Laivue 2020 Maanpuolustus-lehdessä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Usko mitä haluat. Kun hornetit hankittiin oli kyseessä lavetin hankinta, aseistus on hankittu erikseen. MLRS on edelleen lavetin tasolla. Pääsääntönä voi pitää sitä, että aseistus A-tarvikkeineen maksaa saman kuin lavetti tai sitten enemmän. Erona on vaan se, että aseistus voidaan hankkia nopeasti ja lavettia ei. Siinä syy miksi meillä on paljon suorituskykyä vaillinaisella aseistuksella.Jotta runko kannattaisi hankkia pitää se varustella sensorien yms. osalta täysin valmiiksi ja siinä palaa helposti ne rahat joilla muutoin saisi edes kolmelle laivalle aseita. Ohjuksia yms. voi riskillä hankkia sitku mutta vaikkapa tutkien tai taistelunjohtojärjestelmän puuttumista ei ihan noin vain paikataan. Miltään osin "tyhjän"rungon hankinta olisi kaikkien aivopierujen äiti. Vai onko meille hankittu Horneteja esim. ilman avioniikkaa tms.?
Runko ei raakana hirveitä maksa mutta varusteltuna se sitten jo maksaakin. Tietenkin. Eli runkojen vähentäminen neljästä kolmeen säästää nopealla päässälaskulla rahoista noin neljänneksen. Tai tässä tapauksessa lisää kuhunkin jäljelle jäävään alukseen käytettävää rahamäärää kolmanneksella. 300 miljoonaa per paatti ei ole realismia mutta 400 alkaa jo olla.
Jotta runko kannattaisi hankkia pitää se varustella sensorien yms. osalta täysin valmiiksi ja siinä palaa helposti ne rahat joilla muutoin saisi edes kolmelle laivalle aseita. Ohjuksia yms. voi riskillä hankkia sitku mutta vaikkapa tutkien tai taistelunjohtojärjestelmän puuttumista ei ihan noin vain paikataan. Miltään osin "tyhjän"rungon hankinta olisi kaikkien aivopierujen äiti. Vai onko meille hankittu Horneteja esim. ilman avioniikkaa tms.?
Usko mitä haluat. Kun hornetit hankittiin oli kyseessä lavetin hankinta, aseistus on hankittu erikseen. MLRS on edelleen lavetin tasolla. Pääsääntönä voi pitää sitä, että aseistus A-tarvikkeineen maksaa saman kuin lavetti tai sitten enemmän. Erona on vaan se, että aseistus voidaan hankkia nopeasti ja lavettia ei. Siinä syy miksi meillä on paljon suorituskykyä vaillinaisella aseistuksella.
Pelkällä rungollakin hoitaa kummasti miinoittamisen. Ei siihen tarvita tyhjyyttään ammottavia siiloja tai 100 miljoonan euron sensorijärjestelmää.
Usko mitä haluat. Kun hornetit hankittiin oli kyseessä lavetin hankinta, aseistus on hankittu erikseen. MLRS on edelleen lavetin tasolla. Pääsääntönä voi pitää sitä, että aseistus A-tarvikkeineen maksaa saman kuin lavetti tai sitten enemmän. Erona on vaan se, että aseistus voidaan hankkia nopeasti ja lavettia ei. Siinä syy miksi meillä on paljon suorituskykyä vaillinaisella aseistuksella.
Laivue 2020 Maanpuolustus-lehdessä
Olen samaa mieltä. Alukselle on aina riski mennä satamaan. Mitä harvemmin sen siellä täytyy käydä sen parempi.^3 sivun jutussa korostettiin kotimaan puolustamista, huoltovarmuutta ja hankkeen tärkeyttä. Koko jutussa mainittiin humanitäärinen kriisi kerran ja kv-tehtäviä ei lainkaan. Viikkojen merelläoloaika on etu vaikka laiva ei poistuisi Saaristomereltä lainkaan.
^3 sivun jutussa korostettiin kotimaan puolustamista, huoltovarmuutta ja hankkeen tärkeyttä. Koko jutussa mainittiin humanitäärinen kriisi kerran ja kv-tehtäviä ei lainkaan. Viikkojen merelläoloaika on etu vaikka laiva ei poistuisi Saaristomereltä lainkaan.
Projektin hankepäällikkö luetteli artikkelissa Merivoimien tehtäviä. Ensimmäisenä oli humanitäärisessa kriisiissa avustaminen. Varmaan sattumalta koska muutkin tutut hommat kyllä lueteltiin. Vaatimuksissa taasen mm viikkojen merelläoloaika.
Viikkojen merelläoloaika on etu vaikka laiva ei poistuisi Saaristomereltä lainkaan.
Tällaista vaatimusta ei aikaisemmin ole ollut. Eihän siihen tainnut kyetä Pohjanmaakaan. Laivan suunnittelu on kompromissi. Enemmän polttoainetta mukaan tarkoittaa vähemmän atarvikkeita tai jopa kevyempää aseistusta. TV -huoneet miehistölle
ja isommat saunat taasen voi merkitä vähemmän miinoja mukaan. Rannikkoa puolustava laivasto tukeutuu sinne rannikolle kuten meillä aina on toimittu. Eikä edestakainen saattokeikka Travemündeen ja takaisin vie sekään kun alle viikon.
Noilla puheilla niitä myydään silti poliitikoillekin.
Tähän pitäisi sitten kuulua se pitkän kantaman ilmatorjuntakin, siitä on järjetöntä säästää jos muuten laivue toteutuu.
monitoiminen eli sinne voi tilapäisesti sijoittaa ulkomaankeikoilla majoitustiloja yms. mutta miinoitustehtävien aikana elellään sitten hiukan niukemmin. Näillä laivoillahan ne koulutusristeilyt ja Atalantat jatkossa hoidetaan.
Olisikohan mitään ideaa tilata Israelille meneviä aluksia jäissäkulkukykyisinä? Olisi ainakin osittain valmis konsepti ja joku jakamassa riskiä.
Käsittääkseni tässä keskustelussa on moneen kertaan todettu, että runko on halvin osa sotalaivasta. En myöskään oikein usko, että nyt kaavailluista kyvyistä ilmatorjunta menisi ensimmäisenä pakettiin, koska se on kyky, jota merivoimilla ei ole ennestään juuri lainkaan.
Minä veikkaan, että aluksia varustellaan eri tehtäviin ja (toivottavasti) modulaarisesti. Jos alusluokan ensimmäinen on "proto", niin se saatetaan jättää lopulta hyvinkin kevyelle varustukselle, jolloin sen kohtalona on keski-ikäisenä joko romutus tai myynti ulkomaille. Loput kolme alusta varustetaan paremmin: ainakin SUTO-välinein ja ilmatorjunta-asein. Meritorjuntaohjukset saatetaan hankkia esimerkiksi vain yhteen-kahteen alukseen sillä ajatuksella, että MLU:n yhteydessä Hamina-luokka luovuttaa omat laukaisimensa.
Suomen huono puoli on se, että Saksa ei korveteista maksa osaa...saisivat kyllä...perhanan Lapinpolttajat...
Suomi on täynnä laivoja joilla voi hoitaa miinoittamisen sotalaivojen takana. Siihen hommaan ei todellakaan ei kannata tyhjää korvetin runkoa rakentaa.