Merivoimien kehitysnäkymät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Museo
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Eli suora osuma on aina suora osuma. Mutta muuten teräsrunko voi pelastaa tilanteen, jossa alumiini antaisi periksi :)

ps. Ja sitten se pieni mahdollisuus tilanteeseen jossa aluksen runko on puhkaistu, muttei ihan tuolla 20 metrin tyhjiöllä kuten HMS Boxerin tapauksessa. Eli on ns. vuoto :geek: Niin teräksen paikkaaminen/työstäminen on huomattavasti helpompaa kuin alumiinin. Alumiini on pehmeämpää ja kevyempää, siihen se sitten jääkin. Terästä voi esimerkiksi hitsata lähes millä tahansa tekniikalla, alumiinia ei.
Niin, sitten on se kestävyys tulipalossa. Alumiinin sulamispiste on 750 C. Osumasta alkanut tulipalo voi helposti saavuttaa tuhannen asteen lämpötilan metallikuoressa, jossa on paljon palokuormaa. Alumiininen purkki sulaisi helposti. Samaten Visbyn hunajakennorakenne palaa luullakseni helposti.

Toki sammutusjärjestelmiä on laivoilla mutta kuten legendaarinen HMS Sheffieldin tapaus osoittaa, nekin voivat vaurioitua osumassa:
The main pipe through which water was pumped for firefighting had been ruptured, while several pumps failed and forward escape hatches were found to be too narrow for people wearing breathing apparatus. The ship’s company were unable to bring the blaze under control and Salt gave the order to abandon it.

The fire on board the Sheffield burned for two days. Six days after the attack, according to the official account, the ship sank while being towed. The Guardian has learned that it may have been scuttled. Only one body was recovered from the vessel. https://www.theguardian.com/uk-news...nd-sinking-of-falklands-warship-hms-Sheffield
 
Helikopterikansi itsessään on vaikka kuinka monissa aluksissa. Sellainen löytyy monilta ruotsinlaivoiltakin, mutta se on nimenomaan vierasvara. Eikä Turvallakaan taida olla pysyväisluonteisesti mitään lentävää.

Hangaari on toinen asia. Se indikoi, että alukselle tukeutuisi jokin lentolaite pidemmäksi aikaa. Mutta hangaarin kokoahan me emme tiedä. Voi olla, että sinne mahtuu Camcopter S-100. Voi olla, että sinne mahtuu Fire Scout. Voi olla, että sinne mahtuu Wildcat. Voi olla, että sinne mahtuu NH90. Voi olla, että sinne mahtuu jopa King Stallion. Me emme tiedä, mutta aika toivottavasti näyttää.
Ollaanko hankkimassa suto-koptereita?
 
ei ainakaan nykyisen rahoituksen puitteissa.
 
Eräs mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla kiinteillä panoksilla varustettu aktiivisuojajärjestelmä. Hieman kuin Rheinmetall ADS, mutta kertaluokkaa suurempana ja ohjuksen vähän kauempana aluksesta räjäyttävänä versiona. 5 tai 10 metrin päässä aluksesta räjähtävä ohjus on jo edes jonkin verran vähemmän tuhoisa kuin rungon sisäpuolelle tunkeutunut taistelukärki.

Niinpä. Merellä ei tarvitse edes huolehtia niistä ympärillä hiippailevista jalkaväki joukoista. Ei silti olet ensimmäinen joka on tarttunut tähän ideaan. Puoli vuotta olen pohtinut miksi. Ainoa puolijärkevä vastaus minkä sain aikaiseksi on että mitä eroa on ciws järjestelmällä ja panssareihin sijoitetulla aktiivisuojalla? Ei juuri mitään kun kumpikin on sama asia. Laivassa ne on vain isompia.
 
Ollaanko hankkimassa suto-koptereita?

Sen kun tietäisi! Alusten elinkaari kestää 2050-luvulle asti. Pitkällä tähtäimellä en näe sitä mitenkään mahdottomana skenaariona, vaan jopa melko todennäköisenä.
 
Tuskin mahtuu kopteria hankintabudjettiin, vaikka käyttöä varmasti olisi. Jos Royal Navy tosiaan päätyy pistämään vasta sisäänajetut Wildcatit liuskaan, niin siinä olisi yksi mahdollisuus.
 
Tuskin mahtuu kopteria hankintabudjettiin, vaikka käyttöä varmasti olisi. Jos Royal Navy tosiaan päätyy pistämään vasta sisäänajetut Wildcatit liuskaan, niin siinä olisi yksi mahdollisuus.

Viittaat tähän?

http://www.savetheroyalnavy.org/further-cuts-to-the-fleet-in-the-year-of-the-royal-navy/

Sinällään on kyllä mielenkiintoista, että sekä Britanniassa että Ruotsissa "säästettiin" jättämällä datalinkit pois SUTO-koptereista. Vai liekö ruotsalaiset poliitikot saaneet idean Britanniasta, tiedä häntä.


BTW, mitenköhän jäätalvet vaikuttavat sukellusveneiden torjuntaan? Onko suuri riski, että pinta-aluksen syvyytettävä kaikuluotain ja/tai sen kaapeli vaurioituu jäissä liikuttaessa? Entä mikä lie kopterin käyttöarvo talvisaikaan, jos dippailu onnistuu ainoastaan murtajien avaamilla väylillä?
 
Entä mikä lie kopterin käyttöarvo talvisaikaan, jos dippailu onnistuu ainoastaan murtajien avaamilla väylillä?

Mikä estää meitä ajamasta jäälle kelkan ja poran kanssa? Taikka käyttämästä valmiita pilkkireikiä luotauksiin? Jääkerroksen alle on vaikea vaikuttaa jos ei ole torpedoja. Tässä pitää vielä ratkaista se miten puikulan saa sinne jään alle jos sen suven sieltä mahdollisti löytää.
 
Mikä estää meitä ajamasta jäälle kelkan ja poran kanssa? Taikka käyttämästä valmiita pilkkireikiä luotauksiin? Jääkerroksen alle on vaikea vaikuttaa jos ei ole torpedoja. Tässä pitää vielä ratkaista se miten puikulan saa sinne jään alle jos sen suven sieltä mahdollisti löytää.

On aika hidasta puuhaa ja vaatii melkoisen porukan leikkelemään jäähän reikiä, sillä nehän jäätyvät takaisin umpeen. Lasken pilkkireikien kautta kaikuluotaamisen samaan kategoriaan sisävesijäänmurtajan kanssa. :ROFLMAO:

P.S. Torpedo päästetään veteen siitä samasta pilkkireiästä, eli pilkkikairojen minimihalkaisijaksi täytyy määrittää eu-direktiivillä 400 mm, jotta torpedo mahtuu reiästä läpi.
 
Älä viitsi nehän voitaisiin naamioida pilkkijöiksi. Vihollinen huomaisi mitään.
 
Entä mikä lie kopterin käyttöarvo talvisaikaan, jos dippailu onnistuu ainoastaan murtajien avaamilla väylillä?
Magnettikenttää mittaavat toiminevat edelleen jollain tasolla. Toisaalta sukellusveneellä ei tule olemaan hajuakaan että on seurannassa.
 
Magnettikenttää mittaavat toiminevat edelleen jollain tasolla. Toisaalta sukellusveneellä ei tule olemaan hajuakaan että on seurannassa.
Väitätkö ettei matalalla säksättävä kopteri kuulu sukellusveneeseen? Minä en siis itse tiedä asian laitaa mutta ihmetyttäisi jos näin on.
 
Väitätkö ettei matalalla säksättävä kopteri kuulu sukellusveneeseen? Minä en siis itse tiedä asian laitaa mutta ihmetyttäisi jos näin on.

Kopterien ääni ei kuulemma kuulu kovin hyvin vedenalle. On kuitenkin mahdollista saada havainto, myös pinnan yläpuolella leijuvasta kopterista. Toinen kysymys on se, että mitä sitten? Ei sukelluksissa oleva vene voi mitenkään vaikuttaa kopteriin.
 
Kopterien ääni ei kuulemma kuulu kovin hyvin vedenalle. On kuitenkin mahdollista saada havainto, myös pinnan yläpuolella leijuvasta kopterista. Toinen kysymys on se, että mitä sitten? Ei sukelluksissa oleva vene voi mitenkään vaikuttaa kopteriin.

Monenmoisia sukellusveneestä laukaistavia it-aseita on matkan varrella rakenneltu mutta ovat jääneet protoasteelle. Venäläiset virittivät periskooppimastoon olkapääohjuksia ja briteillä oli sukellusveneen torniin asennettu Blowpipen ampumalaite. Jossain vaiheessa lännessä oli kehitteillä myös kuituohjattuja sukelluksista laukaistavia ohjuksia mm. sutokoptereita vastaan. Eivät ilmeisesti edenneet piirustuslautaa pidemmälle? Eivät ainakaan vielä.
 
Eikös kopterista voisi ensin pudottaa emulsioräjähdepanos joka leviää jäälle ja räjähtää tietyn aikaviiveen jälkeen ja torpedo reiästä perään?
 
Kopterien ääni ei kuulemma kuulu kovin hyvin vedenalle. On kuitenkin mahdollista saada havainto, myös pinnan yläpuolella leijuvasta kopterista. Toinen kysymys on se, että mitä sitten? Ei sukelluksissa oleva vene voi mitenkään vaikuttaa kopteriin.

Monenmoisia sukellusveneestä laukaistavia it-aseita on matkan varrella rakenneltu mutta ovat jääneet protoasteelle. Venäläiset virittivät periskooppimastoon olkapääohjuksia ja briteillä oli sukellusveneen torniin asennettu Blowpipen ampumalaite. Jossain vaiheessa lännessä oli kehitteillä myös kuituohjattuja sukelluksista laukaistavia ohjuksia mm. sutokoptereita vastaan. Eivät ilmeisesti edenneet piirustuslautaa pidemmälle? Eivät ainakaan vielä.

https://en.wikipedia.org/wiki/IDAS_(missile)

http://www.thedrive.com/the-war-zon...ed-anti-aircraft-missiles-finally-come-of-age
 
Back
Top