Tässä ketjussa laivaston tehtävät vieritetään ilmavoimille ja ilmavoimaketjuissa kerrotaan miten ilmavoimille olisi viisainta hankkia 30-40 hävittäjää. Kuulemma ilmasta-maahan toiminnot eivät ole Ilmavoimien asiaa meidän resursseilla, mutta asia muuttuukin kun maanpinta on merenpinta.
Jos laiva on 80 metrinen (kuten nykyiset) se on aivan samaa kokoluokkaa kuin 90 metrinen. Jos 90 metrinen on suuruudenhulluutta niin ihan yhtä hullua 80 metrinenkin on. Täällä pakistaan jostakin muutamasta metristä sinne tänne, ei se laiva ole merkittävästi isompi jos se on 5 tai 10 metriä pitempi.
Noin miljardin hankkeessa on käytännössä lähes se ja sama ostaako samalla kv-tehtäviin sopivat paatit. Mielestäni olisi tyhmää olla suoraan hankkimatta samalla sitä kykyä. Ensisijaisesti laivat tulevat Suomen puolustukseen. Sen kertoo mm. se, että ne ovat teräsrunkoisia, saaristoväylille sopivia ja tukeutuvat olevaan Merivoimien infrastruktuuriin.
Mua jaksaa hymyilyttää tämä vohkaus Merivoimien tehtävistä. Kun tehtäväjakoa muutettiin silloin kun ilmatyynyaluksista haluttiin päästä "tyylikkäästi" eroon, tuli uudet ohjusveneet. Eli Haminat, joka on toistaiseksi uusin varsinaista pääiskukykyä (ohjus, miina) käyttävä tst-alusluokka. Hamina on uusin inkarnaatio Helsinki/Rauma-luokkien paateista ja juuri siihen maihinnousun ja hyökkäyksen torjuntaan tehty. Toisin sanoen, koko meriliikenteen suojaus ei ole näkynyt oikeastaan (ellei ilmatyynyaluksien muuttamista Haminoiksi lasketa) alushankinnoissa ollenkaan. Alusluokat ovat niin pitkäikäisiä, että "meriliikenteen suojaus" ei ole toistaiseksi ehtinyt vaikuttaa juurikaan alustilauksiin. Toisin sanoen, koko laivasto on edelleen puhtaasti iskulaivasto, kuten kylmän sodan aikaan, jolla torjutaan ohjustulta ja miinoja käyttäen. Siis juuri sellainen kuin suurimmat paasaajat toivovat...
Meriliikenteen suojaaminen ei vieläkään ole sama asia kuin kauppa-alusten konkreettinen saattaminen. Koska uhkaaja uhkaa stand-off aseilla etäisyyksien päästä pitää sensoreitakin olla suojaamassa oletetussa uhan tulosuunnassa, paikassa jossa iskua voi odottaa jne. Myös oman väylästön kulkukelpoisena pitäminen on meriliikenteen suojaamista.