Merivoimien kehitysnäkymät

Venäläiset testaa meritorjuntaohjusta syyrialaiseen 50 luvun fregattiin.

Osuu laivan taka-osaan, sattumaa vaiko tarkoituksella ? Mahtaakohan näissä venäläis-ohjuksissa olla mitään hahmon tunnistusta jotta osumakohtaa voisi valita muuten kuin lennon loppuvaiheen korkeuden mukaan ?
 
Osuu laivan taka-osaan, sattumaa vaiko tarkoituksella ? Mahtaakohan näissä venäläis-ohjuksissa olla mitään hahmon tunnistusta jotta osumakohtaa voisi valita muuten kuin lennon loppuvaiheen korkeuden mukaan ?

Ehkä halusivat poistaa perän jotta uppoaminen olisi näyttävämpi? Nythän se uppoaa kuin titanic konsanaan. Paikallaan olevaan sotalaivaan luulisi osuvan mihin haluaa.
 
Israel pulttaa korvetteihinsa vielä lisää aseita. Niissä on itseasiassa enemmän aseita kuin suurimmassa osassa maailman hävittäjiä. Ja ero kehityksen lähtökohtaan, eli K130 kauppakassiin sen kuin repeää.

According to media reports, the corvettes are set to receive a Israel Aerospace Industries-built AESA radar which will control the Barak 8 surface to air missile system.

The corvettes were initially scheduled to be fitted with a single Rapfael-built C-Dome naval point defense system but according to a Defense News report, the corvettes are now likely to carry two Iron Dome launchers
 
Helsingissä on kauppatorin kupeessa taas laivastovierailu. Alus ei tällä kertaa juurikaan ollut mitenkään ”sexy” mutta kokoa sillä kuitenkin oli.
 
@Merten sheriffi Ja mikähän laiva/minkä maan mahtaa olla kyseessä?
Näkyy kyllä sataman webbikamerassa mutta numerosta ei saa selvää.
http://www.portofhelsinki.fi/en/port-helsinki/web-cameras/makasiini-terminal
FGS Oker
http://merivoimat.fi/artikkeli/-/asset_publisher/saksalainen-laivastovierailu-helsinki-1
fgs-oker_0_566440.jpg
 
Type 22 batch 2 HMS Boxer. Testattu Harppuunaa. Tälläistä jälkeä se saa aikaan 146m & 4800t kokoluokan frigatissa
Katso liite: 21316

Ja sitten täällä kerrotaan, kuinka LV2020 ottaa teräsrunkoisena vähän osumaa, viettää muutaman päivän hitsattavana naamioverkon alla tuntemattomassa sijainnissa ja jatkaa isämmaam puolllustamista...

Okei, ehkä sillä mainostetulla taistelunkestävyydellä on tarkoitettu, että alus kestää paremmin RPG-7:n osumia ja nilkuttaa takaisin KV-operaatiosta eikä uppoa valtamerelle. Mitäh, minäkö kivapuhuja? :p
 
Ja sitten täällä kerrotaan, kuinka LV2020 ottaa teräsrunkoisena vähän osumaa, viettää muutaman päivän hitsattavana naamioverkon alla tuntemattomassa sijainnissa ja jatkaa isämmaam puolllustamista...

Okei, ehkä sillä mainostetulla taistelunkestävyydellä on tarkoitettu, että alus kestää paremmin RPG-7:n osumia ja nilkuttaa takaisin KV-operaatiosta eikä uppoa valtamerelle. Mitäh, minäkö kivapuhuja? :p
Paikoilleen ankkuroitu maali, ei torjuntaa, ei heitteitä, ei mitään estämässä ohjuksen osumaa. Alumiinirunkoinen alus tuhoutuu vielä paremmin ja palaa komeammin.
Kyllä teräsrunko kestää paremmin kuin alumiininen, vaikka sitten ne ohjuksen sirpaleet jotka osuvat alukseen mikäli ohjus saadaan tuhottua ennen osumaa. Mutta nää on näitä spekulointeja.
Yksi asia on ainaki varma. Jäissä kulkiessa teräs kestää taatusti enemmän kuin alumiini :)
 
Vaikka olisi mikä Kirov-luokan risteilijä niin nykyaikainen meritorjuntaohjus sopivasti osuttuaan kyllä vetää paatin korjattavaksi pitkäksi aikaa.

Näin on. INS Hanit oli yli puoli vuotta telakalla kun hessut ampui sitä C-802:lla. USS Fitzgerald on 2 vuotta remontissa törmättyään toiseen laivaan. USS Cole oli poissa rivistä 3 vuotta kun al Qaidan kaverit jysäytti mällin kylkeen.
 
Vaikka olisi mikä Kirov-luokan risteilijä niin nykyaikainen meritorjuntaohjus sopivasti osuttuaan kyllä vetää paatin korjattavaksi pitkäksi aikaa.

Samaa mieltä. Johtajasuden yksityiskohtainen kuva vain demonstroi hyvin sen, että vaikka täällä on joskus nostettu esille mm. Perryjen upottamiset ampumaharjoituksissa, niin kriittisiä vahinkoja on mahdollista saada aikaan helpommallakin. Kun alusta tarvittaisiin heti, niin on laiha lohtu, että se on telakalla vuoden korjattavana odottaen hyvin mahdollisesti ulkomailta tilattuja varaosia.

Paikoilleen ankkuroitu maali, ei torjuntaa, ei heitteitä, ei mitään estämässä ohjuksen osumaa. Alumiinirunkoinen alus tuhoutuu vielä paremmin ja palaa komeammin.
Kyllä teräsrunko kestää paremmin kuin alumiininen, vaikka sitten ne ohjuksen sirpaleet jotka osuvat alukseen mikäli ohjus saadaan tuhottua ennen osumaa. Mutta nää on näitä spekulointeja.
Yksi asia on ainaki varma. Jäissä kulkiessa teräs kestää taatusti enemmän kuin alumiini :)

Varmasti kestää paremmin. Ja skenaarioita on monenlaisia, suora osuma ohjuksesta on luonnollisesti ainoastaan yksi ja skaalan pahimmasta päästä yhdessä kenties miinaanajon ja torpedon osuman kanssa.

BTW, onko jossakin kerrottu, mitä materiaalia alusten kansirakennelmat tulevat olemaan? Nyt iski nimittäin blackout. Zumwaltien tapaan muut materiaalit kuin teräs toisivat parhaat häiveominaisuudet, mutta mutta...
 
BTW, onko jossakin kerrottu, mitä materiaalia alusten kansirakennelmat tulevat olemaan? Nyt iski nimittäin blackout. Zumwaltien tapaan muut materiaalit kuin teräs toisivat parhaat häiveominaisuudet, mutta mutta...
Erittäin hyvä huomio muuten!
 
Samaa mieltä. Johtajasuden yksityiskohtainen kuva vain demonstroi hyvin sen, että vaikka täällä on joskus nostettu esille mm. Perryjen upottamiset ampumaharjoituksissa, niin kriittisiä vahinkoja on mahdollista saada aikaan helpommallakin. Kun alusta tarvittaisiin heti, niin on laiha lohtu, että se on telakalla vuoden korjattavana odottaen hyvin mahdollisesti ulkomailta tilattuja varaosia.



Varmasti kestää paremmin. Ja skenaarioita on monenlaisia, suora osuma ohjuksesta on luonnollisesti ainoastaan yksi ja skaalan pahimmasta päästä yhdessä kenties miinaanajon kanssa.

BTW, onko jossakin kerrottu, mitä materiaalia alusten kansirakennelmat tulevat olemaan? Nyt iski nimittäin blackout. Zumwaltien tapaan muut materiaalit kuin teräs toisivat parhaat häiveominaisuudet, mutta mutta...

Kuvittelisi että paras rakenne olisi sellainen jossa räjähdys suuntautuisi aina ulos ja ylös laivasta eikä aluksen sisälle, eli vahvat laipiot sekä ohuet seinät ja kannet.
Täällä riittää insinöörejä joten joku varmaan tietää nykyisen filosofian, itsellä tieto loppuu viime sodan aluksiin joissa oli erilaisia filosofioita riippuen maasta ja aluksesta.
 
Ja sitten täällä kerrotaan, kuinka LV2020 ottaa teräsrunkoisena vähän osumaa, viettää muutaman päivän hitsattavana naamioverkon alla tuntemattomassa sijainnissa ja jatkaa isämmaam puolllustamista...

Okei, ehkä sillä mainostetulla taistelunkestävyydellä on tarkoitettu, että alus kestää paremmin RPG-7:n osumia ja nilkuttaa takaisin KV-operaatiosta eikä uppoa valtamerelle. Mitäh, minäkö kivapuhuja? :p
Niin siis, parempi kai avata omaa näkemystäni asiaan, viestini tosiaan voivat vaikuttaa ristiriitaisilta :unsure: Teräsrunkoisen, ison aluksen parempi taistelunkestävyys... Tilanne jossa MTOn torjunta onnistuu vasta aluksen lähellä, eli sirpaleet ja jopa painevaikutus voi yltää runkoon, teräs voittaa alumiinin tässä selvästi. Miinaräjähdys rungon lähettyvillä. Taistelussa syttyneen tulipalon vaikutus runkoon. Mahdollisten kevyempien ohjuksien, sekä laivatykin kranaattien vaikutukset alukseen. Tästä saa varmaan kuvan mitä haen takaa teräksisen ison aluksen kestävyydellä. Rungon sisään pääsevä raskas MTO, tai kölin alla räjähtävä raskas merimiina on game-over kaikelle paitsi super-carrier kokoluokan alukselle, se on selvää. Vaikkei alus uppoaisi, tai katoaisi kappaleina ilmaan, niin samaan sotaan sitä tuskin palautetaan. Tosin miehistö saattaa selvitä paremmin osumasta, kuin kevyemmästä metallista tehdyssä kipossa.

Sen lisäksi isoon alukseen mahtuu tietenkin enemmän torjuntaa, jolla estetään vaikuttamaan pyrkivien asejärjestelmien toimintaa, sekä maaliinsa pääsemistä, vaikkei tämä tietenkään eroa onko iso runko alumiinia vai terästä.

Eli suora osuma on aina suora osuma. Mutta muuten teräsrunko voi pelastaa tilanteen, jossa alumiini antaisi periksi :)

ps. Ja sitten se pieni mahdollisuus tilanteeseen jossa aluksen runko on puhkaistu, muttei ihan tuolla 20 metrin tyhjiöllä kuten HMS Boxerin tapauksessa. Eli on ns. vuoto :geek: Niin teräksen paikkaaminen/työstäminen on huomattavasti helpompaa kuin alumiinin. Alumiini on pehmeämpää ja kevyempää, siihen se sitten jääkin. Terästä voi esimerkiksi hitsata lähes millä tahansa tekniikalla, alumiinia ei.
 
Mitenkäs muuten tuo Zumwalttien VLS kennosto, toimiiko se vain spaced armour panssarina, vai onko siinä ERAn aineksia?

Ottamatta sen tarkemmin kantaa asiaan, kun siitä mitään ymmärrä; miksi ERA-panssarointia ei käytetä laivoissa? Ohjuksessa liikaa räjähtävää suhteessa vastaräjähdyksen aluksen rungolle asettamaan rasitukseen?

Eräs mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla kiinteillä panoksilla varustettu aktiivisuojajärjestelmä. Hieman kuin Rheinmetall ADS, mutta kertaluokkaa suurempana ja ohjuksen vähän kauempana aluksesta räjäyttävänä versiona. 5 tai 10 metrin päässä aluksesta räjähtävä ohjus on jo edes jonkin verran vähemmän tuhoisa kuin rungon sisäpuolelle tunkeutunut taistelukärki.
 
Back
Top