Merivoimien kehitysnäkymät

Uuden Seelannin Te Kaha -fregatti saapui maaliskuussa Kanadaan. Siihen asennetaan LM:n CMS 330 ja CAMM. Ensin mainittu on meillä shortlistissa ja varmaan jälkimmäistäkin harkitaan siinä missä ESSM.
https://navaltoday.com/2018/03/06/n...-arrives-in-canada-for-combat-system-upgrade/

Näissä kahdessa ei ole Harpooneja toisin kuin lopuissa, Australian ANZAC-luokan paateista. Tosin Markka 41 VLS löytyy.
Hinta on melkoinen, $639 million CAMMit ja taistelunjohtojärjestelmät kahteen paattiin! Sinänsä kun nämä päivittää jo VLS-ESSM:iä CAMMiin niin pitänee meidänkin pohtia onko se tulevaisuutta vaikka vielä onkin harvan käyttämä (huoltovarmuus).

CMS 330 on menossa myös 12 Halifax-luokan tuhoojaan. Siinä on kombo Harpoon ja ESSM.
https://en.wikipedia.org/wiki/Halifax-class_frigate

Saab on osilla myös tästä, sillä CMS 330:n osana on 9LV, johon kuuluu vielä tutumpia tuotteita kuten Ceros.

Olisipa mielenkiintoista tietää missä määrin tuo on edes oma viritys vai onko voittopuolisesti ruotsalainen? Siitä voisi sitten päätellä kannattaako maksaa erikseen kanadalaiselle. ;)
 
Viimeksi muokattu:

Pahus, Japanilaiset ovat kopioineet Pohjanmaan piirustukset ja vähän suurentaneet sitä :(
On ne vaan äkkiä katsottuna saman näkösiä nämä uudet laivaprojektit. Ei enää merellä tunnisteta pelkän silhuettikuvan avulla kuten vielä joitakin aikoja sitten.
 
Tuollainen Airbus VSR700 UAV heko tai joku sen tapainen olisi kyllä tervetullut hankinta Pohjanmaa-luokallekkin, ellei miehitettyjä hekoja ole tulossa. Voi näköjään varustaa sonar poijuilla sukellusvenejahtiin.

Totta, mutta tuleeko siitä samanlaista ihottumaa kuin NH90stä?

Vaihtoehtojahan riittää! Jos tuon kokoluokan laitetta halutaan (eikä huomattavasti pienempää tyyliin Camcopter S-100, joka on myös Venäjän käytössä...), niin Fire Scout voisi olla hyvä vaihtoehto tuossa uudemmassa versiossaan. Toivottavasti hangaari on mitoitettu tarpeeksi suureksi...

https://en.wikipedia.org/wiki/MQ-8B_Fire_Scout
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_MQ-8C_Fire_Scout
 
:unsure:

In 2017, the MQ-8B will receive a mine-detection sensor for use in littoral waters called the Coastal Battlefield Reconnaissance and Analysis (COBRA). The COBRA is designed to detect naval mines at a safe distance from a Littoral Combat Shipoperating in coastal waters, and also has the capability to locate submarines through acoustic detection if they are on or near the surface.[16] COBRA takes the place of the Fire Scout's usual EO/IR sensor.[17
 
K130 ja Sa'ar 6. Sisarukset.
Israel_Navy_Saar_6_MEKO_TKMS_1.jpgIsrael_Navy_Saar_6_MEKO_TKMS_1 (1).jpg
BRAUNSCHWEIG_3012.JPG
16x Gabriel ohjusta
32x BARAK-8
Iron/C dome
2x torpedolaukaisimet
76mm Oto Melara
2x typhoon
MF Star AESA
SH-60 medium helicopter

-

76mm Oto Melara
4x Harpoon
2x Mauser
2x RAM
TRS-3D
2x camcopter S-100


Toinen hyödyntää tilan, toinen ei.
 
Vaihtoehtojahan riittää! Jos tuon kokoluokan laitetta halutaan (eikä huomattavasti pienempää tyyliin Camcopter S-100, joka on myös Venäjän käytössä...), niin Fire Scout voisi olla hyvä vaihtoehto tuossa uudemmassa versiossaan. Toivottavasti hangaari on mitoitettu tarpeeksi suureksi...
Videolla Airbusin mies sanoo, että tuollainen pikkukopteri mahtuu aluksen sisällä samaan tilaan normaalin(kokoisen) helikopterin kanssa, joten ei taida tarvita kovin suurta koppia.
 
Videolla Airbusin mies sanoo, että tuollainen pikkukopteri mahtuu aluksen sisällä samaan tilaan normaalin(kokoisen) helikopterin kanssa, joten ei taida tarvita kovin suurta koppia.

Menee aivan varmasti pienempään tilaan. Jenkkilaivoilla on kaksi samassa tilassa missä niillä on yksi kopteri. Ropellit vie niin perkeleesti tilaa. Onneksi lavat saa irti ja pakettiin.
 
Minkähänlainen toimintasäde tuollaisella on?
Jos laivalta tuollainen lähetetään tiedustelumatkalle, niin miten pitkälle laivasta tiedustelumatkan uskaltaa ulottaa jotta saataisiin kopteri vielä takaisin laivaan?
Varmaankin riippuu säästä, lentokorkeudesta ja siitä mitä asiaa halutaan tiedustella ja mitä sensoreita käytetään.
Ja minkähänlainen häirinnänsietokyky tuollaisella on?
Nythän Syyriassa Venäjä on ilmoittanut, että sen ELSO-joukot ovat häirinneet tehokkaasti UAV-lennokkeja.
Laivaanhan mahtuu asentamaan tehokkaat ELSO-laitteet.
Jos niiden ansiosta alkaa tuollaiset kopterit putoilemaan mereen, niin tulisi Suomen merivoimille kalliiksi ja voisi alkaa ketuttamaan.
 
Firescoutilla on 90 kilon kuormalla 200 km säde. En tiedä mikä on vastaava Airbussin tuotteella mutta luulisin se on olevan samoissa.



Kohtalainen. Riippuu paljon laitteistosta ja miten se on asennettu.
Pystyyköhän tuollaiseen asentamaan ohjelman, mikä toimi niin, että kun drone törmää elsoon, ja menettää yhteytensä, sensorinsa, sun muut, tai kaapataan. Ottaa riippumaton failsafe ohjat pääjärjestelmiltä, ja lentää puhtaasti tietokoneen laskemaa/ennalta määriteltyä reittiä tiettyyn paikkaan, kuten viimeiseen tunnettuun emoaluksen sijaintiin, tai lähimpään rannikkotukikohtaan. Jollain hyvin yksinkertaisella, häirintään kaatumattomalla ohjaustavalla?
 
Itse uskoisin, että jossain vaiheessa Suomen merivoimat ottavat jonkinlaisen UAV-järjestelmän käyttöön.
Mutta milloin ja minkä valitsevat, jää nähtäväksi.
Pitäisi nyt kuitenkin varmaan saada ensimmäinen Pohjanmaa liikenteeseen.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Pystyyköhän tuollaiseen asentamaan ohjelman, mikä toimi niin, että kun drone törmää elsoon, ja menettää yhteytensä, sensorinsa, sun muut, tai kaapataan. Ottaa riippumaton failsafe ohjat pääjärjestelmiltä, ja lentää puhtaasti tietokoneen laskemaa/ennalta määriteltyä reittiä tiettyyn paikkaan, kuten viimeiseen tunnettuun emoaluksen sijaintiin, tai lähimpään rannikkotukikohtaan.

Pystyy ja tuo on olemassa melko vakiona mutta ei se ole mikään mystinen kilpi joka estää kaiken. Jos sulla on antenni mikä vastaanottaa taikka lähettää dataa niin siihen voi vaikuttaa ulkoisesti. Tässä kohtaa tulee eteen se miten hyvin ohjelmisto on rakennettu ja miten se käsittelee ulkoa tulevia cyberhyökkäyksiä kohtaan.

Viime aikoina jenkit on hiiltyneet kun milspec tuotteissa on ollut kiinalaisten piirejä. Jos tuo pitää sisällään troijalaisen niin siinä kohtaa ei juuri mikään softa voi auttaa kun piiri aukaisee portin läpi kaiken suojauksen. Tämä esimerkki on kuitenkin ääripään tapaus mutta kuitenkin mahdollinen. Merellä kuitenkin pitää muistaa että dronet eivät ole lankan päässä ja elso alukset paljastavat itsensä melko tavalla sillä hetkella kun antennit rupeaa puskemaan signaalia taivaalle.
 
Pystyy ja tuo on olemassa melko vakiona mutta ei se ole mikään mystinen kilpi joka estää kaiken. Jos sulla on antenni mikä vastaanottaa taikka lähettää dataa niin siihen voi vaikuttaa ulkoisesti. Tässä kohtaa tulee eteen se miten hyvin ohjelmisto on rakennettu ja miten se käsittelee ulkoa tulevia cyberhyökkäyksiä kohtaan.

Viime aikoina jenkit on hiiltyneet kun milspec tuotteissa on ollut kiinalaisten piirejä. Jos tuo pitää sisällään troijalaisen niin siinä kohtaa ei juuri mikään softa voi auttaa kun piiri aukaisee portin läpi kaiken suojauksen. Tämä esimerkki on kuitenkin ääripään tapaus mutta kuitenkin mahdollinen. Merellä kuitenkin pitää muistaa että dronet eivät ole lankan päässä ja elso alukset paljastavat itsensä melko tavalla sillä hetkella kun antennit rupeaa puskemaan signaalia taivaalle.
Ajattelin että failsafe ohjelma katkaisee kaikki yhteydet tunnistaessaan luvattoman hallinnan siirron. Ainoa mikä toimii olisi jokin WW2 aikainen V2 ohjausjärjestelmää vastaava hyrrä mikä kieputtaisi kopterin pienellä tuurilla kotiin. Eli kopteri pimentäisi itse itsensä, polttaisi ns.sulakkeensa/sillan aivoiltaan, eli samalla antennilta, menisi passiiviseksi, käytännössä mekaaniseksi vaappujaksi joka saattaa päästä turvaan, tai ei pääse, muttei ainakaan pääsy vihollisen kannelle.
 
Eli kopteri pimentäisi itse itsensä, polttaisi ns.sulakkeensa/sillan aivoiltaan, eli samalla antennilta, menisi passiiviseksi, käytännössä mekaaniseksi vaappujaksi joka saattaa päästä turvaan, tai ei pääse, muttei ainakaan pääsy vihollisen kannelle.

Hiukan overkill. On helpompi salata koko paketti kuin ohjelmoida sitä tuhoamaan itsensä. Mitä jos vikatila aiheuttaa tuon loopin? Rauta on rautaa ja se menetetään viholliselle jossain vaiheessa halusit sitä taikka et. Ohjelma ja data on toinen asia. On paljon mielenkiintoisempi asentaa troijalainen salatun paketin sisälle, ja odottaa että se soittaa kotiin kun kryptaus on murrettu. Tuo on samanlainen long-con kuin raudan muokkaus, mutta on satakertaa helpompi järjestää. Salauksen murtaminen hiekkalaatikko ympäristössä lisää murtoaikaa.
 
Ajattelin että failsafe ohjelma katkaisee kaikki yhteydet tunnistaessaan luvattoman hallinnan siirron.

Ongelma on vain että, mistä se tietää mikä on luvaton ja mikä ei... tietokoneet nyt vain tuppaavat tekemään sen mitä käsketään, jos se vaikuttaa aidolta, niin sitten se varmaan on aito... Autentikaatio ja salaus on ne millä mennään, jos ne murtuu niin, terve...
 
Back
Top