Ja sitten täällä kerrotaan, kuinka LV2020 ottaa teräsrunkoisena vähän osumaa, viettää muutaman päivän hitsattavana naamioverkon alla tuntemattomassa sijainnissa ja jatkaa isämmaam puolllustamista...
Okei, ehkä sillä mainostetulla taistelunkestävyydellä on tarkoitettu, että alus kestää paremmin RPG-7:n osumia ja nilkuttaa takaisin KV-operaatiosta eikä uppoa valtamerelle. Mitäh, minäkö kivapuhuja?
Niin siis, parempi kai avata omaa näkemystäni asiaan, viestini tosiaan voivat vaikuttaa ristiriitaisilta
Teräsrunkoisen, ison aluksen parempi taistelunkestävyys... Tilanne jossa MTOn torjunta onnistuu vasta aluksen lähellä, eli sirpaleet ja jopa painevaikutus voi yltää runkoon, teräs voittaa alumiinin tässä selvästi. Miinaräjähdys rungon lähettyvillä. Taistelussa syttyneen tulipalon vaikutus runkoon. Mahdollisten kevyempien ohjuksien, sekä laivatykin kranaattien vaikutukset alukseen. Tästä saa varmaan kuvan mitä haen takaa teräksisen ison aluksen kestävyydellä. Rungon sisään pääsevä raskas MTO, tai kölin alla räjähtävä raskas merimiina on game-over kaikelle paitsi super-carrier kokoluokan alukselle, se on selvää. Vaikkei alus uppoaisi, tai katoaisi kappaleina ilmaan, niin samaan sotaan sitä tuskin palautetaan. Tosin miehistö saattaa selvitä paremmin osumasta, kuin kevyemmästä metallista tehdyssä kipossa.
Sen lisäksi isoon alukseen mahtuu tietenkin enemmän torjuntaa, jolla estetään vaikuttamaan pyrkivien asejärjestelmien toimintaa, sekä maaliinsa pääsemistä, vaikkei tämä tietenkään eroa onko iso runko alumiinia vai terästä.
Eli suora osuma on aina suora osuma. Mutta muuten teräsrunko voi pelastaa tilanteen, jossa alumiini antaisi periksi
ps. Ja sitten se pieni mahdollisuus tilanteeseen jossa aluksen runko on puhkaistu, muttei ihan tuolla 20 metrin tyhjiöllä kuten HMS Boxerin tapauksessa. Eli on ns. vuoto
Niin teräksen paikkaaminen/työstäminen on huomattavasti helpompaa kuin alumiinin. Alumiini on pehmeämpää ja kevyempää, siihen se sitten jääkin. Terästä voi esimerkiksi hitsata lähes millä tahansa tekniikalla, alumiinia ei.