ratkaisuna. Edelleen Hornetissa oli ensiasennuksena vesiputkikattilat, joita muissa ei ollut. Myös Sokolin ja Hornetin ulkonäöt ovat lähimpänä toisiaan.
Artikkelissa hieman arvostellaan nikkeliteräsrakenteista johtuvaa "kumivenemaisuutta" ja todetaan luokan muissa aluksissa palatun isompiin ainevahvuuksiin ja ilmeisesti palattiin myös perinteisempiin materiaaleihin.
Artikkelin alkupuolella käsitellään alusten nimeämiskäytäntöä. Nimet olivat vuoteen 1902 saakka lintujen nimiä, minkä jälkeen nimet olivat taisteluadjektiiveja.
"Brittiläinen Yarrow -yritys ehdotti suunnittelua Venäjän laivastolle vuonna 1894. Se oli monella tapaa samanlainen kuin prototyyppinsä, brittiläinen Havoc -luokan hävittäjä . Toisin kuin Havocissa, Sokolin pitkittäisrunko oli kuitenkin vahvistettu käyttämällä erittäin lujaa nikkeliterästä. Havocin yhden 76 mm:n ja kolmen 57 mm:n tykin sijaan Sokol-luokan hävittäjät oli varustettu yhdellä 75 mm:n ja kolmella 47 mm:n tykillä."
"Runko rakennettiin erittäin korkealla sivusuhteella (10,9:1) ja oli äärimmäisen kevyt: levytys, kansilaudoitus ja vesitiiviit laipiot tehtiin enintään 5 mm paksuista nikkelöidyistä teräslevyistä, jotka painuivat alas jopa ihmisen painosta. Kotimaassa rakennetuissa hävittäjissä levytyksen paksuutta keskiosassa lisättiin 6–7,5 mm:iin ja kansilaudoituksen paksuutta 4,5–7,5 mm:iin. Kaikki tämä vähensi jonkin verran rungon "haurautta", mutta johti uppouman kasvuun ja nopeuden laskuun. Runko oli niitattu poikittaisella runkorakenteella ( kaarien väli 0,53 m), joka oli jaettu kymmenellä poikittaisella vesitiiviillä laipiolla. Pituussuuntaisen lujuuden antoivat köli ja kaksi kulmateräksestä valmistettua pohjapalkkia. Peräputki ja perämeisseli olivat taottuja [ 1 ] ."
"Hävittäjien käyttövoimajärjestelmä koostui kahdesta pystysuorasta kolmoispaisuntahöyrykoneesta ja kahdeksasta (neljästä Prozorlivy- ja Tverdy-alaluokissa) vesiputkikattilasta. Kunkin moottorin suunniteltu teho oli 1 900 hevosvoimaa 400 rpm:llä. Kahdeksan kattilaa oli järjestetty pareittain poikittain, ja jokaisella parilla oli oma savupiippu; neljällä kattilalla oli jokaisella oma savupiippunsa. Höyryntuotantoaika oli noin tunti.
Hiilen kokonaismäärä oli 60 tonnia, ja se varastoitiin kattilahuoneiden varrella sijaitseviin sivuhiilikuoppiin ja yhteen poikittaiseen kuoppaan keittiön takana."
"Aluksi hävittäjille annettiin lintumaisia nimiä ("Kretšet", "Jastreb" ja niin edelleen). Laivastohallitus antoi 9. maaliskuuta 1902 käskyn nro 43, jonka mukaan kaikki sarjan hävittäjät saivat "taistelu"-adjektiivit ("Rezvy", "Rešitelni", "Porajuschij" ja niin edelleen). Muodollisesti ne luokiteltiin edelleen hävittäjiksi, mutta niitä kutsuttiin yleensä hävittäjiksi tai vastatuhoajiksi ja joskus laivuehävittäjiksi. Vasta vuonna 1907 monista nimistä nimitys laillistettiin laivuehävittäjäksi."
ru.wikipedia.org
Joitain havaintoja HMS Havockista. Todetaan huippunopeuden merkitys isompien alusten vauhdissa pysymisessä ja kerrotaan keulatorpedon ongelmista.
"Havock was launched first, on 12 August 1893.[1] Her sea trials on 28 October 1893 were successful, her top speed indicating that she was capable of keeping up with battleships. However, her bow torpedo tube proved to be useless as the ship would usually outrun her own torpedo. It also tended to cause the bows to dig into the sea, resulting in a very wet turtleback. As such it (and later, the turtleback) was absent in later destroyers."
"The third torpedo tube was fitted at the bow, with the torpedo ejected from the tube by a gunpowder charge.[3] This fitting was later removed, as it was found that the fitting was extremely exposed, and the boat had a tendency to outpace its own torpedo when running at high speed.[4]"
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
Thornycroftin rakentaman HMS Daringin merikokeet toivat kavitaatioilmiön ensimmäistä kertaa kunnolla esille.
"When Daring failed the sea trial cavitation was analyzed more deeply for the first time.[3][4]"
en.wikipedia.org
Venäjänkielisen wikin Havock-luokka -artikkelissa väitetään, että Yarrow-telakalta varastetut aluksen koneiston piirustukset päätyivät kilpailevien telakoiden nähtäville. Tuossa ei kerrota mitä osaa/osia koneistosta piirustukset koskivat tai oliko kyse Havockin veturikattilan vai Hornetin vesiputkikattilan piirustuksista. Kaiken huipuksi selvisi, että Amiraliteetilla oli osuutta piirustusten katoamiseen.
Miten tuohon sitten liittynee englanninkielisessä Havock-luokka - artikkelissa oleva tieto, että kontra-amiraali Jackie Fisher on edellisenä vuonna määrännyt, että uudentyyppiset alukset on varustettava vesiputkikattiloilla. (viimeinen lainaus)
"Yarrow aloitti kahden Havok-luokan hävittäjän (Havoc ja Hornet) rakentamisen alkuvuodesta 1893. Luokan johtava hävittäjä, Havoc, laskettiin vesille lokakuussa 1893 , ja sen koeajot alkoivat 28. lokakuuta , jolloin hävittäjän keskinopeus oli 26,783 solmua ."
"Pian Havocin onnistuneiden kokeiden jälkeen havaittiin, että hävittäjän koneiston piirustukset olivat useimpien sellaisten suunnittelijoiden hallussa, jotka olivat saaneet tilauksia tämän tyyppisten alusten rakentamisesta. Yarrow oli raivoissaan hänen immateriaalioikeuksiensa varastamisesta: sanomalehtiin ilmestyi mainoksia, joissa luvattiin huomattavaa palkkiota kenelle tahansa, joka voisi auttaa syyllisen löytämisessä. Lopulta havaittiin, että Britannian amiraliteetti oli osallisena kadonneiden piirustusten tapauksessa . Kiista piirustusten "tekijänoikeuksista" päättyi amiraliteetin sihteerin julkiseen julistukseen, jossa tunnustettiin Yarrow'n yrityksen ensisijaisuus hävittäjän suunnittelussa sekä yrityksen saavuttama erinomainen tulos ensimmäisen tilauksen täyttämisessä [ 3 ] . Kunkin hävittäjän sopimushinta oli 33 474 puntaa [ 4 ] ."
"In 1892, the Third Sea Lord, Rear Admiral Jackie Fisher, ordered the development of a new type of ships equipped with the then novel water-tube boilers and quick-firing small calibre guns."
ru.wikipedia.org
en.wikipedia.org
Vielä hieman laivakattiloista:
Locomotive boiler = veturikattila = tulitorvi-tuliputkikattila
Water-tube boiler = vesiputkikattila
1800-luvun lopun brittitorpedoveneiden tunnistamisesta:
Veturikattilat -> kaksi savupiippua
Vesiputkikattilat -> neljä savupiippua
Veturikattilat vaihdettu vesiputkikattiloihin -> kolme savupiippua, joista keskimmäinen isompi kuin laitimmaiset (esim. jos neljä kattilaa, etummaisella ja takimmaisella on oma piippunsa, kahdella keskimmäisellä yhteinen)
Joitain kuvia:


www.britmodeller.com

Havock-class destroyer - Wikipedia
Venäjän laivaston Sokol-luokan alusten, joihin myös S2 kuului, suunnittelijaksi valikoitui Yarrows, joka myös rakensi sarjan ensimmäisen aluksen, torpedovene Sokolin (Haukka). Sokoliin käytettiin keventämistarkoituksessa runsaasti suurilujuuksisempaa nikkeliterästä (nickel steel) ja myös alumiinia joihinkin heloituksiin. Sokol saavutti merikokeissa 30,28 solmun nopeuden, minkä väitetään tehneen Sokolista maailman nopeimman sotalaivan.
"Sokol (Russian: Сокол - Falcon) was the first torpedo boat destroyer built for the Imperial Russian Navy. She was designed and built by the British shipbuilder Yarrows from 1894 to 1895 and was claimed to be the fastest warship in the world during her sea trials. She was renamed Pruitki (Russian: Прыткий - Nimble) in 1902."
"The Imperial Russian Navy was the second navy, after the British Royal Navy, to order destroyers, placing an order with the British shipbuilder Yarrow & Company, a specialist in torpedo craft, which had built five of the Royal Navy's first destroyers (the Havock and Charger classes).[1][2] Yarrow's design was similar to its designs for the Royal Navy, but the ship's hull made widespread use of nickel steel, with aluminium being used for some fittings to reduce weight.[2][3]"
"Sokol was laid down in November 1894,[7] and was launched at Yarrow's Poplar, London shipyard on 22 August 1895 (10 August 1895, Old Style), with all machinery already fitted.[8][9] This allowed the ship to commence preliminary Sea trials the next day, reaching a speed of 30.285 knots (56.1 km/h; 34.9 mph),[10] with the speed reaching 30.28 knots (56.1 km/h; 34.8 mph) during official trials. These speeds resulted in Sokol being claimed to be the fastest warship in the world.[3][a]
Thirty-one more destroyers of similar design (twenty-six more Sokols, also known as the Puilki-class and five Tverdi-class destroyers, differing only in mounting larger torpedoes) were built in Russian yards from 1896 to 1908, although they did not manage to match the performance of Sokol.[12]"

Russian destroyer Sokol (1895) - Wikipedia
Nopeusennätysten tavoittelun voisi ajatella ilmentävän reipasta urheilumieltä, mutta Amiraliteetti näyttää pitäneen nopeutta keskeisenä ominaisuutena, mikä näkyy siinä, että se jaotteli aluksia nopeuden perusteella, 26-knotter, 27-knotter jne. Äkkiä mieleen tulevia keinoja hyvään huippunopeuteen ovat virtaviivainen runko, keveys ja suuri koneteho.
"As part of the 1893–1894 Naval Estimates, the British Admiralty placed orders for 36 torpedo-boat destroyers, all to be capable of 27 knots (50 km/h; 31 mph), the "27-knotters", as a follow-on to the six prototype "26-knotters" ordered in the previous 1892–1893 Estimates. As was typical for torpedo craft at the time, the Admiralty left detailed design to the builders, laying down only broad requirements.[1][2]"

Charger-class destroyer - Wikipedia
Venäjänkielisessä Sokol-wikiartikkelissa esitetään Yarrow-telakka oli aloitteellinen torpedoveneiden myynnissä Venäjälle. Sokol-luokan prototyypiksi mainitaan Havock-luokan hävittäjä. Tässä tarkoitetaan mielestäni nimenomaan kahden aluksen alusluokan jälkimmäistä eli Hornetia, joka lienee Yarrowin rakentamista viidestä (Chargerit ja Havockit) viimeisin ja kehittynein, Hornetissa ei esimerkiksi ollut keulatorpedoputkea, joka poistettiin Havockista epäonnistuneena ratkaisuna. Edelleen Hornetissa oli ensiasennuksena vesiputkikattilat, joita muissa ei ollut. Myös Sokolin ja Hornetin ulkonäöt ovat lähimpänä toisiaan.
Artikkelissa hieman arvostellaan nikkeliteräsrakenteista johtuvaa "kumivenemaisuutta" ja todetaan luokan muissa aluksissa palatun isompiin ainevahvuuksiin ja ilmeisesti palattiin myös perinteisempiin materiaaleihin.
Artikkelin alkupuolella käsitellään alusten nimeämiskäytäntöä. Nimet olivat vuoteen 1902 saakka lintujen nimiä, minkä jälkeen nimet olivat taisteluadjektiiveja.
"Brittiläinen Yarrow -yritys ehdotti suunnittelua Venäjän laivastolle vuonna 1894. Se oli monella tapaa samanlainen kuin prototyyppinsä, brittiläinen Havoc -luokan hävittäjä . Toisin kuin Havocissa, Sokolin pitkittäisrunko oli kuitenkin vahvistettu käyttämällä erittäin lujaa nikkeliterästä. Havocin yhden 76 mm:n ja kolmen 57 mm:n tykin sijaan Sokol-luokan hävittäjät oli varustettu yhdellä 75 mm:n ja kolmella 47 mm:n tykillä."
"Runko rakennettiin erittäin korkealla sivusuhteella (10,9:1) ja oli äärimmäisen kevyt: levytys, kansilaudoitus ja vesitiiviit laipiot tehtiin enintään 5 mm paksuista nikkelöidyistä teräslevyistä, jotka painuivat alas jopa ihmisen painosta. Kotimaassa rakennetuissa hävittäjissä levytyksen paksuutta keskiosassa lisättiin 6–7,5 mm:iin ja kansilaudoituksen paksuutta 4,5–7,5 mm:iin. Kaikki tämä vähensi jonkin verran rungon "haurautta", mutta johti uppouman kasvuun ja nopeuden laskuun. Runko oli niitattu poikittaisella runkorakenteella ( kaarien väli 0,53 m), joka oli jaettu kymmenellä poikittaisella vesitiiviillä laipiolla. Pituussuuntaisen lujuuden antoivat köli ja kaksi kulmateräksestä valmistettua pohjapalkkia. Peräputki ja perämeisseli olivat taottuja [ 1 ] ."
"Hävittäjien käyttövoimajärjestelmä koostui kahdesta pystysuorasta kolmoispaisuntahöyrykoneesta ja kahdeksasta (neljästä Prozorlivy- ja Tverdy-alaluokissa) vesiputkikattilasta. Kunkin moottorin suunniteltu teho oli 1 900 hevosvoimaa 400 rpm:llä. Kahdeksan kattilaa oli järjestetty pareittain poikittain, ja jokaisella parilla oli oma savupiippu; neljällä kattilalla oli jokaisella oma savupiippunsa. Höyryntuotantoaika oli noin tunti.
Hiilen kokonaismäärä oli 60 tonnia, ja se varastoitiin kattilahuoneiden varrella sijaitseviin sivuhiilikuoppiin ja yhteen poikittaiseen kuoppaan keittiön takana."
"Aluksi hävittäjille annettiin lintumaisia nimiä ("Kretšet", "Jastreb" ja niin edelleen). Laivastohallitus antoi 9. maaliskuuta 1902 käskyn nro 43, jonka mukaan kaikki sarjan hävittäjät saivat "taistelu"-adjektiivit ("Rezvy", "Rešitelni", "Porajuschij" ja niin edelleen). Muodollisesti ne luokiteltiin edelleen hävittäjiksi, mutta niitä kutsuttiin yleensä hävittäjiksi tai vastatuhoajiksi ja joskus laivuehävittäjiksi. Vasta vuonna 1907 monista nimistä nimitys laillistettiin laivuehävittäjäksi."

Миноносцы типа «Сокол» — Википедия
Joitain havaintoja HMS Havockista. Todetaan huippunopeuden merkitys isompien alusten vauhdissa pysymisessä ja kerrotaan keulatorpedon ongelmista.
"Havock was launched first, on 12 August 1893.[1] Her sea trials on 28 October 1893 were successful, her top speed indicating that she was capable of keeping up with battleships. However, her bow torpedo tube proved to be useless as the ship would usually outrun her own torpedo. It also tended to cause the bows to dig into the sea, resulting in a very wet turtleback. As such it (and later, the turtleback) was absent in later destroyers."
"The third torpedo tube was fitted at the bow, with the torpedo ejected from the tube by a gunpowder charge.[3] This fitting was later removed, as it was found that the fitting was extremely exposed, and the boat had a tendency to outpace its own torpedo when running at high speed.[4]"

Havock-class destroyer - Wikipedia

HMS Havock (1893) - Wikipedia
Thornycroftin rakentaman HMS Daringin merikokeet toivat kavitaatioilmiön ensimmäistä kertaa kunnolla esille.
"When Daring failed the sea trial cavitation was analyzed more deeply for the first time.[3][4]"

HMS Daring (1893) - Wikipedia
Venäjänkielisen wikin Havock-luokka -artikkelissa väitetään, että Yarrow-telakalta varastetut aluksen koneiston piirustukset päätyivät kilpailevien telakoiden nähtäville. Tuossa ei kerrota mitä osaa/osia koneistosta piirustukset koskivat tai oliko kyse Havockin veturikattilan vai Hornetin vesiputkikattilan piirustuksista. Kaiken huipuksi selvisi, että Amiraliteetilla oli osuutta piirustusten katoamiseen.
Miten tuohon sitten liittynee englanninkielisessä Havock-luokka - artikkelissa oleva tieto, että kontra-amiraali Jackie Fisher on edellisenä vuonna määrännyt, että uudentyyppiset alukset on varustettava vesiputkikattiloilla. (viimeinen lainaus)
"Yarrow aloitti kahden Havok-luokan hävittäjän (Havoc ja Hornet) rakentamisen alkuvuodesta 1893. Luokan johtava hävittäjä, Havoc, laskettiin vesille lokakuussa 1893 , ja sen koeajot alkoivat 28. lokakuuta , jolloin hävittäjän keskinopeus oli 26,783 solmua ."
"Pian Havocin onnistuneiden kokeiden jälkeen havaittiin, että hävittäjän koneiston piirustukset olivat useimpien sellaisten suunnittelijoiden hallussa, jotka olivat saaneet tilauksia tämän tyyppisten alusten rakentamisesta. Yarrow oli raivoissaan hänen immateriaalioikeuksiensa varastamisesta: sanomalehtiin ilmestyi mainoksia, joissa luvattiin huomattavaa palkkiota kenelle tahansa, joka voisi auttaa syyllisen löytämisessä. Lopulta havaittiin, että Britannian amiraliteetti oli osallisena kadonneiden piirustusten tapauksessa . Kiista piirustusten "tekijänoikeuksista" päättyi amiraliteetin sihteerin julkiseen julistukseen, jossa tunnustettiin Yarrow'n yrityksen ensisijaisuus hävittäjän suunnittelussa sekä yrityksen saavuttama erinomainen tulos ensimmäisen tilauksen täyttämisessä [ 3 ] . Kunkin hävittäjän sopimushinta oli 33 474 puntaa [ 4 ] ."
"In 1892, the Third Sea Lord, Rear Admiral Jackie Fisher, ordered the development of a new type of ships equipped with the then novel water-tube boilers and quick-firing small calibre guns."

Эскадренные миноносцы типа «Хэвок» — Википедия

Havock-class destroyer - Wikipedia
Vielä hieman laivakattiloista:
Locomotive boiler = veturikattila = tulitorvi-tuliputkikattila
Water-tube boiler = vesiputkikattila
1800-luvun lopun brittitorpedoveneiden tunnistamisesta:
Veturikattilat -> kaksi savupiippua
Vesiputkikattilat -> neljä savupiippua
Veturikattilat vaihdettu vesiputkikattiloihin -> kolme savupiippua, joista keskimmäinen isompi kuin laitimmaiset (esim. jos neljä kattilaa, etummaisella ja takimmaisella on oma piippunsa, kahdella keskimmäisellä yhteinen)
Joitain kuvia:



HMS Havock 1893 - A class Torpedo Boat Destroyer
I'm back with another adventure, a 1:48th scale model of the first ever destroyer in the Royal Navy, HMS Havock of 1983 Following the trials of HMS Lightning (torpedo boat No 1) navies around the world began constructing torpedo boats to launch the new Whitehead torpedoes. To counter the threat o...

Viimeksi muokattu: