Tässä yhteydessä voi tosiaan hyvin ajatella myös Raja/merivartiostoa. Siinä on toinen kopterien lentäjä ja ylläpitäjä. Tosin ei oikein sovellu organisaatiojaon takia vaikka operaatioalue tasan sama.Sitten tullaan siihen, että tarvitseeko Merivoimat omaa parin helikopterin ilmailu-osastoaan? No käyttöön tarvitsevat kyllä, mutta ylläpitoon eivät. Eli joka tapauksessa pitäisi keskustella kuka sitten hoitaisi Merivoimien ilmailun. Meillä kun ei ole merijalkaväkeä, joka kätevästi on osa vähän kaikkea. Maavoimilla ja Rajavartiolaitoksella on helikopterit ja Ilmavoimilla lentokoneet. Mikäli Merivoimat hankkisi kaluston, täytyisi niille saada lentäjät. Olisi tietysti rauhan aikanakin kaikkein järkevintä että tämä miehistö voisi lentää sitten sekä Meri- että Maavoimissa tai vaikka Merivoimissa ja Rajavartiolaitoksella.
Sinänsähän huollossa kaikki tiet johtavat Patria Aviationiin.
Mutta helikopterilentäjiä ei olisi välttämättä järkevää olla kolmessa eri valtiollisen turvallisuusalan toimijassa.
Patria Helicopters AB on NH Industriesin lisäksi AgustaWestlandin, Airbus Helicoptersin ja Bell Helicoptersin valtuutettu huoltokeskus ja osa Patria-konsernia.