Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Panssarilaivoja ei uskallettu käyttää koska ei ollut niille suunniteltuja saattoaluksia. Tai no saattoraivaajat olivat, mutta aluspulan vuoksi niitä piti käyttää miinalaivoina. Ja siinä hommassa ne taisivat sen kerran kun niitä olisi todella tarvittu...

Tässä voi käydä samalla tavalla. Muutama ylimitoitettu alus imee kaikki resurssit ja muuhun ei ole varaa. Tämän seurauksena yksin jääneitä isoja aluksia ei uskalleta käyttää tositoimissa. Pahimmillaan hankitaan kaavaillut neljä paattia, mutta säästösyistä jätetään aseet hankkimatta.

Niin tai näin, ei tuon mittakaavan aluksien hankkiminen ole mitenkään mielekästä meidän oloihin. Pilvilinnojen rakentelua.
 
Aika kauan tätä on jauhettu ilman että paljon konkreettista on merivoimilta tullut ulos, ilmeisesti viittaa siihen että vaatimuksia on jouduttu pähkäilemään oikein tosissaan? Olisi mielenkiintoista tietää ovatko muutaman viime vuoden tapahtumat vaikuttaneet suunnitelmiin. Vielä 7-8 vuotta sitten varmaan haaveiltiin ihan täysiverisestä valtamerifregatista "koska eihän täällä enää sotia käydä"...

Aika helvetin heikosti menee jos viime vuosien tapahtumat ei ole mihinkään suunnitteluun vaikuttanut merivoimissa.

Itse uskon, että meriliikenteen turvaaminen joutaa vähitellen taka-alalle.

Rannikkopuolustus nousee jälleen arvoon arvaamattomaan ja Vaalimaa-Helsinki välisen rannikkoalueen puolustussuunnitelmia päivitetään ja Saaristomerellä käydään myös omia kuviota läpi.

NATO jäsenyyshän panisi myös suunnitelmat kerralla uusiksi. Saattolaivojen tarve poistuisi kerta iskulla ja tärkeimmäksi tehtäväksi nousisi eteläisen rantamaan rannikkopuolustus ja Helsinki-Tallinna välisen miinasulun ylläpitäminen.
 
Se että aluksen uppouma on x tonnia ei vielä takaa mitään: onhan Hämeenmaatkin isompia kuin Pohjanmaa ja silti merikelpoisuus on huonompi.

Eikö nuo ole melko tarkkaan samaa koko? Ehkä Pohjanmaalla on törmätty laituriin ja se on nykyään sentin lyhyempi?

Uusimaa ja Hämeenmaa olivat kaiketi alkun ihan kotivesialuksia. Peruskorjauksen yhteydessä lisättiin ainakin evävakaajat kun nähtiin että kriha-ja koulutuspurjehdusta pukkaa Pohjanmaan poistuessa vahvuudesta. Uutta koullulaivaa ei kaiketi ole missään vaiheessa erikseen edes kaavailtu hankittavaksi?
 
Aika helvetin heikosti menee jos viime vuosien tapahtumat ei ole mihinkään suunnitteluun vaikuttanut merivoimissa.

Itse uskon, että meriliikenteen turvaaminen joutaa vähitellen taka-alalle.

Rannikkopuolustus nousee jälleen arvoon arvaamattomaan ja Vaalimaa-Helsinki välisen rannikkoalueen puolustussuunnitelmia päivitetään ja Saaristomerellä käydään myös omia kuviota läpi.

NATO jäsenyyshän panisi myös suunnitelmat kerralla uusiksi. Saattolaivojen tarve poistuisi kerta iskulla ja tärkeimmäksi tehtäväksi nousisi eteläisen rantamaan rannikkopuolustus ja Helsinki-Tallinna välisen miinasulun ylläpitäminen.

Nykyisessä jännittyneessä tilanteessa voi kaikenlaisia saatto- ja suojaustehtäviä olla Itämeren piirissä aina silloin tällöin. Esimerkiksi syksyllä lasketaan Sea Lion -merikaapeli Saksaan.
 
Nykyisessä jännittyneessä tilanteessa voi kaikenlaisia saatto- ja suojaustehtäviä olla Itämeren piirissä aina silloin tällöin. Esimerkiksi syksyllä lasketaan Sea Lion -merikaapeli Saksaan.
Joo. Venäjähän on häirinnyt Liettuasta Ruotsiin vedettävän sähkökaapelin laskemista. Tietoliikennekaapeliin varmaan on enemmän mielenkiintoa.
 
Ihan turhaa ylimielistä hölmöilyä. Pohjois-Italiassa on hyvinkin korkealaatuista teknologiaosaamista, josta suurin osa ei kuluttajille näy. Ihan "eri maa" kuin Etelä-Italia.

OT: Italialaiset usein inhoavat toisiaan, esimerkiksi sisilialaisia ja sardinialaisia ei pidetä edes italialaisina... :D Ja jos AS Roman ja SS Lazion kannattajat sattuvat vastakkain, niin siinä on tapahtunut jopa ammuskeluja. Ja ovat sentään samasta kaupungista.

Itse tunnen aika monta italialaista ja kenestäkään ei ole ollut pahaa sanottavaa.
 
.
Oikein käyty lomalla italiassa - rasti seinään!

Itse olen asunut italiassa eri yhteyksissä 90- ja 2000-luvulla noin seitsemän kuukautta.

Maan sijainnin, luonnonvarat ja ilmaston huomioon ottaen kyseisessä maassa on potentiaalia vaikka kuinka paljon. Ja ne jotka ovat historian kirjan ehkä joskus avanneet ovat varmaan lukeneet Rooma nimisestä valtakunnasta joka ponnisti supervallaksi italian niemimaan herruuden saatuaan.

Suurin este italialle ovat italialaiset itse. Byrokratia, korruptio ja yleinen epäluotettavuus ovat aivan eri mittakaavassa kuin vaikka täällä Suomessa. Myös se "omassa paskassa istuskelu" ja muu laiskuuskulttuuri on paljon pidemmällä kuin Suomessa.

Nyt kun italialainen "työkulttuuri" on kantanut hedelmää pohjan perukoille asti, ryntää puolustelijoiden lauma kertomaan, kuinka hyviä tyyppejä italiaanot on. Kimmo j. ja adam7 ovat varmasti huomanneet vierailuillaan, että italialaiset ovat kovia seuramiehiä ja muutenkin mukavaa porukkaa. Mukavuus ei kuitenkaan tee taloa valmiiksi, valmista laadukkaita meriteollisuuden tuotteita tai voita taisteluita.

Italia tuottaa laadukkaita tuotteita pajoissa - ei tehtaissa. Kaikille edellä kehutuille tuotteille on yhteistä se, että niiden tuotantoympäristö muistuttaa enemmän pajaa kuin nykyaikaista tehdasta. Pajalle otetaan sellaisia tyyppejä töihin jotka tiedetään ja joiden epäonnistuminen tuntuu myös suosittelijoiden nahassa. Siitä huolimatta työnjälki tarkastetaan (ja se pitääkin tarkastaa paljon tarkemmin kuin Suomessa). Paja tai pajan kaltaisesti organisoitu pieni tehdas tuottaa laatua italiassa, mutta taylorismin periaatteilla organisoidut tehtaat ja telakat eivät koskaan tule laatua tuottamaan.
En tietääkseni ole kehunut mitään "EU-veljiä" ekä ottanut kantaa italialaisiin "tyyppeinä", joten mulle on turha olkiukkoilla tuollaisesta. En ole tiedä tarkalleen mitä haluat sanoa taylorilaisuudella, mutta jos tarkoitat liukuhihnatehtaita, en ole ottanut sellaisiin kantaa.

En myöskään ole "käynyt kaljalla" pohjois-italialaisten kanssa vaan olemme hoitaneet työasioita melkein saksalaiseen tyyliin ja asiat ovat edenneet. Tuotanto-tilat ovat olleet puhtaita ja hyvin järjestettyjä, kun sinne on "sight-seeing"-omaisesti päässyt kurkkaamaan.

Eiköhän tämä riitä minun osalta tästä Italia-aiheesta.
 
.

En tietääkseni ole kehunut mitään "EU-veljiä" ekä ottanut kantaa italialaisiin "tyyppeinä", joten mulle on turha olkiukkoilla tuollaisesta. En ole tiedä tarkalleen mitä haluat sanoa taylorilaisuudella, mutta jos tarkoitat liukuhihnatehtaita, en ole ottanut sellaisiin kantaa.

En myöskään ole "käynyt kaljalla" pohjois-italialaisten kanssa vaan olemme hoitaneet työasioita melkein saksalaiseen tyyliin ja asiat ovat edenneet. Tuotanto-tilat ovat olleet puhtaita ja hyvin järjestettyjä, kun sinne on "sight-seeing"-omaisesti päässyt kurkkaamaan.

Eiköhän tämä riitä minun osalta tästä Italia-aiheesta.

Italialaiset teknologiayritykset eivät ole tavalliselle kuluttajalle tuttuja, mutta Googlettamalla STMicroelectornicsin ja Finmeccanican, voi saada jonkinlaisen käsityksen mitä kaikkea siellä tehdään. Meillä suomalaisilla sen sijaan on nyt syytä huoleen siitä, pysymmekö teknologisen kehityksen kelkassa.
 
Nuo saatto hommat on vähän niin ja näin kun vastustaja on suurvalta... Toisaalta olis ihan kivoja ja toisaalta ei saada kuitenkaan sellaista määrää ja kokoonpanoa että se estäisi katsomasta kortteja... Jos pilliin vihelletään niin maalta laukaistu mto on yhtä tehokas kuin pinnalta laukaistu... Vaikutus on maalissa täsmälleen sama... Sitä päivää ei tule että suomen merivoimat nousisivat naapurin aluksen kannelle ja ottaisivat sen haltuun on meillä rivissä vaikka ohjusristeilijä... Tällöin päästään siihen että jos tavoite eli meriliikenteen suojaaminen on tuomittu epäonnistumaan niin miksei sitten muuteta taktiikkaa ja oteta tavoiteeksi tappioiden aiheuttaminen myös merellä? Eli pienempiä aluksia = halvempia ja panokset asteisiin... Laukaistaan niitä sitten maalta, mereltä tai ilmasta...
 
Nuo saatto hommat on vähän niin ja näin kun vastustaja on suurvalta... Toisaalta olis ihan kivoja ja toisaalta ei saada kuitenkaan sellaista määrää ja kokoonpanoa että se estäisi katsomasta kortteja... Jos pilliin vihelletään niin maalta laukaistu mto on yhtä tehokas kuin pinnalta laukaistu... Vaikutus on maalissa täsmälleen sama... Sitä päivää ei tule että suomen merivoimat nousisivat naapurin aluksen kannelle ja ottaisivat sen haltuun on meillä rivissä vaikka ohjusristeilijä... Tällöin päästään siihen että jos tavoite eli meriliikenteen suojaaminen on tuomittu epäonnistumaan niin miksei sitten muuteta taktiikkaa ja oteta tavoiteeksi tappioiden aiheuttaminen myös merellä? Eli pienempiä aluksia = halvempia ja panokset asteisiin... Laukaistaan niitä sitten maalta, mereltä tai ilmasta...

Entä jos Itämerellä alkaa esiintyä "merirosvoja"? (Kuten MV Arctic Sean tapauksessa, josta emme vieläkään tiedä mitään).
 
Entä jos Itämerellä alkaa esiintyä "merirosvoja"? (Kuten MV Arctic Sean tapauksessa, josta emme vieläkään tiedä mitään).

Siis täh!

Maalaisserkku meni risteilylle ja siellä esiintyi Village People. Aamulla serkkupoika heräsi tuntemattoman miehen hytistä ja sillä oli perse kipeä. Serkku ihmetteli onko häneen perseessään jotain vikaa. Mies sanoi, ettei siltä vaikuttanut. Kysyi mitä mieltä asiasta pitäisi olla? Sanoin, että unohda koko juttu ja että se laivan vesi voi joskus ärsyttää suolistoa!

Buttpirates on ainoa ongelma Itämeren vesillä ja Artic Sea on niin hämärä tapaus ettei siitä kukaan ota selkoa.
 
Siis täh!

Maalaisserkku meni risteilylle ja siellä esiintyi Village People. Aamulla serkkupoika heräsi tuntemattoman miehen hytistä ja sillä oli perse kipeä. Serkku ihmetteli onko häneen perseessään jotain vikaa. Mies sanoi, ettei siltä vaikuttanut. Kysyi mitä mieltä asiasta pitäisi olla? Sanoin, että unohda koko juttu ja että se laivan vesi voi joskus ärsyttää suolistoa!

Buttpirates on ainoa ongelma Itämeren vesillä ja Artic Sea on niin hämärä tapaus ettei siitä kukaan ota selkoa.

Siis täh!

Yritin sanoa, että Itämerellä ei välttämättä nähdä Juutinrauman meritaistelun tai Normandian maihinnousun toisintoa, vaan toimintametodit voivat merellinen muunnos Krimillä ja Donbasissa nähdystä. Eli näennäisen ei-valtiolliset toimijat luovat alkuun sekasortoa ja hämmennystä.
 
Entä jos Itämerellä alkaa esiintyä "merirosvoja"? (Kuten MV Arctic Sean tapauksessa, josta emme vieläkään tiedä mitään).
Tarvitaanko siihen raskas saattoalus? Laivaan nousu voidaan mielestäni suorittaa muultakin alukselta. Voimalla voidaan uhata ja sitä voidaan käyttää muualtakin kuin korvetti luokan tai fregatti luokan aluksesta käsin. Kun toimitaan omalla alueella tai tukialueella niin ei ole tarvetta erikoisaluksille. Jos täällä rupeaa piraatit hillumaan niin se saadaan pohjaan vaikka lekosta laukaistavalla mto:lla... Mikään ongelma ole.
 
Vaikka Suomi on pieni maa niin kyllä täälläkin varmasti eri palvelushaarat kilpailevat keskenään. Esim. nyt ilma tai maavoimat voisivat lähteä koska vaan kansainväliseen tehtävään, merivoimat eivät, tähän halutaan muutos ja profiilin dramaattinen korotus. Ja kun ne 4 isohkoa laivaa kerran hankitaan niin ne hankitaan maailman tappiin asti, aivan kuten ilmavoimat pitävät kiinni omasta konemäärästään, kenkää budjettioven väliin.

Hiukan kyllä nousee selkäkarvat pystyyn, että miten tässä mahtaa käydä kun lähdetään "kaikki munat samaan koriin" toteutukseen.
 
Oikein käyty lomalla italiassa - rasti seinään!

Itse olen asunut italiassa eri yhteyksissä 90- ja 2000-luvulla noin seitsemän kuukautta.

Maan sijainnin, luonnonvarat ja ilmaston huomioon ottaen kyseisessä maassa on potentiaalia vaikka kuinka paljon. Ja ne jotka ovat historian kirjan ehkä joskus avanneet ovat varmaan lukeneet Rooma nimisestä valtakunnasta joka ponnisti supervallaksi italian niemimaan herruuden saatuaan.

Suurin este italialle ovat italialaiset itse. Byrokratia, korruptio ja yleinen epäluotettavuus ovat aivan eri mittakaavassa kuin vaikka täällä Suomessa. Myös se "omassa paskassa istuskelu" ja muu laiskuuskulttuuri on paljon pidemmällä kuin Suomessa.

Nyt kun italialainen "työkulttuuri" on kantanut hedelmää pohjan perukoille asti, ryntää puolustelijoiden lauma kertomaan, kuinka hyviä tyyppejä italiaanot on. Kimmo j. ja adam7 ovat varmasti huomanneet vierailuillaan, että italialaiset ovat kovia seuramiehiä ja muutenkin mukavaa porukkaa. Mukavuus ei kuitenkaan tee taloa valmiiksi, valmista laadukkaita meriteollisuuden tuotteita tai voita taisteluita.

Italia tuottaa laadukkaita tuotteita pajoissa - ei tehtaissa. Kaikille edellä kehutuille tuotteille on yhteistä se, että niiden tuotantoympäristö muistuttaa enemmän pajaa kuin nykyaikaista tehdasta. Pajalle otetaan sellaisia tyyppejä töihin jotka tiedetään ja joiden epäonnistuminen tuntuu myös suosittelijoiden nahassa. Siitä huolimatta työnjälki tarkastetaan (ja se pitääkin tarkastaa paljon tarkemmin kuin Suomessa). Paja tai pajan kaltaisesti organisoitu pieni tehdas tuottaa laatua italiassa, mutta taylorismin periaatteilla organisoidut tehtaat ja telakat eivät koskaan tule laatua tuottamaan.

En väitä, että olisit väärässä, mutta helposti voidaan siirtää Italian tilalle monene muun maan nimi. Suurimmalla osalla maista on takana loistava menneisyys.
Byrokratian yms. luettelemasi määrä on varmaan suhteellista, mutta kyllä sitä on meilläkin, ehkä se ei vain osu sinulle silmään tutussa ja turvallisessa ympäristössä.
Laadun tae taitaa aina olla riittävä laaduntarkkailu, maasta riippumatta.
 
Nuo saatto hommat on vähän niin ja näin kun vastustaja on suurvalta... Toisaalta olis ihan kivoja ja toisaalta ei saada kuitenkaan sellaista määrää ja kokoonpanoa että se estäisi katsomasta kortteja... Jos pilliin vihelletään niin maalta laukaistu mto on yhtä tehokas kuin pinnalta laukaistu... Vaikutus on maalissa täsmälleen sama... Sitä päivää ei tule että suomen merivoimat nousisivat naapurin aluksen kannelle ja ottaisivat sen haltuun on meillä rivissä vaikka ohjusristeilijä... Tällöin päästään siihen että jos tavoite eli meriliikenteen suojaaminen on tuomittu epäonnistumaan niin miksei sitten muuteta taktiikkaa ja oteta tavoiteeksi tappioiden aiheuttaminen myös merellä? Eli pienempiä aluksia = halvempia ja panokset asteisiin... Laukaistaan niitä sitten maalta, mereltä tai ilmasta...

Miksi meriliikenteen suojaus olisi tuomittu epäonnistumaan? Päinvastoin, näkisin siihen kohtuu hyvät toimintaedellytykset. Vilkaistaanpa taas karttaa.

Sen sijaan, koska todennäköisimmällä hyökkääjällä on tuhat kilometriä maarajaa käytettävissään niin pitäisin suht epätodennäköisenä että meitä vastaan kerättäisiin valtavaa maihinnousuarmadaa Iwo Jiman tai Normandian tyyliin. Jos maihinnousu tulee niin se tapahtuu yllättäen ja suht keveillä voimilla. Ohjusvenekaluston laajentaminen nykyisestä 8:sta ei vaikuta ainakaan tarkoituksenmukaiselta, ei myöskään valtavien rannikko-ohjuspatterien keräily.
 
Sen onnistuminen riippuu täysin siitä että mitkä ovat vastustajan tavoitteet ja mitä keinoja se on valmis käyttämään. Tarpeen vaatiessa homman hoitaa brahmos... Noita voidaan käsittääkseni laukaista sukellusveneestä, laivasta, lentokoneesta ja ilmeisesti myös KA-52:sta... Joka tapauksessa... Kun muutama laiva savuttaa ja uppoaa niin ei ne muutkaan enään liiku. Tuo suojaaminen toimii hyvin kun jos vastassa on somalialaisia merirosvoja tai ylipäätään heikompi osapuoli. Ei haluta ottaa riskiä että vastustaja pääsisi tekemään kiusaa. Heikommalla osapuolella tuo suojaaminen on vähän niin ja näin sen onnistumistodennäköisyys ei mielestäni ole kamalan päätä huimaava. Tappioiden tuottamiseen laittaisin paukkuja.
 
Sen onnistuminen riippuu täysin siitä että mitkä ovat vastustajan tavoitteet ja mitä keinoja se on valmis käyttämään. Tarpeen vaatiessa homman hoitaa brahmos... Noita voidaan käsittääkseni laukaista sukellusveneestä, laivasta, lentokoneesta ja ilmeisesti myös KA-52:sta... Joka tapauksessa... Kun muutama laiva savuttaa ja uppoaa niin ei ne muutkaan enään liiku. Tuo suojaaminen toimii hyvin kun jos vastassa on somalialaisia merirosvoja tai ylipäätään heikompi osapuoli. Ei haluta ottaa riskiä että vastustaja pääsisi tekemään kiusaa. Heikommalla osapuolella tuo suojaaminen on vähän niin ja näin sen onnistumistodennäköisyys ei mielestäni ole kamalan päätä huimaava. Tappioiden tuottamiseen laittaisin paukkuja.

Brahmos helikopterista? Brahmosin ilmasta laukaistu versio painaa luokkaa 2500 kg ja KA-50/52 hyötykuorma on 2000 kg luokkaa. Todennäköisesti vielä niin että yhteen ripustimeen saa sen noin 500 kg asennettua.

Meritorjuntaohjusten käyttö saaristossa ei ole kovinkaan yksinkertaista. Brahmos on todennäköisesti suuunniteltu täysin avomeri käyttöön joten voi olla että se on lähes täysin käyttökelvoton jos alukset ovat alueella missä on luonnollisia/luonnottomia kaikuja joihin tutka voi lukittua. Penguin ja esim NSM soveltuvat rannikko/saaristo olosuhteisiin, joissa yleensäkin lämpöhakuiset ovat parempia.
 
Back
Top