Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Brahmos helikopterista? Brahmosin ilmasta laukaistu versio painaa luokkaa 2500 kg ja KA-50/52 hyötykuorma on 2000 kg luokkaa. Todennäköisesti vielä niin että yhteen ripustimeen saa sen noin 500 kg asennettua.

Meritorjuntaohjusten käyttö saaristossa ei ole kovinkaan yksinkertaista. Brahmos on todennäköisesti suuunniteltu täysin avomeri käyttöön joten voi olla että se on lähes täysin käyttökelvoton jos alukset ovat alueella missä on luonnollisia/luonnottomia kaikuja joihin tutka voi lukittua. Penguin ja esim NSM soveltuvat rannikko/saaristo olosuhteisiin, joissa yleensäkin lämpöhakuiset ovat parempia.
Jossain oli että KA-52 voi kantaa raskaita meritorjuntaohjuksia... Tiedä sitten mutta kuten sanoin lavetteja löytyy muitakin... Tämä on jo aiemmin käyty mutta toistan itseäni... Jos jotain saatetaan niin se saattaminen tapahtuu saaristoa kauemmas... Saaret eivät siis suojaa... Brahmos oli yksi esimerkki... Toki naapurilta löytyy muitakin pintatorjunta ohjuksia....

Joka tapauksessa kun lähdetään siitä että olemme joka suhteessa alivoimaisia niin miksi lyödä paukkuja johonkin joka toimii vain harmaassa vaiheessa ja joka voidaan hoitaa ilman tuollaista panostusta? Tappioiden tuottamisesta vastustajalle ei ole silloin kyse jos puhutaan saattue suojauksesta tai kv tehtävistä...
 
Jossain oli että KA-52 voi kantaa raskaita meritorjuntaohjuksia... Tiedä sitten mutta kuten sanoin lavetteja löytyy muitakin.
Tulevat Brahmos-M ja Brahmos-NG versiot ovat kevyempiä, joten ehkäpä niitä on sitten suunniteltu helikopteriinkin, vaikkei nykyistä olekaan?

https://en.wikipedia.org/wiki/BrahMos
"Brahmos-M
A new, smaller variant of the air-launched BrahMos is also under development ...
The missile will have a length of 6 meters and diameter of 0.5 meter with speed of close to Mach 3.5.[77][78] The system is expected to be inducted in the year 2017."
...
"BrahMos-NG (Next Generation) is a mini version based on the existing BrahMos, will have same 290-km range and mach 3 speed but it will only weigh around 1.5 tons, 6 meters in length and 50 cm in diameter, making BrahMos-NG 50 percent lighter and smaller than its predecessor."
 
Heh! Mini versio eikä painoa ole kuin 1,5 tn. Ihan vertailun vuoksi RBS-15 painaa 800 kg ja NSM hiukan päälle 400 kg.
 
Meritorjuntaohjusten käyttö saaristossa ei ole kovinkaan yksinkertaista. Brahmos on todennäköisesti suuunniteltu täysin avomeri käyttöön joten voi olla että se on lähes täysin käyttökelvoton jos alukset ovat alueella missä on luonnollisia/luonnottomia kaikuja joihin tutka voi lukittua. Penguin ja esim NSM soveltuvat rannikko/saaristo olosuhteisiin, joissa yleensäkin lämpöhakuiset ovat parempia.
Nykyisin alukset voivat poistaa pakokaasut pinnan alle ja ruiskuttaa aluksen alta otettua vettä kansille ja kylkiin, jolloin aluksella on sama pintalämpötila kuin pintavedellä. En siis ole kovin vakuuttunut että lämpöhakuiset meritorjuntaohjukset olisivat parempia. Toki saaristo-olosuhteet ovat tutkahakuisille vaikeita tai mahdottomia ellei niitä ole sinne suunniteltu.
 
Jossain oli että KA-52 voi kantaa raskaita meritorjuntaohjuksia... Tiedä sitten mutta kuten sanoin lavetteja löytyy muitakin... Tämä on jo aiemmin käyty mutta toistan itseäni... Jos jotain saatetaan niin se saattaminen tapahtuu saaristoa kauemmas... Saaret eivät siis suojaa... Brahmos oli yksi esimerkki... Toki naapurilta löytyy muitakin pintatorjunta ohjuksia....

Joka tapauksessa kun lähdetään siitä että olemme joka suhteessa alivoimaisia niin miksi lyödä paukkuja johonkin joka toimii vain harmaassa vaiheessa ja joka voidaan hoitaa ilman tuollaista panostusta? Tappioiden tuottamisesta vastustajalle ei ole silloin kyse jos puhutaan saattue suojauksesta tai kv tehtävistä...

Ka-52 ei takuuvarmasti kanna Oniksia (Brahmos), tuskin edes Alfaa. Ehkä Uran voisi olla mahdollisuuksien rajoissa. Kallis ja hidas tst-kopteri on kuitenkin huonoimpia mahdollisia meritorjuntalavetteja. Ilmaiskuihin omia pintavoimiamme vastaan käytettäisiin luultavasti Il-38:aa ja ehkä Su-34:ää. Suomenlahdella kenties myös meritoimintakoptereita.
"Kovan" sodan jo sytyttyä Venäjä tuskin käyttäisi rannikkojemme läheisyydessä raskaita pinta-aluksia. Siihen ei olisi paljoakaan syytä. Maantiede rajoittaa sitä ohjusmäärää mitä Venäjä voi vesillemme ruutata. Kuten kartasta näkyy, ohjusisku Selkämerelle vaatii yli 1000 kilometrin taistelulentoa. Ei niitä lentosuorituksia nyt ihan sadoittain tuosta vaan tehdä.
 
Olet oikeassa... Tarkistin ja kyytiin menee kh-31 ja kh-35 ohjuksia... Varmasti ihan riittävän koko luokan puikkoja nekin
 
Ka-52 ei takuuvarmasti kanna Oniksia (Brahmos), tuskin edes Alfaa. Ehkä Uran voisi olla mahdollisuuksien rajoissa. Kallis ja hidas tst-kopteri on kuitenkin huonoimpia mahdollisia meritorjuntalavetteja. Ilmaiskuihin omia pintavoimiamme vastaan käytettäisiin luultavasti Il-38:aa ja ehkä Su-34:ää. Suomenlahdella kenties myös meritoimintakoptereita.
"Kovan" sodan jo sytyttyä Venäjä tuskin käyttäisi rannikkojemme läheisyydessä raskaita pinta-aluksia. Siihen ei olisi paljoakaan syytä. Maantiede rajoittaa sitä ohjusmäärää mitä Venäjä voi vesillemme ruutata. Kuten kartasta näkyy, ohjusisku Selkämerelle vaatii yli 1000 kilometrin taistelulentoa. Ei niitä lentosuorituksia nyt ihan sadoittain tuosta vaan tehdä.
Kuitenkin täällä on puhuttu saatto hommista aina juutinraumalle saakkaa....
 
monesti ehkä paras järjestely omasta mielestäni olisi kun vietäisiin laivalla perämeren yli tarvikkeet ruotsita suomeen.

Eli jostain tanskan paikkeilta rahti siirtyisi ruotsin maaperälle mistä se tuotaisiin suomeen joko perämeren kautta laivalla tai sitten lapin kautta rekoilla. Tällöin vältettäisiin pitkät saattotehtävät sekä riski menettää alus olisi pienempi.
 
Riippuu paljolti siitä että missä joukossa ruotsi seisoo... Huolto tosin kevenee koskemaan vain tärkeitä tarvikkeita... Banaani hyllyt tyhjenee eivätkä täyty kovin nopeasti.
 
Naurettava ajatuskin, että Suomi voisi kriisitilanteessa "saattaa kauppa-aluksia". Aivan naurettavaa paskaa. Oikeasti. Tuollainen vaatisi lukuisia risteilijöitä, jotka kykenevät torjumaan lukuisia huippunopeita meritorjuntaohjuksia sekä hävittäjiä, jotka kykenevät etsimään ja torjumaan sukellusveneitä. Siis aivan jumalattoman laivaston ja PELKÄSTÄÄN saattotehtäviin. Siinäkään tuskin onnistuttaisiin. Ne meritorjuntaohjukset voi vihollinen ampua satojen kilometrien päästä, eikä meillä ole mitään keinoa estää sitä. Moisten torjunta on täyttä haihattelua meidän resursseillamme. Kertoo merivoimien henkilöstön ja tämän foorumilaisten mielenhäiriöistä, jos kuvittelevat Suomen voivat moiseen pystyä missään olosuhteissa!!!

"Parasta", mihin voimme EHKÄ onnistua, on ohjata meriliikenne merenkurkusta ylitse Ruotsiin ja jotain pikkupurkkeja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin. Tämä siis maksimi. Tässä auttaa parhaiten ilmavoimat, joka pitäisi pitää ilmatilaa suojattuna näiltä osin ja koettaa siten jotenkin estää vihollista upottamasta noita paatteja. Vaikeaa sekin on. Tosin ilmavoimilla on muutakin puuhaa kuin jonkun purkin pääsyn varmistaminen jonnekin. Ehkä Lounais-Suomen ja Ahvenanmaan saaristoon tuupattu NASAMS-patteri voisi auttaa kanssa vähän, en tiedä.

Kyllä meidän merivoimien tehtävät pitää järjen valossa pitää siinä, että ne pystyvät alueellista koskemattomuutta suojaamaan harmaassa vaiheessa ja suojaamaan hieman merimiinoitteiden laskua, sekä huoltamaan saaristossa olevia joukkojamme ja ehkä hätistelemään pieniä sukellusveneitä ja muita pois. Thats it. Kaikki muu on täyttä huuhaata ja haihattelua, Napoleon-syndroomaista roskaa, johon ei pidä vajota hetkeksikään.
 
monesti ehkä paras järjestely omasta mielestäni olisi kun vietäisiin laivalla perämeren yli tarvikkeet ruotsita suomeen.

Eli jostain tanskan paikkeilta rahti siirtyisi ruotsin maaperälle mistä se tuotaisiin suomeen joko perämeren kautta laivalla tai sitten lapin kautta rekoilla. Tällöin vältettäisiin pitkät saattotehtävät sekä riski menettää alus olisi pienempi.
Hoidin tuollaista kuviota jonkin satamalakon aikaan. Kiinasta tuodun kontin kustannus moninkertaistuu, eikä kapasiteettia ole kuin nimeksi.

Sota-ajan elintärkeiden lastien poikkeusjärjestelyyn saattaa toimia, mutta normaalia talouselämää ei noin pyöritetä.

Suomen talouden saa pysähtymään meriliikennettä häiritsemällä. Krim- tyylinen hybridisota voi meidän kohdallamme hyvinkin tarkoittaa kauppa-alusten pysäyttämistä horisontin takana, josta Kreml ei tietenkään ole millään lailla tietoinen. Merivoimien taistelualus voisi pakottaa vihollisen joko perääntymään tai eskaloimaan tilanteen viralliseksi merisaarroksi joka pakottaisi ainakin Saksan toimimaan.
 
Hoidin tuollaista kuviota jonkin satamalakon aikaan. Kiinasta tuodun kontin kustannus moninkertaistuu, eikä kapasiteettia ole kuin nimeksi.

Sota-ajan elintärkeiden lastien poikkeusjärjestelyyn saattaa toimia, mutta normaalia talouselämää ei noin pyöritetä.

Suomen talouden saa pysähtymään meriliikennettä häiritsemällä. Krim- tyylinen hybridisota voi meidän kohdallamme hyvinkin tarkoittaa kauppa-alusten pysäyttämistä horisontin takana, josta Kreml ei tietenkään ole millään lailla tietoinen. Merivoimien taistelualus voisi pakottaa vihollisen joko perääntymään tai eskaloimaan tilanteen viralliseksi merisaarroksi joka pakottaisi ainakin Saksan toimimaan.

Olisikohan paikallaan rakentaa se rata käsivarresta Norjaan? Pärjäisikö se sitten normaaliolosuhteissa konttilogistiikassa Itämeren kautta kulkevalle reitille..
 
Tosiaan poikkeusoloissa ei tarvisi tuoda muutakuin se pakollinen.
Montaa laivaa on laskettu yhden PV:n laivan pystyvän suojaamaan saattotehtävässä?
Luulisi ainakin että olisi 2-3 siviililaivaa yhtä PV:n alusta kohden.
 
Naurettava ajatuskin, että Suomi voisi kriisitilanteessa "saattaa kauppa-aluksia". Aivan naurettavaa paskaa. Oikeasti. Tuollainen vaatisi lukuisia risteilijöitä, jotka kykenevät torjumaan lukuisia huippunopeita meritorjuntaohjuksia sekä hävittäjiä, jotka kykenevät etsimään ja torjumaan sukellusveneitä. Siis aivan jumalattoman laivaston ja PELKÄSTÄÄN saattotehtäviin. Siinäkään tuskin onnistuttaisiin. Ne meritorjuntaohjukset voi vihollinen ampua satojen kilometrien päästä, eikä meillä ole mitään keinoa estää sitä. Moisten torjunta on täyttä haihattelua meidän resursseillamme. Kertoo merivoimien henkilöstön ja tämän foorumilaisten mielenhäiriöistä, jos kuvittelevat Suomen voivat moiseen pystyä missään olosuhteissa!!!

"Parasta", mihin voimme EHKÄ onnistua, on ohjata meriliikenne merenkurkusta ylitse Ruotsiin ja jotain pikkupurkkeja Ahvenanmaan kautta Ruotsiin. Tämä siis maksimi. Tässä auttaa parhaiten ilmavoimat, joka pitäisi pitää ilmatilaa suojattuna näiltä osin ja koettaa siten jotenkin estää vihollista upottamasta noita paatteja. Vaikeaa sekin on. Tosin ilmavoimilla on muutakin puuhaa kuin jonkun purkin pääsyn varmistaminen jonnekin. Ehkä Lounais-Suomen ja Ahvenanmaan saaristoon tuupattu NASAMS-patteri voisi auttaa kanssa vähän, en tiedä.

Kyllä meidän merivoimien tehtävät pitää järjen valossa pitää siinä, että ne pystyvät alueellista koskemattomuutta suojaamaan harmaassa vaiheessa ja suojaamaan hieman merimiinoitteiden laskua, sekä huoltamaan saaristossa olevia joukkojamme ja ehkä hätistelemään pieniä sukellusveneitä ja muita pois. Thats it. Kaikki muu on täyttä huuhaata ja haihattelua, Napoleon-syndroomaista roskaa, johon ei pidä vajota hetkeksikään.

Niinpä.- Piilottelu saaren kupeessa on hyvä taktiikka meille. Sitä olen ihmetellyt että eikö meidän ilmavoimilta voisi löytyä yhtään hävittäjää jossa meritorjuntaohjukset alla. Niissä on niin pirun pitkät kantomatkatkin nykyisin, että luulisi täydentävän paremmin kuin hyvin ohjusveneitä.
 
Niinpä.- Piilottelu saaren kupeessa on hyvä taktiikka meille. Sitä olen ihmetellyt että eikö meidän ilmavoimilta voisi löytyä yhtään hävittäjää jossa meritorjuntaohjukset alla. Niissä on niin pirun pitkät kantomatkatkin nykyisin, että luulisi täydentävän paremmin kuin hyvin ohjusveneitä.
Mites Learjetit? Olen nähnyt näitä harjoitusohjukset siipien alla tääl Turuus.
 
Niinpä.- Piilottelu saaren kupeessa on hyvä taktiikka meille. Sitä olen ihmetellyt että eikö meidän ilmavoimilta voisi löytyä yhtään hävittäjää jossa meritorjuntaohjukset alla. Niissä on niin pirun pitkät kantomatkatkin nykyisin, että luulisi täydentävän paremmin kuin hyvin ohjusveneitä.

Gripeniin menisi RBS-15 meritorjuntaohjuksen ilmasta-maahan versio. Ohjusveneissä on saman ohjuksen variantti.
 
Mites Learjetit? Olen nähnyt näitä harjoitusohjukset siipien alla tääl Turuus.

Ei niissä Ilmavoimien Learjeteissä mitään ohjuksia kai kuskata. Lähinnä niitä maalihinaus laitteita löytyy.




Hauskaa miten joka ketjussa ihmetellään/haaveillaan jostain tietystä asiasta. Toisaalla se on HARMi ja toisaalla meritorjuntaohjus, jossain jopa häirintäkoneet. Rajallisilla resursseilla pitää valita se tärkein, ei voi saada kaikkia.
 
Ei niissä Ilmavoimien Learjeteissä mitään ohjuksia kai kuskata. Lähinnä niitä maalihinaus laitteita löytyy.




Hauskaa miten joka ketjussa ihmetellään/haaveillaan jostain tietystä asiasta. Toisaalla se on HARMi ja toisaalla meritorjuntaohjus, jossain jopa häirintäkoneet. Rajallisilla resursseilla pitää valita se tärkein, ei voi saada kaikkia.
image.webp
Avot!
 
Niin Suomen Learjeteihin on maalihinauslaitteita jotka asennetaan siiven alle. Toki siellä Turussa lentää näitä yksityisten firmojen koneita myös. Saabilla taisi olla EW simulointikoneita joita sitten tilataan IT-leirejä varten.
 
Back
Top