Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Puolustusministeriö: Rahoitus riittää Merivoimien alushankintaan
Merivoimien alushankinta tapahtuu suunnitellulla rahoituksella, kertoi puolustusministeriö torstaina. Ministeriö kertoo tiedotteessaan, että Merivoimien Laivue 2020 -hankkeelle asetetut vaatimukset saavutetaan rahoituksen puitteissa eikä hankkeelle haeta tai myönnetä lisärahoitusta.
Laivue 2020 on Merivoimien taistelualushanke, jolla on tarkoitus korvata 2020-luvulla käyttöikänsä päähän tulevat kuusi alusta.
Hankkeelle on myönnetty 1,2 miljardin euron rahoitus. Puolustusministeriö vastaa tiedotteella Helsingin Sanomien uutiseen, jonka mukaan puolustusteollisuus epäilee rahoituksen riittävyyttä.
Loistavaa vaikka laivat taitavat olla vasta piirustuspöydällä
Loistavaa vaikka laivat taitavat olla vasta piirustuspöydällä
Mikä parasta sillä saadaan neljä just haluttua ja tarvittua alusta. Taitaa olla ainoa valtion projekti jonka budjetin pitävyys tiedetään ennen kuin muste on paperissa kuivunut.Hyvä, nyt mekin voidaan lopettaa tinkaus, rahaa on, lehdessä luki!
Tämä taitaakin olla sotilaskäskyasia: Budjetti, aikataulu ja sisältö on nyt käsketty, sitten vaan odotellaan, että Porkkalan sotasatamaan kiinnittyy neljä uudenuutukaista korvettia käskettynä hetkenä...Mikä parasta sillä saadaan neljä just haluttua ja tarvittua alusta. Taitaa olla ainoa valtion projekti jonka budjetin pitävyys tiedetään ennen kuin muste on paperissa kuivunut.
Tämä taitaakin olla sotilaskäskyasia: Budjetti, aikataulu ja sisältö on nyt käsketty, sitten vaan odotellaan, että Porkkalan sotasatamaan kiinnittyy neljä uudenuutukaista korvettia käskettynä hetkenä...
Siinä viestissä johon vastasit oli kyse sodan ajan toiminnasta, ei rauhan ajasta eikä harmaasta vaiheesta.Yleisesti ottaen toimittaessa sukellusveneitä vastaan on käytettävissä muitakin keinoja kuin tuhoaminen. Ainakin Suomessa on käytettävissä tavallista syvyyspommia kevyempiä latauksia, joilla voidaan varoittaa sukellusvenettä. Lisäksi laivastoympyröissäkin lienee käytettävissä joitakin puheviestinnän keinoja, kuten ilmailussa kansainvälisen hätätaajuuden käyttö tunnistettaessa ilmatilaa loukkaava ilma-alus.
Mistä löysit tiedon että rata Trondheimista Sundsvalliin on vähäliikenteinen ja yksiraiteinen?Jos nyt halutaan välttää eteläisellä Itämerellä seilaaminen ja eteläisen Ruotsin ruuhkaiset radat sekä rauhanaikana tukkoinen yhteys Tanskaan ja edelleen Saksaan, niin Meråker/Center väylä. Se on vielä sähköistämätön Norjan puolella, mutta sähköistystyö alkaa tulevana vuonna. Dieselillä pärjää. Trondheimista käytännössä suora, vähäliikenteinen rata Sundsvalliin, ja siitä edelleen Uumajaan tai Gävleen. Rataa käyttää lähinnä puuteollisuus. Täysiä junia Ruotsin satamiin ja tyhjät junat ohjataan eri reittiä takaisin jottei hidasteta täydessä lastissa olevia junia Norjasta yksiraiteisella radalla.
Noista Ahvenanmaan pohjoispuolen satamista onkin sitten turvallisempaa sukkuloida Länsi-Suomen satamiin ja esim Naantaliin ja Turun öljysatamaan joka sijaitsee valmiiksi Pansion tukikohdan suojassa, väliä öljy ja sotasatamalla alle kilometri.
Sen verran tutkin että Trondheimin öljyterminaalin laiturisyväys on ilmoitettu vain 6m, mutta itse sataman syväys 13m? ja öljysatamankin ankkurisyvyys 23m, nykyään ei rantalaituriin asti tarvitse päästäkään.
Rata näkyy selvästi tässä kartassa.
Niin, mutta jos Suomi olisi yksin sodassa, ja se rautatie siltoineen Ruotsin puolella, niin olisiko se meille hyvä vaiko huono juttu, ettemme olisi enää yksin sodassa sen jälkeen kun kyseistä maalia olisi tulitettu?Puhumattakaan, että se rautatie siltoineen vasta helppo maali onkin.
Ei se riitä että torjuntaohjuksen kantama riittää, sen pitää ehtiä torjuntaan ennen kuin torjuttava osuu maaliinsa. Tästä seuraa ettei noista tosipitkistä etäisyyksistä ole riittävää hyötyä, vaan laukaisualustoja pitää niitäkin löytyä tarpeeksi, ja ne pitää viedä riittävän lähelle vastustajan aikomaa maalia, eikä 100 km:n päähän saaren taakse. Lisäksi keskipitkän kantaman ohjukset ovat kappaleelta halvempia kuin pidemmän.Helvetin hyvä kysymys. Varsinkin kun luulevat, että rungon osuus on 50% vaikka Karangon viesti teollisuudelta on, että sen on lupa odottaa olevan vain 20-30%.
Eli kolmasosaa halvempi Saar 6, mutta jäävahvisteisella rungolla... en löisi vetoja sen puolesta, että 1,2 miljardia 4 kpl on realismia.
Näillä puheilla olisi uskottavampaa tavoitella kahta uutta + isoa vötkälettä käytettynä maailmalta (Iver, Fridtjof tai De Zeven) lippulaivaksi. Sillä voisi purjehtia maailmalla lippulaiva Pohjanmaan perinteitä kunnioittaen.
Muuten parkkiin laivaväylille, Långnäsin satamaan jne. ja kurottelemaan horisontin taa. Miinoja voi riittämiin lautoilta laskea kahden uuden ohella.
Jos olisi tuollainen kauas ulottuva alue-it kyky niin eihän sen luulisi olevan niin nuukaa kyetä kulkemaan jäissä ja kaikista kapeimmissa väylissä.
Niin, mutta jos Suomi olisi yksin sodassa, ja se rautatie siltoineen Ruotsin puolella, niin olisiko se meille hyvä vaiko huono juttu, ettemme olisi enää yksin sodassa sen jälkeen kun kyseistä maalia olisi tulitettu?
Siinä viestissä johon vastasit oli kyse sodan ajan toiminnasta, ei rauhan ajasta eikä harmaasta vaiheesta.
Jos täyden sodan tilanteessa Suonalainen korvetti käyttää puheviestinnän keinoja tai kevyitä latauksia ja kohde sattuukin olemaan vihollissukellusvene on vastauksena kohti tuleva torpedo tai ohjus tai molemmat, joista jokin myös osuu ja korvetti painuu pohjaan.
Koska minäkään en mikään expertti asiassa ole en tiedä miten asia hoidettaisiin, mutta sen tiedän ettei myöskään voida yrittää upottaa jokaista sukellusvenettä joka havaitaan, ellei haluta olla sodassa jokaista maata vastaan.
Oliskohan kauko-ohjattavasta ROV:stä apuja?
NaTOn täysjäsenenä yhteinen tilannekuva ainakin helpottaisi hommaa merkittävästi, niin voidaan heti reagoida tehokkaalla tavalla pelkäämättä väärään kohteeeen osumista.
Ei se riitä että torjuntaohjuksen kantama riittää, sen pitää ehtiä torjuntaan ennen kuin torjuttava osuu maaliinsa. Tästä seuraa ettei noista tosipitkistä etäisyyksistä ole riittävää hyötyä, vaan laukaisualustoja pitää niitäkin löytyä tarpeeksi, ja ne pitää viedä riittävän lähelle vastustajan aikomaa maalia, eikä 100 km:n päähän saaren taakse. Lisäksi keskipitkän kantaman ohjukset ovat kappaleelta halvempia kuin pidemmän.
En tietenkään ole sitä mieltä että alusten tulee ajaa lähietäisyydellä, vaan sillä etäisyydellä miltä IT pystyy tehokkaasti suojaamaan. Jos mennään useammalla sotalaivalla lähemmäs voi käydä niin että 1 suklari torpedoi ne kaikki jos sattuu huomaamaan useamman laivan melulähteen ensimmäisenä, mikä lienee silloin todennäköistä. Sotalaivojen tulee siis olla sillä etäisyydellä toisistaan ettei yksi suklari pääse kaikkien kimppuun samaan aikaan, mutta jos mahdollista siten että muiden laivojen IT voi tarvittaessa tukea. Kaikkea kalustoa ei tietenkään tarvita yhtä saattuetta suojaamaan, 2+2 lienee vähintäänkin tarpeeksi, yhden kuitenkin pitäisi olla selvästi kauempana itämeren suunnalla ja toisen suomenlahdella luomassa meri + ilma tilannekuvaa, ellei sitä saada riittävästi muista maista. Lopuille löytynee jokin paikka sieltä saarten suojastakin, ja sama pätee myös siihen suomenlahden paattiin, kunhan se saari ei rajoita sensorien toimintaa.Oletko nyt sitä mieltä, että kaikki alukset olisivat sotatilassa saattueen ympärillä lähietäisyydellä? Osa aluksista epäilemättä onkin, sillä se pitää paikkansa, ettei 100 kilometrin päästä suojata saatettavaa kovinkaan tehokkaasti. Sen sijaan olisi hölmöä yrittää olla edes yrittämättä miehitettyjenkin ilma-alusten pudottamista, koska rautaa kyllä riittää niskaamme reilulla kädellä, joskin sitä tiputtavia lavetteja voi sitten ollakin vähemmän.
Otetaan nyt esimerkiksi Pohjanlahden meriliikenteen suojaaminen: saatettavien alusten lähisuojaksi voidaan asettaa esimerkiksi kaksi korvettia ja kaksi ohjusvenettä. Korvetit vastaavat etupäässä ohjusten torjunnasta ja ohjusveneiden päärooli on sukellusveneiden metsästyksessä, jos niitä olisi alueelle päässyt.
Sen lisäksi voidaan sijoittaa toiset kaksi korvettia Ahvenanmaan-Saaristomeren alueelle, jos arvioidaan uhan tulevan etelästä Kaliningradin suunnasta. Näiden alusten tehtävänä on muodostaa ilmatorjunnallaan vyöhyke, jonka läpi vihollinen joutuu ensin lentämään päästäkseen laukaisuetäisyydelle. Kun aletaan sitten piirtelemään kartalle ympyröitä, pidempikantamainen ohjus alkaa näyttää varsin houkuttelevalta.
Niin siis ajattelin tapausta jossa öljy kulkee junasta tankkilaivaan ja siitä kumipyöräkalustolla Suomessa.Eihän se öljy ja muut tuotteet sieltä Ruotsista itsekseen tule. Eli rata voidaan katkaista ihan Suomen puolelta ja se ensimmäinen ratapiha on herkullinen kohde sekin.
Maantie sillatkin on helppo pommittaa poikki ihan ilman että Ruotsia sotketaan mukaan.
Toisekseen, ei Ruotsi mikään pelote ole, ei Venäjälle.
Liittoutuminen kyllä suojaisi meitä, mutta me roikumme jossain ihmeellisessä välitilassa.
Eiköhän sukellusvene joka tapauksessa havaitse saattueen ennen kuin korvetti sen. Sukellusvene yrittänee tuhota sotalaivat ensin, ne kauppa-alukset on sen jälkeen helppoja maaleja mille tahansa vihollisen kalustolle. Siksi en oikein usko siihen että olis aikaa lähetellä mitään RIBejä, eikä kopteria ellei se ole jo ennestään ilmassa. Se torpedo voi olla jo matkalla kohti kun ensimmäinen havainto jostain vedenalaisesta toiminnasta saadaan.Ei se nyt ehkä ihan noin yksinkertaista ole... Ensinnäkin lienee luultavaa, että jos pinta-aluksella on sukellusvene piikillä, niin sukellusveneen agressiiviset liikkeet saavat pinta-aluksen hyökkäämään - sukellusvenettä odottaa parhaimmillaankin tasapeli, jossa ei ole voittajia. Itse asiassa sukellusveneen miehistön kohtalo voi alusten upotessa olla huomattavasti karumpi kuin pinta-aluksen.
Tärkeämpänä seikkana uskoisin merellä toimittavan ryhmässä siinä missä maalla ja ilmassakin. On luultavaa, että jos joku varoittaa, niin toinen suojaa varoittajaa. Eikä se ole sanottua, että pitäisi ajaa satojen miljoonien laiva sukellusveneen päälle tiputtamaan käsisyvyyspommi: minimissäänkin aluksilla tullee olemaan RIB, eikä helikopterikaan varmaan ole mikään mahdottomuus, jos sellaisia merivoimille hankitaan.
Joku merisotaa vaikka ammatikseen pohtiva voisi kommentoida mielellään. Minulle on vaikea kuvitella tilannetta, jossa sotaa käyvän merivoiman sota-alus, suorittaessaan tehtävää, alkaisi tutkia onko sen tähtäimeen tullut toinen, tunnistamaton sota-alus mahdollisesti huviajelulla, eksynyt tai muuten vain tullut seurailemaan hommia. Eikös se merialue ole jollain muotoa määritelty sotatoimialueeksi ja niitä koske omat määräyksensä. Oli tai ei, on erittäin typerää mennä ajelemaan sukellusveneellä saattotehtävässä olevan sotalaivan lähelle. Kansainväliset säännöt määräävät kuitenkin osoittamaan aluksen kansallisuuden, ja sukellusveneen lienee tässä tilanteessa tultava pintaa näyttääkseen lippuaan? Jos ei tule - bad luck. Oletettavasti ei-vihamielinenkin sukellusvene tietää missä sijaitsee ja keitä ympärillä on, joten vahingossa siihen tilanteeseen ei joudu.Ei se nyt ehkä ihan noin yksinkertaista ole... Ensinnäkin lienee luultavaa, että jos pinta-aluksella on sukellusvene piikillä, niin sukellusveneen agressiiviset liikkeet saavat pinta-aluksen hyökkäämään - sukellusvenettä odottaa parhaimmillaankin tasapeli, jossa ei ole voittajia. Itse asiassa sukellusveneen miehistön kohtalo voi alusten upotessa olla huomattavasti karumpi kuin pinta-aluksen.
Tärkeämpänä seikkana uskoisin merellä toimittavan ryhmässä siinä missä maalla ja ilmassakin. On luultavaa, että jos joku varoittaa, niin toinen suojaa varoittajaa. Eikä se ole sanottua, että pitäisi ajaa satojen miljoonien laiva sukellusveneen päälle tiputtamaan käsisyvyyspommi: minimissäänkin aluksilla tullee olemaan RIB, eikä helikopterikaan varmaan ole mikään mahdottomuus, jos sellaisia merivoimille hankitaan.
Toisaalta sodassa menee tavaraa ja resursseja rikki. Junarata on perinteisesti ollut nopea korjattava, kuvittelisin että näin nykyäänkin. Ja täyttä sotaahan tuossa käydään, joten ei me varmaankaan anneta kenenkään tulla helposti niitä pommittamaan. Iskandereilla ei yllä kuin osaan kohteista ja hyötysuhdekin saattaa olla kyseenalainen.Eihän se öljy ja muut tuotteet sieltä Ruotsista itsekseen tule. Eli rata voidaan katkaista ihan Suomen puolelta ja se ensimmäinen ratapiha on herkullinen kohde sekin.
Maantie sillatkin on helppo pommittaa poikki ihan ilman että Ruotsia sotketaan mukaan.
Toisekseen, ei Ruotsi mikään pelote ole, ei Venäjälle.
Liittoutuminen kyllä suojaisi meitä, mutta me roikumme jossain ihmeellisessä välitilassa.
Tuolta kannalta lienee erittäin olennaista ketä/keitä vastaan sotii ja keitä taas ei.Ruotsalaisten sukellusveneet olisi kyllä hyödyllisiä Itämerenlaivaston ahdistamiseen. Mitenköhän iivana on ajatellut sotatilanteessa laivastonsa kanssa toimia Itämerellä. Oma satama on melkoinen pussi, ulkona on naapureiden sukellusveneitä kuin lipin piruja ja sotasatama on kevyesti Puolan kenttätykistön kantaman sisällä.