Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Erityistä syytä SPIKE-NLOS:n hankintaan on myös hieman vaikea nähdä, koska eikös lisää rannikko-ohjuksia hankittu joitakin vuosia takaperin? Eli eivät ilmeisesti ole mitenkään tyytymättömiä SPIKE-ER:n kantamaan.

Eri kantaman pst-ohjuksille nähdään käyttöä maallakin, miksi ei merellä? NLOS:n lentomatka on pidempi, lienee myös hitaampi mikä tekee siitä haavoittuvamman vastatoimille. Todennäköisesti NLOS on myös ER:ää kalliimpi.

Toki jos on päätetty että NEMO-kontti hankitaan niin sehän on siinä. Sinänsä nopeasti liikkuvan maihinnousuveneen torjunta krh:lla voi olla hiukan vaativaa, mutta voihan siinä toki käyttää apuna ohjautuvaa kranaattia, mitä voi käyttää myös kevyesti panssaroitujen maalien tuhoamiseen.
 
Toinen vaihtoehto voisi olla MBDA Sea Venom, josta kehitellään pintalaukaistavaa varianttia. Tämä kuitenkin lienee liian kallis, vaikka vaikuttaisi suorituskykyiseltä ja tunkeutumiskykyiseltä ohjukselta.

http://www.mbda-systems.com/product/sea-venom-anl/

Laivastohelikopteriin tämä sopisi kuin nenä päähän. Harmi vain, ei taida olla tulossa hankintaa eteen.

Eri kantaman pst-ohjuksille nähdään käyttöä maallakin, miksi ei merellä? NLOS:n lentomatka on pidempi, lienee myös hitaampi mikä tekee siitä haavoittuvamman vastatoimille. Todennäköisesti NLOS on myös ER:ää kalliimpi.

Toki jos on päätetty että NEMO-kontti hankitaan niin sehän on siinä. Sinänsä nopeasti liikkuvan maihinnousuveneen torjunta krh:lla voi olla hiukan vaativaa, mutta voihan siinä toki käyttää apuna ohjautuvaa kranaattia, mitä voi käyttää myös kevyesti panssaroitujen maalien tuhoamiseen.

Ajattelin, että Nemoa käytettäisiin pääasiassa suorasuuntaustulella ammuttaessa nopeita aluksia, kuten puolustusvoimat asian ilmaisi. Venäläisten nopeat alukset, kuten Serna ja Dyugon, ovat myös aseistettu heikosti (pelkkä KK), joten voidaan ampua lähempääkin ja olla silti vihollisen aseistuksen ulottumattomissa. Lisäksi jäykkärunkoisia kumiveneitä vastaan 120 mm kranaatti on erittäin tuhovoimainen. Nemo myös paikkaisi rannikkojääkärien epäsuorassa olevan aukon, jota ei ohjuksilla voida korvata.
 
Jos kontti-Nemoa vaan haetaan, niin miksi sitä täytyy näin monimutkaisesti etsiä ja näin pitkällä aikataululla...?
 
Jos kontti-Nemoa vaan haetaan, niin miksi sitä täytyy näin monimutkaisesti etsiä ja näin pitkällä aikataululla...?

Voi olla kilpailutussyyt...ja katsotaan jos olisi halvempia vaihtoehtoja.
 
Ajattelin, että Nemoa käytettäisiin pääasiassa suorasuuntaustulella ammuttaessa nopeita aluksia, kuten puolustusvoimat asian ilmaisi. Venäläisten nopeat alukset, kuten Serna ja Dyugon, ovat myös aseistettu heikosti (pelkkä KK), joten voidaan ampua lähempääkin ja olla silti vihollisen aseistuksen ulottumattomissa. Lisäksi jäykkärunkoisia kumiveneitä vastaan 120 mm kranaatti on erittäin tuhovoimainen. Nemo myös paikkaisi rannikkojääkärien epäsuorassa olevan aukon, jota ei ohjuksilla voida korvata.

Venäläisiä nopeita aluksia on myös todella vähän, mikä tekee niistä arvokkaita maaleja joita vastaan kannattaa käyttää arvokkaampiakin ohjuksia. Suorasuuntaustulen osalta, miksipä ei NEMO:lle olisi käyttöä ja toki myös rannikkojääkärien tulitukena. Melko monimutkainen RFI kuitenkin. Parhaiten nähdäkseni tarpeisiin voitaisiin vastata NEMO:n ja Spike NLOS:n yhdistelmällä + soveltuvilla miehittämättömillä sensorilaveteilla.

Mainittakoon että NEMO-kontti olisi käytettävissä myös maataistelujen tukena jos merellistä uhkaa ei olisikaan, tai vaikkapa talvella, samoin kuin vaikkapa Spike NLOS, vaikka nämä sotkisivatkin KARPR:n omaa sotaa. :)
 
Voi olla kilpailutussyyt...ja katsotaan jos olisi halvempia vaihtoehtoja.

Tätä vähän pelkäsin itsekin eli taitaa kyseessä olla taas yksi nykyisen älyttömän hankintalainsäädännön kukkasista. Eli PV haluaa kontti-Nemon ja mielellään eilen, mutta koska julkinen hankintalainsäädäntö, niin täytyy keksiä tämmöinen keinotekoinen kilpailutusviritys, jossa kaikki on oikeasti pedattu kontti-Nemolle, mutta johon palaa aivan tolkuttomasta aikaa ja rahaa. Tällaisen pelleilyn takia välillä tekisi mieli yksityistää koko PV...
 
Venäläisiä nopeita aluksia on myös todella vähän, mikä tekee niistä arvokkaita maaleja joita vastaan kannattaa käyttää arvokkaampiakin ohjuksia. Suorasuuntaustulen osalta, miksipä ei NEMO:lle olisi käyttöä ja toki myös rannikkojääkärien tulitukena. Melko monimutkainen RFI kuitenkin. Parhaiten nähdäkseni tarpeisiin voitaisiin vastata NEMO:n ja Spike NLOS:n yhdistelmällä + soveltuvilla miehittämättömillä sensorilaveteilla.

Mainittakoon että NEMO-kontti olisi käytettävissä myös maataistelujen tukena jos merellistä uhkaa ei olisikaan, tai vaikkapa talvella, samoin kuin vaikkapa Spike NLOS, vaikka nämä sotkisivatkin KARPR:n omaa sotaa. :)

Joo juuri tuon monikäyttöisyyden vuoksi kontti-Nemo on sinänsä parempi ratkaisu kuin esim. aiemmin Jurmon alustalla testattu Nemo, joka on melko hyödytön talvella meren ollessa jäässä.
 
Väärä maali. Yksityistä eduskunta. Siellä ne lait säädetään.

Tiedän, mutta pointti joka tapauksessa tuo, että tällä hetkellä julkisella sektorilla tuhlataan aivan järkyttäviä summia rahaa tämän joka asian kilpailuttamispakon kanssa, josta on terve järki lähtenyt laukalle jo aikoja sitten. Turhat virkamiehet ja byrokraatit kiittävät...

Joskus olisi kyllä mielenkiintoista nähdä hankkeen kokonaiskustannuslaskelma jonkun tällaisen melko triviaalin asejärjestelmän osalta, ja miten suuri osuus hankkeen kokonaiskustannuksista menee tämän kilpailutusprosessin läpikäymiseen ja muiden viranomaismääräysten täyttämiseen. Veikkaan, että varsinkin kokoluokaltaan pienempien asejärjestelmien kohdalla tämän osuus voi prosenteissa olla melkoisen huima.
 
Tiedän, mutta pointti joka tapauksessa tuo, että tällä hetkellä julkisella sektorilla tuhlataan aivan järkyttäviä summia rahaa tämän joka asian kilpailuttamispakon kanssa, josta on terve järki lähtenyt laukalle jo aikoja sitten. Turhat virkamiehet ja byrokraatit kiittävät...

Joskus olisi kyllä mielenkiintoista nähdä hankkeen kokonaiskustannuslaskelma jonkun tällaisen melko triviaalin asejärjestelmän osalta, ja miten suuri osuus hankkeen kokonaiskustannuksista menee tämän kilpailutusprosessin läpikäymiseen ja muiden viranomaismääräysten täyttämiseen. Veikkaan, että varsinkin kokoluokaltaan pienempien asejärjestelmien kohdalla tämän osuus voi prosenteissa olla melkoisen huima.

Tiedä häntä. Miltei sama prosessi jouduttaisiin käymään läpi ilman kilpailuttamisvaatimustakin. Jokin päätöshän joka tapauksessa pitää tehdä ja tarkastella eri vaihtoehdot.
 
Voin hyvin kuvitella tilanteen, jossa PV vaikka haluaa tilata uusia ihan perinteisiä kranaatinheittimiä vanhojen loppuun kuluneiden tilalle näin esimerkkinä:

PV:llä on todennäköisesti jo valmiiksi hyvin tiedossa näiden speksit ja mistä se haluaa niitä hankkia. Tämän typerän kilpailutuslainsäädännön takia on sitten pakko järjestää pari vuotta kestävä kilpailutusprosessi, jonka voittaja on jo kaikkien tiedossa ennalta. Kilpailutuksen lopputuloksena sitten hyvässä tapauksessa saadaan ostettua uusi kranaatinheitin, jonka varsinaiset hankintakustannukset ovat 5 % edullisempia alkuperäiseen arvioon verrattuna, mutta tämän raskaan hankintaprosessin seurauksena hankkeen kokonaiskustannukset saattavat hyvin olla esim. 60 % korkeammat verrattuna siihen, että oltaisiin vaan suoraan ostettu siltä toimittajalta, jonka tiedettiin jo alun alkaenkin voittavan kyseisen kilpailutuksen 99 % varmuudella.

Lopputulemana jos hankkeen budjetti oli vaikka 50 miljoonaa euroa, niin tästä pystyttiin oikeasti kohdistamaan vain 20 miljoonaa varsinaisten kranaatinheittimien hankintaan ja loput meni muuhun yleiseen byrokratiaan. Itse heittimet kyllä saatiin viiden vuoden päästä miljoonan halvemmalla verrattuna alkuperäiseen arvioon, mutta ei se paljoa lämmittänyt kun tähän muuhun ylimääräiseen prosessiin upposi se 30 miljoonaa euroa...

Luvut ovat tietysti täysin keksittyjä, mutta en usko näiden olevan edes kovinkaan kaukana todellisuudesta.
 
Tuota noin, miten tuollaisia summia saataisiin menemään byrokratiaan? Sehän koostuu palkoista, jotka on maksettava joka tapauksessa (poisluettuna mahdolliset konsultit). Testitoiminta tietysti erikseen, mutta sehän pitää tehdä joka tapauksessa.

Tiettyä viivästystä kilpailuttamisvaatimus tietysti tuottaa.
 
Panssarilaivoistamme sen verran ajatustulvaa näin sunnuntaina, että nuohan hoiti kyllä tehtävänsä. Olivat naapurille iso uhka ja rajoittivat heidän intoaan operoida.
Toki massiivisilla miinotteilla oli suurempi vaikutus, mutta merimiinoitekin tarvitsee aina vahtijansa. Innolla odotan uusia paatteja meille. Tuulta purjeisiin pojat!
 
Venäläisiä nopeita aluksia on myös todella vähän, mikä tekee niistä arvokkaita maaleja joita vastaan kannattaa käyttää arvokkaampiakin ohjuksia. Suorasuuntaustulen osalta, miksipä ei NEMO:lle olisi käyttöä ja toki myös rannikkojääkärien tulitukena. Melko monimutkainen RFI kuitenkin. Parhaiten nähdäkseni tarpeisiin voitaisiin vastata NEMO:n ja Spike NLOS:n yhdistelmällä + soveltuvilla miehittämättömillä sensorilaveteilla.

Hyvä olisi, jos olisi jotakin pidemmälle kantavaa (mutta pintatorjuntaohjusta kevyempää) kuin Nemo ja nykyinen rannikko-ohjus, vaan eipä taida mahtua molemmat tähän hankintaan. Nemo taas on lähes pakollinen hankinta, jos rannikkojääkäreitä aiotaan tukea tulevaisuudessa muutenkin kuin ilmasta käsin.

Mainittakoon että NEMO-kontti olisi käytettävissä myös maataistelujen tukena jos merellistä uhkaa ei olisikaan, tai vaikkapa talvella, samoin kuin vaikkapa Spike NLOS, vaikka nämä sotkisivatkin KARPR:n omaa sotaa. :)

Kyllä, ei puhuta mistään merkityksettömistä asioista. Toivottavasti puolustushaarakateus ei tule tielle, vaan myös kuivalla maalla vaikuttamista harjoitellaan yhdessä maavoimien kanssa...

Tosin joskus luin foorumilta huhun, että meikäläinen Spike-ER sisältää merimaaleja vastaan suunnitellun taistelukärjen, eli välttämättä kyseessä ei ole erinomainen pst-ase. Toki se varmaankin puree kaikkeen taistelupanssarivaunua kevyempään. Liekö tämä kyseessä.
 
Korvetti ei ole vielä mikään kovin suuri alusluokka edes surullisenkuuluisissa "Suomen erityisolosuhteissa". Asia vain on sillä tavalla, että jos kannen alle halutaan oikeasti mahduttaa kaikkien haluttujen suoritus- ja vaikuttamiskykyjen kalusto ja tulivoima, niin ne eivät mihinkään soutuveneeseen mahdu, vaan siinä tulee alukselle pituutta, painoa ja kilohintaa. Lopputuloksen kannalta ensiarvoisen tärkeää onkin varmistua siitä, että hankkeen toteutukselle saadaan tarvittava rahoitus niin riittävänä, ettei suorituskykyjä tarvitse ryhtyä vesittämään liioilla kompromissin kompromisseilla, vaan hankitaan juuri sellainen alusluokka, mitä halutaan ja tarvitaan eikä sitä, mihin rahat sattuvat riittämään.

Pienenä huomiona hankkeen ympärillä käytävässä julkisessa keskustelussa avomerikyky sekoitetaan usein iloisesti herkullisiin kv-operaatioihin Atlantin ja Välimeren tyyppisissä valtameriolosuhteissa. Keskustelun lomassa kukaan ei muista tai välitä muistaa, että laivuehankkeen tapauksessa avomerikyky tarkoittaa kykyä operoida avomeriolosuhteissa Itämeren pohjoisosissa, mikä on täysin eri asia.

Välimeren ja tyhjänpäiväisen kv-patsastelun jälkeen keskustelu siirtyykin lähes automaationa sujuvasti 30-luvun panssarilaivoihin ja päivittelyyn siitä, että silläkin rahalla pitäisi ostaa maavoimien harmaita sarkapukuja ja ehkä pystykorvia. Kukaan ei muista sitäkään, että panssarilaivoillakin oli aikanaan oma suunniteltu roolinsa rannikon puolustamisessa. Ne olivat oman aikansa tuotteita, samalla tavalla kuin myös nykyiset sotatekniset innovaatiot ovat tämän ajan tuotteita. Tämä on varmaan sitä niin sanottua faktojen jälkeistä aikaa.
 
/
Voin hyvin kuvitella tilanteen, jossa PV vaikka haluaa tilata uusia ihan perinteisiä kranaatinheittimiä vanhojen loppuun kuluneiden tilalle näin esimerkkinä:

pvllä on todennäköisesti jo valmiiksi hyvin tiedossa näiden speksit ja mistä se haluaa niitä hankkia. Tämän typerän kilpailutuslainsäädännön takia on sitten pakko järjestää pari vuotta kestävä kilpailutusprosessi, jonka voittaja on jo kaikkien tiedossa ennalta. Kilpailutuksen lopputuloksena sitten hyvässä tapauksessa saadaan ostettua uusi kranaatinheitin, jonka varsinaiset hankintakustannukset ovat 5 % edullisempia alkuperäiseen arvioon verrattuna, mutta tämän raskaan hankintaprosessin seurauksena hankkeen kokonaiskustannukset saattavat hyvin olla esim. 60 % korkeammat verrattuna siihen, että oltaisiin vaan suoraan ostettu siltä toimittajalta, jonka tiedettiin jo alun alkaenkin voittavan kyseisen kilpailutuksen 99 % varmuudella.

Lopputulemana jos hankkeen budjetti oli vaikka 50 miljoonaa euroa, niin tästä pystyttiin oikeasti kohdistamaan vain 20 miljoonaa varsinaisten kranaatinheittimien hankintaan ja loput meni muuhun yleiseen byrokratiaan. Itse heittimet kyllä saatiin viiden vuoden päästä miljoonan halvemmalla verrattuna alkuperäiseen arvioon, mutta ei se paljoa lämmittänyt kun tähän muuhun ylimääräiseen prosessiin upposi se 30 miljoonaa euroa...

Luvut ovat tietysti täysin keksittyjä, mutta en usko näiden olevan edes kovinkaan kaukana todellisuudesta.
Saako kysyä, montako julkista kilpailutusta olet vetänyt? Itse toimin konsulttina ja olen vetänyt muutaman varsin suuren julkishallinnon ICT-alan kilpailutuksen ja ainakin ICT:hen liittyen pystyn jotain kommentoimaan.

Ensimmäinen merkittävä asia tietysti on, että puolustusvoimien ei tarvitse toteuttaa julkista kilpailutusta maanpuolustukseen liittyvissä hankkeissa (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (397/2016):
12 §
Puolustus- ja turvallisuushankinnat

Tätä lakia ei sovelleta julkisista puolustus- ja turvallisuushankinnoista annetun lain (1531/2011), jäljempänä puolustus- ja turvallisuushankintalaki, 5 §:ssä tarkoitettuihin hankintoihin eikä hankintoihin, jotka jäävät mainitun lain soveltamisalan ulkopuolelle sen 6 §:n 2 momentin, 7 §:n 1 momentin taikka 8 tai 13 §:n nojalla.

Tätä lakia ei sovelleta hankintoihin, jotka ovat salassa pidettäviä tai joiden toteuttaminen edellyttää lakiin perustuvia erityisiä turvatoimenpiteitä. Lakia ei sovelleta myöskään hankintaan, jossa tämän lain soveltaminen velvoittaisi hankintayksikköä toimittamaan tietoja, joiden julkistaminen on vastoin valtion keskeisiä turvallisuusetuja. Edellytyksenä on, että valtion keskeisten turvallisuusetujen suojaamista ei voida taata tarjoajien ja ehdokkaiden syrjimätöntä ja avointa kohtelua vähemmän rajoittavin toimenpitein kuin lain soveltamatta jättämisellä.​


Toinen tärkeä asia on, että kilpailutuksella saadaan toimittajien kesken aito hintakilpailu, joka pakottaa toimittajan niistämään omista katteistaan. Oikein toteutettu kilpailutus takaa julkisyhteisölle halvemmat hinnat, kuin olisi mahdollista ilman joskus aika raakaakin kilpailutusta. Olen päässyt seuraamaan aika tarkkaan hinnoittelua yksityiselle ja julkiselle sektorille ja monesti julkisen sektorin hankkeissa hintatasot ovat huomattavasti alle yksityisen sektorin. Hankkeiden kokokin on tosin monesti suurempi.

Kolmanneksi joka tapauksessa hankintaorganisaation pitää asettaa hankittavalle tuotteelle vaatimukset. Mitä monimutkaisempi ympäristö on kyseessä, sitä tärkeämpää se on. Ei ne speksit mistään valmiina ole vaan joku ne aina kirjoittaa. Käytit esimerkkinä kranaatinheitintä. En ole niitä kilpailuttanut, mutta lähtisin vaatimuksiin kirjaamaan ainakin seuraavat kohdat:
  • itse aseen vaatimukset (montako laukausta putken pitää kestää, haluttu kantama, kokonaispaino, asemaanmenoaika, asemasta poistumisaika, tulinopeus, jne., jne.)
  • hankittava dokumentaatio
  • aseen kenttäkoe ja sen jälkeen tehtävät muutokset
  • haluttu toimitusaika, toimitusehdot
  • haluttu maksuaikataulu (x % tilauksesta, y % kenttäkokeesta, z % toimituksesta jne.)
  • ehdot projektitoimitukselle
  • projektin aikainen muutoshallinta
  • toimittajan takuu
  • toimittajan tuotetuki ml. kriisiajan tuki
  • palvelutasovaatimukset esim. vikatilanteissa
  • käyttöhenkilöstön koulutus
  • huoltohenkilöstön koulutus
  • tarvittavat erikoistyökalut ja mittalaitteet
  • yhteensopivuus eri a-tarvikkeiden kanssa
  • vetolaitteelle asetettavat vaatimukset
  • suuntaimelle asetettavat vaatimukset
  • pitkäaikaissäilytyksen asettamat vaatimukset
  • käyttöturvallisuuteen ja ergonomiaan liittyvät vaatimukset
  • tuotevastuuasiat
  • IPR-asiat
  • optio-oikeus lisähankintoihin
  • (jne. listaan varmaan tulisi lisääkin kohtia, jos niitä hetken miettisi...)

Hankintalaki ei sinällään ole ongelma, sen puitteissa voi tehdä hankintoja järkevästi tai tyhmästi. Järkevät tahot hankkivat järjestelmäkokonaisuuksia (kuten vaikkapa kranaatinheittimiä) neuvottelumenettelynä. Tyhmin hankinta, johon itse olen osallistunut tarjoajana oli erää suuren suomalaiskaupungin ICT-palveluiden hankinta periaatteella, että ainoastaan halvin hinta ratkaisee. Hankinta päättyi typerästi laaditun kilpailutusmateriaalin ja huonon arvioinnin takia markkinaoikeuskäsittelyyn ja kyseinen kaupunki ei ole voinut hankkia tuon kilpailutuksen mukaisia palveluja yli kahteen vuoteen.
 
Tosta LCS jutustelusta tuli mieleen, niin meinaavatko ottaa NH:n käyttöön ja istuttaa niihin vastaavia laitteita? http://www.northropgrumman.com/Capabilities/AirborneLaserMineDetectionSystem/Pages/default.aspx

Tuohon olisi kätevä hankkia myös läjä jotain pieniä minitorpeedoja ....jos tarvii raivata kulkuväyliä.


Tosin sijottaisin merimaaliohjuksia, amphibious lavetteja skanneri/häirintäpoijuilla, sekä killerdroneja isomman määrän, niin potentiaalinen vihollinen joutuisi empimään etenemistä mereltä käsin. Eli koittaisin loikata keltaisen :p asevoimien uudistuksen yli ja pakottaa heidät suorittamaan uudistamisoperaatioitaan, että kukkarosta menee taas rahaa edellisten projektien, skenaarioarvioiden uudistamiseen ja materiaalin ruostumiseen. En oo merivoimien hommista ihan niin perillä sorry, not sorry.
 
Back
Top