Meriteollisuus ja telakat

Tätä se mun uneni tiesi
Koskahan saamaa luetaa Iceye kohdalla, vähän on sellainen fiilis.
 
Tätä se mun uneni tiesi
No voi PASKA, ei hyvä juttu
 
Tätä se mun uneni tiesi
Onhan niillä jo nyt kyky tehdä mutta eivät silti käytännössä kykene. Ei se paremmaksi muutu kun yritetään ulkopuolelta lusikalla osaamista syöttää, samat paskat duunarit(aina ylinpään johtoon saakka) siellä edelleenkin ovat ja saavat aikaiseksi myöhästymisiä ja kuluylityksiä...
 
Onhan niillä jo nyt kyky tehdä mutta eivät silti käytännössä kykene. Ei se paremmaksi muutu kun yritetään ulkopuolelta lusikalla osaamista syöttää, samat paskat duunarit(aina ylinpään johtoon saakka) siellä edelleenkin ovat ja saavat aikaiseksi myöhästymisiä ja kuluylityksiä...
Samaa mieltä. Tuntien päällisin puolin teksasin telakat (lähempänä tukirahankeruuautomaatteja), Helsingin telakan ja jäämurtajien valmistamisen problematiikan, niin en olisi kovinkaan huolissani. Koittihan sitä STX kovasti siirtää osaamista koreaan, mutta laihoin tuloksin. Koreassa on sentään ihan kunnolla kokemusta laivanrakennuksesta, vaikka STX olikin telakoista heikoin (tää on vähän mielipidekysymys).

Toi 26kk on todella uskalias lupaus, elleivät ole jo etupeltoon aloittaneet runkohommia yms jossain Porissa.
 
Vähän turhaa pöyristymistä tämä Davien ilmoitus saa aikaan! Kukaan ei kiellä suomalaista telakkaa investoimasta miljardia USA:an ja rakentamasta sinne omaa tuotantolinjaa. Suomesta ei tosin taida löytyä tällaiseen resursseja.

Suomessa on suunniteltu ja tehty jäänmurtajia 86 vuotta ja tämän kumuloituneen osaamisen siirto ei tapahdu pelkästään parilla esimerkkikipolla. Mitä Davie tekee, kun Artic Security Cutterin suunnittelua pitää muuttaa? No, tilaa suunnittelun Suomesta. Mitä Davie tekee, kun huomaa, etteivät kipot valmistu Galvestonissa sopimuksessa sovittuun määräaikaan? No, tilaa Suomesta joko tarvittavat lohkot alihankintana tai koko kipon.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän turhaa pöyristymistä tämä Davien ilmoitus saa aikaan! Kukaan ei kiellä suomalaista telakkaa investoimasta miljardia USA:an ja rakentamasta sinne omaa tuotantolinjaa. Suomesta ei tosin taida löytyä tällaiseen resursseja
Noh, telakkahan on tehnyt venäläisomistuksessa ryssille jäänmurtajia ja muita arktisia aluksia jo ties kuinka pitkään. Sitten kanadalaisyhtiö Davie osti yhtiön ja toimii näin joten mitäpä täällä itkemään? Pääomia tai kiinnostusta meillä ei ole, kaikki on verotettu loppuun asti tai sitten myyty. Uudet omistajat toimivat haluamallaan tavalla.

Vähissä ovat muutenkin Yhdysvaltain asevoimien(tai niiden kaltaisten) alukset joita EI rakenneta siellä.
 
Noh, telakkahan on tehnyt venäläisomistuksessa ryssille jäänmurtajia ja muita arktisia aluksia jo ties kuinka pitkään. Sitten kanadalaisyhtiö Davie osti yhtiön ja toimii näin joten mitäpä täällä itkemään? Pääomia tai kiinnostusta meillä ei ole, kaikki on verotettu loppuun asti tai sitten myyty. Uudet omistajat toimivat haluamallaan tavalla.
Olisihan se valtion rahoilla ollut mahdollista, valtiohan meni väliin Turun telakkaankin, Vapaavuoren todella menestyksekkäänä junailuna.

Tosin lainarahalla USA:an sijoittaminen olisi voinut olla aika epäsuosittu temppu. Onnistuessaan hyvinkin tuottava, juuri tuon amerikkalaisen laivanrakennuspolitiikan ansiosta, eli olisi varmasti pitkällä aikavälillä maksanut itsensä takaisin, mutta että kokoomusjohtoisessa hallituksessa luotaisiin valtiolle uutta yritystoimintaa, joka tuottaa säännöllistä rahavirtaa valtion kassaan...
 
Back
Top