Meillä oli käytössä II MS:n aikana suunniteltuja 40 mm Boforseja Matti Kurjessa ja pienemmissä aluksissa mutta sodanjälkeiset nykyaikaiset Boforsit ampuu pitkää patruunaa ja niiden mallimerkintä on L70. Ensimmäinen vuosimalli oli m58, jota hankittiin Nuo-
li -luokkaa varten. Tykissä oli kaksi lataajaa jotka mättivät 4 kpl:een patruunanippuja syöttölaitteeseen kuten sodan aikana. Tähän perusmalliin tuli joitakin muutoksia kaukokäyttöön ja syntyi alavariantti m66 jota on myös kuvattu B -muunnokseksi. Nämä tykit
asennettiin viimeiselle neljälle Nuoli -veneelle sekä Turunmaihin. Itse aseen vuosimalli on siis 1958. Tämä tykki löytyy Forum Marinumista tykkivene Karjalan kannelta
Pohjanmaalle hankittiin Boforsin uudempaa mallia 78, joita tuli kolme kpl vaikka laivaan tarvittiin ainoastaan kaksi. Nyt ylimääräistä ei jätetty varastoon kuten kahta 120 mm:n keulatykkiä edellisellä vuosikymmenellä vaan se asennettiin toiselle tykkiveneelle.
Tykissä oli edelleen avomallinen kaukalo, joka on tunnusomaista kaikille sotalaivojen vanhoille it-aseille II MS:sta lähtien. Kotimaassa sitten teetettiin näille kolmelle aseelle 80 -luvun puolivälissä kuvut, joista veli
@Rannari linkkasi. Tunnusmerkki kartiomainen
muoto. Parannuksena entiseen oli tulinopeus 300 ls/min (aikaisemmin 240 ls). Nämä kolme asetta siirtyivät Katanpäille eli väite tykkiveneen tykin periytymisestä piti (puolittain) paikkansa.
Raumoille ja kahdelle miinalaivalle hankittiin tämä 40 70 89 -malli, kuten
@Rannari jo kirjoitti. Merkittävin parannus on 100 ls lipas joka voitiin ladata kahdella eri patruunalajilla ja käyttää molempia vapaasti. Tulinopeus nousi nyt 330 ls/s. Aseessa kupu oli jo
tehtaan jäljiltä alaosa terästä ja yläosa komposiittia. Se on kooltaan suurempi ja suorakulmion muotoinen eli helppo tunnistaa.