Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sitten tullaan siihen, että tarvitseeko Merivoimat omaa parin helikopterin ilmailu-osastoaan? No käyttöön tarvitsevat kyllä, mutta ylläpitoon eivät. Eli joka tapauksessa pitäisi keskustella kuka sitten hoitaisi Merivoimien ilmailun. Meillä kun ei ole merijalkaväkeä, joka kätevästi on osa vähän kaikkea. Maavoimilla ja Rajavartiolaitoksella on helikopterit ja Ilmavoimilla lentokoneet. Mikäli Merivoimat hankkisi kaluston, täytyisi niille saada lentäjät. Olisi tietysti rauhan aikanakin kaikkein järkevintä että tämä miehistö voisi lentää sitten sekä Meri- että Maavoimissa tai vaikka Merivoimissa ja Rajavartiolaitoksella.
Tässä yhteydessä voi tosiaan hyvin ajatella myös Raja/merivartiostoa. Siinä on toinen kopterien lentäjä ja ylläpitäjä. Tosin ei oikein sovellu organisaatiojaon takia vaikka operaatioalue tasan sama.
Sinänsähän huollossa kaikki tiet johtavat Patria Aviationiin.
Mutta helikopterilentäjiä ei olisi välttämättä järkevää olla kolmessa eri valtiollisen turvallisuusalan toimijassa.
Patria Helicopters AB on NH Industriesin lisäksi AgustaWestlandin, Airbus Helicoptersin ja Bell Helicoptersin valtuutettu huoltokeskus ja osa Patria-konsernia.
 
Sitten tullaan siihen, että tarvitseeko Merivoimat omaa parin helikopterin ilmailu-osastoaan? No käyttöön tarvitsevat kyllä, mutta ylläpitoon eivät. Eli joka tapauksessa pitäisi keskustella kuka sitten hoitaisi Merivoimien ilmailun. Meillä kun ei ole merijalkaväkeä, joka kätevästi on osa vähän kaikkea. Maavoimilla ja Rajavartiolaitoksella on helikopterit ja Ilmavoimilla lentokoneet. Mikäli Merivoimat hankkisi kaluston, täytyisi niille saada lentäjät. Olisi tietysti rauhan aikanakin kaikkein järkevintä että tämä miehistö voisi lentää sitten sekä Meri- että Maavoimissa tai vaikka Merivoimissa ja Rajavartiolaitoksella.
Olisin itse tuon kannalla että merivoimien ja rajavartiolaitoksen(merivartiosto). Voisi olla kustannustehokkainta rauhanaikana ja lentäjät saisivat harjoitusta tarpeeksi.

Maavoimilla ei muutenkaan montaa kopteria ole ja fakta on että itku siitä syntyisi jos niitä vähiäkin pitäisi vielä jakaa sukellusvenejahtiinkin. Ja kyllä sen ymmärtääkin maavoimien näkökulmasta.

Itse NH90 hanke ja sen järkevyys näin jälkeenpäin jossitellen onkin sitten ihan oma tarinansa josta varmasti saisi monta jyrkkääkin mielipidettä maanpuolustus.netin saunaillassa jos sellainen olisi :D
 
Jos meille joskus tulee meritoimintaan soveltuvia helikoptereita niin Vartiolentolaivueen tukikohta Turussa voisi olla hyvä sijoituspaikka. Kun laivue 2020 korventti on laivaston normaalilla toiminta-alueella, niin tarvittaessa helikopteri voi lentää avuksi aivan hyvin maakentältä. NH90:sen toimintamatka näyttäisi olevan 800-1000 km versiosta riippuen joten jossain 300 km päässä voi varmaan käydä torpeedon pudottamassa. Vasta silloin jos alus komennetaan kauemmas itämerelle tai vielä kauemmas kv-tehtäviin niin silloin kopteri voisi olla mukana.
 
Saabin uusi Naval Combat System

MRVGIlv.gif


Onkohan tällainen paketti (tai ainakin osia siitä) suunnitteilla 2020-korvetteihin? Ainakin Saabin sivulla kehuvat, että sopis Itämeren "erikoisolosuhteisiin" ihan helevetin hyvin.

http://saab.com/stories/2016-10/saab-naval-combat-system/
In order to meet the challenges posed by the Baltic Sea coastline, Saab's equipment is designed for short reaction times, shallow waters and extremely cluttered conditions. This means Saab's naval combat system can handle even the most challenging of environments.
 
Kun rajan kopterit tulisivat sodan aikana joka tapauksessa Merivoimien alaisuuteen niin kannattaisiko vain hankkia 3-4 Super Pumaa myös laivakäyttöön? Holahtaisivat suoraan myös Vartiolentueen huoltozydeemeihin.
 
Saabin uusi Naval Combat System



Onkohan tällainen paketti (tai ainakin osia siitä) suunnitteilla 2020-korvetteihin? Ainakin Saabin sivulla kehuvat, että sopis Itämeren "erikoisolosuhteisiin" ihan helevetin hyvin.

http://saab.com/stories/2016-10/saab-naval-combat-system/


Saabin systeemi on varmaan potentiaalinen ehdokas, toinen vaihtoehto voisi olla Thalesin Combat Management System ja siihen liittyvä i-mast 400 jollainen on nähtävissä viimeisimmissä MTA2020 havainnekuvissa ( ilman ylimmäisenä olevaa pyöreää kupua jossa on satelliittikommuniukaatio antenni)

https://www.thalesgroup.com/sites/default/files/asset/document/Datasheet IM400_DS163_10_12_HR.pdf

iwjcvnp.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tekisköhän näillä mitään Suomessa? Rannalla tai veneessä.
Patonginpurijat laittaa ne NH90:iin!
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Venom_(missile)

30 kg taistelukärjellä ei kyllä saa ajoiksi kuin pahan mielen. Verrokkina NSM 125 kg, Exocet 165 kg, RBS-15 200 kg ja Harpoon 221 kg. Naapurin Klub on 400 kg.
LRASM on toistaiseksi JASSMin 450 kg, eli luvassa aika jööti 2020 jälkeen. Tosin vähintään 500k+ kipale vetänee muut kuin USN hiljaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Patonginpurijat laittaa ne NH90:iin!
https://en.wikipedia.org/wiki/Sea_Venom_(missile)

30 kg taistelukärjellä ei kyllä saa ajoiksi kuin pahan mielen. Verrokkina NSM 125 kg, Exocet 165 kg, RBS-15 200 kg ja Harpoon 221 kg. Naapurin Klub on 400 kg.
LRASM on toistaiseksi JASSMin 450 kg, eli luvassa aika jööti 2020 jälkeen. Tosin vähintään 500k+ kipale vetänee muut kuin USN hiljaiseksi.

30 kg panos on "koputtelua varten" eli pitää vähintään se 150 kg ja isompaa olla...
 
30 kg panos on "koputtelua varten" eli pitää vähintään se 150 kg ja isompaa olla...

Tuossa linkissä mainitaan, että tuo ohjus on tarkoitettu 50-500 tonnisia aluksia vastaan ja uskoisin siihen tuon 30 kiloa on ihan riittävä. Ja jos tuossa tosiaan on ominaisuuksia jotka sallivat ampujan valita osumakohta tarkasti, niin ihan varmasti sillä 30 kilollakin estää tehtävän suorittamisen tai ainakin tekee siitä todella vittumaista.
 
Eikös Suomessa ole rannikko-ohjus spike käytössä? Siinäkään mikään ihmeellinen taistelulataus ole.
 
Eikös Suomessa ole rannikko-ohjus spike käytössä? Siinäkään mikään ihmeellinen taistelulataus ole.
Rannikkojääkärien Spike-ER ohjuksen paino on 34kg, joten eipä siinäkään voi olla kummoinen lataus. Muutenkin se on suunniteltu PST-ohjukseksi.

https://en.wikipedia.org/wiki/Spike_(missile)
Spike-ER
extended range or extra-long range version of the weapon. It was formerly also known as the NT-Dandy or NT-D. It has a minimum range of 400 m and a maximum range of 8,000 m (5.0 mi).[20] It has a larger diameter and is heavier than the other systems, and is usually vehicle mounted. It is used by infantry, Light Combat Vehicle (LCVs), and helicopters. The Finnish Navy's Coastal Jaegers also operate the version in the anti-ship role. The weight of the missile is 34 kg (74 lb 15 oz), the launchers are 30 kg (66 lb 2 oz) and 55 kg (121 lb 4 oz) respectively for the vehicle and air-launched versions. Penetration is around 1,000 mm (39 in) of RHA.[17]

Norjassa ja Ruotsissa käytetään Hellfireä rannikko-ohjuksena, ja siinäkin on vain 8-9kg lataus.

Tuo Sea Venom ohjus painaa 110kg, joten voi olla turhan painava kannettavaksi.
 
30 kg taistelukärjellä ei kyllä saa ajoiksi kuin pahan mielen. Verrokkina NSM 125 kg, Exocet 165 kg, RBS-15 200 kg ja Harpoon 221 kg. Naapurin Klub on 400 kg.
LRASM on toistaiseksi JASSMin 450 kg, eli luvassa aika jööti 2020 jälkeen. Tosin vähintään 500k+ kipale vetänee muut kuin USN hiljaiseksi.

Hiljaiseksi? Eipä taida mikään noista muistakaan meritorjuntaohjuksista lähteä alle puolen miljoonan, vaikka LRASM lieneekin kalliimmasta päästä.

LRASM vaikuttaa kyllä teknisesti niin kehittyneeltä, että se olisi herkullista saada Suomenkin käyttöön. Harmi vain, että maalavetti puuttuu ja että ohjus on turhan raskas Hamina-luokalle.
 
Type 45:stä kun oli juuri äsken puhetta niin... Luokan uusin alus HMS Duncan simahti matkalla sotaharjoituksiin

HMS Duncan had to return to Plymouth harbour on Wednesday despite only leaving the base two days before.

The powerful destroyer-class ship is believed to have suffered a “total propulsion failure”, causing it to break down.

The technical failure is believed to have occurred off the Devon coast while HMS Duncan was taking part in military training manoeuvres referred to as “Flag Officer Sea Training”.

In addition to the malfunction stopping the ship dead in its tracks, the electrical fault also renders the ship unable to defend itself – switching off its weapon systems.


-------------------------------------------------

Ei olis varmaan kannattanut irvailla Kuznetsoville ja sen hinaajille...
 
Back
Top