Oikein käyty lomalla italiassa - rasti seinään!
Itse olen asunut italiassa eri yhteyksissä 90- ja 2000-luvulla noin seitsemän kuukautta.
Maan sijainnin, luonnonvarat ja ilmaston huomioon ottaen kyseisessä maassa on potentiaalia vaikka kuinka paljon. Ja ne jotka ovat historian kirjan ehkä joskus avanneet ovat varmaan lukeneet Rooma nimisestä valtakunnasta joka ponnisti supervallaksi italian niemimaan herruuden saatuaan.
Suurin este italialle ovat italialaiset itse. Byrokratia, korruptio ja yleinen epäluotettavuus ovat aivan eri mittakaavassa kuin vaikka täällä Suomessa. Myös se "omassa paskassa istuskelu" ja muu laiskuuskulttuuri on paljon pidemmällä kuin Suomessa.
Nyt kun italialainen "työkulttuuri" on kantanut hedelmää pohjan perukoille asti, ryntää puolustelijoiden lauma kertomaan, kuinka hyviä tyyppejä italiaanot on. Kimmo j. ja adam7 ovat varmasti huomanneet vierailuillaan, että italialaiset ovat kovia seuramiehiä ja muutenkin mukavaa porukkaa. Mukavuus ei kuitenkaan tee taloa valmiiksi, valmista laadukkaita meriteollisuuden tuotteita tai voita taisteluita.
Italia tuottaa laadukkaita tuotteita pajoissa - ei tehtaissa. Kaikille edellä kehutuille tuotteille on yhteistä se, että niiden tuotantoympäristö muistuttaa enemmän pajaa kuin nykyaikaista tehdasta. Pajalle otetaan sellaisia tyyppejä töihin jotka tiedetään ja joiden epäonnistuminen tuntuu myös suosittelijoiden nahassa. Siitä huolimatta työnjälki tarkastetaan (ja se pitääkin tarkastaa paljon tarkemmin kuin Suomessa). Paja tai pajan kaltaisesti organisoitu pieni tehdas tuottaa laatua italiassa, mutta taylorismin periaatteilla organisoidut tehtaat ja telakat eivät koskaan tule laatua tuottamaan.