Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nope, Turunmaalla oli 120 mm M/46 tykki

http://www.navweaps.com/Weapons/WNSweden_47-46_TAK120.htm

EDIT: se on L/46
 
hessukessu kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Joo voi olla niin.
ruotsi vaihtoi ne sitten 120 mm tykiin jolla oli 25 laukausia minuuti, ja sehän on myös paljon....
http://sv.wikipedia.org/wiki/12_cm_tornautomatpj%C3%A4s_m/70
Aika hyvin, tuolla piisaa kantamaakin jo 27km!
Onko hinnasta yhtään tietoa, eli miten paljon yksi tuollainen maksaa ja onko tuossa mahdollisuuksia suora-ammuntaan tykkikohtaisesti? Entä mahdollisuuksia ilmamaalien tulittamiseen? Onko lämpökameraa? Käsittääkseni suomalaisessa 130mm tornitykissä oli ko. ominaisuudet.

Oli sen vieressä tai samassa saarissa tulenjohto, tv-kamera, laseretäisyysmittari, 4 kpl ilmatorjuntatykkejä, kranaatinheitemiä....

Ruotsissa oli sen aikanan keskimäärin 3 tykkejä = patteri
 
Ja tutkia....

Tässä on TV-kamera ja laserkiikari
img_1009.jpg


Ja periskoopi ja tutka
080528-Arholma-radar.jpg


hessukessu

Kallis?.....joo ne ensin suunelti tehdä 12 ERSTA patteria mutta se jäi 6 kpl

Ammus...22kg painava

Lämpökamera...en tiedä
 
Miksi muuten rannikkotykistön linnakkeilla on tykkien ympäriltä kaivettu julmettu määrä kalliota pois ja korvattu se teräsbetonilla? Luulisi, että suojan vuoksi olisi parempi maksimoida kallion määrä ja minimoida teräsbetonin määrä. Jos kalliossa on vain pieni reikä tykkiä varten, tykin viereenkään osunut kranu ei saa tuhoa aikaa - mutta jos kallion sijasta 10m tykin ympärillä on teräsbetonia, niin jälki on aika tuhoisaa.
 
hessukessu kirjoitti:
Miksi muuten rannikkotykistön linnakkeilla on tykkien ympäriltä kaivettu julmettu määrä kalliota pois ja korvattu se teräsbetonilla? Luulisi, että suojan vuoksi olisi parempi maksimoida kallion määrä ja minimoida teräsbetonin määrä. Jos kalliossa on vain pieni reikä tykkiä varten, tykin viereenkään osunut kranu ei saa tuhoa aikaa - mutta jos kallion sijasta 10m tykin ympärillä on teräsbetonia, niin jälki on aika tuhoisaa.

Kallion suojaava vaikutus kai perustuu siihen, että ainevahvuus on luokkaa kymmeniä metrejä. Kivi on toisaalta haurasta ja jollain luokkaa 1 metri ainevahvuuksilla teräsbetoni voi olla parempi. Helsingissä on Broändan pommikivi, siirtolohkare, joka sai venäläisten lentopommista täysosuman. Louhintaräjäytyksissäkin räjähdemäärät taitaa olla aika vaatimattomia.

Pommikivi ennen:

pommikivi.JPG


ja jälkeen:

siirtis.JPG
 
Tuo voisi selvittää sen, miksi monesti teräsbetonin pintaan on jätetty/laitettu isoja kiviä. Kivi on kovaa ja haurasta, joten räjäyttää myös hidastinsytyttimellä varustetut kranut, joita teräsbetoni ei ehkä räjäyttäisi. Teräsbetoni sitten kestää (???) tärinävaikutuksen.
 
hessukessu kirjoitti:
Tuo voisi selvittää sen, miksi monesti teräsbetonin pintaan on jätetty/laitettu isoja kiviä. Kivi on kovaa ja haurasta, joten räjäyttää myös hidastinsytyttimellä varustetut kranut, joita teräsbetoni ei ehkä räjäyttäisi. Teräsbetoni sitten kestää (???) tärinävaikutuksen.

Joo, kivi tosiaan kestää pommeja ainakin tuon edellä olleen kuvan perusteella, kivi oli kyllä rikki, mutta pitkälti edelleen jäljellä.
 
Kazan (4th) neljännen sukupuoli sukellusveneitä

http://www.itar-tass.com/c134/514644.html

MOSCOW, September 7. (ARMS-TASS). Headache upgraded multipurpose nuclear submarine (APL) "Kazan" improved project 885M (code "Ash-M"), under construction at Sevmash for the Russian Navy will be the first submarine of the 4th generation with a completely new technical equipment, unmatched in the domestic military shipbuilding. This was reported by Itar-Tass source in the defense industry.

"In contrast to preparing for the reception of the Navy's strategic missile submarines of the 4th generation" Yury Dolgoruky "and" Alexander Nevsky "(Project 955, code" Northwind ") who first applied technical filling shall not exceed 40 per cent., The multipurpose nuclear submarine "Kazan" all systems, components and mechanisms will be brand new, never ever before not to use. This is a new high-tech equipment, which has no analogues in the Soviet and Russian naval shipbuilding, "- said the source.

"Submarine" Kazan "on its performance characteristics will be comparable to the most high-tech and most expensive U.S. attack submarine type" Seawolf ", and by the level of noise and some other parameters to surpass it," - said the source, recalling that Americans view the high cost of its submarines stopped their further construction.

He explained that the improved 885M project includes "the use of new hardware components of electronic equipment and weapons, as well as increasing the combat effectiveness of APL (ultra low noise level and increased detection range of underwater and surface facilities, particularly for submarines and surface ships). At the tactical and technical task to build a modernized submarine type "Kazan" was also on the demand of high-precision equipment ultrafast missile weapons. "

Another source in Russia's "defense," ITAR-TASS reported that the construction of "Kazan" is complicated by the absence of a contract head performer order - the United Shipbuilding Corporation (USC) with sub - enterprise cooperation in the delivery of components.

"USC is set up as soon as possible to sign contracts with about a hundred counterparts - leading enterprises cooperation. During negotiations USC, reducing their profits, on the other hand requires subcontractors to reduce the prices of their products in order to meet together in tough price parameters of the contract signed with the Ministry of Defence by submarine. However, large suppliers of products for "Kazan" yet do not want to reduce their prices on the pretext that the contract with the Ministry of Defense, which, according to their claims, the military department prices without economic justification, they are not signed, and the corporation , which should find a way out of the situation. "

"There goes the difficult process of negotiations with counterparties USC, started in November last year. Negotiators to agree quickly to catch up and a half years, who left USC to prepare contracts and MOD Project 885M submarines, including on the" Kazan " - said the source.
 
Sammutusjärjestelmiä suunniteltaessa on tainnut aluksen komposiittimateriaalit unohtua:

[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pk-SIKhM78w[/video]

Miten mahtaa olla tilanne Haminoiden suhteen? Onko uudet materiaalit huomioitu sammutusjärjestelmissä ja miesten varustuksessa? Miltä kuulostaisi umpinaamari ja pieni happipullo kaikille miehille vakiovarusteeksi? Pienen palonalun sammuttaminen ei tyssäisi sankkaan savuun. Sprinklerit aluksesta toivottavasti löytyvät, mutta ovatko ne aina toiminnassa ja riittääkö niissä teho?
 
Sammutustyön raskaudessa 6 litran/300 bar paineilmapullo kestää noin 30 min, pahimmillaan 15 min.
Maailmalla on paljon erilaisia paineilma/happi järjestelmiä pakenemiseen, mutta ne eivät sovellu sammuttamiseen, siihen tarvitaan myös muuta suojaa.
Laivapalot ovat kyllä erittäin vaikeita sammuttaa. Sprinklerijärjestelmät nimittäin vaurioituvat taistelukärjen osumasta ja tällöin joko koko järjestelmä menettää tehonsa, tai ainakin isot alueet kärsivät. Palon eristäminen on ehkä alkuvaiheessa paras keino päästä alkuun.

JOKOn linkissä näkyvän aluksen kohdalla lienee paras siirtyä APP taktiikkaan, antaa paskan palaa;)
 
JOKO kirjoitti:
Sammutusjärjestelmiä suunniteltaessa on tainnut aluksen komposiittimateriaalit unohtua:

[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pk-SIKhM78w[/video]

Miten mahtaa olla tilanne Haminoiden suhteen? Onko uudet materiaalit huomioitu sammutusjärjestelmissä ja miesten varustuksessa? Miltä kuulostaisi umpinaamari ja pieni happipullo kaikille miehille vakiovarusteeksi? Pienen palonalun sammuttaminen ei tyssäisi sankkaan savuun. Sprinklerit aluksesta toivottavasti löytyvät, mutta ovatko ne aina toiminnassa ja riittääkö niissä teho?

Ovat tietysti maailman parhaita tästäkin näkökulmasta.
 
En tiedä Haminoista, mutta palontorjuntajärjestelmänä uskoisin noin uusissa aluksissa olevan (Suomessa keksityn) sprinklerimäisen HI-FOG-systeemin ja konetiloissa ehkä haloni (Jos niitä vielä saa sotalaivoissa käyttää? vaiko onko kaikki jo CO2-perusteisia?). Palontorjunta Suomessa ei todellakaan häpeä kansainvälisessä vertailussa. Eikä sen puoleen muukaan merenkulun kehitystyö. Rauma Repola Oceansicsen Mir-aluksista ja CIA:n painostuksesta tuskin tarvitsee tällä foorumilla muistuttaa. Toinen esimerkki jenkkien innostuksesta omia eurooppalaisten keksintöjä on svenski Håkan Lans http://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5kan_Lans jonka kehitystyö on osin pohjana merenekulun AIS-systeemille, jota muuten myöhemmin Suomen Merenkulkulaitoksen insinööri Rolf Bäckströmyhdessä ruotsalaisten kanssa kehitti ja testasi pilottivaiheessa.

EEBD-laite on tuo pakomaski, mutta onhan aluksilla ihan täysveriset savusukelluslaitteet ja varusteet sekä varsin pätevä alkusammutuskalusto. Tietty jos ohjus osuu napakymppiin ja laiva on ns. paskana ei siinä minkään maailman systeemi paljoa enää auta...

Suunnittelussa palokuorma on ihan ratkaiseva tekijä materiaalivalinnoissa ja kaikessa suunnitellussa. Eli tuskin on unohtunut, mutta silti laivoja vaan palaa. Palomääräykset ovat äärimmäisen tiukat.

Suomesta tulee muuten Silja Linen, nyt jo eläkkeellä oleva päällikkö Kari Larjo, jonka uraauurtava työ komentosiltateknologiassa on käytännössä ollut pohjana ECDIS-laitteiden kehittymiselle, komentotiltaintegraatiolle ja varsnkin -ergonomialle. Larjo toimessaan mm. oli niin aikaansa edellä, että laitevalmistajilla ei ollut toimittaa tarpeeksi tarkkoja laitteita joita sitten maailman ensimmäisenä tehtiin Larjon ohjeiden mukaan tilauksena ja jotka myöhemmin yleistyivät käytännössä kaikkaelle kehittyneeseen maailmaan. Larjon alulle panema kehitys ohjaamon laitteiden sijoittelusta ja integraatiosta myöhemmin muodostui epäviralliseksi standardiksi ja nyt vihdoin eletään aikoja kun ECDIS alkaa tulla pikkuhiljaa pakolliseksi kaikkiin aluksiin. Siljan aluksissa oli jo 90-luvulla ns. predktori eli liiketilan ennustus mikä myöhemmin liitettiin elektroniin merikarttoihin. Kehitys on pitkälti Larjon ansiota. Enpä ole kuullut, että miestä olis pahemmin julkisuudessa kiitelty.

Vielä yksi "tuntematon suuruus" on kotimainen onboard napa -ohjelmisto (kykyisin ohlemistoperhe) jolla on käytännössä monopoli kaikissa maailman isoissa risteiljöissä ja autolautoissa. Maailman ensimmäinen kaupalliseen käyttöön sunnattu GPS:n differentiaalitukiverkko valmistettiin Suomen ja Ruotsin yhteistyössä pitkälti ruotsinlaivojen tarpeisiin. Nykyisin sekin on standardi läntisessä maailmassa.

Sota-alukset käyttävät pitkälle samoja laitteita kuin siviilialuksen yhteneväisissä toiminnoissa, eli navigoinnissa. Tietenkin sitten on päälle tulenjohto ja kaikenlainen muu hys-hys-elektroniikka jota ymmärrettävästi ei ole ollut resursseja kauheasti kehittää. Tuskin sekään osaamisen puutteeseen olisi tyssännyt.
 
En tiedä Haminoista, mutta palontorjuntajärjestelmänä uskoisin noin uusissa aluksissa olevan (Suomessa keksityn) sprinklerimäisen HI-FOG-systeemin ja konetiloissa ehkä haloni (Jos niitä vielä saa sotalaivoissa käyttää? vaiko onko kaikki jo CO2-perusteisia?). Palontorjunta Suomessa ei minusta häpeä kansainvälisessä vertailussa. Eikä sen puoleen muukaan merenkulun kehitystyö. EEBD-laite on tuo pakomaski, mutta onhan aluksilla ihan täysveriset savusukelluslaitteet ja varusteet sekä varsin pätevä alkusammutuskalusto. Tietty jos ohjus osuu napakymppiin ja laiva on ns. paskana ei siinä minkään maailman systeemi paljoa enää auta... Suunnittelussa palokuorma on ihan ratkaiseva tekijä materiaalivalinnoissa ja kaikessa suunnitellussa. Eli tuskin on unohtunut, mutta silti laivoja vaan palaa. Palomääräykset ovat äärimmäisen tiukat.
 
yrjö kirjoitti:
En tiedä Haminoista, mutta palontorjuntajärjestelmänä uskoisin noin uusissa aluksissa olevan (Suomessa keksityn) sprinklerimäisen HI-FOG-systeemin ja konetiloissa ehkä haloni (Jos niitä vielä saa sotalaivoissa käyttää? vaiko onko kaikki jo CO2-perusteisia?). Palontorjunta Suomessa ei minusta häpeä kansainvälisessä vertailussa. Eikä sen puoleen muukaan merenkulun kehitystyö. EEBD-laite on tuo pakomaski, mutta onhan aluksilla ihan täysveriset savusukelluslaitteet ja varusteet sekä varsin pätevä alkusammutuskalusto. Tietty jos ohjus osuu napakymppiin ja laiva on ns. paskana ei siinä minkään maailman systeemi paljoa enää auta... Suunnittelussa palokuorma on ihan ratkaiseva tekijä materiaalivalinnoissa ja kaikessa suunnitellussa. Eli tuskin on unohtunut, mutta silti laivoja vaan palaa. Palomääräykset ovat äärimmäisen tiukat.

Opiskelin tuossa taannoin muovipuolella ja voin vissiin kertoa, että laivoissa käytetään runsaasti vinyylejä, jossa käytetään halogeeni pohjaisia palonestoaineita. Aineet eivät ole erityisen mukavia niiden kannalta, joiden pitää väkisinkin hengittää niiden palotuotteita, mutta toisaalta, jotta ne palaisivat, niin se vaatii jotakin palamaan siinä vieressä, koska ne käsitellyt vinyylit ovat V0 -paloluokan saavuttavia aineita. Tämä tarkoittaa, että materiaali sammuu itse. Tämä siis koskee sisusteita, mutta uskoisin, että lujitemuovit mitä käytetään veneen runkoon ovat melkoisen hyvin palosuojattuja.

Tai voi tietenkin olla, että tietyt Itä Suomessa kehitetyt komposiitit ovat jo alkaneet vallata markkinoita ainakin sisustuksien kohdalla...
 
Rip-off Rutsin Visby-luokan baatista?

Venäjällä tä korvetti suunitelussa...

20120930-004958.jpg


http://oplatsen.wordpress.com/2012/09/30/rysk-rip-off-pa-visby/
 
HI-Fog on toimiva ja hyvä systeemi, mutta kun räjähdys, pienikin, sytyttää palon, repii se samalla sammutusjärjestelmä paskaksi. Näin hyöty on korkeintaan leviämistä estävä.
 
JOKO kirjoitti:
Sammutusjärjestelmiä suunniteltaessa on tainnut aluksen komposiittimateriaalit unohtua:

[video=youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pk-SIKhM78w[/video]

Miten mahtaa olla tilanne Haminoiden suhteen? Onko uudet materiaalit huomioitu sammutusjärjestelmissä ja miesten varustuksessa? Miltä kuulostaisi umpinaamari ja pieni happipullo kaikille miehille vakiovarusteeksi? Pienen palonalun sammuttaminen ei tyssäisi sankkaan savuun. Sprinklerit aluksesta toivottavasti löytyvät, mutta ovatko ne aina toiminnassa ja riittääkö niissä teho?

Ilmeisesti sammutusjärjestelmiä ei ollut vielä asennettu. Olettaisin että korvaavan yksilön (jonka vakuutusyhtiö maksaa) kohdalla se asennetaan hieman aikaisemmassa vaiheessa...

p.s. Eka postaus. En järjestä juhlia. :a-cool:
 
Back
Top