kimmo.j
Respected Leader
Tarkoitus ei ole leikkiä tyhmää, vaan yrittää kuvata Suomen öljyhuoltoon rautateitse liittyviä haasteita. Voisin jatkaa arviointia vielä tankkivaunukapasiteetin arvioinnilla. Suomen rauhanaikaisen öljynkulutuksen kuljettaminen rautateiteitse vaatisi noin 350 tankkivaunun (a 80 kuutiota) päiväsuorituksen tai vastaavan määrän polttoainekontteja. Kiertoaika yhdellä vaunulla esimerkiksi reitillä Rotterdam-Gävle-Rotterdam lastauksineen ja purkuineen olisi helposti luokkaa 5 päivää. Polttoainekontilla kiertoaika Rotterdam-Gävle-Pori-Helsinki ja takaisin voisi muodostua 7-10 päiväksi. Tankkivaunuja tarvittaisiin siis Suomen liikenteeseen minimissäään n. 1750 ja kontteja ehkä jopa 3000. Euroopan suurimmalla tankkivaunuvuokraajalla VTG Ag:lla on n. 80 000 vaunun kalusto, josta tankkivaunuja on noin puolet. Suomen öljyhuoltoon tarvittaisiin siis vähintään n. 5% VTG:n koko kalustosta tai vastaava määrä muiden yhtiöiden kalustoa. Rautatiekuljetuksiin osallistuisi todennäköisesti useampia operaattoreita, jotka sitten varaisivat tarvittavaa ratakapasiteettia eri maiden rataviranomaisilta. Suomen rautatiekuljetukset kilpailisivat kuljetusprioriteeteista joka maassa ja jos elettäisiin kriisitilannetta, jokaisessa maassa olisi aikamoinen kuhina rautateillä pelkästään paikallisten asevoimien tarvitsemissa kuljetuksissa.
Tälle hässäkälle vaihtoehtona on 5 rannikkotankkerin tankkaus Rotterdamissa, kuljetus Ruotsin aluevesien kautta esim. Naantaliin ja jakelu sieltä eteenpäin. Ei ole epäselvää, kumpi olisi logistisesti helpompaa. Suuntaviivaa kuljetussuunitelmista antaa myös se, että esim. Neste Shippingillä on Suomen lipun alla 29 omaa tankkilaivaa. En ole ainakaan kuullut, että Suomi olisi varannut tankkivaunu- tai polttoainekonttikapasiteettia.
En sano, etteikö rautateitse voitaisi kuljetuksia hoitaa, mutta pelkästään nihin tukeutuminen voisi muodostua logistisesti lähes mahdottomaksi.
(Tietenkin kriisin aikana astuisi kuvaan vahva säännöstely ja varmuusvarastojen käyttö, mutta jätetään niiden arviointi varsinaisille asiantuntijoille).
Puhumattakaan, että se rautatie siltoineen vasta helppo maali onkin.