Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Muistelen, että sinä tai joku muu ihmetteli aiemmin ko. tilannetta. Miten on mahdollista, että aluksia suunnitetaessa ei ole huomioitu mahdollisuutta konfliktiin Persianlahdella?
Äskeisestä päästäänkin kysymykseen, pitäisikö MTA2020:n suunnittelussa huomioida operointi Persianlahdella? Olisihan se nyt noloa, jos merivoimat ei voisi osallistua KV-tehtäviin, koska alukset on suunniteltu kotimaan puolustukseen.
Ei tainnut olla jäissä kulkemis kykyä.Saksa tilaa viisi uutta korvettia 1,5mrd hintaan Pitäisikö Suomen hypätä kelkkaan jotta hinta painuisi alas?
Eipä se Persianlahtikyky kummoisia vaadikaan, riittävän merikelpoisuuden joka tullee suoraan kokoluokan avulla sekä riittävän jäähdytyksen koneistolle ja miehistölle, kumpikaan ei vaadi erikoiskommervenkkejä.Vielä 4-5 vuotta takaperin merivoimissa valiteltiin kovasti sitä ettei miinalaivoilla pystytä toimimaan Intian valtamerellä. Oletettavasti tämä paha aukko puolustuskyvyssä pyritään korjaamaan. Tosin tätä vaatimusta ei ole kyllä enää viime vuosina pahemmin korostettu.
Ei meidänkään merivoimilla sentään näin huonosti mene onneksi, vaikka rbs:ät eivät ihan tuoreita enään olisikaan.
http://www.janes.com/article/65445/uk-to-retire-gws60-harpoon-at-end-of-2018
Saksa tilaa viisi uutta korvettia 1,5mrd hintaan Pitäisikö Suomen hypätä kelkkaan jotta hinta painuisi alas?
Ei nuolaista ennen kuin tipahtaa. Ei ole vielä edes julkistettu tietoa siitä, katsotaanko RMC:n kyky rakentaa alukset riittäväksi.Jotain sellaista meidän laivanrakentajamme sekä Merivoimamme osaavat mitä sakuilta puuttuu. Nimittäin nämä viisi uutta yksilöä viime vuosikymmenellä suunnitellusta Braunschweig -luokasta maksavat saman per alus kun meidänkin hankinnat.
Mutta saksalaiset perustelivat valmiiksi suunnitellun tyypin valintaa sillä, että uussuunniteltu laiva olisi tullut paljon kalliimmaksi.
Jotain sellaista meidän laivanrakentajamme sekä Merivoimamme osaavat mitä sakuilta puuttuu. Nimittäin nämä viisi uutta yksilöä viime vuosikymmenellä suunnitellusta Braunschweig -luokasta maksavat saman per alus kun meidänkin hankinnat.
Mutta saksalaiset perustelivat valmiiksi suunnitellun tyypin valintaa sillä, että uussuunniteltu laiva olisi tullut paljon kalliimmaksi.
Tyhmä kysymys. Miksi meidän Mto:n lentäessä perässä palaa kaksi pitkää suihkua? Yrittänyt etsiä syytä moiseen, kun niin erikoinen verrattuna muihin. Onko sillä joku virka?
Tyhmä kysymys. Miksi meidän Mto:n lentäessä perässä palaa kaksi pitkää suihkua? Yrittänyt etsiä syytä moiseen, kun niin erikoinen verrattuna muihin. Onko sillä joku virka?
Tuossa ei vielä sanottu missä konfiguraatiossa alukset tulevat. Mahdollisesti ne viisi ovat jotain paranneltua mallia? K130 sellaisenaan on vähän köykäisesti aseistettu, it-järjestelmän osalta ei ainakaan meille kelpaisi.
Tämä Braunschweig -luokan kevyehkö aseistus on ihan totta. Parempi verrokki olisikin Israelin Saar 6 -luokka, joita rakennetaan samat neljä Saksassa. Mutta hinta onkin 1.7 miljardia euroa. Molemmat siis 90 m pitkiä 2000 tn aluksia niinkuin meillekin
tulevat. Ei tää hintamatikka vaan mulle aukea, sillä Saksassa on rakennettu sentään sotalaivoja lähes jatkuvasti. Meillähän pannaan pystyyn telakka ei nyt ihan tätä varten mutta ei siellä rakennettujen laivojen lista pitkäkään ole.
Suomen Sotilas uutisoi: ”Ruotsin puolustusvoimat on ottanut uudelleen käyttöön kuorma-autoalustalta laukaistavan RBS15 -meritorjuntaohjuksen.”
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/11/tung-kustrobot-ater-i-forsvarsmakten/
However, this also causes a very uncomfortable question to pop up again:
What does the Swedish Commander-in-Chief know, that our politicians pretend they don’t?
Tarkoitatko alkuvaiheessa? Ne tulevat kahdesta boosteri raketista jotka sylkevät ohjuksen vauhtiin ennenkuin luovuttavat päämoottorille
Edit. Taas myöhässä