Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kannattaa olla tarkkana, etteivät yritä revanssia, kun ovat näin lähelle päässeetKyllähän ne britit yritti Kokkolassakin mutta me potkittiin ne pois. Tapettiin parikymmentä matruusia ja otettiin barkassi sotasaaliiksi.
Merimiinat ja miinoitus kerrottuna suvemiehen näkökulmasta
Joopajoo, melko Aku Ankka tasoista
Koko asekin puuttuu eikä vaan putket. Huomaa myös ilman vakausjärjestelmää oleva lavetti, joka varmistaa ettei mihinkään ilmassa lentävään ilmalaivaa pienempään tai nopeampaan esineeseen aallokossa voi osua. Meillä Upinniemeen rakennettiin halliin jopa "vemputuslaite", jolla ampujaa aseineen voitiin pyöritellä. Ei sekään auttanut osumatarkkuteen, mutta laivakomennuksen alun merisairaudet väheni selvästi.Putket puuttuu. Varmaan lahjoitettu Suomeen.
Ihan veikkauksena, vanhan järjestelmän päivittäminen on kalliimpaa kuin uuden ostaminen. Ja vanha pitää uusia koska se ei ole tarpeeksi kehittynyt/yhteensopiva tulevien järjestelmien kanssa.Onko foorumin wnb-meriupseereilla käsitystä, onko suomalainen tapa uusia alusten taistelunjohtojärjestelmä puolivälissä elinkaarta normi vai poikkeus? Onko kehitys prosessointitehossa ja algoritmeissa niin nopeaa, että nimenomaan johtamisosa pitää uusia 15 vuoden välein?
Nythän systeemit on vaihdettu uusiin ainakin Hämeenmaa- ja Rauma-luokissa ja vaihdetaan Hamina-luokassa. Ilmeisesti ainakaan miinalaivoissa ei ollut alkujaan mitään kummempaa järjestelmää, kun ei ollut pahemmin sensoreita tai aseitakaan. Entä sitten Rauma-luokka? Siinä luulisi olleen alkujaankin jonkinlainen tietoja yhdistelevä ja tilannekuvan esittävä systeemi, kun oli monenlaista sensoriakin ja pitkän kantaman aseistuskin (meritorjuntaohjukset). MLU:ssa tuli vain vähän uutta, mutta silti laitettiin uusi järjestelmä Saabilta. Miksi? Onko kehitys niin nopeaa vai oliko Raumoissakin aikanaan joka sensorin/aseen kimpussa eri mies ja tieto fuusioitiin fläppitaululle?
Etenkin Haminoiden vaihtaminen Atlaksesta Saabiin tuntuu kovin oudolta. Miksi revoluutio, miksei evoluutiota kehittämällä olemassa olevaa järjestelmää?
Miinalaivoilla ainakin systeemi antoi vaihtoehtoja torjuntoihin tai osasi toimia itsenäisesti. Näin siis ennen Tuulien kannibalisaatioita. Kuulopuhetta henkilökunnalta.Onko foorumin wnb-meriupseereilla käsitystä, onko suomalainen tapa uusia alusten taistelunjohtojärjestelmä puolivälissä elinkaarta normi vai poikkeus? Onko kehitys prosessointitehossa ja algoritmeissa niin nopeaa, että nimenomaan johtamisosa pitää uusia 15 vuoden välein?
Nythän systeemit on vaihdettu uusiin ainakin Hämeenmaa- ja Rauma-luokissa ja vaihdetaan Hamina-luokassa. Ilmeisesti ainakaan miinalaivoissa ei ollut alkujaan mitään kummempaa järjestelmää, kun ei ollut pahemmin sensoreita tai aseitakaan. Entä sitten Rauma-luokka? Siinä luulisi olleen alkujaankin jonkinlainen tietoja yhdistelevä ja tilannekuvan esittävä systeemi, kun oli monenlaista sensoriakin ja pitkän kantaman aseistuskin (meritorjuntaohjukset). MLU:ssa tuli vain vähän uutta, mutta silti laitettiin uusi järjestelmä Saabilta. Miksi? Onko kehitys niin nopeaa vai oliko Raumoissakin aikanaan joka sensorin/aseen kimpussa eri mies ja tieto fuusioitiin fläppitaululle?
Etenkin Haminoiden vaihtaminen Atlaksesta Saabiin tuntuu kovin oudolta. Miksi revoluutio, miksei evoluutiota kehittämällä olemassa olevaa järjestelmää?
Onko foorumin wnb-meriupseereilla käsitystä, onko suomalainen tapa uusia alusten taistelunjohtojärjestelmä puolivälissä elinkaarta normi vai poikkeus? Onko kehitys prosessointitehossa ja algoritmeissa niin nopeaa, että nimenomaan johtamisosa pitää uusia 15 vuoden välein?
Nythän systeemit on vaihdettu uusiin ainakin Hämeenmaa- ja Rauma-luokissa ja vaihdetaan Hamina-luokassa. Ilmeisesti ainakaan miinalaivoissa ei ollut alkujaan mitään kummempaa järjestelmää, kun ei ollut pahemmin sensoreita tai aseitakaan. Entä sitten Rauma-luokka? Siinä luulisi olleen alkujaankin jonkinlainen tietoja yhdistelevä ja tilannekuvan esittävä systeemi, kun oli monenlaista sensoriakin ja pitkän kantaman aseistuskin (meritorjuntaohjukset). MLU:ssa tuli vain vähän uutta, mutta silti laitettiin uusi järjestelmä Saabilta. Miksi? Onko kehitys niin nopeaa vai oliko Raumoissakin aikanaan joka sensorin/aseen kimpussa eri mies ja tieto fuusioitiin fläppitaululle?
Etenkin Haminoiden vaihtaminen Atlaksesta Saabiin tuntuu kovin oudolta. Miksi revoluutio, miksei evoluutiota kehittämällä olemassa olevaa järjestelmää?
Olisiko yksinkertaisesti niin että kaikki tietokoneisiin liittyvä on mennyt niin isoin harppauksin eteenpäin että vanhaan saa reippaasti lisää potkua kun uusitaan koko häkkyrä eikä lähdetä näpräämään uutta reliikkikomponenttien rinnalle? 30 vuotta vanhan tietotekniikan ylläpito voi myös olla haasteellista jo ajatuksen tasolla eikä siihen tilanteeseen haluta ajautua.
On oltava varmuus siitä että laitteita kyetään ylläpitämään koko alusten elinjakson mitalla. Yhtenä ajatuksena tulee mieleen myös alkuperäinen hankintasopimus. Onko esim. Atlas sitoutunut ylläpitämään Hamina-luokan kilkkeitä miten pitkälle? Miinalaivojen kohdalla riski voidaan ehkä ottaa pari vuotta mutta ohjusveneiden kohdalla epävarmaa olisikin jo vuosikymmenen verran.
Miinalaivoilla kyse varmaankin oli siitä mitä totesit. Kaksi vapaata Atlas-settiä ja pääosa sensoreista oli jo hankittuna eikä korvattavaa kokonaisuutta ilmeisesti ollut. Alkuperäinen varustelu oli varsin vaatimaton.
Mietin tuota. Mutta jos se noin helppoa/hyödyllistä on, niin miksi sitä ei sitten tehdä lentokoneissa?
Luulisi saavan Hornetiinkin potkua laittamalla iso värillinen littukosketusnäyttö (tai useampia, jos ohjaamon rakenteet eivät salli yhtä) ja yhdistämällä tutkan, tutkavaroittimen ja muiden mahdollisten sensorien tuottamat seurannat yhdeksi kokonaisuudeksi. Vähän kuvantunnistusta mukaan ja maalinosoitussäiliö tähyilemään automaattisesti tutkan havaitsemia kohteita. Kolmiulotteiselle kartalle bongahtaisi maalin tyyppi ja sijainti sekä havaintoajankohta ja ohjaajan käsitys taistelutilasta ottaisi harppauksen eteenpäin. Vähän kuin Super Hornet -simussa, jos kävit Turussa viime kuussa.
Kuitenkaan näin ei tehdä, vaikka parannukset voisi tehdä jopa satoja kertoja suurempina sarjoina kuin laivoissa. Jos lentokriittiset jutut on samassa kuin kaikki muukin, niin testausprosessi on arvatenkin ilmailussa vaativampi, mutta siitä huolimatta...
Koko asekin puuttuu eikä vaan putket. Huomaa myös ilman vakausjärjestelmää oleva lavetti, joka varmistaa ettei mihinkään ilmassa lentävään ilmalaivaa pienempään tai nopeampaan esineeseen aallokossa voi osua. Meillä Upinniemeen rakennettiin halliin jopa "vemputuslaite", jolla ampujaa aseineen voitiin pyöritellä. Ei sekään auttanut osumatarkkuteen, mutta laivakomennuksen alun merisairaudet väheni selvästi.
Kyseessä on parilla pultilla kiinnitetty ns "messuasennus", kun ei ole viitsitty tyhjää pulttikehää tuoda näytille.
Olisiko tuossa kysymys myös integroinnin asteesta? Laiva on tilava ja muistuttaa enemmän pöytäkonetta erilliskomponentein. Lentokone taas on kuin läppäri jossa runko ja elektroniikka ovat ihan eri tavalla naimisissa. Kaiken rakentaminen uusiksi ei vain ole taloudellisesti järkevää koska hintaa tulisi jopa enemmän kuin uudessa koneessa? Lentokoneissa muutokset toteutetaan päivitysversioina ja laivojen kohdalla hyödynnetään suhteessa arvokkaammat rungot.
Lentokoneille ei myöskään ole tapana tehdä puolivälin peruskorjausta jossa uusitaan kaikki paitsi kuori ja muutetaan samalla yksipaikkaiset kaksipaikkaisiksi yms. Siinä yhteydessä tulisi varmasti laivojen tapaan myös uudet tutkat ja ohjaamot yms. Teknistä estettä moiselle en keksi joten kyse voisi olla rahasta?
Onko foorumin wnb-meriupseereilla käsitystä, onko suomalainen tapa uusia alusten taistelunjohtojärjestelmä puolivälissä elinkaarta normi vai poikkeus? Onko kehitys prosessointitehossa ja algoritmeissa niin nopeaa, että nimenomaan johtamisosa pitää uusia 15 vuoden välein?
Nythän systeemit on vaihdettu uusiin ainakin Hämeenmaa- ja Rauma-luokissa ja vaihdetaan Hamina-luokassa. Ilmeisesti ainakaan miinalaivoissa ei ollut alkujaan mitään kummempaa järjestelmää, kun ei ollut pahemmin sensoreita tai aseitakaan. Entä sitten Rauma-luokka? Siinä luulisi olleen alkujaankin jonkinlainen tietoja yhdistelevä ja tilannekuvan esittävä systeemi, kun oli monenlaista sensoriakin ja pitkän kantaman aseistuskin (meritorjuntaohjukset). MLU:ssa tuli vain vähän uutta, mutta silti laitettiin uusi järjestelmä Saabilta. Miksi? Onko kehitys niin nopeaa vai oliko Raumoissakin aikanaan joka sensorin/aseen kimpussa eri mies ja tieto fuusioitiin fläppitaululle?
Etenkin Haminoiden vaihtaminen Atlaksesta Saabiin tuntuu kovin oudolta. Miksi revoluutio, miksei evoluutiota kehittämällä olemassa olevaa järjestelmää?
Olisiko tuossa kysymys myös integroinnin asteesta? Laiva on tilava ja muistuttaa enemmän pöytäkonetta erilliskomponentein. Lentokone taas on kuin läppäri jossa runko ja elektroniikka ovat ihan eri tavalla naimisissa. Kaiken rakentaminen uusiksi ei vain ole taloudellisesti järkevää koska hintaa tulisi jopa enemmän kuin uudessa koneessa? Lentokoneissa muutokset toteutetaan päivitysversioina ja laivojen kohdalla hyödynnetään suhteessa arvokkaammat rungot.
Lentokoneille ei myöskään ole tapana tehdä puolivälin peruskorjausta jossa uusitaan kaikki paitsi kuori ja muutetaan samalla yksipaikkaiset kaksipaikkaisiksi yms. Siinä yhteydessä tulisi varmasti laivojen tapaan myös uudet tutkat ja ohjaamot yms. Teknistä estettä moiselle en keksi joten kyse voisi olla rahasta?
In FY 2013, the unit cost of an F/A-18E/F Super Hornet is $65.3 million (flyaway cost) or $80.7 million incl. support costs. The airframe costs $33.22 million, the two F414-GE-400 engines cost $9.64 million ($4.82 million each), and the avionics cost $9.32 million.